Beste lezers,
Ik ben expat en woon al jaren in Thailand. Buiten ons paspoort hebben we nog steeds de identiteitskaart. Ondertussen is mijn ID kaart vervallen en zou ik me een nieuwe moeten aanvragen. Volgens de Belgische ambassade duurt het 8 weken om die te vervangen, er hangt natuurlijk ook een kostenplaatje aan vast , en de nodige rompslomp om vanuit Hua Hin telkenmale naar BKK te reizen.
Ik gebruik men ID kaart nooit, de laatste keer toen ik naar België ging toonde ik steeds men vervallen kaart of men paspoort dat natuurlijk wel geldig is, geen enkel probleem heeft zich voorgedaan.
Nu is men vraag, is een identiteitskaart wel verplicht als men expat is? Men beweert zelfs dat ik deze kaart dien te activeren in België en dat de ambassade dat niet kan?
Weet iemand het fijne hierover
Met vriendelijke groeten,
Marc
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Belasting Thailand23 januari 2025Opiniestuk – Moet ik dit jaar aangifte doen bij de Thaise belastingdienst? (lezersinzending)
- Immigratie infobrief23 januari 2025TB Immigration Infobrief Nr 009/25: Immigration Ubon – Jaarverlenging retired
- Visumvraag23 januari 2025Thailand Visa vraag Nr 010/25: Foutje gemaakt in de naam bij aanvraag visum, wat nu?
- Visumvraag23 januari 2025Thailand Visa vraag Nr 009/25: Wanneer komen de aangepaste LTR eisen in voege?
De identiteitskaart is het enigste document die Uw identiteit kan bevestigen.(woord zeg het is een kaart) Het paspoort is een officieel wereldwijd erkend en bruikbaar reisdocument. U kunt reizen naar een 50 tal landen met enkel uw identiteitskaart (voor Thailand hebt u wel een paspoort nodig) in dit geval is de e-id kaart niet voldoende.
Met Uw e-ID ( identiteitskaart ) kunt U verschillende e-services van de overheid raadplegen voorbeeld pensioen – financiën enz … daarvoor moet wel Uw identiteitskaart geactiveerd zijn dit kunnen ze inderdaad nog niet doen op de Belgische ambassade omdat er daarvoor geen apparatuur beschikbaar is ( misschien in de toekomst)
U hebt om gebruik te maken van de e-services natuurlijk een geactiveerde e-ID kaart nodig en een kaartlezer (kost maar een paar euro)
Het enigste dat voor het ogenblik nog niet werkt in de e-services van myminfin (financiën)(maar zou opgelost zijn begin augustus) is de mogelijkheid om een bezwaar in te dienen tegen uw aanslagbiljet. Voor de rest werkt alles. U kunt documenten bijvoorbeeld uw betaling van uw pensioen enz enz raadplegen downloaden
U hebt ook toegang tot het rijksregister, wat u de mogelijkheid gesft om bepaalde attesten af te printen, zoals adresbewijzen, samenstelling gezin e.d.
En nog veel meer
U, als Belg, kan nog een ID-kaart aanvragen.
Nederlanders, woonachtig in Thailand, kunnen dat niet.
Op bezoek in NL, ons eigen land, moeten we ons paspoort bij ons hebben ivm identificatieplicht.
Raar, ik las deze informatie op de site van de Nederlandse ambassade te Bangkok.
Berichten over Nederlandse Identiteitskaart (NIK) en wijziging openingstijden Consulaire Afdeling.
Nederlandse Identiteitskaart (NIK)
Met ingang van 1 januari 2017 kunt u ook een Nederlandse Identiteitskaart (NIK) aanvragen bij de Ambassade
Wijziging openingstijden Consulaire Afdeling
Met ingang van 16 januari 2017 zal de ambassade op maandagen om 09.30 uur openen.
ik was verplicht om mijn identiteitskaart af te geven op het consulaat. Wanneer men uitgeschreven wordt in Belgie ,moet men zich aanmelden bij het belgisch consulaat .Men vraagt om je ID-kaart af te geven.
Begrijp niet als expat dat je nog in het bezit kan zijn van je ID-kaart.
Bij mij niet gevraagd , beter nog ik heb ondertussen een nieuwe daar oude verviel na 2 jaar hier ,Ik heb ALLES via email en briefwisseling gedaan , idem activatie eid , duurt normaal 8 weken , bij mij dubbel daar men in Belgie de eid niet had geactiveerd .
Verder alle lof voor ambassade Belgie daar ik op 4 jaar uitgeschreven yit Belgie ik nog geen enkele keer naar Bangkok moest komen .
Ik heb onlangs mijn identiteitskaart vernieuwd is belangrijk dat U dat ook doet je blijft in orde en je kan online je identiteitskaart inloggen
Voor de aanvraag van een nieuwe ID-kaart hoeft je niet naar Bangkok te reizen. Alles kan perfect via het internet geregeld worden. Heb het dit jaar voor mijzelf en mijn echtgenote ondervonden!
Voor de rest is de informatie hierboven van Matta en Henry “to the point”. Groetjes.
Je Nederlandse ID Card is alleen geschikt voor Europese landen en daarmee kan je niet buiten Europa reizen …zolang de ID Card geldig is kan je hem gebruiken maar toen de mijne verlopen was kreeg ik in NL geen nieuwe omdat ik niet in Europa meer woonachtig ben
Nogmaals u kunt Uw e-ID aanvragen per post zoals hierboven vermeld U hoeft niet naar Bangkok te reizen.
Wat er velen niet weten is het feit dat u enkel een identiteitskaart kan aanvragen waar je ingeschreven bent met andere woorden u bent uitgeschreven in België en ingeschreven in de Belgische ambassade dan kunt u enkel daar een nieuwe identiteitskaart aanvragen.
activeren dat kunt u in gelijk welke Belgische gemeente.
Iemand die niet uitgeschreven is die kan op zijn beurt geen identiteitskaart aanvragen in de ambassade.
Nu enkele praktische voorbeelden veronderstel U hebt een vervallen identiteitskaart en om één of andere reden gaat u terug naar België dan kunt u problemen hebben met bijvoorbeeld de apotheek of een dokter of ziekenhuisopname reden de e-ID vervangt ook de vroegere SIS kaart.
Het gebruik van uw e_ID in Thailand is zoals hierboven vermeld u kunt gebruik maken van de e-diensten van de overheid (er bestaat nog een andere mogelijkheid dat is door middel van een Token)
voor het ogenblik zijn mij maar 2 activiteiten bekend die voorlopig nog niet werken
dat is een bezwaarschrift tegen een aanslag zou moeten opgelost zijn tegen augustus van dit jaar en het gebruik van tax-on web zou moeten opgelost zijn in september
@matta … Tax on web is steeds in September voor niet inwoners Belgie ,maw. de uitgeschrevenen kunnen steeds alleen in / vanaf , September toegang hebben , is geen fout , is gewoon zo geregeld .
Zelfs registratie van Belgische sim kaart kon ook via app online met eid geregistreerd worden
Wat tax-on-web betreft voor uitgeschrevenen uit België. Ik doe dit al 2 jaar! Vele ambtenaren weten dit blijkbaar zelf niet, dat dit mogelijk is. Wel wordt de module voor uitgeschrevenen pas ter beschikking gesteld als deze voor de in België ingeschrevenen ten einde liep. Dat is meestal pas in september/october. De module voor het berekenen van de aanslag kwam de laatste 2 jaar pas enkele maanden later ter beschikking. Maar dit wordt duidelijk aangegeven.
Wel nuttig tax-on-web. De papieren aangifte arriveerde ruim nà de uiterste vervaldag in Hua Hin!