Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Jan Markusse: Hebben ze bij jou op het vliegveld wel eens in je koffer gekeken? Ik heb zelfs mijn medicijn voor 180 dagen meegebracht.
- Marnix: Ik vind dat je gelijk hebt. Er wordt best wel met neerbuigendheid op Thaise gebeurtenissen gereageerd. Maar de Thai doen in Thaila
- frank: Ik heb hetzelfde probleem gehad. Mijn vrouw kon de volmacht hier tekenen bij een lokale notaris. Dat is een notary attorney. Die
- Paul Vercammen: Beste, je zal eerst wat meer informatie moeten verschaffen denk ik. Hoe lang ken je deze dame al? Is ze al of nog getrouwd? Als je
- Geert: Vergat twee zaken te vermelden : in Central World moet je vrouw aanwezig zijn (met haar ID card) en je moet er een afspraak maken
- Maria: Ik lees dat je voor 30 dagen medicijnen voor eigen gebruik mag meenemen ! Maar wij overwinteren 90 dagen hoe gaat dat dan met de o
- Ben: Ban Krut heeft in de afgelopen jaren een transformatie doorgemaakt, en dat maakt het extra bijzonder om te ontdekken hoe het dorp
- Geert: Beste Jeroen, Naar mijn bescheiden opinie moet het legaliseren van je vrouw haar handtekening gebeuren in twee stappen. Die moet
- william-Korat: Deze week kan ik het verwachten zo gauw de pepers gevonden zijn. Citaat voor recept, maar laat het graag aan mijn vrouw over.
- Marcel: Je kunt je vriendin gewoon naar België laten komen zonder te trouwen je moet dan wel een visum voor haar regelen, mijn vriendin k
- Dre: Beste Danny, kan je gewoon de raad geven, al dan niet opvolgend, wat uiteraard Uw keuze is : Zet gewoon uw roze bril eens af en
- Hans van Arkel: Jeroen, Vorig jaar zijn wij naar Thailand verhuisd en heb daarna mijn huis in Nederland verkocht. De ambassade kon alleen mijn
- william-Korat: In NU.nl staat een reportage overgenomen van Trouw op 24 nov. [je moet ingelogd zijn] De vraag was niet OF maar WANNEER het fout
- TaRuud: Wij hebben precies dezelfde situatie wat betreft de verkoop van ons huis in Nederland. Bij ons laatste bezoek aan Nederland hebbe
- William: GeertP: Een nieuwe militaire Junta zal er echt wel weer eens een keer komen. Gelijk met weer een nieuw grondwetje. Hoeveelste
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Koh Adang
- Koh Chang
- Koh Hong
- Koh Jum
- Koh Khao Yai
- Koh Kood
- Koh Landing
- Koh Lanta
- Koh Larn
- Koh Libong
- Koh Lipe
- Koh Madsum
- Koh Mor
- Koh Phangan
- Koh Phayam
- Koh Phi Phi
- Koh Phra Thong
- Koh Racha Noi
- Koh Samae San
- Koh Samet
- Koh Samui
- Koh Si Chang
- Koh Talu
- Koh Tao
- Koh Tarutao
- Koh Tup
- Koh Yao Noi
- Kok Mak
- Phuket
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Ubon Ratchathani Candle Festival
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Geld overmaken
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Koningsdag
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verhuizingen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Lezersvraag » Oldtimer verschepen vanuit België naar Thailand?
Oldtimer verschepen vanuit België naar Thailand?
Beste lezers,
Ik bezit een oldtimer waarvan ik wegens emotionele redenen geen afstand kan van doen. Indien ik die zou verschepen naar Thailand, zou ik deze auto op de baan kunnen krijgen? Wat zijn de stappen die ik zou moeten ondernemen om deze auto in het verkeer te brengen?
De auto is 36 jaar oud en valt hier in België onder de wetgeving van oldtimers. Bestaat er zoiets ook in Thailand (lagere verzekeringspremie, geen keuring nodig, lagere taksen….).
Graag advies.
Groet,
Jaume JB
Over deze blogger
- Ingezonden Bericht
Lees hier de laatste artikelen
Oudere postings van deze blogger
- Cultuur24 november 2024Gedicht v/d week: De stilte van een oranje ochtend
- Leven in Thailand24 november 2024Je maakt van alles mee in Thailand (180)
- Lezersvraag24 november 2024Legalisatie handtekening van mijn Thaise vrouw voor volmacht (Nederlandse) notaris?
- Lezersvraag24 november 2024Hoe regel ik een huwelijk in Thailand en breng ik mijn partner naar België?
Ik heb dat 12 jaar geleden ook gevraagd bij het land office (is hier de technische controle) was zogezegd niet mogelijk maar ik weet er is hier iemand van het consulaat van Frankrijk welke hier met een Europese wagen rondrijd. Thais rijden links. Nadien heb ik contact gehad met een Engelsman die second hands wagens invoerde naar India en naar Thailand. Iets nadien heeft hij mij bericht gezonden dat hij last kreeg wegens vermeende invoer van gestolen luxe wagens??? verder nooit nog iets van gehoord. Er werd door de douane een veel te hoge invoertaks geheven. Auto’s verliezen in Thailand niet zo veel van hun waarde als in het westen..
Ik ben dan ook maar met het idee gestopt en mijn auto maar in Belgie verkocht.
Is jouw auto in Thailand toegelaten? Is dat model ooit in Thailand geregistreerd? Indien niet loop je tegen hoge toetsingskosten aan want je hebt dan een ‘nieuw’ model dat op betrouwbaarheid moet worden gecontroleerd. En als je een farang bent is de sky the limit wat kosten betreft…..
Ik neem aan dat je van tijd tot tijd in Thailand bent. Ga zelf op onderzoek bij de importeur van dat merk in B of in NL, vraag of die achter registratie in TH kan komen, en als dat ‘ja’ is ga met alle documentatie maar het registratiekantoor in Thailand. Doe daar navraag.
TIG jaar geleden bracht een meneer uit het VK een motor naar Thailand. De autoriteiten vroegen keer op keer nieuwe papieren en dat duurde zo lang dat die meneer, al op leeftijd, eerder ging hemelen dan zijn motor. Niemand heeft daar ooit meer van gehoord dus het kan zo maar zijn dat ergens in Thailand …. Maak je de zin zelf af?
Als je zo gehecht bent aan die auto dan zou ik er zeker niet mee in het thaise verkeer gaan rijden. Overigens, het invoeren van een auto kent nogal hoge belasting (ik meen zelfs iets van 100 -200 %).
Speciale verzekeringen kennen ze hier echt niet.
En als het een niet gecertificeerd merk/type is dan kan je dat traject ook nog eens gaan aflopen.
Ik denk, dat het voor je hart beter is toch afscheid te nemen van de auto (korte pijn) dan het hele circus van importeren, certificeren etc. te doorlopen (grote kans op blijvende hart-problemen).
Andere optie: stal auto in Belgie en geniet ervan als je op vakantie gaat naar Belgie.
Vergeet het .Het kost je een fortuin en een hartinfarct.
Niet voor niets kosten oldtimers hier
3 tot 4 maal meer dan in Belgie.
Ik bezit hier enkele Jags, Porche 928
Mercedes 450SLC. Maar ik heb ze allemaal in Bangkok gevonden.Ze kosten veel meer dan in Europa
maar je geen problemen( en hoge invoertaxen,stress etc.)
-Passport or identification card of the vehicle’s owner.
-Import declaration form,plus 5 copies.
-The vehicles foreign registration certificate.
-Bill of landing
-Delivery order (customs form 100/1)
-Proof of purchase (sales documents)
-Insurance premium invoice (proof of insurance)
-Import permit from the Foreign Trade Department of the ministry of commerce.
-Import permit from the Industrial Standard Institute
-House registration certificate or certificate of residence.
-Foreign Transaction Form 2
-Power of attorney (ook anderen mogen dan het voertuig besturen)
-Re-export contract,alleen voor tijdelijke invoer.
Het moet wel een byzonder voertuig zijn of men moet er byzonder aan gehecht zijn om deze “gastvrije” ontvangst te overwinnen.Mijn auto heb ik indertijd met pijn in mijn hart aan een liefhebber kunnen verkopen.Dit is de Thaise papierwinkel om een “old timer”ingevoerd te krijgen
Groet,
Lodewijk
En dat kan allemaal geregeld worden door een goede expediteur hier. Ik heb een belgische relatie waarmee je eea kan bespreken en die partner is in een dergelijk bedrijf.
Laat maar weten of je de gegevens wilt hebben
De uiteindelijk de te betalen prijs voor het invoeren van de auto is het probleem.
Met een specifieke vergunning kan je die kosten beperken.
Used vehicles
Used Vehicles require an import permit from the Ministry of Foreign Trade. For vehicles weighing not exceeding 3,500 kg, the importer must also obtain an import permit from TISI.
Terms for importing a used vehicle
=Only one vehicle per person is allowed.
=If you are a foreigner, you must have resided in Thailand for at least one year, hold a non-immigrant visa and a valid work permit.
=If you are a foreigner, married to a Thai: you must present a marriage certificate, a certificate of change of residence. You need to have owned the vehicle for at least 18 months.
=If you are a Thai driver, the vehicle must follow you in the move. You also need a valid driver’s license and proof of ownership for more than 18 months
=Any import for a term longer than 6 months, however, requires a permanent import process.
meer informatie: http://www.customs.go.th/index.php?lang=en&
Die regeling ziet op de importvergunning, niet op de te betalen invoerrechten.
Ben er ook ooit eens mee bezig geweest. Heb toen met een paar bedrijven gesproken die het me allen met klem ontraden. Heb geen gegevens meer van deze bedrijven maar vond ze door te googelen op “classic car restauration Thailand. Verder is er een Classic Car club in Bangkok. Wellicht dat zij advies kunnen geven. Import duties op invoeren van auto’s zijn erg hoog overigens. Succes ermee !! Jan
Ga je in Thailand wonen ? Dan mag je een voertuig mee nemen, heb ik begrepen. Komt wel de registratie ed voor je rekening.
Wil je hem zomaar invoeren, dan kan je inderdaad zomaar hogere tax invoer krijgen.Hoewel de auto dus 36 jaar oud is en de prijs laag is. Of is dit een hele speciale wagen, zoals een Ferrari?
Thailand hanteert zelfs tot 300 % van de waarde als invoer tax, had ik begrepen. Er schijnen dus hele rijke Thaien te zijn, aangezien ik er toch hele dure wagens heb zien rijden.
Maar waar een wil is , is een weg. Wil je de moeite doen? Je ziet uit andere verhalen dat het nogal een rompslomp is.
Heb zelf ook een intentie, te verhuizen en auto mee te nemen, Soort hechtingswaarde (15 jaar oud), maar geen of moeilijk dealers aldaar en stuur zit toch verkeerd. Dus zal haar moeten achter laten.
Verkeer is toch al een puinhoop daar, dat ik niet nog eens met een verkeerd geplaatst stuur voor Thailand, daar mee ga rijden.
Bij een daadwerkelijke verhuizing heb je vrijstelling van invoerrechten voor je inboedel e.d., maar een auto is daar uitdrukkelijk van uitgesloten
Nog eens aan het lezen geslagen en kom inderdaad tegen dat ALLE voertuigen worden belast.
Het is een poosje gelee dat ik hierin had gezocht en wellicht verkeerd begrepen heb.
Echter deze belasting kan mee vallen toch als ik zo de regels lees van de douane?
Wel veel papier werk voor nodig en tijd dus, buiten de eisen welke staan vermeld.
Dit is immers een oude auto en mits het geen apart exemplaar is, niet erg hoog in waarde.
http://en.customs.go.th/content.php?ini_content=individuals_151007_01&lang=en&left_menu=menu_individuals_151007_01
Hierbij staat ook beschreven dat je een non o moet hebben voor tenminste een jaar en ook een work permit?
Je schijnt het zelfs te kunnen laten doen?: https://siam-relocation.com/import-car-thailand/ , waar dan ook weer wordt gewaarschuwd (zelf) dit juist te doen, daar je anders je auto kwijt (wordt verkocht!!) bent en een boete moet betalen.
Eigenlijk vreemd, daar de wagen dan in Thailand wordt verkocht , neem aan aan Thaise kopers? Deze krijgen de wagen er dan wel door heen? Riekt… niet fris.
Ook vreemd daar ik een artikel had gelezen, waarbij de Thaise douane in de problemen was gekomen doordat voor dure geïmporteerde wagens geen belasting werd betaald en deze bleven staan bij de douane.
Jaume,
Heb jij erbij stil gestaan dat jij dan hier in een links rijdende verkeer zou rijden met het stuur aan de ‘verkeerde’ kant? In een land waar het wemelt van de motors en brommers op de weg die links en rechts inhalen zoals het hun uitkomt?
Lijk me niet verstandig om die auto hier naar toe mee te nemen, los van alle kosten/rompslomp zoals hierboven beschreven.
Of heb jij een Engelse oldtimer? dan heb ik niets gezegd…
Ik heb ooit via internet informatie ingewonnen en meen me te herinneren dat iemand met de Thaise nationaliteit één voertuig makkelijk (?) kan importeren bij verhuis naar Thailand.
Dit als aangetoond kan worden dat hij/zij dit voertuig minimaal drie jaar in bezit én gebruik heeft tot die datum van verhuis.
Dit wil zeggen: inschrijving én verzekering op persoonlijke Thaise naam, dus uiteraard ook in het bezit zijnde van een Nederlands of Belgisch rijbewijs.
Dan zou men “genieten” van (heel) gunstige invoertaksen en minder administratieve “rompslomp”.
Blijft toch het voornaamste bezwaar, hierboven meermaals aangehaald: linkse besturing is een levensgevaarlijke risicofactor in het zo al chaotische Thaise kamikazeverkeer.
Conclusie: Een Engelse oldtimer drie jaar inschrijven en verzekeren op een Thaise partner mét rijbewijs in Europa is de goedkoopste én veiligste optie vooraleer te importeren naar Thailand.
Een betere én goedkopere optie: start een totaal nieuw leven in Thailand en neem hooguit enkele cd’s mee. 🙂
En als het zou lukken dan mag ik hopen dat je airconditioning in die auto hebt.
Je zal ook de koplampen moeten vervangen want die verlichten naar de verkeerde weghelft.
Ik heb begin jaren ’90 voor een Thaise zakenpartner een BMW 318i, die van een Engelse militair die in Duitsland gelegerd was, ( dus rechts gestuurd) gekocht en verscheept naar Thailand. Het moest perse een BMW zijn onder de 2.0 liter ivm. de invoer tax 400% tot 2.0 liter motor inhoud en vanaf 2.1 liter 600% invoer tax. Meen mij te herinneren dat de auto Fl.25.000 gekost heeft en na import en verscheping ruim Fl.100.000 gekost had. Hij was er zeer content mee. Ik kreeg de BPM en uitvoer tax retour en daarmee konden de transportkosten gedekt worden. Was een heel gedoe destijds in de pre internet tijd.
Ik heb het ook eens gevraagd en ging er van uit dat je een auto kunt verswchepen zoals ik vroeger Amerikanen hun campers naar Europa zag verschepen om er mee rond te toeren, zoals Maleiziers, Combodjanen enzovoorts de grens over mogen en in Thailand rond mogen rijden, hebben wij ook het recht om in Thailand met onze Europeese wagens in Thailand te mogen rijden maar met het orginele kenteken (Belgische of Nederlandse nummer platen) en dat mag zo lang je een geldig visum hebt. Maar als je hem in Thailand wilt verkopen moet hij eerst worden geimporteert. Mijn vraag was of ik Invoerbelasting of andere heffingen zou moeten betalen en in het geval van rondreizen en niet importeren zou het niets kosten maar men kon niet garanderen dat aan de haven geen ambtenaren zouden zijn die hun handje open zouden houden (waar ze overigens geen recht op zouden hebben) Er zijn merken die je van rechts naar links gestuurt kunt ombouwen en die onderdelen kun je in de auto mee vervoeren.
Je Kan een auto tijdelijk invoeren in ASEAN landen om rond te rijden, Doch enkel voor 6 maanden, dan moet je het land uit . Hetzelfde voor boten, alle 6 maand even van Phuket naar Maleisie en dan terug naar Phuket
Maximaal 6 maanden. Zie voor alle vereisten de relevante tekst van de Thaise douane-website: http://en.customs.go.th/content.php?ini_content=individuals_151007_01&lang=en&left_menu=menu_individuals_151007_01
Zal een lang verhaal kort maken. Niet aan beginnen, Heb in de guldentijd mijn ferrari naar Thailand verscheept en toen ik bericht kreeg dat de auto gearriveerrd was,werden de rekenmachines tevoorschijn gehaald.Moest voor een auto met een handelswaarde van 100.000 gulden zo n 250000 gulden invoerrechten en belastingen betalen.Dus met de eerstvolgende boot weer teruggestuurd.
Je kunt ook kiezen voor het verschepen van een ongerestaureerde oldtimer. als de meeste vervangende onderdelen ook oud en ongerestaureerd zijn en de rekening de prijs van ‘schroot’ bevat, is het verder een kwestie van schattingen maar kan er nooit veel invoerrechten geheven worden. Het restaureren zelf kan een hobbie zij maar de kosten om het te laten doen zijn in Thailand een schijntje van wat het in Nederland en Belgie zou kosten. Ik zou nooit een perfect gerestaureerd exemplaar naar Thailand verschepen om het daar in te voeren.
Hi, JB.
Heb in het verleden geprobeerd om mijn Am auto in Th in te voeren………
Ik moest zowat huilen………
Toch……..Suk6
Johannes