Problemen met ING in Thailand
Hoewel Thailandblog geen schandpaal is, hebben wij besloten om toch een artikel te plaatsen over problemen met ING in Thailand. Dit omdat de redactie deze week drie e-mailtjes kreeg van Nederlanders (toeristen en expats) in Thailand die problemen hebben met ING.
Er kan daarom geen sprake zijn van toeval of een incident. Dit artikel is vooral bedoeld als waarschuwing. Daarnaast zijn wij benieuwd of er meer lezers zijn die dezelfde ervaringen hebben met ING.
Henk schreef ons het volgende:
“De story van ING internetbankieren. Kortgeleden, vlak voor mijn vertrek naar Thailand, door een simkaartwisseling van de telecomprovider van de ING een melding gekregen dat er 72 uur niet gebruik gemaakt kon worden van de login gegevens ter beveiliging van de klant. Drie dagen later dus getracht in te loggen op mijn ING. Hier de melding dat de gebruikersnaam en wachtwoord combinatie onjuist is.
Ik heb direct nieuwe aangevraagd. Deze zouden binnen 5 dagen aanwezig zijn. Dus geen zorgen. Voor de zekerheid bij de bank langs gegaan. ‘Meneer we bellen even of het opgelost kan worden’. De brieven zijn met alle zekerheid voor uw vertrek binnen. Vertrekdatum: de brieven waren er dus niet. ’s Morgens nog bij de ING langs.
We bellen even met de betreffende dienst. ‘Meneer u kunt rustig vertrekken. U kunt komende week per sms een nieuw wachtwoord aanvragen’. Heb voorgesteld dat de brief afgehaald kon worden met een machtiging van het postagentschap. ‘Dit mag niet want we hebben procedures. Maar geen zorgen het komt goed’.
Dus vertrokken. Afgelopen dagen getracht online te bankieren. Geen mogelijkheid. ING gebeld. ‘Ja, meneer we gaan kijken of we u kunnen helpen’. Doorverbonden enz. uiteindelijk na 58 minuten conclusie: ‘we kunnen nu even niets doen’. Dag later weer gebeld. Wederom doorverbonden enz. Kreeg vervolgens een mevr. aan de lijn die het helemaal niet begreep.
Die vertelde dat je in Bangkok geen tancodes kunt ontvangen en zo…. Ik gebruik ING al geruime tijd in Thailand en voorheen nooit problemen. Sms’je kun je overal ontvangen. Uiteindelijk beloofde er weer iemand dat ik terug gebeld zou worden met een oplossing. Dit zou in eerste instantie binnen 3 werkdagen gebeuren. Maar heb gezegd dat het binnen 24 uur beter was. Maar dit gebeurde dus wederom niet. Nu 38 minuten aan de telefoon gehangen.
Hoe eenvoudig iets zou zijn met een machtiging wordt dus moeilijk gemaakt door procedures. Een dag later weer gebeld. Nu ongeveer 60 minuten aan de lijn gehangen. Probleem kan niet opgelost worden. Ik kan een adres wijziging doorgegeven en dan willen ze de brieven naar Thailand versturen. Dit duurt dus ook meer dan 2 week (als het aankomt). Voorstel van mijn zijde: verstuur het met DHL dan heb ik het binnen 2 dagen. ‘Nee, we hebben procedures’.
Uiteindelijke conclusie van mijn kant:
- Een bank met zelfs een kantoor in Bangkok kan niets voor je betekenen.
- Versturen met DHL valt niet onder de procedures.
- Klantvriendelijkheid? Geen enkele oplossing.
- Internetbankieren: wereldwijd te gebruiken…. na een probleem dus niet.
- Steeds terugkerende opmerking: we hebben onze procedures.
Heb je een probleem en ben je langere tijd in het buitenland dan moet je dus niet bij de ING zijn. Een bank van wereldformaat kan dus niets voor je betekenen.Oh ja…. Verblijf je in het buitenland en je pasjes worden gestolen….? ING verstuurd ze dus niet. Ophalen in Nederland. Ook hierin kunnen ze niet voorzien.”
Danielle schrijft:
“Heb hetzelfde meegemaakt met ING ongeveer acht weken geleden inmiddels. Het is werkelijk om te huilen en nu kunnen we weer niet pinnen. Al dagen niet. Wij wonen in Thailand, Koh Samui, de afgelopen dagen hebben we veel problemen gehad op het eiland met elektra. Wij denken dat het hier mee heeft te maken, de ING weet van niets. Hebben jullie al iets gehoord van andere Nederlanders met dit probleem? Want als de ING er niets aan doet, vraag ik me af of de Thaise banken het wel belangrijk genoeg zullen vinden, de ING gebruikers zijn een relatief kleine groep. Weet iemand raad?”
Erik schreef:
“Ik heb regelmatig problemen met pinnen. Heb een ING pas. Zijn dit soort situaties bekend bij de redactie? Hebben anderen dat ook?”
Advies redactie
Ga je als toerist naar Thailand of woon je er? Zorg altijd dat je meerdere betaalmogelijkheden hebt. Bijvoorbeeld twee bankrekeningen of meer. Neem ook altijd een Credit Card mee voor noodgevallen en meerdere bankpassen of andere betaalmogelijkheden.
Skimmen komt ook steeds vaker voor in Thailand. Wees daarom voorzichtig en goed voorbereid.
Zijn er meer lezers die problemen hebben met ING? Reageer of stuur een e-mail naar de redactie.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Expats en pensionado24 november 2024In Memoriam: Colin de Jong
- Reistips24 november 2024Belangrijke regels voor het meenemen van gezondheidsproducten naar Thailand
- Steden24 november 2024Ban Krut, onontdekt in Thailand (video)
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
ING gaat verschillende activiteiten afstoten en dat behelst niet enkel en alleen de verzekeringstak. In de Verenigde Staten is ING-banking kort geleden verkocht aan Capital One en het zou mij niet verbazen dat ook de ING activiteiten in Thailand zijn verkocht.
Amerikaanse rekeninghouders hebben daaromtrent bericht ontvangen en je mag aannemen dat ook Thaise rekeninghouders over een dergelijke overgang zijn ingelicht. Mocht mijn veronderstelling juist zijn dan kun je bij de “Nieuwe ING” begrijpelijk je Nederlandse ING tan-code niet meer gebruiken omdat je met twee verschillende banken te maken krijgt.
ING heeft bij de Amerikaanse overnames jaren geleden heel veel verzekeraars in Azië er bij gekregen. Deze worden nu alle verkocht.
ING heeft enkele jaren geleden op verzoek van de Thaise overheid voor 31% deelgenomen in TMB Bank. De Thaise regering heeft bij mijn weten 26,1%. Net voor de kredietcrisis had de Thaise regering haar deel aangeboden aan ING, maar wilde een te hoge prijs.
Nu (onder nieuw bestuur) heeft ING deze deelneming in de etalage gezet.
Ik meen dat ING bank wel een kantoor wil handhaven in Bangkok, maar dat zal net zoals vrijwel alle buitenlandse kantoren alleen voor de zakelijke markt werken.
Twee weken geleden probeerde ik bij verschillende banken in Bangkok te pinnen met mijn ING pas. Het lukte niet en ik kreeg regelmatig de mededeling contact op te nemen met de bank. Via Skype heb ik dat gedaan en de zaak uitgelegd.
De vriendelijke dame kon me alleen maar vertellen dat het een lokaal probleem was en wist niet hoe dat kwam en of het opgelost kon worden. Ze bood aan om me door te verbinden met de alarmlijn . Dat vond ik niet nodig , ik heb ook contant geld bij me.
Na een week kon ik weer gewoon pinnen , maar de oorzaak van de storing weet niemand.
Ik heb inderdaad meerdere mogelijkheden om aan geld te komen , dus van paniek is er geen sprake.
De nieuwe PAC codes die de ING gaat gebruiken kunnen wel wat problemen gaan opleveren met internet bankieren, omdat ik voorlopig niet in Nederland ben , en die codes al verstuurd schijnen te zijn. Gelukkig wordt er volgens de ING zelden om een PAC code gevraagd.
Mocht ook dat fout gaan , dan heb ik nog mobiel bankieren van de ING op mijn tablet , en daar is geen PAC en TAN code voor nodig.
ik heb ook vele malen met ING gebeld inverband met niet kunnen pinnen, iedere keer als ik wilde pinnen kreeg ik raadpleeg uw bank of communicatie storing geen verbinding. De Ing gebeld en na vele pogingen kreeg ik verbinding, zij wisten toen al van de storing en mij werd gewoon medegedeeld dat de storing al was verholpen en ik weer zou kunnen pinnen.
Maar niet dus.Weer gebeld en weer werd er meedegedeeld dat men zou kijken wat er aan de hand was. Je wordt gewoon afgescheep en beledigd en belogen. Maar ja we hadden dat kunnen weten, want de ING staat voor iIS NIET GOED. En altijd sorry we hebben onze procedures. Vriendelijkheid, sercive klantgericht werken en kijken naar een oplossing nee hoor, waar zullen we het vriendelijk .De ING kist ver klant onvriendelijkheid en moeilijk doen en voor hun onvriendelijke procedures. Maar je bent met handen en voeten gebonden. Het is hoodtijd dat de ING eens aan de schandpaal gaat.
Ook ben ook klant bij de ING, en heb wat vertraging in de ontvangst van wijzigingen.
Maar ik ontvang mijn TAN-codes gewoon op mijn Thaise nummer, nieuwe passen komen zonder falen aan in de postbus.
Inderdaad, ING moet zich vanwege de staatssteun min of meer terugtrekken op de Nederlandse markt, de Aziatische verzekeringstak is al verkocht, als ik het wel heb.
De op de Postbank, de giro, gebaseerde bankactiviteiten in de nieuwe wereld zijn inmiddels ook al verkocht.
En of de ING door blijft gaan met de bankactiviteiten in Nederland?
Wellicht komt de NMB (denkt met U mee) wel weer terug, of, hoera, de Postbank.
Een vriend in Khon Kaen was klant bij de Fortis bank.
Die dus door ABN/AMRO ingelijfd is.
Wat die al niet heeft meegemaakt!
Banken, ach, ze willen Uw geld hebben, lekker graaien, maar klanten?
Banken zijn ondingen.
Twee weken geleden problemen gehad met ingbank pinnen.
Ook met ING Nederland contact opgenomen, geen juist antwoord ontvangen.
Het vreemde is wel, dat ik met de andere rekening bij ING , oude giro, wel kon pinnen.
Momenteel lukt alles weer.
Verder ING en Rabo app op i pad en werkt voortreffelijk.
Beste ING Klanten,
Ik ben al 20 jaar klant bij ING in Nederland , en ik woon nu al 12 jaar in Thailand , en ik heb deze moeilijkheden nog NOOIT meegemaakt , maar ik hoor meerdere mensen klagen over de pinpas van ING , maar dat zijn wel mensen die nooit of bijna nooit genoeg geld op hun rekening hebben staan , dus misschien ligt de fout toch bij de mensen zelf .
Ik heb altijd meer dan genoeg geld op de rekening staan en heb in die 20 jaar nog nooit 1 minuut in het rood gestaan , en las ik de bank in Nederland iets vraag zijn ze altijd heel correct tegen over mij , en proberen ze mij ook altijd heel snel te helpen !!!!
Ik was eens mijn pinpas kwijt , maar later bleek dat ik hem in mijn andere binnen zak had gedaan , maar toen ik hem kwijt was , belde ik meteen met ING in Nederland om alles te blokkeren , en ik vroeg hun of ze mij via western union geld konden overmaken , nou dat was geen probleem want ik had het Super paket bij hun , en binnen 2 uurtjes had ik weer 150.000 baht in mijn handen , dus je ziet als de bank vertrouwen in je heeft dan kan jij ook vertrouwen in de bank hebben …..!!!
Maar ik wens iedereen veel succes en wijsheid toe….
Groetjes van Joshua.
Vreemde opmerking dat problemen alleen voorkomen bij mensen die rood staan bij ING. Kan jij in hun bankrekening kijken? Jammer dat de moderator deze opmerking heeft doorgelaten.
Khun Peter, als je rood staat en over je kredietlimiet bent kun je niet pinnen. Overigens snap ik niet dat mensen die in Thailand wonen hun geld van een ING rekening pinnen in plaats van over te maken naar een thaise bank. Ik heb een ING pas voor noodgevallen en die heb ik al 7 jaar niet in Thailand hoeven te gebruiken. Neem hem wel mee als ik op vakantie ga in Thailand of erbuiten.
Hallo Ruud, maar ik mag toch aannemen dat als iemand geen geld op zijn rekening heeft, hij/zij ook niet verwacht dat hij kan pinnen? Of denk ik te simpel?
Joshua,
Problemen met pinnen via ING heeft toch niets te maken met rood staan?
Groeten.
Joshua kan jij kletsen zeg ! ook ik heb geld genoeg op mijn bank. mijn vrouw is al dagen bezig op te pinnen, en krijg ook alleen maar .neem kontakt op met uw bank .dus kom niet met iets waar je niets van af weet !
Hallo ik woon al ruim 2 jaar in Thailand , en bankier bij de ING via internet maar nog nooit een probleem gehad, TAN codes werden netjes op gestuurd, een maal mijn creditkaart verloren
en keurig netjes een nieuwe toe gestuurd gekregen dus voor mij alleen maar goede dingen over ING.
ING is thans een bank in grote problemen in de EU. Ze kunnen hun steun niet op tijd terugbetalen, bedrijfsonderdelen niet verkopen en ze klrijgen boete op boete van de EU.
Sinds ING Bank het business model van Postbank over heeft genomen (al weer enkele jaren geleden) is het een chaos met regels die voor ons in Thailand niet werken en veel problemen voor langere tijd onoplosbaar maakt. De medewerkers op de call centra zijn goedwillend maar begrijpen problemen die met buitenlands verblijf te maken hebben helemaal niet. Ze zijn getrained voor binnenlandse klant problemen. Als je een officiele klacht indiend wordt die onder het tapijt geveegd en je krijgt een onzin reaktie. Ik kan er een boek over schrijven.
Na bijna 40 jaar klant bij IMG heb ik voor mijzelf een aantal praktische oplossingen gevonden.
1. Neem er een bank bij in nederland als reserve en als je langere tijd in Thailand verblijft is een rekening daar erbij een goede oplossing. Je boekt voor 5 Euro naar Thailand.
2. Vraag een TAN/PAC lijst aan en maak er een foto/scan van voor in je mobiel die een code heeft om erin te komen. Codes per SMS was voor mij ook wanhoop in Thailand.
Als ze in een situatie het advies geven je adres te verhuizen is mijn ervaring dat vanaf dat moment alles mis kan gaan. Het kan maanden duren (echt waar) en mijn vrouw kwam zonder creditkaart en zonder betaalpas te zitten met haar geld op de bank en dan kan je problemen alleen nog aan de balie bij ze oplossen. Handig als je in het buitenland verblijft en de gevolgen kunnen desastereus zijn. Een schiftelijk ingediende klacht wordt dan oon nog niet serueuis genomen. Het is werkelijk schandalig.
Overigens als het uiteindelijk lukt om je adres over te zetten naar Thailand blijkt dat te veel en te lange regels te hebben die niet in hun systeem passen en krijg je nog altijd geen post of met enorme vertraging door een onvolledig adresop de envelop. Bij de callcentra hoor je dan wij hebben dit en dat toen en toen naar uw nieuwe adres gestuurd, alleen je krijgt niets.. Om mijn adres goed te krijgen in Thailand en dat ook alle post aankomt heeft voor mijzelf anderhalf jaar geduurd, het klinkt krankzinnig maar toch is het wel waar. En maar mijn postvak van mijn condo checken iedere dag..
Op een goed moment had ik ik weet niet hoeveel schriftelijke adreswijzigingen gestuurd naar het antwoordnummer van de ING in Leeuwaren, daar worden de buitenlandse adressen geregistreerd.. Per gewone post en aangetekend vanuit Bangkok. Die afdeling hield maandenlang vol dat ze nooit iets van me gezien hadden. Het kontakt liep dan via het callcenter want ik mocht nooit zelf kontakt met die afdeling hebben. Ik heb me altijd afgevraaagd of er wel wel een werknemer van de ING aanwezig was..
Het buitemnlands adres wijziging formulier moest je bij ING van de internet downloaden en per post naar het daarop vermelde adres in Leeuwarden sturen. Ook een belachelijke procedure.
Volgens mij is de ING het enige (bank)bedrijf ter wereld dat inloggegevens toestuurd.
ABN,RABO, SNS verstrekken allemaal een reader waarmee je overal ter wereld kunt inloggen.
En als je in Thailand woont wat moet je dan met de ING? Neem een Thaische bank.
Wellicht stuurt de ING voortaan de codes per postduif, dat gaat nog sneller.
Frank F
Ja Ja Joshua haal de vooroordelen maar weer van stal, ik heb nog nooit in het rood gestaan en altijd voldoende saldo op mijn rekening staan. Dus daar kan het niet aan liggen, maar misschien heb jij aandelen in de ING. Er is ook niet gezegd dat dit bij iedereen zo is. Maar het is te gemakkelijk om te zeggen dat het de schuld is van deze mensen. Als je saldo niet toereikend is wordt dit gewoon gemeld. Toch eerst even wat beter nadenken voor je reageerd. I k had 20 jaar goede ervaringen maar nu hele slechte.in de laatste jaren.
Het is mij en 3 vrienden van me al diverse keren gebeurd dat we niet konden pinnen. Meestal 1 of 2 dagen niet. daarna kan het weer wel. Snap er ook niets van.
Wat jammer toch dat zo’n bank als ING zo negatief wordt afgespieged. Ik woon al 22 jaar
in Chiang Mai, maak al die jaren al gebruik van de diensten van ING, na het invoeren
daarvan ook via internet bankieren en kan alleen maar lof geven voor de service die verleend wordt als zich een probleempje voordoet. Heb alleen ING aangeraden om duidelijk “ergens” te vermelden onder welk nummer men vanuit het buitenland bereikbaar is omdat 06 nummers nu eenmaal niet doorverbonden worden. Nogmaals, ale lof voor de ING. Niet altijd de schuld bij een ander zoeken is mijn advies. Weet dat het internet en telefoonverkeer in Thailand nog altijd primitief is en dat de verbinding met Nederland vaak storing ondervindt. Maar blijf ondanks alles vriendelijke en beleefd tegen het ING personeel. Overigens, in Thailand wonen leert je toch vanzelf “iets meer” geduld te hebben dan wanneer je in Nederland woont?
Ja als het goed gaat blijft het meestal ook goedgaan. De problemen komen als er iets verandert. Je bent verhuisd. Je bent op vakantie in nederland en je pinpas wordt ingeslikt door de ATM de dag voor je naar Amerika op bezoek gaat. Je bent in een situatie waarin de ING je adviseert je rekening adres tijdelijk te wijzigen omdat ze een nieuwe pinpas of creditcard daarnaartoe willen sturen. Na terugkomst in Thailand wil je het rekening adres weer daarnaartoe zetten maar ondanks herhaald verzenden van de adreswijziging gebeurt er helemaal niets. Na langdurige problemen gaat bij mij nu ook alles goed, zeker als alles hetzefde blijft.
Zeker en terecht wordt de ING aan de schandpaal genageld. Er kan altijd wat mis gaan en het klop de afstanden zijn ver en soms storings gevoelig. Maar beste man een aan tal zaken heeft daar niets mee te maken. Het gaat om het liegen en bedriegen en heel heel moeilijk doen. En procedures, procedures. Als het niet werk moet je proberen samen een oplossing te vinden en niet je clieenten met een een kluitje het riet insturen, willens en wetens. Ben van af het begin giro daar na postbank daar na ING. Vroeger geweldig nu ING veel onbegrip, leugens, en heel heel moeilijk doen. Tha en dan krijg je dit. Heel normaal. .
Problemen met ING?
Ik heb er al 2 jaar geen enkel probleem mee. Dat Tan codes soms op je mobiel niet doorkomen lijkt mij wel een probleem. Vandaar dat ik ze per brief ontvang (ook in Thailand)De brief gescand en onder een andere naam opgeslagen. Kan overal ter wereld mijn Tan codes zien. Voor extra veiligheid heeft ING nu ook een PAC code ingevoerd. Hoeft niet altijd ingevuld te worden ligt er aan welke computer/laptop je gebruikt. Wordt, zal steekproefs gewijs, worden opgevraagd deze PAC code in te vullen.
Met pinnen ook geen enkel probleem in mijn Thaise woonplaats.
Waar de problemen die nu 3 personen zijn tegen gekomen vraag ik mij dan ook af.
Geertric.
Op het gevaar af verketterd te worden toch maar even mijn ervaringen met ING. Woon 6 jaar in Thailand en gebruik ING bijna uitsluitend om geld over te boeken vanaf mijn Nederlandse naar mijn Thaise bankrekening. Mijn rekening staat op mijn Thaise adres. Recentelijk ging er iets fout met inloggen en bleek mijn wachtwoord niet meer te werken. Gebeld met ING en na uitleg doorverbonden met techische helpdesk Internetbankieren. Probleem uitgelegd en mij werd verteld dat er een nieuw wachtwoord moest worden aangevraagd. Was al bevreesd dat dit via de post zou gaan maar niets bleek minder waar.
Ik ontvang TAN-codes op mijn Thaise mobiel en via toesturen van aantal sms-jes en wat hulp (on-line) weer opnieuw een wachtwoord aangemaakt. De persoon van de helpdesk bleef hele tijd aan de lijn totdat ik weer normaal mijn ING rekening kon benaderen.
Soms pin ik wel eens met mijn ING pas en tot op heden geen problemen.
Soms is ING niet benaderbaar wegens onderhoud en mede door tijdsverschil komt dit soms niet uit (vaak worden dit soort zaken ‘s-nachts in NL gedaan) terwijl ik dan ‘s-ochtends in Thailand wil internetbankieren.
Vooralsnog ben ik dus niet ontevreden over ING, het is uiteraard wel vervelend voor de personen met klaarblijkelijk wel slechte ervaringen.
Goedemiddag, Ik werk als reisleider hier in Thailand en heb de laatste maanden regelmatig problemen met het pinnen van mijn klanten. Mensen met een oranje pinpasje van de ING kunnen meestal niet pinnen. Rabo bank pasjes is ook een crime. In mijn een na laatste groep had ik 14 mensen die niet meer konden pinnen nadat ze de atm 1 keer hadden gebruikt. Ze kregen keurig een email van de Rabobank dat hun pinpas is geblokkeerd i.v.m gebruik in Thailand. De mensen vertelde mij dat ze allemaal in Nederland hadden door gegeven dat ze op vakantie gingen naar Thailand. Sommige konden telefonisch deblokkeren maar enkelen moesten persoonlijk langs komen bij hun Rabo kantoor. Lekker als je dat de eerste dag van je 22 daagse vakantie te horen krijg. Kost de mensen veel geld.
De zelfde ervaring gehad,bij aan komst op vliegveld 16 november geprobeerd geld te pinnen met verschillende pasjes ,een ramp.
Toen maar wat geld gewisseld ,wat duurder is dan pinnen.
Een week later nog 1keer geprobeerd,weer niet gelukt,nog steeds storing is mij verteld is mij verteld door een ING medewerker ,met de mededeling het kan niet meer lang duren .De medewerker zei toen ,gebruik u credit kaart maar ,daar krijgt u altijd geld op.
het volgende gezegd,alle exstra kosten hier aan verbonden zijn voor de ING en dat werd bevestigd door de medewerker aan de telefoon.
Een paar dagen kon ik weer geld op nemen.
ook wij hebben problemen met pinnen van een ING kaart,zo wel mijn vrouws kaart als mijn kaart kunnen wij hier in Thailand niets mee beginnen.
We hebben natuurlijk ook met ING nederland kontakt gehad maar volgens ING ligt het probleem in Thailand.
Ook mijn visa kaart was geblokkeerd omdat men fraude verwachtte,Heb geld over laten maken naar mijn hotel wat gelukkig wel lukte.
Uiteraard zijn hiervoor hogere kosten in rekening gebracht.
Dus de volgende keer de bank thuis laten en zorgen dat je cash geld bij je hebt.
Met vriendelijke groet Wim van der Hoek
geen problemen woon 4 jaar in thailanf en ben van de postbank (oranje kaart) mogelijk is dit anders met een ING pas. tan code (300) per post op mijn thais adres.
Overigens zijn er HEEL VEEL pinautomaten in thailand waar je inderdaad niet terecht kunt met je buitenlands pas. fff checken of er wel een logo op staat van maestro of mastercard,
pin bij voorkeur bij een bankfiliaal.
overmaken naar een thaise rekining doorgaans dezelfde dag geregeld. toppie voor mij dus
Ik lees dus weer een aantal vooroordelen.
Volgens mij gaat bovenstaande problematiek dus niet over rood staan.
Of ik begrijp het niet. De problematiek die genoemd wordt gaat over het niet kunnen pinnen.
Tevens gaat het onderwerp over als je dus niet in kunt loggen op mijn ING. Dan werkt de bank dus niet mee. Ik begrijp dat iemand die in Thailand woont deze gegevens op het thaise adres krijgt. Voor de kortverblijver gaat dat dus niet lukken.
Ook pasjes die gestolen zijn wat mij is overkomen krijg je niet opgestuurd.
Ik verblijf 3 maanden in Thailand dus heb dit aan levende lijve mee gemaakt dat de ING mijn pasjes niet op wilde sturen.
Jammer dat er weer vooroordelen zijn over rood staan etc.
Het klopt dat ze bij ING weinig begrip hebben voor mensen in het buitenland. IK gebruik ING alleen om automatisch mijn pensioen over te maken em soms een rekening te betalen. Pinnen van ING heb ik nog nooit gedaan. Veel van het probleem zal liggen aan de thaise post: zeer traag en zeer onbetrouwbaar. Vaak weigert de bank pasjes e.d. op te sturen, omdat de ervaring leert dat ze gestolen worden (is mij al een paar keer gebeurd. Maar sowieso is er weinig begrip in Nederland voor het feit, dat er duizenden nederlanders in thailand en ander buitenland woont. Ik moest mijn rijbewijs verlengen: dat duurde 14 maanden!
Niet met ING, maar wel met ABN Amro had ik problemen. Heeft me geld gekost, Ben nu bij Triodos.
Beste Redactie,
Wat een reacties zeg, bedankt voor het plaatsen van mijn berichtje. Ik voel me gesteund, echter hoop ik wel dat ik binnenkort weer kan pinnen, zie het niet zitten om transactiekosten te betalen om het geld naar the bank of Ayudya over te maken.
Maar het meest verschrikkelijke vind ik wel dat ik een paar weken geleden een geopende brief van de ING ontving van mijn Thaise buurjongen met daarin nota bene mijn nieuwe inlogcode. Twee dagen later een gesloten envelope van de ING met mijn inlognaam!
Ik had de ING gevraagd of ik mijn ouders in Nederland kon machtigen deze op te halen bij het postkantoor, dat kon uiteraard niet. Enfin mijn adres netjes gewijzigd zodat ze mijn nieuwe inlogcodes naar een DHL kantoor zouden sturen. Heb deze werkelijk Kinney ophalen bij ons lokale DHL post, maar helaas werken de medewerkers van de ING langs elkaar heen en is er van deze o zo discrete post een kopie bij onze buren afgeleverd. Mijns inziens was het veiliger geweest als ik mijn ouders had mogen machtigen. Maar ja de procedures.
Het liefst zou ik overstappen naar de ABN, maar ja dat betekent dat ik slechts voor het openen van een rekening naar Nederland zou moeten. Geen zin in, dus we baggeren nog even voort met de ING. Helaas hebben wij een Nederlandse bank nodig omdat we onze inkomsten in Nederland verdienen.
Heb nu maar geld overgemaakt naar vrienden hier op Koh Samui met een ABN rekening (Internet bankieren lukt gelukkig wel). Zij kunnen gelukkig wel pinnen, erg vervelend zo afhankelijk te zijn.
Het is een schande dat je niet over je eigen geld kunt beschikken, bah! Ik heb wel wat beters te doen dan elke dag hoopvol te proberen, of er gepind kan worden.
Danielle (expat on Koh Samui)
ING.
Ik verblijf nu 14 maanden in Thailand en natuurlijk doe ik ook soms iets niet goed.
Maar via Email met ING of anders even bellen met Skype naar ING of en dat gaat ook goed: contakten via facebook en ze lossen het op. MAAR ZE ZIJN ZEER KLANT ONVRIENDELIJK en het kost zo veel tijd en stress.
Doe mij maar de RABO, mijn eigen kantoortje in Brabant: heel klant vriendelijk: heb je problemen, we lossen ze op, dat is het eerste wat ze zeggen
En die kennen ook procedures, natuurlijk, maar die medewerkers zijn veel deskundiger en 100% klantgericht en onafhankelijk van baasjes: niet bang.
Ser Kokke
Thoen, Lampang.
Mijn vrouw is vanmiddag aangekomen in Bangkok en kan met haar Rabobank pas nergens pinnen .Afgelopen jaren ging het ook niet altijd goed .Je moet maar een ATM vinden welke accepteer het pasje . Morgen maar Rabobank bellen ,dan hoor ik misschien waar het aan ligt.
Bedrich
Enige negatieve ervaring die ik heb met ING is dat zij meer dan 20 euro in rekening brengen voor een buitenlandoverboeking en de ABN-AMRO 4,50 euro. Heb het geld na enige reclamatie wel weer terug gekregen,
Evert
Bij ABN betaal je naast die 4,50 euro ook 15 euro transactiekosten, totaal dus ook 20,-. Je kunt kiezen om die 15 euro zelf te betalen, splitten, of door de ontvanger te laten betalen (je maakt dan dus 15 euro minder over aan diegene dan er bij jou wordt afgeschreven).
Ik begrijp niets van al die problemen. Heb inderdaad af en toe dat ik niet kan pinnen op zo’n ATM.Ben er kortgeleden achtertgekomen dat het inderdaad een lokaal probleem is van Thailand,Atm’s computer of telefoon lijnen zijn dan Off-lijn,ziedaar.Is geen probleem bij de ING.Ook krijg ik automatisch mijn pinpassen opgestuurd wanneer deze verlopen zijn,zelfde met mijn credit card,Kan ook rood staan en TAN codes worden ook opgestuurd.Wat Rabo bank aangaat is dat inderdaad een probleem bank,blokkeert geld opnemen vanuit Thailand
ik ben van 18 okt tot 8 dec dit jaar in Thailand geweest en moest in deze periode regelmatig pinnen. Dat bleek over de gehele periode regelmatig niet mogelijk. Dergelijke irritante ervaringen heb ik eerder nooit met ABN AMRO gehad en nu dus wel met ING. Ik ben in juli dit jaar overgestapt van ABN AMRO op ING omdat het maximale pinbedrag bij ABN AMRO in Thailand 12.000 Baht is. Gelet op de vast bijkomende kosten van 150 Baht per transactie is het pinnen van een laag bedrag relatief ongunstig
de problemen zijn niet alleen bij ING
ik heb al maanden problemen met mijn rabopas
bij krungthaibanks ATM daar krij ik regelmatig geen geld uit
en als ik dan naar een ATM van een andere bank gaat dan
lukt het wel
ik heb al een keer zo,n dame van krungthaibank erbij
gehaald maar die kon of wou geen verklaring geven
Dan ligt het waarschijnlijk niet aan jouw Rabopas maar aan de Krungthaibank.
Ik ben in september/oktober in thailand geweest en kon vaak niet pinnen(ING).
na mail contact met ING werd verteld dat waarschijnlijk mijn magneetstrip beschadigd was en ik alleen kon pinnen met de ingebouwde chip bij banken die daar mee werken. Na enig vragen en zoeken, blijken de bangkok bank en de siam bank daar mee te werken.
De atm daarvan gebrobeerd en de verdere vakantie zonder problemen kunnen pinnen.
Ik heb in Chiang Mai op 6 november j.l. ook geprobeerd om geld te pinnen bij de Bangkok Bank en Siam Commercial Bank met mijn ING pas, ook dat lukte bij beide banken hier niet, ik kreeg de mededeling dat ik contact op moest gaan nemen met mijn bank, waarop ik mijn pogingen maar gestaakt hebt. Ik heb gelukkig hier in Thailand nog een Thaise rekening waar ik geld vanaf kan halen, de transacties via mijn ing werkt gelukkig wel waardoor ik gewoon geld kan overmaken naar de Thaise rekening. dus zonder geld zal ik hier niet zitten maar het is wel lastig, je moet iedere keer wel aandenken dat er voldoende op de Thaise rekening staat om te kunnen pinnen.
In de tijd dat ik hier in Thailand vond de ING Bank ook nodig om de PAC codes in te voeren, waardoor je de TAN lijst op je Nederlands adres hebt gekregen waar je zelf niet bij kan komen, het is maar goed dat kennissen van mij die hebben gezorgd dat ik de lijst met spoed heb gekregen zo dat deze lijn nier verstoord is.
Vandaag voor het eerst terug gebeld naar aanleiding van alle mailtjes en telefoongesprekken.
Deze dame heeft allereerst gezegd dat er veel verkeerde informatie is gegeven.
De problematiek betreffende het ontvangen van de gebruikersnaam en wachtwoord om het op te lossen zijn nu als volgt afgesproken.
-adreswijziging versturen per mail incl. handtekening
-hier het oude en nieuwe adres op vermelden
-adres wordt binnen 48 uur gewijzigd
-gebruikersnaam en wachtwoord worden vervolgens per koerier verstuurd naar Bangkok
Na het verwerken van de benodigde codes wederom een adreswijziging doorvoeren dan wel het oude Nederlandse adres
Voor de 23e december zou het geheel opgelost moeten zijn…..
wordt vervolgd
Als je schrijft adreswijziging versturen per mail incl. handtekening, waar heb je het dan over. Het gedownloade formulier voor rekeninghouders in het buitenland van de internet naar het antwoordnummer in Leeuwarden of een scan per email?? Mij lukte dat allemaal niet, ik kon versturen wat ik wilde op alle denkbare manieren maar maandenlang gebeurde er steeds niets en niemand kon daar de reden van achterhalen. Welliswaar al weer zo’n 2 jaar geleden, maar ik heb toen allemogelijke adviezen gekregen per telefoon die allemaal niet werkten..
Ik kan de klachten over ING volledig onderschrijven. Vorig jaar heeft mijn vrouw in Thailand 3x verkeerde pincode gebruikt; dus afgesloten voor bankieren. Logisch. Nieuwe pincode kan uitsluitend naar huisadres in Ned. gestuurd. OK, dan machtig ik onze dochter de brief met pincode uit ons huis te halen en met een machtiging van mij , een kopie van mijn paspoort en het origineel van haar paspoort naar – wat vroeger het Postkantoor heette – te gaan en de pincode in ontvangst te nemen. Nee, dat kan niet , dat zijn nu eenmaal onze procedures.
Dus 3 maanden niet internetbankieren via ING. Helaas, het is niet anders.
Gelukkig heb ik nog een bankrekening bij ABNAMRO waar mijn contactpersoon mij kent en ik haar, zodat zoiets naar ik aanneem opgelost zou worden.
De Postbank is met de naamsverandering naar ING ook zijn service verloren.
Dus: opzeggen al die ING rekeningen en dan komt de service wel weer terug.
ik heb een Nederlands ING pasje in thailand en dat werkte niet meer in de ATM. Gebeld met de helpdesk van ING en die verklaarde dat er grote problemen waren met het betalingsverkeer en met ATM in Thailand. Er waren systeemproblemen. De reden daarvan was, zei men, de invoering van SEPA, het komende europese betalingsverkeer. Indien de geldnood hoog was kon men wel geld overmaken naar een bank om daar het geld cash op te nemen. Ook meldde men mij dat de problemen weer over waren of snel weer over zouden zijn.
Het opnemen van geld lukte gisteren wel zo te zien aan het bankafschrift.
Zaterdag 15 december 2012 heb ik tel.contact gehad met de ING over dit probleem. Het zou alleen Thailand betreffen, zo werd mij nadrukkelijk verzekerd. Ik gaf aan dat ik me voor anderhalve dag wel kon redden, aangezien ik die zondag naar Cambodja zou vliegen en daar weer geld zou kunnen opnemen. Zojuist kwam ik erachter dat in Combadja hetzelfde probleem speelt: no money.
Als de ING je enige bron voor cash is en je neemt hun adviezen serieus loop je het risico te eindigen onder een brug in een land waar je helemaal niet wilt zijn..
Ik heb tot nu toe geen enkel probleem gehad, maar internet bankieren wel. Dat lag niet aan de ing maar aan het internet hier. Heb nu een thaise bankrek. En maak nu af en toe geld over naar deze rek. Voordeel daarvan is geen extra kosten voor het pinnen, en om dat ik grotere bedragen hier heen stort kan ik op mijn gemak ook gebruik maken van de mogenlijkheid om te wachten tot de koers voor mij wat gunstiger is. Pinnen met de thaise pinpas is in onze province gratis, maar als ik in een andere province ben betaal ik 100 bath. Voor de rest regeld mijn vrouwtje daar alles daar, ze heeft mijn pinpas en laat altijd weten wanneer ze geld opneemt. En nog een voordeel is dat ik voor de immigratie dienst hier via mijn bankboekje mijn inkomsten kan aantonen i.v.m. visa verlenging
Zoals reeds verwacht zijn De problemen niet opgelost.
Ik mocht de adreswijziging getekend inscannen en doorsturen.ik had gevraagd om een ontvangstbevestiging.
Deze kwam dus niet. Ik heb dus maar weer gebeld. Oh meneer we kunnen het aantal karakters niet kwijt op de adresregels…..
Wat kunnen we weglaten? Ach weer kostbare tijd verloren en wederom geen terugkoppeling.
Heb maar gezegd dat het van mij niet meer hoeft. Ik kom wel op het kantoor om de rekeningen op te heffen.
Gisteren 17 december telefoon van de ING. We willen het graag oplossen en we sturen u de gegevens via eenh koerier op het adres in Thailand.
Heb wederom gemeld dat als dit kan waarom het niet aan mijn broer gestuurd kan worden. Gaat sneller en kost minder.
Geen probleem. Gaat nu gebeuren en voor de kerst heeft u dit op het adres in Nederland.
Ik ben ben benieuwd. Ik wacht af.
Er wordt
Mijn post van de ING naar Thailand kwam met weken vertraging met een stempel van Osaka in Japan erbij, en dat dus ook omdat het adres niet in hun systeem paste. Omdat mijn vrouw helemaal zonder toegang en zonder een werkende ATM kaart eindigde en ikzelf bijna heb ik hun officiele klachten procedure afgewerkt. Dat werkt dus ook niet, eerst wordt het helemaal niet behandeld, als je daarover klaagt krijg je een onzin antwoord over je orginele klacht, als je daarover klaagt krijg je uiteindelijk een bericht van hogerop van iemand die helemaal niet meer begrijpt waar het over ging en waar je dus ook niets aan hebt. Mij overkwam dit al ruim 3 jaar geleden en ze hebben dus nog altijd niets geleerd op het gebied van klantenservice.
Zoals bekend gebruiken veel criminelen Thailand voor hun acties. Daar heeft ING erg weinig grip op en is voorzichtig.
Dat is vervelend voor de “goeden”, die in Thailand zitten of daar vakantie vieren. De Rabo en ABN Amro hebben niet voor niets het pinnen in Thailand standaard uit gezet.
Ook een bericht gisteren in het FD gisteren over een faillissementsfraudeur, die tientallen BV’s en stichtingen naar Thailand verhuist en van daar uit de hele kluit belazert, draagt niet bij aan een beeld van betrouwbaarheid van Thailand.
Het is vervelend, maar niet anders.
Die banken hebben pinnen standaard uitgezet voor ALLE landen buiten de EU en dat heeft dus niets speciaal met Thailand te maken. Dat er een nederlandse fraudeur in Thailand zit betekent ook niets, de meeste zitten nog altijd in Nederland zelf en daar mogen ze nog zelfs pinnen.. Was onze moderator even in slaap gevallen?
#Erik: Jouw bewering m.b.t het uitzetten van de pin voor landen buiten Europa klopt niet. Dat gaat in januari 2014 bij een aantal banken in. De IND heeft specifiek problemen met Thailand, zo werd bevestigd door de bank.
Als correctie op mijn vorige reactie: dat moet natuurlijk januari 2013 zijn.
En een klacht indienen? Er wordt beloofd binnen 2 werkdagen te reageren, maar dat is alvast niet gelukt…
Pinnen van mijn Ingrekening doe ik niet meer in Thailand sinds elke opname 150 bath kost. Het geld gaat nu vanuit Nederland naar de Thaise bankrekening.
Maar er is ook iets aan de hand met de credit card. Die gebruik ik meestal bij de supermarkten en bij het tanken. Bij een Shellpomp in Phrae ontstonden ineens problemen. Tweede keer nog eens geprobeerd, zelfde probleem. Volgens het personeel is er nieuwe apparatuur geïnstalleerd.
Dat het probleem in Thailand zit en niet bij de Ing lijkt wel duidelijk. Bij een andere Shellpomp wordt mijn creditcard gewoon geaccepteerd. Ook bij de BigC, Lotus en andere winkels zoals Amway zijn er geen problemen met de acceptatie.
Ook ik kom al jaren in Thailand,nooit probleem gehad met pinpas ING. Tot deze keer, geen enkele ATM geeft mij geld. telefonisch contact opgenomen met ING die doen voorkomen dat ik de eerste en enige ben, gevraagd terug te worden gebeld maar dat doen/mogen ze niet.(heb Thais simkaartje) Schriftelijk probleem gemeld, krreg mail terug antwoord zou 5 werkdagen in beslag nemen, na 4 dagen mail ontvangen dat zij nog eens 10 werkdagen nodig hebben voor antwoord.
gelukkig ben ik in bezit van creditkaart, deze wordt wel geaccepteerd door de ATM, maar tegen extra hoge kosten en tot n bepaald limiet,,waar ik nu bijna aan toe ben en nog steeds niets gehoord van de ING. henb nog 14 dagen vakantie hier en dat plezier wordt erg beinvloedt hoe en of ik nog wel aan mijn eigen geld kom. kortom de ING laat je gewoon in de kou staan.
Martin.
Er is binnen de ING een speciale afdeling die werkt voor dit soort problemen.
Mijn probleem is uiteindelijk opgelost door deze afdeling.
De werken dus niet bij de klantenservice.
Eis dat je doorverbonden wordt met deze afdeling
Mocht het niet lukken dan krijg je van mij hun rechtstreeks nummer. Je mag ook je nummer geven dan vraag ik of ze contact opnemen met je.
This nummer geen probleem.
Kun je nog wel met i-banking werken bij ING? dan heb ik misschien een oplossing.
Groeten,
Frank
Naar aanleiding van de problematiek met betrekking tot de ING zijn zoals gemeld mijn codes naar familie gestuurd.
De gehele gang van zaken was dus niet opgelost Door de klantenservice.
Doorverwezen worden naar een afdeling die wel iets kon doen was onmogelijk.
Ik heb gewoon elke dag gemail en gebeld. De uiteindelijk teruggebeld Door de speciale afdeling.
Deze heeft de zaak goed opgelost. Ze hebben duidelijk aangegeven dat er erg veel fouten gemaakt zijn. Alle telefoonkosten zijn vergoed. Er weer iets aan de hand is.
Mochten er personen zijn die niet kunnen inloggen op mijn ING of andere klachten, maar meld het even. De je krijgt de contact gegevens.
Heb nu een vast contactpersoon voor het geval dat.
Beste Henk,
Heb je voor mij het email adres van deze contactpersoon?
Alvast bedankt
Beste lezer Thailandblog,
Helaas ben ik er weer, vandaag wederom geen pin-mogelijkheden bij geen enkel pin app. op Koh Samui, ik ben zo kwaad! Ik wil jullie allemaal adviseren je klacht te deponeren op de volgende FB-page van de ING. Wij expats moeten de ING confronteren met deze klachten, de klachten op dit blog zijn niet gering. Dus alstublieft als jullie hier je klacht posten, meteen een linkje van je klacht posten op de FB-page van ING ( 1 minuutje werk ). Als deze klachten dagelijks binnenkomen bij de ING gaan ze er misschien is een keertje iets aan doen, we willen serieus genomen worden, we betalen tenslotte ook service kosten aan de ING.
Danielle ( expat op Koh Samui )
Zie link hieronder:
http://www.facebook.com/INGnl
Als je het vorig bericht had gelezen wist je wat een oplossing was.
Klacht deponeren op Facebook is zinloos. I klacht naar ING is beter en overzichtelijker.
Neem contact op met de speciale afdeling.
Anders mail je emailadres dan speel ik deze Door.
Oproep voor klachten deponeren is volgens mij niet het doel van Thailand log.
Hallo Henk,
Misschien is deze blog daar niet voor, maar als je met vakantie hier bent en je kan niet aan geld komen?
moet daar niet aan denken.
En als men hier woont, dan zijn er toch ook maandelijksse verplichtingen waaraan men moet voldoen en ook dan is het geen-geld problem gigantisch.
Dus wat mij betreft mag dit soort ellende op deze blog.
Ook wij hebben veel ellende gehad.
Te veel om dat hier even te vermelden.
Gebeld, tig keer a 10 cent/min.
Zelfs de fax gebruikt.
E-mails verstuurd naar elk person waarvan ik het adres wist.
Bij elkaar heeft dit lang, heel erg lang geduurd, maar is uiteindelijk opgelost.
Wat schetste mijn verbazing?
IK KREEG EEN HEEL GROOT ORANJE BOS BLOEMEN!
Ben ik zo van geschrokken.
Louise
Geef even je emailadres via de redactie.
Om het hier zo neer te zetten is niet erg handig
Gisteren met mijn maat naar Pattaya gereden ,daar we daar diverse dingen te doen hadden. In de Bic sea wilden we alle twee pinnen. Ik pinde eerst met mijn ING kaart en kreeg gewoon mijn geld. Mijn Maat stopte zijn ING kaart er in en kreeg te horen communication error, neem contact op met Uw bank. Diverse automaten geprobeerd.
Hij con niet pinnen. Thuis gekomen heeft hij gebeld naar de ING.Waarom die ellende er steeds is weten we niet.Maar ze hebben geld voor hem over gemaakt naar de Western Unionbank. Kosten ING. Netjes maar het blijft vervelend en schijnd maar niet opgelost kunnen worden.
“Henk zegt op
24 januari 2013 om 00:40
Geef even je emailadres via de redactie.
Om het hier zo neer te zetten is niet erg handig”
Ik vraag simpelweg: hoe doe ik dat? En mijn reactie wordt verwijderd??
Waar kan ik het email adres dan van de redactie vinden?
Alvast bedankt voor het antwoord op deze (toch normale) vraag
Dick: Op elke website kun je onder het woordje contact een contactadres vinden. Je vindt het bij Thailandblog rechtsboven.
Hartelijk dank voor jullie reacties en suggesties. Zonet op 24 januari heb ik uiteindelijk na 19 dagen wachten, een mail van de klantenservice ING ontvangen. Zij bieden hun excuses aan ( heb ik nu niets aan) en ook dat ze de extra kosten die ik betaal om met mijn creditkaart geld op te nemen, zullen vergoeden. dus voor diegene die een creditkaart hebben van de ING kunnen per keer 10.000 Bath opnemen.
Ook melden zij dat de ING waarschijnlijk in de eerste helft van 2013 Geoblocking in gaan voeren, dat is volgens Google ook wat de Rabo en ABN bank doen dat de pas normaal gesproken alleen binnen Europa geldig is maar je via internet deze blokkade eraf kan halen en wereldwijd kan pinnen. Dat is voor de toekomst een oplossing alleen helpt dat op dit moment nog niet. de ING is ook nog niet klaar met mij als ik thuis kom. Ik ga 2 kerr per jaar een maand naar Thailand en heb nog nooit meegemaakt dat ik mijn eigen geld niet kan opnemen, daar moet de ING voor waarschuwen.
De ING is voorlopig niet voornemens om de passen te blokkeren.
Dit is een duidelijk standpunt. De klantenservice die dit gezegd heeft geeft dus onjuiste informatie.
De ING volgt wel dubieuze transacties.
Ik heb afgelopen weekend het zelfde meegemaakt met me ing pinpas, zaterdags gewoon kunnen pinnen, en de dag erop werkte hij niet meer, bij verschillende banken geprobeert,
maar overal de zelfde opmerking bij de ATM automaten, neem contact op met u bank.
s’maandags gebeld met de klantenservice die wilde een nieuwe pinpas opsturen, ik zeg
tegen de medewerker “ik zit in Thailand” dat duurt dus wel even, ooh zegt de man dat
wordt lastig,ik zeg maak dan van me ing rekening wat geld over op een andere pinpas wat ik hier heb, dat mogen we niet zegt de medewerker., ik zeg tegen hem ik heb hier een gezin te onderhouden., na aandringen en navragen bij zijn baas kreeg ik s’middags een telefoontje dat ze dat zullen doen., een dag later gepind…,, gewoon met me gebruikelijke
pinpas want die werkte ineens weer., vreemde zaak, maar heel vervelend.
dat noemen ze nou personal banking klanten binding
Op 16 januari heeft mijn vrouw nog gewoon gepind, vandaag (29-1) een foutmelding en “neem contact op met uw bank”. ING gebeld en ik werd doorverbonden met de “Intern alarmlijn”. Daar werd mij verteld dat er inderdaad problemen zijn en dat men “in onderhandeling is met Thailand”. Hoezo in onderhandeling denk ik dan? Dat wijst niet op een technische oorzaak, eerder op een blokkade door hetzij ING hetzij de Thaise banken. Ook schijnt het probleem zich te beperken tot ING en dus is het sowieso niet technisch van aard. Is de ING bezig over de rug van haar klanten een een ruzie uit te vechten met de Thaise banken?? Wel gaf de mevrouw van de ING aan dat het best mogelijk is dat het morgen wel weer lukt. Wat het nog weer gekker maakt….
Aangezien ik over 6 weken mij ook weer herenig met m’n gezin in Thailand vroeg ik dus of ik mij zorgen moest gaan maken voor wat betreft de mogelijkheid geld op te nemen bij de ATM. De mevrouw van de ING adviseerde mij mijn creditcard mee te nemen (alsof dat soelaas zou bieden), dan wel contant geld mee te nemen. Geen van beiden een echte oplossing en zeker niet waarmee ik blij ben; Kosten van het opnemen per creditcard zijn hoger en met veel contant geld op zak vind ik ook geen prettig idee.
@ Dennis Mijn oplossing: twee bankrekeningen. Ik heb een rekening bij ING en ABN Amro. Dus mocht een ATM het pasje van ING weigeren, dan kan ik altijd nog geld overmaken van mijn ING naar ABN Amro-rekening. De zogeheten TAN code ontvang ik op mijn mobieltje. Voor het overmaken van geld is geen pasje nodig. Geld opnemen met een creditcard is inderdaad duur.
Dank je Dick! Ik heb er gelijk werk van gemaakt!
Uiteindelijk bij ASN Bank een rekening geopend. ASN Bank werkt alleen via internet en heeft dus geen fysieke kantoren. Voor mijn doel (het hebben van een 2e rekening om in geval problemen toch geld kunnen opnemen) prima. Ze hebben zelfs apps voor m’n telefoon en tablet. Ze zijn ook nog eens vrij goedkoop; € 1 per maand voor de rekening en bankpas.
Wel kwam ik een merkwaardig fenomeen tegen; Banken zijn helemaal niet geïnteresseerd als je alleen maar een betaalrekening wilt. Bij de Rabobank stuurde de “adviseur” (meer verkoper dan adviseur) aan op het nemen van aanvullende zaken als kredietfaciliteit (rood staan), een creditcard, spaarrekening en verzekeringen. Toen ik aangaf alleen maar een rekening met pinpas te willen was het snel gedaan met de pret. “Daarin zijn wij niet geïnteresseerd” werd mij recht in mijn gezicht verteld. Hoewel de Rabobank toch wel goed aangeschreven staat (of stond), vond ik dat toch vrij brutaal.
Overigens zijn de problemen met de ING voorlopig eerst verholpen; gisteren kon mijn vrouw weer geld opnemen. Helaas nog geen antwoord van hen (ING) ontvangen waarom dat eerst niet kon en wat nu de oorzaak is van de problemen.
Op 9 Maart 2013 kon mijn vrouw in Thailand niet pinnen met haar nieuwe I.N.G pas
in Kammuang.Zij gaat morgen naar Somdet daar is een Bangkokbank en kan zij daar
hopelijk wel pinnen.
Na aanleiding van een pin-probleem kwam ik op deze site. Na 2 weken moeiteloos pinnen in Bangkok, Chiang Mai en Pai (bij praktisch elke ATM), kreeg ik het vandaag rauw op m’n dak toen de SCB ineens de melding: “transaction being cancelled, please contact your bank” gaf. Net de ING gemaild, want ook andere banken gaven nul op rekest. Aan de ATM’s ligt het niet, aangezien mijn reisgenootje met gemak geld kon opnemen. Geld staat er ook op m’n rekening, maar word nu wel een beetje huiverig als ik de verhalen lees over klantenservice waar ik persoonlijk nooit eerder problemen mee heb gehad. Iemand dus tips?
Heb ook problemen met mijn ing pas. Communication error. Zou het kunnen zijn dat op zondagen het betalingsverkeer plat ligt?
Als ING klant die volgende week naar Bangkok vliegt ervaar ik de verhalen als een aansporing om voor alle zekerheid maar een flink bedrag in contanten mee te nemen……………….
Zou het mogelijk zijn dat de banken de deur even op slot hebben gedaan i.v.b.het nieuwste presentje van de E.U. aan Cyprus ?
Daarbij zie ik steeds meer reacties van mensen wiens pinpas niet werkt .
Hebben zij wel in de gaten dat er banken zijn waar je niet meer als 500.- euro per dag kan pinnen .
20.000.- Thb zit daar tegenwoordig flink boven .
En ja hoor 20 maart was ook ik aan de beurt .
20.000.-Thb ging niet ,18.000.- ook niet .
Ik heb meteen naar de ING gebeld waar een aardige dame mij het advies gaf het bij een andere bank te proberen.
Mijn tegenvraag was ,als dat mislukt ,wat dan?
Ben ik soms na 3 mislukkingen mijn pinpas kwijt .
O! Daar had ze niet aan gedacht .
Dan maar de volgende dag proberen .als dat zou mislukken wilde zij het zelf wel komen brengen als het van haar baas mocht .
De 21 e ben ik begonnen mat 15.000.-te proberen .
Geen probleem meer .
Wel een les geleerd ,voortaan maar een reserve op een Thaise bank zetten waarbij ik zeker weet de komende 2 weken geld achter de hand te hebben .
Achteraf wel jammer dat die dame van de ING nu niet komt ,ze kon zo gezellig kletsen ,wie weet stuurt ze wel iets voor mijn verjaardag nu zij mijn geboortedatum weet .
Heb het zelfde probleem, rond de 21e aangekomen en had geen probleem met pinnen, sinds verleden week kan ik niet meer pinnen. Ik heb contact gehad met de ING maar zij zeggen dat er geen problemen zijn. Gisteren twee Nederlanders gesproken die net uit Laos kwamen en ook daar problemen hadden.
Zo lost ING zijn problemen op, simpelweg door te zeggen dat er geen problemen zijn.. Kunnen we allemaal nog heel wat van leren.
Mogelijk moeten we het probleem voorleggen bij de landelijke pers of de heer dijsselbloem grootaandeelhouder/sponser van de ING.
Het is onbegrijpelijk dat een bank zo met zijn klanten omgaat en niet eens fatsoenlijk durft te communiceren.
Heb net email ontvangen van ING
Op 15 maart heeft u ons per e-mail een vraag gestuurd. Wij hebben u toen beloofd om u binnen 2 werkdagen een reactie te geven. Helaas kunnen wij u nog geen antwoord geven. We hebben namelijk meer tijd nodig om alle informatie te verzamelen voor een zorgvuldige reactie op uw vraag. Binnen 10 werkdagen nemen wij hierover contact met u op. Onze excuses voor deze vertraging.
Je zal 14 dagen op vakantie zijn tegen die tijd dat je terug bent is het probleem misschien opgelost
Het is nu 24 maart en wij wonen in Thailand in de buurt bij Chiang Mai en hebben geprobeerd te pinnen….. dus niet!! Welke ATM machine wij ook namen…. geen resultaat!! Dit is echt van de zotte!!! Heb hier al van andere Nederlandse mensen gehoord dat zij het zelfde probleem hebben. Ik ben het wel eens met Tooske…. moeten iets gaan doen, want anders komen we behoorlijk in de problemen.
Net nog gepind bij AEON in Hua hin zonder 150 Thb bijbetaling .
Na een probleem op de 20e heb ik nu al 4 dagen achter elkaar kunnen pinnen .
Wel neem ik nu kleinere bedragen op als voorheen .
Oh vergat ook nog te vertellen dat de ING een FB site heeft als wij daar eens met zijn allen naar toe gaan??? https://www.facebook.com/INGnl
Alvast een eerste begin?
Kon gisteren weer pinnen, maar heb verleden week 500 euro overgemaakt naar mijn thaise rekening kosten 30 euro. Dank u meneer ING.
Ik heb op de FB pagina al iets geschreven kreeg snel antwoord dat ik de noodlijn kon bellen en dan via emergency cash geld kon krijgen.
Hans,
welke optie kies jij dan bij overmaken van ING naar je Thaise bankrekening? Waarschijnlijk OWN en dat is duurste optie. Kies voor SHARE dan ben je ca. 11 Euro aan kosten kwijt.
Groeten,
RobN
Hans,
ik bedoelde OUR i.p.v. OWN.
SHARE en BEN leveren zelfde kostenplaatje op.
OUR is simpelweg te duur i.v.m. berekende kosten in NL.
Groeten,
RobN
ik heb inderdaad our gebruikt omdat ik dacht dat als ik share gebruik de thaise bank ook een zelfde bedrag zou berekenen. In ieder geval een tip voor de volgende keer, bedankt
Hans,
bij SHARE rekent ING 0,1% van het te overmaken bedrag met een minimum van 5 Euro (per april verhoogd naar 6 Euro), maximum 50 Euro. Bedrag wordt vermeld op je overzicht.
Bij BEN worden kosten van 0,1% van het over te maken bedrag afgetrokken, zie je dus niet op je overzicht.
Bangkok Bank (andere banken weet ik niet) rekent 0,25% met een minimum van Thb 250 en maximum van Thb 500.
Groeten,
Rob
Gezien de vele problemen bij het pinnen enz. heb ik de ING verzocht om eens te reageren.
De contactpersoon die dus de zaken op zou moeten lossen voor de schrijnende gevallen die niet geholpen kunnen worden door de klanten service reageert niet.
Zelfs op het direkte email adres van de bewuste persoon komt geen reactie.
Kritiek plaatsen op facebook heeft weinig zin en geldt voor hulp via de standaard klantenservice.
Ik denk dat het een betere oplossing is als iedereen zijn klachten stuurt naar een centraal emailadres en deze dan in een keer naar de ING verzonden wordt.
Mijn email die bekend is bij de redactie mag hier voor gebruikt worden.
Indien de redactie hiermee accoord gaat tenminste.
Gewoon voor- en achternaam.kan er misschien een oplossing gevonden worden.
type klacht
Dan
@Hans,
Ja, bij OUR rekent ING standaard voor alle landen €25 voor de buitenlandse bank.
Dat is steeds in ieder geval voor Thailand de slechtste optie.
Pinnen met een ing pas in Thailand is altijd spannend. Meestal doet de pas het niet en ga je met een lege portemonnaie weg. Als je een vraag hierover stelt aan de ING krijg je een of ander onduidelijk verhaal over skimmen. ING doe iets voor je particuliere klanten in het buitenland!
Met mijn ING-pas kan ik nu al twee geen geld opnemen in Phon volgens de ING is er niks mis, best lastig.
Wij wonen nu zes maanden in Thailand en hebben niets anders dan problemen ondervonden met de ING pas. Op mijn emails waarin ik het probleem uitleg aan de ING, krijg ik steeds hetzelfde verhaal over gevaar van skimmen en het advies om mijn creditcard te gebruiken.
Daar ik niet verder kom bij de ING en mijn drie passen nog steeds niet werken bij een Thaise bank, heb ik een klacht ingediend bij de Autoriteit Financiele Markten (www.afm.nl)
Immers ik betaal wel voor mijn passen en ik kan ze niet gebruiken. Wellicht is het indienen van een klacht bij de AFM voor de ING wel aanleiding om iets aan het probleem te doen.
Sinds ik in plaats 20 .000.-Thb er 15.000 pin heb ik geen last meer .
Met de Cr.card pinnen is extra duur.
Ook na het diverse malen bellen “mijnheer er is niets aan de hand met uw kaart, probeert u het morgen nog eens” steeds weer, ook vandaag problemen, altjd de melding neem kontakt op met uw ank. Geen geld. Gen 20 gen 15 gen 10 duizend bath.
ING werkt niet in Thailand. Onmakkelijk gevoel.
Als nood nu al Deutsche Bank (ex abn-amro) genomen. Werkt wel.
Ben in Ayutthya Thailand een huisje aan het bouwen,en dacht met pinnen mijn aannemers en leveraciers te betalen maar dat kan je wel vergeten want wanneer je geld nodig hebt zecht de ATM dat je contact moet op nemen met je bank de ING in dit geval dus even niets uit de automaat dus een probleem, drie dagen aan de telefoon gehangen met ING en tevens gevraagt of ze de telefoon kosten wilde vergoede dus niet maar ja een oplossing voor het pinnen hadden ze ook niet want alles was in orde met mijn giro pas en met mijn credit cart,daarna stelde ze me voor het SOS nootfons nou die hebben keurig 2000 euro over gemaakt naar een Thaise bank dus ik had weer een beetje ruimte maar nog steeds problemen met pinnen ik heb inmiddels bij een Thaise bank een rekening geopend op mijn Thaise vriendin der naam ,dat gaat allemaal prima ik vul alles op mijn laptop in op zondag krijg netjes mijn tang code en einde van de week staat het op haar rekening. Het werkt goed zo dus ik schiet lekker op met de bouw.
groetjes
Waarom niet een rekening geopend op je eigen naam bij die Thaise bank? Met het adres van je vriendin. Is mijn inziens nog veiliger. Geld blijft dan altijd van jou.
Waarom op het adres van je vrindin,ga je als farang een rekening openen in Pattaya en dan geef je het adres van je vrindin op,dat waarscheinlijk ergens in de Isaan is.
Je kan gewoon een rekening openen,officieel moet je eerst langs de immigratie voor een adresverklaring,en moet je een visa hebben.
Loop gewoon naar binnen,paspoort menemen en rekening openen,als ze in het ene filliaal je weigeren,naar de volgende gaan,bij de receptie waar je verblijft een verklaring vragen dat je daar ingeschreven staat.
Kasikornbank is wat soepeler dan SCB.
Ongoing story. Al enkele malen eerder problemen gehad met ING card. Zelfde melding als anderen “neem kontakt me uw bank op”.steeds kontakt met ING hulplijn, “nee mijnheer, uw kaart is in orde, probeert u het over 8 uur nog eens” meestal dan inderdaad een atm opname mogelijk.
Het lijkt er op dat er niks aan de hand is als je kleinere bedragen opneemt. (uiteraard wel elke keer de extra 150 bath betalen). Enkele malen getest; eerst 20.000 bath geprobeerd, geen geld. Dan direkt daarna 10.000 bath, lukte steeds niet. Kaart 2 dagen onbruikbaar.
Nu week gewacht en slechts 10.000 bath geprobeerd (terwijl ik volgens ING 1.000 euro per keer/dag limiet heb)dat lukt elke keer wel. Lijkt er dus op dat men de daglimieten ondanks wat men aan de telefoon zegt, toch verlaagd heeft.
Bangkok Bank accepteert de kaart met deze lage bedragen wel regelmatig, andere banken vaak niet. Het maakt je erg onzeker. Bovendien onnodig extra kosten elke keer.
Voor het openen van een thaise bankrekening kun je heel goed terecht bij de Kasikornbank.
Je hebt geen verblijfsvergunning of iets dergelijks nodig.
Gewoon op je eigen naam.
Benidigdheden;
300 thb
Paspoort
Mobiel nummer
Adres (guesthouse is zelfs genoeg)
Je krijgt je pas direct mee.
Mobiel bankieren is mogelijk. Standaard is Internet bankieren.
Je kunt dan gewoon geld overmaken van je Nederlandse bankrekening.
Je betaald dan geen opname kosten meer.
Hallo allemaal. heb sinds februari ook problemen met mijn ING-betaalpas in Thailand en Cambodia. Gebruik mijn ING-pas als back-up daar ik een Thaise rekening heb. Wegens omstandigheden wilde ik pinnen met mijn ING-pas. Krijg de melding dat ik contact met bank op moet nemen. Via mail contact opgenomen met ING en krijg als reactie dat pas is geblokkeerd omdat pinnen plaats vind in een land die extra gemonitoord wordt. .M.a.w ondanks instelling via mijn-ING voor Wereldopname ipv van Europa-opname, die ik op elk gewenst moment kan wijzigen via internet, is mijn pas buten gebruik gesteld voor opname Thailand en wellicht meerdere landen. Weet niet wat ik hiervan moet denken. Begrijp de extra voorzichigheid voor gevaar skimming wel echter is het in mijn geval zo dat ik dus mijn ING-pas niet meer als back-up kan gebruken Ik weet niet of pas ook geblokkeerd is voor gebruik in NL. vind ook skimming plaats, maar daar kom ik volgende maand wel achter. Voor eventuele misverstanden: Mijn rekening bij de ING is gelukkig nog nooit slachtoffer van skimming geweest.
@ Rob Pas zijn drie Tunesiërs opgepakt. Ik wijdde er het volgende bericht aan.
– Drie Tunesiërs, die naar Thailand waren gekomen om met Songkran hun slag te slaan, hebben kans gezien bankpassen te skimmen en met vervalste kaarten bankrekeningen te plunderen. Ze zouden op die manier 10 miljoen baht hebben buitgemaakt, geld dat deels gebruikt is om luxegoederen te kopen en verder gewisseld is voor euro’s. De politie heeft 70 valse creditcards met pincode inbeslaggenomen, 6.000 euro, 134.000 baht en apparatuur. (Bron: Bangkok Post, 16 april 2013)
vandaag in Bangkok aangekomen. geen enkele ATM werkt met mijn ING-pasjes.
wat nu??!! dit is toch te gek voor woorden!
Beste voornaamgenoot,
kun je wel bij internetbankieren komen van ING via een computer? Kijk dan eens of je pas wel op WERELD en niet uitsluitend op EUROPA staat. Misschien is dat de oorzaak.
Groeten,
Rob
Als dit dezelfde Rob is als hierboven (met reactie van Dick) dan zal Rob dat toch wel weten en kan het zijn dat er technish iets fout zit. Dat wordt dan bellen met de ING. Of hebben we het over een andere Rob? Lijkt hier plots vol Robben te zitten. 555
Rob,
Dit is een andere Rob die als suggestie geeft om eerst via mijning te checken of wereldpas geselecteerd is. Staat nl. Een beetje knullig als men gaat bellen over een eventuele technische fout bij ING terwijl dit mogelijk niet het geval is.
Gr.,
RobN
Ing doet dit zonder medeweten van zijn klanten, niet alleen in Thaiand maar ook Maleisie staat op die lijst nl.
ik werk 8 maanden per jaar in Maleisie en woon daarnaast in Thailand en werkelijk het gebruik of wel het verbod van je bank op je bank pas wordt steeds erger.
Maar het is toch al maanden bekend dat sinds april 2013 het pasje buiten Europa alleen gebruikt kan worden, als je het via “mijn ING” activeert. Standaard is het gebruik buiten Europa uitgezet vanwege de vele fraudegevallen. Dat communiceert ING al maanden. ABN Amro en Rabo doen dit al veel langer.
Advies: regelmatig “mijn ING” raadplegen.
ja ik weet dat dat zo staat en dat staat aan maar de ing trekt zich niets en totaal niets van aan!
tot aan 2.5 maand terug werkte mijn pas prima in maleisie,toen begonnen de problemen.
Ik dacht eerst eigenlijk dat de pas beschadigt was en heb toen de telefoon genomen en gebelt, antwoord komt dan en werkelijk, ja dat kjlopt dat uw pas niet meer werkt we hebben na overleg in de bank besloten maleisie op de lijst te zetten waar onze passen niet of nauwelijks werken!
ik vroeg toen om een copie van die lijst, antwoord kunnen we niet verstrekken zijn interne bank ge gevens!
ik mijn situatie uitgelegt dat ik 8 maanden per jaar in maleisie ben, dit konden ze ook zien aan al de opnames waarom ik niet op de hoogte was gesteld van de veranderingen, antwoord van de bank dat is uw probleem en niet de onze!
dit soort antwoorden krijg je van een help desk van een bank gewoon belachelijk simpel