Lezersvraag: Onderhoudsfrequentie van nieuwe auto’s in Thailand

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags: ,
14 november 2017

Beste lezers,

Ik breng mijn Honda Freed iedere 10.000 km naar de garage voor onderhoud, geheel volgens het boekje. In Nederland is de onderhoudsinterval bij nieuwere auto’s vaak 20.000 of 30.000 km.

Kan iemand dit verschil verklaren?

Alvast bedankt.

Groet,

Bert

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

15 reacties op “Lezersvraag: Onderhoudsfrequentie van nieuwe auto’s in Thailand”

  1. Pieter zegt op

    Om te beginnen zijn de wegen in Thailand aanzienlijk stoffiger dan in Nederland.
    Ook de soort olie die gebruikt wordt is van belang, volledig synthetisch, of half, maakt ook uit.
    Zelf rij ik hier al jaren en heb hier bij de dealer ook naar gevraagd, maar afgezien de 2 eerder genoemde reden, heb ik hier nooit een afdoende antwoordt op gekregen.
    Uw zou natuurlijk in Nederland kunnen informeren betreft hetzelfde merk en type auto.
    Maar ach, een extra beurtje kan geen kwaad dunkt me, en voor de prijs hoef je het niet te laten, i.t.t. Nederland.
    Overigens vraag ik me af, in Nederland is bij vele auto’s, in ieder geval bij VW er een automatisch interval vermelding, is dat bij Honda dan niet het geval?
    Softwarematig is dat natuurlijk in te stellen, en misschien om de bovengemelde reden is dat hier niet van toepassing.

  2. Jef zegt op

    De extreem hoge omgevingstemperatuur en het vele stof in het binnenland.

    Jef

  3. printen zegt op

    Hel simpel, dacht ik. Men verdient dan meer aan het onderhoud.

  4. Geertg zegt op

    Mijn Chevy krijgt onderhoud om de 20.000 km of 1 keer per jaar. Ligt misschien aan model en uitvoering van je auto.

  5. lung addie zegt op

    Het verschil zit hem in de soort olie die gebruikt wordt. In Europa wordt nu bijna overal een hoogwaardige synthetische olie gebruikt die beter bestand is tegen hoge temperaturen en dus veel langer haar eigenschappen bewaart. Deze synthetische olie is echter een flink pak duurder, vandaar ook dat een onderhoudsbeurt in EU veel duurder ( ook de loonkost speelt een rol ) uitvalt als in Thailand. Deze olie is echter te duur voor vele Thais, dus gaan ze liever tweemaal, als ze al gaan, voor een onderhoudsbeurt die half zoveel kost dan eenmaal voor een duurdere.

    • hans zegt op

      klopt de dealer bied je hier 2 soorten olie aan de goedkopere of de hoogwaardige synthetische olie ik kies altijd voor de 2 e optie en toch moet ik elke 10.000 km voor service in mijn geval maakt dat niet uit ik rijd niet meer dan circa 10.000 km per jaar dus ga ik elk jaar voor een service beurt daar ik uit de garantie tijd ben

  6. Peter zegt op

    Isuzu D-Max… 1ste Onderhoud 6 maand: 1,516 THB. Onderhoud 1 jaar: 1,979 THB. Bij deze onderhoudsbeurt werden de wielen ook uitgelijnd èn gecentreerd. Wanneer je de wagen terugkrijgt is zowel binnen- als buitenkant gereinigd. Tja, met plezier ga ik om de 6 maand (of 10.000 km) naar de garage 🙂

  7. NicoB zegt op

    Het onderhoudsboekje van de Chevrolet Trailblazer geeft aan elke 20.000 km. een onderhoudsbeurt of elk jaar, net wat het eerste plaatsvindt.
    Controleer uw onderhoudsboekje nog eens, het gaat om de zwaardere werkomstandigheden in Thailand, temperatuur, vuil, rubbers, accu, olie, etc., waardoor eerder onderhoud vereist is wil je de bedrijfszekerheid van de auto optimaal houden.
    NicoB

  8. fons zegt op

    voor gie 3 of 5 duizend bath om de 10 000 km zou ik niet wakker liggen ps nog goed voor de auto ook

  9. tooske zegt op

    Bij gebruik van half of vol synthetische motorolie is een interval van 10.000 km inderdaad vrij kort.
    kost onnodig geld en is ook nog eens slecht voor het milieu.

    ECHTER: De fabrikant heeft die 10.000 km bepaald en hou je je daar niet aan, dan heb je mogelijk pech bij pech want je garantie is ook weg.
    Dus in de garantie periode zou ik de voorgeschreven onderhoudsinterval aanhouden.

  10. Hansman zegt op

    In Maleisië is dit gelijk en dat komt door de lage toeren/ snelheid.
    In Thailand is de gemiddelde snelheid aanzienlijk lager dan in NL waardoor de motor
    sneller vervuild. Daaromis het onderhoudsinterval op 10k km.

  11. henry zegt op

    Mijn MU 7 4WD, zelfs een check up op elke 5000 km, en was inderdaad gewoon een check up, bandenspanning, waterlevel batterih. ruitesproeier vloeistof bijvullen, wagen binnen en buiten reinigen, ook de motor werd gereinigd. Slijtage remmen, en aandrijfriemen word nagezien. Ook gratis ontbijt, enz. kostprijs 314 Baht bij Tri Petch Invoerder Isuzu Thailand. in Bangkok.

  12. rene zegt op

    Het niets met stof of warmte te maken,als deze nieuw is wel de intervallen doen i.v.m. de garantie.Motor slijt minder want hoeft niet zoveel op te warmen als in b.v Nederland.

  13. geert zegt op

    onthoud goed :
    een vol synthetische olie beschermt het best tegen slijtage
    een A5-B5 olie is het beste wat er te koop is .
    dit is bv. 0w-30 olie met de vw norm 506.01
    deze olie is geschikt voor alle klimaten , bijna alle auto’s en motorslijtage is er niet meer .
    iets minder goed maar nog steeds een vol synthetische olie is 5w-30 of 5w-40 .

    op 0w-30 loopt uw auto ongeveer 1 km meer op een liter benzine

    het merk speelt geen rol want alle speificaties zijn gebaseerd op nato eisen .

  14. Bert zegt op

    Allen bedankt, zal mij netjes aan de beurten houden.
    Gaat niet zo zeer om hetr geld, dan wel om de tijd.
    Iedere 4 -5 maanden een dag de auto naar garage etc.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website