Beste lezers,
Vorige week vrijdag en zonder enige voorafgaande E-mail, aangetekend schrijven of enige notificatie noch motivatie, is mijn BELFIUS rekening leeggehaald en NIET meer werkzaam, dus op een tijdspanne van een weekend.
- Zijn er nog andere betrokkenen die hieromtrent ervaring hebben en meer weten?
- Wie hoort de desbetreffende referenties te verstrekken
- Welke zijn de procedures, om de Consignatie en Depositiekas, instructies te geven tot vrijmaken van deze tegoeden?
- Kan dit, wanneer (wegens Covid 19) iemand continu verblijft, BUITEN Europa ( zoals in Thailand, en mezelf hier in China).
- Is de Federale regering hieromtrent aangesproken geweest, wat kan de rol van het Consulaat hierin wezen? (Belfius is nog steeds een Staatsbank!).
- Buiten perikelen met Argenta, ING, Belfius zijn er nog andere banken die deze negatieve koers varen?
Groet,
Marc
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending23 december 2024De linkse oudere jongere voelt zich prima in Thailand (lezersinzending)
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 230/24: Affidavit en TM30
- Visum Kort Verblijf23 december 2024Schengenvisum vraag: Checklist Schengenvisum en reden om terug te keren
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 229/24: Wat met de 800.000 Baht als je niet in Thailand bent?
Ik vrees dat op termijn alle Belgische banken de in Thailand gedomicilieerde Belgen een Belgische bankrekening zullen (moeten) ontzeggen. Dit in uitvoering van één of andere internationale regelgeving ter bestrijding van internationaal georgansieerde criminaliteit en terrorisme.
Blijkbaar kreeg je bericht dat je tegoeden bij Belfius naar een rekening bij de Depisito- en Consignatiekas getransfereerd werden? Je vraag hierover wijst daarop.
FAQ op website van de Depisito- en Consignatiekas kan in dat geval een startpunt zijn:
https://financien.belgium.be/nl/faq/deposito-en-consignatiekas-algemeen
Het feit dat steeds meer Belgische banken Belgen die in Thailand domicilie houden weigeren als rekeninghouder is een heel belangrijk issue waar we praktische oplossingen voor moeten (proberen?) bedenken.
Zelf heb ik me nog niet uitgeschreven uit het Belgisch bevolkingsregister, maar ik heb de intentie dat te doen. Geen Belgische bankrekening meer mogen/kunnen hebben vind ik toch een zorgelijk aandachtspunt. Ook als ik uitgeschreven ben uit het Belgisch bevolkingsregister heb ik nog familiale en andere relaties waar financiële bancaire transacties in België een rol spelen.
Het wordt er allemaal niet makkelijker op. En waarom?
De echte grote criminaliteit heeft de middelen om zich anders dan via de klassieke bancaire kanalen te organiseren. Zij hebben weinig hinder van dit soort belemmerende overheidsmaatregelen. De brave burger daarentegen … die is de klos.
van Argenta kreeg ik bericht dan men buiten de Europese zone geen zaken meer doet. Mijn rekening blijf behouden en kan ik nog steeds gebruiken.Ik ga trachten binnen kort een rekening te openen en geld te storten op move? om deze te gebruiken om Euro om te zetten naar Baht.
Ik ben al een maand moeten stoppen met Argenta, ik had er een zichtrekening, spaarrekening, effectenrekening en levensverzekering niets mocht ik nog verder gebruiken… gelukkig had ik nog een andere bankrekening bij een andere bank om het daar naar toe te sturen.
Ik heb ook een Belgische rekening bij Wise wat gemakkelijk en goedkoop is om geld over te schrijven wanneer de bath gunstig is.
Voor pensioen is het ook gemakkelijk van pensioendienst rechtstreeks naar je Thaise bank en dan moet je geen 800 000 op de bank hebben voor verlenging in immigratie.
Dree, ik woon hier nu 4 jaar en het is de eerste maal dat ik hoor dat als je pensioen rechtstreeks op een Thaise bankrekening wordt overgeschreven, je geen 800 K op de bank moet hebben voor verlenging.
Is dit altijd al geweest of is dit nieuw? of dit nu 1200 of 1800 of 2300€ is, ze aanvaarden dit altijd op alle immigratiediensten? Staat dit ook ergens vermeld zodat je de immi hierop kunt wijzen? Dit vind ik vrnl. belangrijk bij overlijden, want waar gaat dit geld naar toe als je sterft.
Dank voor de tip. Hans
Hans, er is niets veranderd. Ofwel heb je 800K op thaise rekening, ofwel vraag je verlenging op basis van inkomen met name minimum 65.000bath/maand. Vele immigratieburelen vragen tegenwoordig hiervan bewijs (niet alleen affidavit income ambassade) maar ook een thaise rekening waarop je elke maand je pensioen stort (of gelijkwaardig bedrag). Maar het is geen algemene regel, is afhankelijk van immigratiebureel.
Groeten walter
Hans,
En inzake overlijden ..best testament laten opstellen in zowel thailand als belgie ..en in beide verschillende testamenten laten opnemen dat de testamenten enkel uitvoerbaar/rechtsgeldig zijn in belgie/thailand volgens hun eigen wetgeving en enkel voor de activa/passiva die vermeld zijn per regio … dit om alle problemen te vermijden gezien men verschillende wetgevingen heeft bij overlijden.
Simpel gezegd, je schrijft wat je nalaat aan wie in belgie, en een ander papier voor wat je nalaat aan wie in Thailand…
Hoe te regelen …(online) notaris belgie, kostprijs 350 euro, en testament in thailand door thaise advocaat laten opmaken/registreren, kostprijs 10.000bath…
Een kleine kost om alle problemen te vermijden voor nabestaanden inzake beschikbaarheid gelden, lichaam vrijgave voor crematie, etc …
Als je pensioen op een Thaise bank komt gedurende een jaar geef je het bewijs van de bank bij verlenging visa en dan hoef je geen 800 K op je rekening, het is ook mogelijk met je bank van België best even informeren op het immigratie kantoor… in Korat is het geen probleem.
Ik heb sedert 1965 een rekening in Belgie bij de Generale Bank en daarna bij de opvolgers Fortis en BNP.
Sedert 12 jaar stort de overheid op deze rekening mijn maandelijks pensioen waarvaan ik slechts een paar keer per jaar geld moet sturen naar Thailand (ik verblijf hier op grond van vast bedrag op mijn Thaise rekening waaraan ik nooit iets afneem)
Indien wat je schrijft ook gaat toegepast worden op BNP Paribas Fortis (dwz sluiten van deze rekening) dan gaat de overheid mijn pensioen alle maanden moeten overschrijven naar Thailand …tegen mijn zin.
Gelukkig heb ik hier een rekening want ik lees dat heel wat expats geen Thaise bankrekening kunnen openen tenzij met een “work permit” die ik niet heb.
Banken hebben in hun contracten met klanten altijd de clausule staan waarbij de bank zonder opgave van reden(en) de relatie met de klant kan stopzetten.
Er is wel een termijn voorzien waarbij je je rekening(en) kan leegmaken en overmaken naar een andere rekening(al dan niet binnenlandse).
Na die termijn zal de bank het nog beschikbare saldo overmaken aan Deposito- en Consignatiekas.
Je zal dus op je bij je bank nog gekend Belgisch adres wel een schrijven hebben ontvangen daaromtrent.
Als je niets doet in de vooropgestelde periode sluit je rekening toch op de vooropgestelde datum.
Er zit voor jou dus niets anders op dan via de Deposito-en Consignatiekas je tegoeden terug te vragen.
Daaraan zijn nogal wat regeltjes verbonden.
Je afwezigheid voor langere tijd niet kenbaar maken kan zelfs in Covid-19 tijden niet.
Je zal dus best via de Depositi-en Consignatiekas navraag doen om je tegoeden terug te krijgen.
Good luck
Om zeker te spelen heb ik bij de afdeling ‘Verhuizingen’ van de Dienst Bevolking te Gent na 1 jaar verblijf in Thailand gemeld dat ik nog 1 jaar langer in Thailand zal blijven. De volgende dag kreeg ik een mail dat het geen enkel probleem is en ik dus daarom ook niet uitgeschreven zal worden uit het bevolkingsregister.
Ik weet natuurlijk niet hoe vaak je dat verzoek kunt herhalen; daar zal ook wel een limiet op zitten, neem ik aan.
@ Ferdinand.
ik raad je aan om een rekening bij Wise te openen om je pensioen op te ontvangen.
Wise heeft een Belgisch IBAN.
Deze zuinige Hollander gebruikt het ook
Mijn rekeningen in Belgie zijn ook afgesloten. Ik heb deze wel zelf onlangs geannuleerd omdat je dan zelf de termijn van opzegging kan bepalen (en mijn domiciliering in buitenland nog even stilgehouden tot opzegging). Heb dit zo gedaan omdat ik wist dat Argenta en INg deze gingen afsluiten als ik mijn wijziging domicilie moest aangeven.(en dan worden je gelden automatisch eenzijdig geblokkeerd na 2 maand).
Spijtig genoeg zullen alle Belgische/Nederlandse banken geen dienstverlening meer doen aan personen die buiten europa zijn gedomicilieerd. De ene bank zal dat principe al vlugger opnemen dan de andere, maar iedereen zal deze europese wetgeving moeten naleven inzake bestrijding terrorismd/witwas. En ja wij de pensionada’s zijn de pineut.
Oplossing is pensioendienst je pensioen laten overschrijven op Chinese rekening, of een internet bankrekening openen die geen domicilie-adres vereist.
De banken kunnen deze wetgeving eenzijdig beslissen. Regering, consulaat, of andere overheid kunnen hier niet in tussenkomen (behalve een wetswijziging doen) vermits relatie bank/client geen inmenging van overheid toelaat. Opnieuw zijn we de pineut…
Inzake je geblokkeerde gelden op depositokas, kan je deze terug eisen (en volledig terecht) via hun procedure maar dan moet je wel in “levende lijve” in Belgie aanwezig zijn. Tot dan blijven de gelden geblokkeerd. Opnieuw de pineut met Covidtime…
De Belgische ambassades zijn op de hoigte vh probleem, en hebben Belgie hierover aangeschreven alsook ombudsman vande vereniging van Belgische banken, maar het is duidelijk dat er geen oplossing zal komen op korte termijn. Integendeel zelfs, op lange termijn kan er alleen maar een oplossing komen als de europese politici een wetsmiddel aanreiken aan de banken om deze problematiek op te lossen. En dan weet je het wel zeker…
Beste Marc,
citaat uit uw schrijven:
‘Vorige week vrijdag en zonder enige voorafgaande E-mail, aangetekend schrijven of enige notificatie noch motivatie, is mijn BELFIUS rekening LEEGEHAALD en NIET meer werkzaam, dus op een tijdspanne van een weekend.’
Ik heb hier enkele bedenkingen bij: vooral bij het ‘LEEGEHAALD’.
In de eerste plaats: heb je ooit uw bank in kennis gesteld van uw nieuw woonadres in het buitenland? Indien niet dan is het normaal dat je geen bericht ontvangen hebt daar de banken, over zo een zaken, NIET corresponderen via email maar enkel per brief via de post. Indien het, door hen gekende postadres, nog steeds in Belgenland is, dan is het best mogelijk dat de postbode, zeker als het een aangetekend schrijven is, deze aangetekende brief, NIET aflevert en NIET MAG afleveren. Deze gaat dan terug naar het betreffende postkantoor waar hij een zekere tijd blijft liggen. Na deze tijd gaat die terug naar de afzender: de betreffend bank met als melding: ‘niet afleverbaar wegens…..’ Dat is een van de ‘grote voordelen’ je nieuw adres niet kenbaar te maken de bank.
Indien de bank WEL op de hoogte was van uw nieuw postadres, dan zijn zij in de fout gegaan. Het recht je rekeningen LEEG TE HALEN hebben ze, zonder Uw toestemming niet, enkel BLOKKEREN.
Ook vraag ik me af hoe je weet dat de rekeningen LEEGEHAALD zijn daar je via pc-banking ook geen toegang meer hebt tot uw rekening daar deze geblokkeerd is na verloop van tijd tussen de eventueel niet geslaagde kennisgeving en uw reactie hierop bij de betreffende bank. De bank zelf zal totaal geen moeite doen om zelf te achterhalen wat nu uw nieuw postadres is, dat is tenslotte hun taak niet, jij moet hen zelf laten weten waar je ergens zit.
Toen hetzelfde probleem zich stelde bij de klanten van ARGENTA had ik, hier op TB, mij geangageerd om deze materie uit te spitten en een oplossing te zoeken. Dit deed ik tot op het moment dat er melding gemaakt werd, hier op TB, dat de Pattaya Club deze zaak ter harte genomen had en allerlei personen ingeschakeld had. Ik heb me toen onmiddellijk teruggetrokken daar ik dit initiatief niet voor de wielen wilde rijden en niet parallel over een zelfde problematiek wou onderhandelen.
Intussen, na zoveel maanden, hebben we van dit initiatief NIETS maar dan ook NIETS meer vernomen. Voor mezelf en nog een ander persoon, heb ik wel verder gewerkt met een heel goed resultaat en met volledige voldoening. Alles netjes met de Argenta afgesloten en de centen door hen overgeschreven naar een andere rekening. Ook met de pensioendienst alles netjes afgehandeld.
Ja ik heb hetzelfde ervaren zoals velen hier, en ik gebruik liever het woord “schandalig” gedrag van de banken en de overheid.
Echte discriminatie is het met hun meer dan idiote regeltjes alsof gepensioneerden of anderen die in het buitenland wonen terroristen en witwassers zouden zijn!? Dat ze maar eens in hun eigen rangen kijken.
Als jarenlange goede klant met spaargelden, beleggingen, rekeningen die nog nooit rood hebben gezien bij het groot huisvuil te worden gezet is er ver over, en is compleet respect loos tegenover de klant en burger van een land ook al verblijf je in het buitenland..
Iedereen met een uitkering, loon, pensioen moet een rekening kunnen houden in het land van herkomst, en anders wat is onze ID kaart nog waard?.. Voor verplicht gaan te kiezen en het belastingbiljet in te vullen!?, en dat is het.
Ben echt beschaamd om Belg en zeker om Europeaan te zijn.
Wat heeft dat gedrocht al gebracht voor de bevolking “niets dan miserie”.
Waar ter wereld gebeurd dat nog?
Ik ken Amerikanen die al decennia lang in het buitenland wonen en nog steeds hun US bankrekeningen en creditcards hebben, die kijken verwonderd als je jou toestand uitlegt van wat daar aan de hand is in West Europa.
Thaise ex inwoners van de US die terug in Thailand verblijven hebben onlangs van de US overheid een corona premie uitgekeerd gekregen van ongeveer +/-700 €..dat is om je burgers geven en respect tonen voor bewezen dienst.
In de eu geven ze het liever aan zij die nog nooit iets hebben bijgedragen aan de maatschappij en of gaat het in hun eigen zakken.
Ik ben ook “slachtoffer” van het banken drama eerst Argenta en nu waarschijnlijk ook nog keytrade.
Duizenden euro’s ben ik al verloren door deze bank bandieten.
Prettige dag nog.
PS. Sorry als er fouten in de text staan het is getypt van mijn cellphone.
Ik heb begrepen dat Amerikaanse staatsburgers waar ook ter wereld – in ieder geval in Thailand – hun leven lang enkel en alleen onderworpen zijn aan het belastingregime van de Amerikaanse fiscus.
Ik zit met juist hetzelfde probleem, heb 3 Be (spaar) rekeningen bij verschillende banken, Argenta, ING,Belfius, ook heb ik daar aandelen, fondsen, Etc………Al jaar en dag klant bij hen, nu voor een voldongen feit, kon ook niet reizen naar België dankzij Covid, nu November naar België om alles te regelen. Men maakt het ons pensionadas echt wel moeilijk. Sinds Argenta stopte met overschrijvingen buiten de EU, gebruik ik WISE om mijn pensioen over te schrijven. Als jullie adviezen of suggesties/goede tips hebben, dan hoor ik het graag.
Beste Rudi, ik heb gepoogd mijn Belgisch pensioen op mijn Be Wise rekening te laten storten doch dit is mij niet gelukt. Is er iets veranderd en is het thans mogelijk? Beste dank voor enige toelichting.
Indien de filiaal van Wise in Belgie ook kan functioneren als een bank dan is elke maatregel op hen van toepassing zoals op alle andere banken.
Bona, ikzelf ben deze week aan het proberen met PDOS pensioendienst openbare sector om mijn pensioen rechtstreeks op mijn WISE rekening te laten storten, ik hou je op de hoogte!
Ja ik volg dit ook met grote aandacht en er zullen nog anderen in hetzelfde geval zijn.
Hoe geraak jij met PDOS in kontakt… of ben je nog steeds ingeschreven in een Belgische gemeente en kan je de ID kaart gebruiken?
Voor zover ik weet van mijn banken BELFIUS en KBC gaat het om klanten die gedomicilieerd zijn in Thailand. Jaarlijks sturen ze mij een bericht met de vraag waar mijn fiscale woonplaats en en mijn TIN-nummer in Thailand (Tax Identification Number). Een TIN nummer heb ik niet maar ik had al snel begrepen dat dit een vitale informatie was voor de banken omdat dit hen in staat stelt bankinformatie met Thailand uit te wisselen. Ten einde raad ben ik dan toch naar het lokale takskantoor geweest, heb ik een TIN nummer en deze doorgestuurd naar mijn banken. Ik hoop hiermede hun eisen beantwoord te hebben en mijn bankrekeningen in Belgie te kunnen behouden. Mijn vraag is aan diegenen die beleggingsfondsen hebben in banken die hun relatie verbreken, wat jullie doen met deze fondsen. Kunen jullie deze fondsen niet laten beheren door Thaise banken of filialen van internationale banken in Thailand. Ikzelf heb contact opgenomen met enkele banken in Singapore en als buitenlander, niet gedomicilieerd in Thailand kun je er een lokale rekening openen met een minimum deposit van 250.000 us $. Thailand is volgens mij geen voldoende veilige haven om je vermogen te plaatsen in een of meerdere banken.