Beste lezers,
Ik ben een Belg en vertrek binnenkort voor langere tijd naar Phuket met een O visum voor 3 maanden als gepensioneerde 50 plusser. Ik wil dan een jaarverlenging aanvragen bij immigration aangezien ik dat de makkelijkste oplossing vind, met dank voor de info van Ronny.
Mijn vraag is nu, zijn er misschien Belgen die in Phuket met dezelfde voorwaarden verblijven en waar kan ik terecht voor mijn inkomensbewijs? Momenteel veronderstel ik dat ik naar de ambassade in Bangkok moet voor het affidavit?
Indien dit de enige mogelijkheid is vertrek ik via Bangkok, wat duurder wordt voor mij aangezien ik eigenlijk niet in Bangkok hoef te zijn. Ik kan een rechtstreekse vlucht hebben via Keulen met Eurowings voor een schappelijke prijs.
Dank bij voorbaat,
Marcel
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending28 december 2024Hoe ik bijna 9000 baht in Bangla road kwijt raakte in één avond (lezersinzending)
- Immigratie infobrief28 december 2024TB Immigration Infobrief Nr 058/24: Immigration Jomtien – Jaarverlenging Retired
- Leven in Thailand27 december 2024De hond (lezersinzending)
- Achtergrond27 december 2024Borderrun Thailand (lezersinzending)
Voor een gepensionerde visum moet U tenminste 3 maanden 800.000 baht op een rekening staan hebben in Thailand of een bewijs kunnen leveren dat U minstens een inkomen hebt van 65000 baht/maand(pensioe,huurgelden etc..) Maar begin daar zelf niet aan er zijn hier voldoende advocaten kantoren die alles voor U van a tot z regelen, die paar duizend baht zijn het zeker waard en volgend jaar kan je gewoon weer via hen verlengen. Indien U hier niet gedomicilieerd bent kan de ambassade niets voor u doen,maar wel de gemeente waar u tot op heden verblijft. Ik zou daar al eens langsgaan die zullen kunnen helpen,misschien zal U dok moeten laten vertalen in een erkend bureau en laten legaliseren
op de belgische ambassade maar een retour phuket/Bkk in 1 dag kost niet veel.
Iemand die ingeschreven is kan een affidavit per post bekomen.
Iemand die niet ingeschreven is moet zelf langsgaan bij de ambassade.
Dat de ambassade je hiermee niet kan helpen omdat je niet ingeschreven bent is onzin.
Hij heeft hiervan trouwens al bevestiging gekregen van de ambassade.
Je gemeente in België heeft al helemaal niks te maken met je inkomen en er moet ook niks vertaald worden.
Wat je moet doen is een affidavit, dat is een verklaring op eer invullen (o.a. het bedrag) en ondertekenen. De Belgische ambassade zal vervolgens je handtekening legaliseren. Of je daar nu ingeschreven bent of niet maakt helemaal niks uit.
Wat hij vraagt is of in Phuket ook een “income statement” aanvaard wordt dat is opgemaakt door een lokale consul van gelijk welk land. Net zoals het in Pattaya aanvaard wordt van de Oosteririjkse consul.
In dat geval moet hij niet speciaal naar Bangkok.
Beste Ronny,
vraagsteller haalt hier zelf twee verschillende zaken door elkaar en ik citeer:
Mijn vraag is nu, zijn er misschien Belgen die in Phuket met dezelfde voorwaarden verblijven en waar kan ik terecht voor mijn inkomensbewijs? Momenteel veronderstel ik dat ik naar de ambassade in Bangkok moet voor het affidavit.
Een “inkomstenbewijs en een affidavid zijn twee verschillende zaken !
Een “inkomstenbewijs” is een schriftelijk bewijs, afgeleverd door de verstrekker van de inkomsten.
Een “Affidavid” is een “eigen” verklaring op eer van de inkomsten.
Mogelijk bedoelt vraagsteller het zelfde, doch het zijn twee afzonderlijke zaken.
Hij bedoelt het affidavit als “income statement”.
Een verklaring van inkomen dus niet een bewijs.
hopelijk wordt dit niet beschouwd als chatten:
een correct antwoord op een gestelde vraag kan enkel als de vraagstelling en de gegeven informatie correct en duidelijk is.
Blijkbaar is vraagsteller woonachtig ( ingeschreven in Belgie ) maar woont ook op Gran Canaria en wil ook in Thailand wonen.
Vraagsteller spreekt eerst over een inkomenbewijs
vraagsteller spreekt daarna over een affidavid
Uiteindelijk wil vraagsteller weten of er een consulaat in Phuket is., wat nergens in zijn vraag voorkomt. Het antwoord zou heel eenvoudig geweest zijn indien vraagsteller gewoon dit laatste vroeg.
Hallo Eddy
De vraagstelling was inderdaad misschien niet erg duidelijk, daarom dat ik ze een paar keer probeerde te verduidelijken omdat ik zijn situatie kende.
Een pensioenfiche aanvragen op de RVP Brussel, van de laatste zes maanden ik doe het altijd via mail en dit document laten legaliseren op de Belgische Ambasade te Bangkok , geen probleem dus, groetjes Alex
Dat weet hij allemaal.
Hij vraagt of hij in Phuket een” income statement” (affidavit) kan laten opmaken bij een consul zodat hij niet naar Bangkok moet.
Dit doe ik ook , een gezegeld bewijs van mijn pensioen, per email aangevraagd en per post ontvangen van pensioendienst Brussel , en verzend dat naar Belgische Amb. Bangkok .
Affidavit komt per kerende post terug , maar nog nooit dat gezegeld pensioen bewijs gelegaliseerd terug ontvangen met stempel Ambassade……….
Beste Marcel,
ik ben ook een Belg, permanent wonende in Thailand en heb reeds, zoals nog anderen, de volledige procedure reeds doorlopen.
In de eerste plaats zal je naar de Belgische ambassade MOETEN om je daar te laten inschrijven. Daar je zinnens bent langere tijd, zelfs meer dan een jaar, in Thailand te verblijven ben je “wettelijk” verplicht dit in Belgie op je huidig gemeentehuis te melden indien meer dan 6 maand en minder dan 1 jaar en je te laten uitschrijven indien meer dan één jaar afwezigheid. Dit is een wettelijke verplichting! Doe je dit niet dan loop je risicos.
Een “inkomstenbewijs” kan je enkel verkrijgen daar waar je inkomsten vandaan komen. In jouw geval dus van de pensioenkas en afhankelijk of je privéwerknemer of staatsambtenaar was. Je kan dit dus NIET verkrijgen op de ambassade. Op de Belgische ambassade kunnen ze enkel dit inkomstenbewijs “wettigen”, ttz voor “echt” verklaren. Indien je niet ingeschreven bent op de ambassade is de kans groot dat ze dit dan ook niet zullen doen want de Belgische ambassade verleent enkel diensten aan de “ingeschreven” landgenoten en eventueel aan landgenoten in nood.
De gemakkelijkste oplossing, om te voldoen aan de immigratiewetgeving is wel een bankgarantie van 800.000THB op een Thaise rekening op UW naam alleen, Het bedrag moet 2 maand voor de aanvraag van een ‘ retirementvisa” en 3 maand bij de volgende jaarverlenging op de rekening staan. In dat geval heb je geen affidavid nodig en dus ook geen wettiging van de ambassade. Enkel een garantiedocument van de bank en het bankboekje van de betreffende bank. Dit is niet enkel in Phuket maar overal in Thailand de huidige geldende regelgeving.
Laat ook aan de instantie, waar je inkomen vandaan komt, weten waar je gaat wonen. Dit is nodig omdat je elk jaar, als privéwerknemer, of tweemaal per jaar als gepensioneerd ambtenaar, een levensbewijs zal moeten opsturen, ook al wordt het pensioen op een Belgische rekening gestort. Ze moeten tenslotte weten waar ze dit formulier naartoe moeten sturen. Reken er niet op dat de ambassade, bij inschrijving, dit voor U zal doen want dat doen ze NIET. Bij uitschrijving in Belgie dien je tenslotte het toekomstig adres in het buitenland niet op te geven. Van zodra ze er achter komen dat je vertrokken bent, en dat is heel snel want zij geven het wel door, is de kans groot dat de pensioenuitbetaling stopgezet zal worden wegens: niet wetende waar je woont !
Doe alles volgens het boekje en je zal geen enkel probleem hebben. Ik hoop een antwoord gegeven te hebben op Uw vraag.
Het hier nogmaals melden , dat men in Belgie tot maximum 1 jaar afwezig mag zijn zonder dat men afgeschreven wordt , op voorwaarde dit voor vertrek te melden op de bevolkingsdienst woonplaats in Belgie ….
hier de link voor Antwerpen , maar dit geld voor alle gemeenten /Steden
https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5051c39d8a6ec798b4642/melding-tijdelijke-afwezigheid
Heeft Belgie geen honorair consul op Phuket?
Ik ben Nederlander, haal het bij de Nederlandse Honorair Consul
PS: niks een paar duizend baht: de verklaring kost 1.200 baht en is 5 min werk bij de honorair consul.
En de informatie van Eric is niet geheel juist: bij een (staats) pension van bijvoorbeeld 15.000 Euro per jaar (ca 570.00 baht) hoef je maar 800.000 – 570.000 = 230.000 baht op je rekening te hebben staan gedurende de 3 maanden voorafgaand aan de begindatum van je O-visum.
I.v.m. mogelijke schommelingen in de Euro-baht koers is het beter om het bedrag op de rekening ca 10% hoger te zetten, dus ca 250.000; of meer indien van die rekening gedurende die 3 maanden ook uitgaven gedaan worden.
PS 2:
Ik heb geen Belgische honorair consul kunnen vinden in Phuket, dus dan moet het aangevraagd worden bij de Belgische ambassade in Bkk. Lijkt me dat dat per brief kan …..
Zou nagevraagd moeten worden bij de Belgische ambassade.
Bij aanvraag van het O-visum bij immigration mag de verklaring niet ouder zijn dan 2 weken.
De bankverklaring betreffende het benodigde saldo mag niet ouder zijn dan een dag, beter nog van dezelfde dag (immigratie medewerkers kunnen lastig zijn …). De bank heeft hiervoor een standaard brief, kost 100 baht.
Misschien nogmaals (en laatste maal) verduidelijken want niemand lijkt zijn vraag te begrijpen, want ik heb nog steeds geen antwoord daarop gelezen.
Op Phuket is geen Belgische consul.
Daarom dat hij vraagt of een “income statement”, zoals het door de Thaise immigratie wordt genoemd, opgemaakt door een consul van een ander land ook aanvaard word in Phuket. vb dat van de Nederlandse consul, zodat hij daarvoor niet speciaal naar Bangkok moet.
In Pattaya wordt vb de Oostenrijkse Consul ook aanvaard, zodat je ook van daar niet naar Bangkok moet.
Ik weet zelf ook niet of dit in Phuket wordt aanvaard, daarom dat ik hem voorstelde om een vraag daarover op het blog te plaatsen. Misschien zijn er Belgische lezers in Phuket of omgeving, die ook de consul van een ander land gebruiken om hun “income statement” op te maken.
Een “income statement” wordt in de Belgische ambassade afgeleverd door een affidavit (verklaring op eer) of een “Verklaring van inkomen” op de Nederlandse Ambassade.
Eigenlijk is het hetzelfde. Geen van beide ambassades verklaart daarmee dat ze de juistheid van het inkomen bevestigen. Ze legaliseren alleen maar je handtekening en niet de juistheid van het bedrag. Daar ben je zelf verantwoordelijk voor.
Ter info
Het is niet omdat je een jaarverlenging vraagt dat je daarom moet laten uitschrijven in België.
Dat is enkel verplicht indien je van plan bent om langer dan een jaar uit België weg te blijven, zoals Lung Addie al meldt (6-12 maand is alleen het melden van een tijdelijke afwezigheid verplicht)
Maar iemand met een jaarverlenging kan ook gewoon zijn adres in België blijven behouden, zolang hij maar regelmatig terugkeert naar België. Het ene sluit het andere niet uit.
.
Bedankt voor de reacties maar zoals Ronny al vermelde ik wil gewoon weten of ik op een consulaat in Phuket terecht kan hiervoor, mijn vaste verblijfplaats is al 16 jaren Gran Canaria en dat hou ik voorlopig zo, dus ik ga me niet inschrijven op de Belgische ambasade in Bangkok, ik denk er nu over om toch terug het O visum multiple entrance te nemen want dan heb ik dit dokument niet nodig, alleen spijtig dat ik dan elke 90 dagen Thailand moet verlaten en het is iets duurder maar dat vind ik niet zo erg. Het levensbewijs kan men overal ter wereld laten invullen , ik heb het de laatste keer in Manilla gedaan. Ik heb een bankrekening in Thailand en zet daar geld op maar geen 800000 bath, met het bedrag van mijn pensioen en nog een bedrag op de bank kom ik aan de 65000 bath per maand, dat is geen probleem voor mij. Ik ga nog proberen via mail een antwoord te krijgen van consuls van andere europese landen.
Marcel,
Oppassen, want als je de combinatie gaat gebruiken moet het bankbedrag en het maandelijkse inkomen samen op jaarbasis 800 000 Baht zijn.
65 000 Baht is hier niet van toepassing.
Voor dat inkomen zal je dan ook weer een affidavit moeten invullen en voor het bankbedrag zal je bankbewijzen moeten voorleggen. 2 maal bewijzen dus.
Je kan gewoon een verklaring downloaden op de website, deze invullen en per pos sturen naar de Belgische ambassade in bangkok. Wel geld bij doen, een gefrankeerde envelop en per EMS opsturen. Staat allemaal op de website. Kinderlijk eenvoudig. als je niet voldoende inkomen hebt dit bewijs samen met een Thais bankbewijs afgeven.
Neen, zo kinderlijk eenvoudig is dat niet.
Als je niet gekend bent op de Belgische ambassade dan moet je persoonlijk langsgaan.
Dat is het antwoord dat hij zelf ook gekregen heeft van de ambassade via mail.
Indien het per post kon voor hem dan zou gans die vraag nu hier niet aan de orde zijn en zou ik hem eerder al geadviseerd hebben om het via de post te doen.