Onverwachte problemen met Belgische reisverzekering voor 95-jarige vader in Thailand
Beste lezers,
Mijn vader, A.W., heeft al jaren een appartement in de buurt van Jomtien en verblijft vaak meerdere maanden in Thailand. Om mogelijke medische kosten te dekken, had hij daar een reisverzekering bij Ethias afgesloten. Sinds corona was hij enkele jaren niet meer in Thailand geweest, tot dit voorjaar. In februari is hij drie maanden in Jomtien geweest, en in juli is hij opnieuw vertrokken, met het idee om tot eind juli 2025 te blijven. Eventueel zou hij zijn verblijf daarna nog met een jaar willen verlengen. Mijn vader wordt binnenkort 95 jaar.
Zoals we in het verleden deden, hebben we weer een reisverzekering afgesloten bij Ethias. In april echter had mijn vader problemen met een tand, die bij een plaatselijke tandarts is getrokken. Hij heeft daarvoor één nacht in het ziekenhuis doorgebracht, ik dacht in Pattaya.
Toen we echter de kosten bij Ethias wilden indienen, werd daar moeilijk over gedaan. Ze zouden enkel betalen wat niet door de Belgische mutualiteit (CM) wordt terugbetaald. De CM vergoedt echter geen kosten die in Thailand gemaakt zijn. Ethias blijft onbuigzaam en weigert te betalen.
Nog vreemder werd het toen bleek dat ze mijn vader helemaal niet meer wilden verzekeren; de polis werd opgezegd vanaf begin oktober. Dat betekent dat mijn vader nu al een maand niet meer verzekerd is voor mogelijke medische kosten.
Na telefonisch contact met Ethias blijkt dat ze helemaal niets meer voor mijn vader willen doen, ondanks het feit dat hij daar al vele jaren verzekerd was (ook voor zijn auto en huis) en nooit een beroep heeft hoeven doen op de verzekering voor een terugbetaling of wat dan ook. Ze raden ons aan een verzekering in Thailand te zoeken.
Wij weten echt niet meer wat te doen. Ik heb contact gezocht met ziekteverzekeringen in Thailand, maar dit blijkt een lastige zoektocht, en gezien de leeftijd van mijn vader is het bijna onmogelijk om iets betaalbaars te vinden. De premies zijn bijzonder hoog.
Is er iemand die in dezelfde situatie heeft gezeten en een mogelijke oplossing heeft gevonden?
Met vriendelijke groeten,
Reinilde
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Zeer vreemd verhaal. Wat wel is is dat men met een reisverzekering een domicilie moet hebben in Belgie ….is dit nog zijn geval…….? Een reisverzekering is ook maar geldig voor x aantal opeenvolgende maanden in het buitenland. In veel gevallen is dat 3 of 4 tot 6 maanden. Sommige verzekeraars bieden een optie aan om langer te verblijven . Dit is dan wel tegen extra betaling alsook af te sluiten en te bepalen voor vertrek.
Rest nog het verhaal van die tand. Die werd getrokken door een plaatselijke tandarts maar daar moest hij blijkbaar 1 nacht voor gaan verblijven in een ziekenhuis Pattaya ?? Bizar verhaal. Een tand trekken kost in Thailand rond de 500 Baht en heb nog nooit geweten men daarvoor 1 nacht in het ziekenhuis moet blijven. Maar goed misschien waren er complicaties gezien zijn leeftijd. Waarom de verzekering een lopende polis verbreekt blijf ik vreemd vinden. Ik denk ze daar toch een reden moeten voor hebben als het al wettelijk is wat ze daar deden.
Zo werkt een reisverzekering nu eenmaal.
Ze gaan eerst aankloppen bij je mutualiteit en zij betalen dan het verschil dat je mutualiteit niet terugbetaald. Daarom moet je ook in Belgie woonachtig zijn en dus verplicht aangeloten bij een mutualiteit als je een reisverzekering wil afsluiten in Belgie.
Verrmits CM de medische kosten in Thailand dan niet terugbetaald, zal dat de reden zijn dat je voor dat gedeelte dan zelf moeten opdraaien.
Misschien moet je die reisverzering nog maar eens goed nalezen.
Het kan dan wel zijn dat het een jaarcontract is, de duur van het contract dan maar dat de maximum tijd dat je ononderbroken in Thailand mag verblijven beperkt is tot 90 dagen per reis.
Gezien hij dan in juli vertrokken is, zal men gemerkt hebben dat hij dan in oktober langer dan 90 dagen in Thailand was. Ze dan het contract opgezegd hebben vanaf oktober, of toch geen dekking meer bieden na die 90 dagen. Zal misschien wel ergens in de reglementen staan dat wanneer je langer weg bent dan die 90 dagen en zonder dat mede te delen, ze eenzijdig dat contract mogen op zeggen
Als hij dan wil blijven tot juli volgend jaar en dat nog eens verlengen met een jaar denk ik zelfs niet dat er een reisverzekering is die zulke periode dekt. Al zeker niet nadat hij vertrokken is.
Had hij bij Solidaris aangesloten geweest had hij dat probleem mogelijk niet gehad. Zij dekken nog wel Thailand. Dit voor een periode van 3 maand die dan ingaat op het moment van de eerste medische zorg.
“het lid heeft recht op tegemoetkoming gedurende 3 maanden per kalenderjaar dewelke ingaat op datum van de eerste medische zorg.
https://www.solidaris-vlaanderen.be/sites/default/files/2024-02/Statuten%20Mutas%2001012024.pdf
Een verzekering in Thailand en op die leeftijd dan nog?
En als het dan nog kan, …zorg dan dat je goed op je stoel zit als je de prijs en eventuele uitsluitingen gaat horen.
Steek eens je licht op bij AA Insurance maar ik zou op niet teveel hopen.
Zitten in Pattaya ook. Vroeger waren er Nederlandssprekende en kon je gewoon in het Nederlands mailen, maar ik heb begrepen dat ze overgenomen zijn dus ik weet niet of dat nog kan…
https://www.aainsure.net/
Succes
Ze zijn niet overgenomen. Ga eens langs in de zijstraat van Sukhumvit naast Big C. Vraag naar Mike of mail hem [email protected]
succes, bob (ook jomtien)
Meen nochtans vernomen te hebben dat Matthieu dat overgelaten had aan een verzekeringsgroep.
Wat niet wil zeggen dat de naam niet meer zou bestaan of de medewerkers er niet meer zouden zijn.
Vroeger stond ook op hun pagina dat ze Nederlands spraken maar dat zie ik ook niet meer staan.
Maar waar het is staat ook op hun pagina met foto en lokaal kan het natuurlijk zijn dat als het nog een vroegere medewerker is dat het nog in Nederlands kan
https://www.aainsure.net/contact_hua-hin.html
Solidaris werkt met verschillende afdelingen. Die hanteren allemaal andere regels. Niet allemaal dekken Thailand. Solidaris Vlaams Brabant en Brussel al zeker niet.
Hebben we het al over gehad.
Enkel FSMB Solidaris Branbant is anders.
De andere zijn een samensmelting van Bond Moyson (Oost-en West Vlaanderen) en De Voorzorg (Limburg-Antwerpen) en die passen hetzelfde toe.
Zo zal je Brabant niet onder Vlaanderen terugvinden.
https://www.solidaris-vlaanderen.be/
Solidaris Brabant is afzonderlijk
https://www.fsmb.be/nl
Er zijn nog steeds Nederlanders werkzaam bij AA Insurance . In Pattaya 2.
Zijn nog steeds Nederlanders in aa pattaya. Was er een maand geleden nog
Ik heb de algemene voorwaarden van de verzekering gelezen.
De maatschappij kan steeds de overeenkomst éénzijdig opzeggen, alle maatschappijen voorzien dit in hun voorwaarden is volkomen legaal.
Ze bieden wereldwijde dekking, ook in landen waar de CM niet tussenkomt. De dekking geldt voor 90 dagen, blijf je langer, geen probleem maar niet meer gedekt na 90 dagen.
‘Niet door RIZIV erkende behandelingskosten’ worden echter niet gedekt. Maw enkel behandelingen waarvoor in België RIZIV een terugbetaling voorziet komen in aanmerking. Een tand trekken valt hier niet onder. Ook in België moet je hiervoor de volle pot uit je eigen zak betalen, en dit zullen ze bedoelen met dat de ziekenfonds niet tussenkomt.
Toch van mening dat de rechten van vader geschonden zijn? Meldt dit dan aan de Ombudsman, daar wordt dan een onderzoek gestart:
https://www.ombudsman-insurance.be/nl/
Ik had jaren een reis- en medische verzekering bij Assubel gezien ik meermaals per jaar naar Thailand reisde vermits mijn vrouw Thaise is. Toen de covid uitbrak was ik in Thailand geen vluchten meer en de hotels moesten sluiten. We konden dan nog wel een huis huren. Vermits ik langer dan 6 maanden in Thailand verbleef werd ik verplicht mij in te schrijven in de Belgische Ambassade te Bangkok teneinde mijn sociale rechten niet te verliezen. En inderdaad moest ik dat ook aan mijn verzekering melden. Intussen verblijf ik definitief in Thailand. Als je dan hier online een verzekering wil vinden is dit hopeloos duur en de uitsluitingen zijn enorm, ik ben intussen 80+ nog goed gezond doch als ik online mijn leeftijd invul slaat de inschrijving meestal op rood en kan je niet verder. . Als er nu iets ernstig quasi gezondheid zou gebeuren zal ik best het vliegtuig nemen en maken dat ik in België ben want daar betaal ik nog ononderbroken steeds de zorgverzekeraar en een hospitaal verzekering. Kan dit niet meer zal naar een staatshospitaal moeten want de Privé hospitalen zijn verschrikkelijk duur? Het is dus beter dat je een reserve opbouwt alvorens je definitief in een land gaat wonen waar de mutualiteit en bijgevolg ook deBelgische verzekering geen dekking meer bied.
Vielleicht kann ich helfen?
Viele Monate recherchierte ich im Netz für eine – bezahlbare – KKV für Thailand, Versicherungsschutz bis 100 Jahre. Ich fand einen guten Insurance Broker in Kho Samui, der sich sehr bemühte.
Eine Option war die KKV WrLIFE, die mich zwar nicht überzeugte, jedoch eine Alternative war, auch für die in Thailand gesetzlichen Anforderungen.
Wichtig dabei ist: Die gewählte KKV sollte mit den Krankenhhäusern in Thailand Ihnen eine bargeldlose medizinische Versorgung über Ihre bevorzugte Versicherungsgesellschaft anbieten. Das war bei WrLIFE doch etwas problematisch.
Mein Broker unterbreitete mir ein KKV Angebot einer neuen KKV; CORIS HELVETIA, CORIS Notfallkrankenversicherung für alle, die im Ausland leben, Reisende und Expats. mit Sitz in Zürich. Sie versichert bis 100 Jahre, muss jährlich erneuert werden. Es gibt drei Tarife, die man wählen kann, jedoch auch preislich attraktiv sind. Ich habe mich für diese Versicherung entschieden.
Schau hier mal auf die Website des Insurance Brokers: https://sbc-insurance.live/coris/
Möchten Sie mehr wissen? Gerne helfe ich Ihnen weiter mit all’ meinen aktuellen KKV Erfahrungen der letzten Monate und speziell mit SBC-Insurance Broker und KKV CORIS HELVETIA.
Ich bin deutsche Rentnerin und lebe seit über 13 Jahren in Hua Hin.
Bleiben Sie gesund, herzlichen Gruß aus Hua Hin
Het trekken van een tand wordt door geen enkel ziejenfonds in België terugbetaald (niet door de verplichte verzekering die,je daar hebt / verplicht het RIZIV) of door de aanvullende verzekering (het maandelijkse lidgeld). Bij Ethias zal de overeengekomen verblijfsduur in het contract al verstreken zijn . Muas de reisverzekering die vervat zit in de aanvullende verzekering van onder meer Solidaris en CM dekt opnieuw Thailand vanaf de eerste dag van een medische verzorgen in Thailand en dat voor drie maanden per kalenderjaar Je dient hen wel binnen de gestelde termijnen op de hoogte te brengen van de behandeling. Tandzorgen zoals het trekken van een tand kunnen in principe in België gebeuren (niet terugbetaalbaar) en kunnen voorwerp van discussie worden. Er zit nu niets anders op dan een dure verzekering af te sluiten. Je kan ook terug naar België. Als gepensioneerde heb je onmiddellijk recht op een Riziv behandeling zelfs al ben je uitgeschreven in België en op een ‘aanvullende terugbetaling als uw lidgeld minstens 2 voorafgaande kalenderjaren werd betaald. Wat velen niet doen (ongeveer 9 euro per maand)….
CM dekt NIET Thailand, met uitzondering van rechthebbende die recht geven op kinderblijslag.
Zie de laatste Statuten van CM onder Geografische dekking
https://cm-mc.bynder.com/m/5510383eeaa9d07d/original/Statuten-reisbijstand.pdf
Of dit
https://cm-mc.bynder.com/m/59bfaadd9eef3198/original/geografische-dekking-cm-reisbijstand.pdf
Solidaris Vlaanderen en de Spoorwegen(Railcare) nog wel, andere mutualiteiten niet.
MUTAS is trouwens geen reisverzekering maar een intermutualistisch project. Het is eigenlijk een gemeenschappelijk contact punt, maar wat verzekerd is hangt af van je mutualiteit
Inderdaad Ronny het kan bij CM inderdaad alweer gewijzigd is. Ik werk na 30 jaar niet meer Solidaris en volg dus niet meer de wijzigingen van de voormalige concurrentie op de voet. Deden ze het eerst wel dan nu niet meer dus. Solidaris deed het eerst wel tot zo ongeveer een 5tal jaar geleden, dan niet en nu sinds.
ongeveer een kleine 2 jaar alweer wel. Omdat u graag aan semantiek doet: Mutas is inderdaad een intermutualistisch project als reisverzekeraar of zoals ze zichzelf noemen: een verlener van reisbijstand. Zoals in Thailand gaat vlor niets de zon op.
Je bent bij hen verzekerd omdat een percentage van je maandelijkse ziekenfondsbijdrage aan hen wordt doorgestort.Dus de eigenlijk nu ‘verplicht’ geworden aanvullende verzekering (vroeger letterlijk VRIJE verzekering ggenoemd). Het is zo als je die maandelijke als loontrekkende gepensioneerde niet zou betalen men u de terugbetaling van geneeskundige zorgen (zowel kleine als grote risico’s ) en uitkeringen niet kan en zal weigeren. Bij de hulpkas hoeft u geen aanvullende verzekering betalen maar u krijgt dan uiteraard ook geen aanvullende voordelen uitbetaald.
Ja het zou wel heel prettig zijn als je een reis verzekering een half jaar kunt gebruiken. Een reisverzekering kost een paar honderd Euro. Dat is vele malen goedkoper dan een ziektekostenverzekering. Het woord zegt het al
REIS verzekering. Dus is het geen ziektekostenverzekering. En je weet verzekeringen betalen niet graag. En ik denk niet dat je voor iemand van 95 een ziektekostenverzekering krijgt.
Die reisverzekeringen die je 6 maand kan gebruiken heb je toch ook, en als je die gebruikt zoals het hoort zal je ook geen probleem hebben.
AXA premium – 299 Euro per jaar en je mag er standaard 6 maand mee in o.a. Thailand verbijven
https://www.axa.be/nl/particulieren/gezin/reisverzekering
Assudis exellance 21 – 252 Euro en ook standaard 6 maand en zelfs verlengbaar tot een jaar
https://www.assudis.be/nl/exl21