Lezersvraag: Ongeremd medicijngebruik door Thai

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags:
4 maart 2018

Beste lezers,

Degene die Thailand beter kennen weten dat er daar geen systeem bestaat zoals in Nederland van huisartsen die bepaalde categorieën medicijnen voor schrijven bij lichamelijke klachten. De Thai gaat naar de apotheek en haalt en slikt wat hij/zij wil. Of het ene medicijn averechts werkt op het andere niemand die het zich afvraagt. Een stuk commercie speelt denk ik ook een rol. Er is eens een wereldwijd onderzoek uitgevoerd naar het medicijngebruik per land en hoofd van de bevolking en daar stond Thailand op nr. 1 en dat verbaast mij niets als de apotheek een soort van medicijnsupermarkt is.

Welnu, ik kijk naar mijn Thaise echtgenote haar medicijngebruik, ze heeft overal wel een medicijn voor en gebruikt die ook bij het minste of geringste probleempje. Als wij op vakantie naar Thailand zijn geweest dan is de nodige voorraad alweer ingeslagen en wat het allemaal is ik heb geen idee.

Ik ben benieuwd of andere Thailandbloglezers die ook een Thaise partner hebben dit herkennen, of dat het een probleem van mijn echtgenote is hoewel zij het niet als een probleem ziet en mijn opmerking omtrent haar gebruik gewoon wegwuift. Natuurlijk speelt er een stukje cultuurverschil en bijgeloof mee maar er is in mijn optiek geen verschil wanneer er “verkeerde” medicijnen worden gebruikt en dit schadelijk kan zijn voor je gezondheid.

Groet,

Chiang Moi

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

10 reacties op “Lezersvraag: Ongeremd medicijngebruik door Thai”

  1. Bertje zegt op

    Heel herkenbaar…

    Mijn vriendin heeft alle medicijnen die, voor haar vader, zijn voorgeschreven door de arts opzij geschoven ivm bijwerking. Ze heeft gegoogled. Nu koopt ze vitamines die dezelfde ingredienten hebben als de medicijnen.
    Haar vader voelt zich er beter mee en is vitaler, geen bijwerkingen.

  2. Rob zegt op

    Herkenbaar verhaal. Als mijn Thaise vriendin maar dan ook het geringste pijntje voelt gaat ze naar de apotheek. Vaak binnen 10 minuten na het slikken is de ‘pijn’ verdwenen. Ik wil een nepmedicijn (placebo) kopen voor haar, kijken of dat werkt. Ik denk dat de gemiddelde Thai maar een eind weg slikt, de apotheker als dokter beschouwd en pas bij serieuze problemen naar de dokter gaat.

    • Leo Th. zegt op

      Zeker een keer een placebo uitproberen Rob. Natuurlijk wel bij serieuze klachten een arts raadplegen. Overigens hebben artsen er ook een handje van om een veelvoud van medicijnen voor te schrijven. Laatst in Cha ‘am bij een apotheek houdende arts, die voor één klacht 6 verschillende recepten uitschreef waaronder vitamine pillen. Het consult was gratis, de winst werd uit de pilletjes gehaald. Antibiotica wordt overigens in Thailand te pas en onpas voorgeschreven.

  3. geert barbier zegt op

    Ik merk dat ook antibiotica vlot over de toonbank gaan. Het zal wat wezen als daar ’s een echte ziekte uitbreekt.

  4. eugeen zegt op

    Misschien ook de onderskundigheid van het personeel in apotheken (JAA) vermelden. Mijn dochter ging vorige week naar een apotheek voor pilletjes tegen hoofdpijn. Ze kwam thuis met een doosje dat ik niet kende. Uit gewoonte tik ik de naam in google in. Het was een medicament tegen pijn in de knie en omwille van artritis. Ik heb haar met het doosje teruggestuurd.

    • Bert zegt op

      Dit wil ik tocht tegenspreken.
      De apothekers bij ons in de buurt zijn m.i. goed opgeleid en weten waar ze over praten.
      Kijken ook of je andere medicijnen gebruikt.
      Als de apotheker zelf niet aanwezig is worden bepaalde medicijnen ook niet verkocht.
      De Thai gebruikt meer medicijnen dan NL-ers, maar dat doen de Duitsers ook.

      Misschien kan Dr Maarten hier iets ove rvertellen

  5. Puuchaai Korat zegt op

    In twee jaar tijd 3x medicijnen gehaald bij de apotheek/drogisterij in The Mall, Korat. Dik tevreden over de werking van de middelen en de deskundigheid en uitleg door het personeel. Het betroffen allen middeltjes tegen spierpijnen, achillespees, rug en knie. Voor serieuze klachten natuurlijk inderdaad naar het ziekenhuis gaan. Met de door ons bezochte ziekenhuizen in Korat tot nu toe ook dik tevreden. Bij ziektes van de kinderen (sporadisch) wordt er meteen bloed geprikt en medicijnen verstrekt, of volgt er direct een opname. Ook bij een zware operatie met een amputatie en diverse chemokuren (niet voor mijzelf) enkel positieve ervaringen.

    Als ik de voorgaande reacties lees, lijkt het alsof ik veel geluk heb gehad. Echter, ik vind dat de medische dienstverlening in Thailand de vergelijking met Nederland goed doorstaat. In Nederland had ik de indruk al decennia dat de patiëntenzorg ondergeschikt is aan het werkrooster van de medici in alle echelons. Wat een verademing is het dan om veel persoonlijke aandacht te krijgen als je zelfs onaangekondigd en dag of nacht een ziekenhuis binnenloopt. In mijn geval het St. Mary’s in Korat. Probeer in Nederland in het weekend eens een huisarts te bereiken of de huisartsenposten tot daadkracht te manen. Schier onmogelijk.

    Nee, ik ben blij terecht gekomen te zijn in een samenleving waar de mens centraal staat en (nog) niet het systeem, de bedrijven of alleen de winst. Maar, ik spreek voor mezelf, vanuit mijn eigen ervaringen in de regio waar ik woonachtig ben, met veel plezier, Nakhon Ratchasima.

    • nicole zegt op

      Ik ben het volledig met u eens dat de dienstverlening hier met kop en schouders boven uitsteekt tegenover Belgie of Nederland.
      Wij gaan zelf altijd naar het Bangkok hospitaal in Chiang mai.
      je kan altijd direkt terecht.
      je hoeft nooit lang te wachten
      De dokter heeft altijd een echt luisterend oor
      Ga in Belgie of Nederland maar eens naar de spoed in het weekend. 2 of 3 uur wachten is normaal.
      En dan word je soms nog met een kluitje in het riet naar huis gestuurd. kom maandag maar terug.

  6. Wim van Beveren zegt op

    De meeste farmacisten hier hebben meer verstand van medicijnen dan de gemiddelde huisarts in Nederland. Ik heb een aantal keren zeer goede adviezen gekregen.
    Bovendien zijn de Nederlandse huisartsen heel erg bezig om hun bonus van de medicijn fabrikanten veilig te stellen, zodoende worden mensen langer aan medicijnen gehouden dan nodig is.

  7. Janinne zegt op

    Ik herken het verhaal dat een Thai voor alles wat heeft.
    Heb het aan de lijve ondervonden ! !
    Wij nemen een paracetamol en wachten even voordat we naar de dokter gaan.
    De Thai niet die rennen naar de farmacie en komen terug met een zak vol pillen.
    Zelf was ik verkouden en had al 3 dagen koorst en was erg benauwd, dus toch maar naar de arts.
    3 spuiten, 1 voor de vocht oké dat kan ik nog snappen in een warm land, spuit antibiotica snap ik bij koorts,
    en spuit prednison wat later dexametason bleek. Maar toen was ik er nog niet……
    De volgorde heb ik vast verkeerd maar ik kreeg een blauw pilletje voor de ogen, een groene voor de oren,een oranje voor de neus, een gele voor de keel en nog een witte voor de pijn.

    Als nuchtere Nederlander heb ik de pilletjes laten staan want dat slik ik hier ook niet voor verkoudheid.
    Wel de antibiotica geslikt!
    Zo drie dagen achteren elkaar naar de dokter voor de injecties en toen terug naar huis.
    2 dagen later kreeg ik een herseninfarct. De medicatielijst gegeven aan de arts. Ook eerlijk verteld dat ik de pilletjes allemaal niet geslikt had uiteraard wel de antibiotica. De meeste pilletjes daar hadden ze geen flauw benul van wat het was. De antibiotica die ik had gekregen is hier de laatse keus opzich wel goed maar toch het laatste redmiddel. De dexametason wel erg hoog.
    Ik heb nooit een bevestiging gekregen als mijn infarct daar door gekomen is maar mijn gevoel zegt van wel.
    Dus ik sla de apotheek en arts liever over, en neem uit voorzorg in overleg met de arts vanuit Nederland de medicatie mee.
    Het enige wat ik koop is disento dat vind ik een supermiddel bij diarree.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website