Beste lezers,
Zoals iedereen nu wel zal weten gaat China airlines niet meer non stop naar Bangkok vanaf begin december. Wel kan er mogelijk vanaf eind maart/begin april geboekt worden voor de vlucht Amsterdam-Taipei-Bangkok, met overstap dus (dit heb ik van China airlines). Prijzen en vertrektijden moeten nog worden aangepast.
Het klink gek, maar wij vliegen al sinds 1998 rechtstreeks naar Thailand en hebben nooit overgestapt. Ik wil ook vragen aan de mensen die regelmatig vliegen met een tussenstop om eens uitleg te geven aan de lezers hoe het in zijn werk gaat en waar we op moeten letten?
Ik denk dat met mij dit wel meer China Airlines vliegers willen weten. Ik denk dat de Qatar vliegers wel een uitleg kunnen geven over hun bevindingen in Doha
Bij voorbaat dank.
Ruud
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand23 november 2024Het Thaise eergevoel (lezersinzending)
- Gezondheid23 november 2024Vraag aan huisarts Maarten:
- Belasting Nederland23 november 2024Thailand belasting vraag: Belastingzaken bij emigratie naar Thailand overzichtelijk uitgelegd?
- Immigratie infobrief22 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 056/24: Airport Don Muang – Binnenkomst op Visa exemption
Hi Ruud,
Op zich is overstappen geen probleem, als je rekening houd met de overstap tijd.
Probeer een overstap tijd aan te houden van ongeveer 2 uur, het klink lang maar bij sommige Luchthavens moet je weer door een veiligheid check met je handgage. Of je moet naar een andere vertrek hal (Emiraten) per bus.
Bij Qatar kan je een vlucht krijgen met 50 minuten overstappen maar als je bij vertrek vertraging heb moet je als een gek rennen en hopen dat je koffers op tijd met de volgende vlucht meegaat.
Op de luchthavens zoals Doha, Dubai is veel te zien en kan je goed je benen strekken.
Ik hoop dat je hier wat aan heb.
Ja, de overstaptijd is belangrijk. Maar waarom China Airlines? Ga toch met EVA. Ook nog eens meer beenruimte. Ik vind overstappen altijd erg vervelend en stressvol. In ieder geval, een prettige vlucht.
Er spreekt meer mee. EVa komt laat in Amsterdam. Als ik pech heb met vertraging of eventueel bij de douane, kan ik niet meer naar huis ( naar zeeland )
In Dubai is de overstaptijd bij de heenreis ongeveer 2 uur en dus best in orde; bij de terugreis is de wachttijd lang en dat is zeer vermoeiend.
meestal heb je de keue uit meerdere vluchten hoor, dus kan je zelf bepalen hoe lang de overstap is. Ik heb nog nooit langer dan 3 uur gehad
Mee eens. Meestal zitten er aan de allergoedkoopste tickets ongunstige overstaptijden vast en dat geldt niet alleen voor Emirates.
Bij de Emiraten is de overstaptijd op de heenweg 3 uur en op de terugweg minimaal 4 uur.
Het klinkt ingewikkeld, maar het is niet anders dan naar een andere bus overstappen in de stad. Volg de bordjes naar de nieuwe gate en wacht tot de “bus” vertrekt. Je bagage wordt doorgelabeld naar Bangkok dus die zie je daar weer verschijnen. De overstaptijd moet je inderdaad niet te krap nemen, maar dat gaat vrijwel automatisch met het bestellen van het ticket.
Overstappen is niet anders dan op Schiphol vertrekken.
Soms echter al voorbij de paspoort- en veiligheidscontrole.
Normaal zie je ook je ruimbagage niet voor je in Thailand bent, maar ik weet niet, of dat voor alle vluchten of landen geldt.
Richting Thailand heb ik die in ieder geval nooit meer gezien tot ik in Thailand was. (en een keer toen ook niet tot een paar dagen later.)
Ook altijd rechtsstreeks gevlogen. Afgelopen februari voor het eerst met Qatar airways met tussenstop Doha gevlogen. Voordeel is stukken goedkoper, maar vlucht duurt natuurlijk minstens 3 a 4 uur langer. Voordeel van Chinaairlines is/was lekker vroeg in Bangkok aankomen zodat je tijd genoeg had voor verder transport. Bij tussenstops wel letten op de transfertijd niet te kort ( 3 uur is mooi), niet te lang. Soms is de transfertijd 7 uur: lang wachten.
Wij gaan toch liever non-stop.
HET woord om goed uit je hoofd te leren is dat ”transit”=overstap in het engels. Volg die borden en er kan vrijwel niks misgaan. Bij de check-in op AMS/BRU krijg je vrijwel altijd al de boardingkaart voor flight2 en je bagage wordt ”doorgelabeld”-soms wordt dat uitdrukkelijk gevraagd. Transit betekent ook dat je NIET in dat punt de douane/pascontrole passeert, je blijft in soort niemandsgebied=airport airside. Opgelet: veel mensen denken tegenwoordig dat douane de bagage-safetycontrole is, dat is dus niet zo. Wel wordt je pas opnieuw vergeleken met de gegevens/naam op de boardingpass 2-je kan hem niet stiekum doorgeven aan een terroristje.
Het varieert iets per airport-dat kunnen er vele zijn, in principe vrijwel elke die ergens tussen BNL en TH ligt, of er wel/niet alsnog controle plaatsvindt. Verder moet je vrijwel altijd de GATE=instappier, op de transit-airport op de screens opzoeken-en soms heel goed op je vluchtnr letten (bvb op AUH/Etihad of DUB/Emirates) gaan er meerdere flights naar BKK binnen 1 uur. daar ga je dan dus naar toe en je -wacht.
Als je van het vreselijk angstig overbezorgd type bent, kan je bij vele airlines ook nog begeleiding vragen-dan krijg je een grote sticker op, die aangeeft dat je te dom bent het zelf te doen. Bij alleenreizende kinderen is dat zeer gebruikelijk overigens.
Ten eerste zorg voor een ruime overstaptijd van minimaal twee uur. Mocht je nl. vertraging oplopen heb je dan nog kans dat je koffers je aansluiting ook nog halen. Dit is geen garantie want wij zijn met een twee uur overstap in Parijs ook al eens hardlopend over het vliegveld gegaan om nipt onze aansluiting te halen maar onze koffers kwamen pas twee dagen later aan in Amsterdam.
En ten tweede laat bij het inchecken je koffers doorlabelen naar je eindbestemming. Dan hoef je alleen maar te zorgen dat je samen met je medepassagiers en je handbagage in het volgende toestel zit. De ruimbagage gaat dan automatisch door naar de juiste kist.
Kijk bij het boeken naar alle vluchten van de maatschappij waarmee je vliegt. De langere overstaptijd staat vaak vooraan en de betere en vaak wat duurdere overstaptijd verderop. Ik houd altijd minimaal 2 uur overstaptijd aan. Vlak voor, of net na de landing komen vaak de gatenummers op je persoonlijke schermpje. Na het uitstappen volg je niet de bordjes naar de bagagehal/emigratie.( in de VS is dat natuurlijk weer anders) Maar volg je de route van de vervolgvluchten. Meestal staan er mensen waar je vragen aan kan stellen. Controle. Vergeet niet je spullen. Dan kun je weer op de borden kijken waar jouw volgende vlucht staat geparkeerd. Kijk niet raar op dat je met een metro naar een andere hal moet. Houdt je goed vast want die metrootjes rijden best hard. Even naar jouw slurf lopen en als je die gevonden hebt dan kun je als je tijd hebt even winkelen of eten. Uiteraard meer kosten als je niet zakenklasse vlieg. Moet je meetellen op de ticketprijs om alles eerlijk te kunnen vergelijken. Bij mij de laatste keer ongeveer 16 euro voor een retourtje Je kan even surfen op internet of even gaan douchen als die luchthaven dat aanbiedt. Vergeet niet om je horloge op plaatselijke tijd te zetten. Kijk even van te voren wat er op jouw verbindingsluchthaven allemaal wordt aangeboden. Ben je bv een roker dan is er vaak een rookhok om even te ontstressen. Op Singapore kun je bv loungetoegang kopen. Dus lekker 3 uur lekker zitten, eten en drinken voor een bepaald bedrag. Ik heb geen problemen met een tussenstop omdat ik me ontspannender voel bij aankomst. Ik vind even een paar uurtje uit de hangsleur wel lekker. Ik slaap bijna nooit in een vliegtuig omdat er teveel mensen in mijn bed liggen. Maar de meningen verschillen daarover.
Heb het al eerder deze week aangehaald GEEN tussenstop in Moskou Doha is goed, Dubai is goed, Mumbay is goed.
Fijne reis
Zorgen dat je minstens 2 uur overstaptijd hebt, en je bagage laten doorlabelen
Wij hebben ondanks dit toch reeds 2keer de aansluitvlucht gemist, door vertraging van de eerste vlucht.
1 keer met qatar en 1 keer met Etihad. Dit kan je gewoonweg niet voorkomen, De maatschappij zorgt dan voor een volgende aansluiting.
singapore is een goede optie , maar ik hoor ook goede dingen over qatar en emerates.
Gewoon met EVA of KLM die gaan nog steeds rechtstreeks hoef je je niet druk te maken over een overstap
3 weken geleden nog op Doha over moeten stappen, komende uit Sri Lanka. Omdat de overstaptijd 55 minuten was, werd onze bagage in Colombo al voorzien van een stikker rapid transfer. Zelf kregen wij bij de boardingkaart een geel mapje die wij moesten tonen in Doha, waardoor we direkt konden doorlopen naar de Gate zonder controle van de handbagage e.d.. We waren op tijd in Doha en hadden zo nog voldoende tijd. Ruimbagage was samen met ons in Amsterdam.
Het kan dus wel met korte overstaptijd, maar enige stress geeft het wel.
Op de heenweg hadden wij 2 uur overstaptijd, maar toen hebben we ruim een uur bij het transferpunt in de rij gestaan voor babagecontrole, zodat we niet veel tijd over hielden.
Als ik ga dat is het met KLM of EVA AIR. Rechtstreeks Amsterdam-Bangkok. Geen gemier met overstappen. Ok dat weten we nu. Je bent met KLM misschien duurder uit maar………..stel dat je vier uur moet wachten op een ander vliegveld. Ga je dan op een droogje zitten. Ik denk het niet, dus wat eten en drinken halen. Wat gaat dat kosten?Hoeveel heb dan in werkelijk verdiend? Geen stres met overstappen, gewoon lekker van A naar B. Heerlijk toch? Goede reis voor u allen en maak er wat van. Een Thailand reiziger.
Bovenstaande reacties kloppen vrijwel volledig. Ik snap alleen het verhaal in de 1e reactie niet over het overstappen met de bus naar een andere terminal in Dubai. Je komt toch aan en vertrekt toch vanuit de A380 terminal? Voorheen bleef je in dezelfde hal, kan me voorstellen met de nieuwe terminal dat je inderdaad moet overstappen als je niet met een A380 vliegt, zoals onze terugvlucht straks in augustus (BKK-DXB-DUS met een Boeing 777).
Let goed op bij het boeken met de overstaptijd. De verwachting is dat de ticketprijzen zullen stijgen nu er een concurrent minder is. Ik denk dat dat nog wel zal meevallen, alleen zullen de “goedkope” tickets eerder uitverkocht zijn. Wat dan overblijft tegen de goedkope prijs zijn vluchten met een zeer lange transfertijd tot wel 23(!) uur. Dus goed opletten bij het boeken op heen- en terugreis. Soms is de stop kort op de heenvlucht maar juist zeer lang op de terugvlucht of andersom. Maar denk eens aan een zgn. stopover.
Doha (Qatar) of Abu Dhabi (VAE, Etihad/Air Berlin)) trekken mij niet zo als stopover. Maar Dubai (Emirates), Helsinki (Finair) of Istanbul (Turkish Airlines) lijken mij zeer aantrekkelijk voor 1-2 dagen. (Istanbul al eens bezocht). Wil je echt goedkoop dan kan je ook via Kiev (Ukraine airlines) of Moskou (Aeroflot, wel weer duurder). Niet direct mijn idee.. Iets meer luxe, ook avontuurlijk en ook nog goedkoop? Vertrek vanaf Frankfurt. Via Oman of Oezbekistan.
Iets duurder dan anderen maar van zeer hoge kwaliteit zijn Singapore Airlines (Singapore) en Cathay Pacific (Hong Kong).
Beide maatschappijen met gunstige vertrek en aankomsttijden. Overstaptijden zullen nooit een probleem zijn omdat ze diverse keren per dag naar Bangkok en terug vliegen. Ook vliegen ze rechtstreeks vanuit Singapore of Hong Kong naar andere plaatsen in Thailand. Lekker gemakkelijk als je Bangkok wil overslaan.
Overstappen in Dubai is geen probleem,. De voedselprijzen inDubai airport zijn echter ongelofelijk hoog.
Het lijkt alsof je in een club aan het strand van zandvoort zit. € 5 voor een cola is geen uitzondering !
Heb met alle 3 de maatschappijen uit de emiraten gevlogen en vind het heerlijk dat je na 6 uur een stop hebt. Persoonlijk vind ik Dubai de fijn steeds luchthaven om over te stappen. Als je naar een andere terminal moet rijd er een trein die er wel minuten over doet. Ik heb nog nooit langer als 3 en een half uur overstapte gehad.
Ik heb ook binnenkort maar 50 minuten overstaptijd (met kids!) in Doha. Dus ook ik maak me zorgen. We hadden eerst een andere vlucht, maar Qatar heeft het vluchtschema aangepast en nu dus nog maar 50 minuten op Doha. In de VS zou ik dan een hartverzakking krijgen, want daar heb je minimaal 2 uur nodig (alleen al vanwege de paspoortcontrole met langere wachtrijen dan Space Mountain).
Let er vooral op dat je koffers, bij het inchecken op Schiphol, gelabelt worden naar Bangkok en niet Taipei. Wil nogal eens voorkomen en dan gaan je koffers er uit in Taipei en sta je te wachten in Bangkok tot je een ons weegt. Ik bleef altijd staan kijken tot ik de juiste label aan mijn koffer gehangen zag worden. Ik weet niet hoe het nu is in Taipei (Taiwan?) maar voordien moest men ook een transit visum hebben maar ik denk dat China Airlines daar voor zorgt, vraag na!
Het grootste nadeel van die overstap vind ik de herhaalde veiligheidscontrole, direct bij aankomst zowel in Doha als Abudhabi.
Meestal heb je ongeveer 2 uur overstaptijd en dat is ruim voldoende. Alles staat goed aangegeven als je oplet, je hebt het aansluitende vluchtnummer al gekregen bij vertrek, kan er niets verkeerd gaan. Onnodig te zeggen dat er op Arabische luchthavens geen alcohol wordt verkocht.
Helsinki of andere Europese luchthavens zijn inderdaad ook een alternatief. Hongkong of Singapore zijn enorm goed als luchthaven, maar je vliegt dan eerst een eind voorbij je bestemming om na enkele uren weer terug te keren (een beetje vergelijkbaar met vliegen via Londen).
Sommigen vinden het leuk om halfweg de benen eens te kunnen strekken, maar dat strekken duurt dan wel enkele uren.
Persoonlijk verkies ik een rechtstreekse vlucht, eens geinstalleerd dommel je wel in slap en wordt je niet na een paar uur vliegen weer gewekt. Je krijgt op die midden-oosten vluchten ook weinig gelegenheid tot slapen want op beide vluchten serveert men tweemaal een maaltijd en moet er ook nog eens worden gewinkeld met de taxvrije producten.