Lezersvraag: Nieuw paspoort en overzetten visum in Jomtien
Beste lezers,
Ik woon al 10 jaar hier in Jomtien met een Non Immigrant OA Visum. Loopt als een zonnetje. Nu verloopt mijn paspoort binnenkort en moet gaan opletten.
Vroeger (paar jaar geleden) werd het oude visa zo overgeschreven in het nieuwe paspoort, zelfs voor niets. Heb begrepen van ThaiVisa.com dat tegenwoordig een nieuw paspoort, einde visa betekend. Ook al is het nog vele maanden geldig. Heb ook de indruk dat hier in Jomtien er weer andere regels gelden dan elders in Thailand.
Wie heeft recente ervaring met Jomtien met Visa overzetten in nieuw paspoort.
Met vriendelijke groet,
Wim
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand23 november 2024Het Thaise eergevoel (lezersinzending)
- Gezondheid23 november 2024Vraag aan huisarts Maarten:
- Belasting Nederland23 november 2024Thailand belasting vraag: Belastingzaken bij emigratie naar Thailand overzichtelijk uitgelegd?
- Immigratie infobrief22 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 056/24: Airport Don Muang – Binnenkomst op Visa exemption
Vijf jaar geleden liep mijn visum langer dan mijn paspoort. Desbetreffende pagina’s werden in NL niet geperofreerd bij verstrekking van mijn nieuwe paspoort en ik kon mijn visum tot de einddatum benutten. Nu is mijn huidige paspoort aan zijn eindtijd. Ik kreeg in Jomtien ook geen jaarvisum, doch slechts een visum tot de einddatum van mijn paspoort, niets over te schrijven. Nieuw paspoort: nieuw visum. Helaas.
Janus,
Je kwam dus met je paspoort dat niet langer dan een jaar nog geldig was.
Je kreeg dus een visa verlenging tot de einddatum van je paspoort.
Daarna haalde je een nieuw paspoort en ging weer naar Immigration, hoe lang had je het nieuwe paspoort voordat je weer naar immigration ging? Ik hoor wel, dat je dat direkt moet doen, klopt dat?
Laat ik er van uit gaan, dat je dus bijna direkt naar immigration ging.
Wat moest je inleveren om je nieuwe visa in je nieuwe paspoort te krijgen?
Hetzelfde als anders elk jaar?
Graag voor alle duidelijkheid je antwoorden op deze vragen of mogelijk gedetailleerde andere toelichtingen.
Dankjewel,
NicoB
Dit is reeds in voege van vorig jaar (augustus 2013).
Het was toen een “Announcement” op http://bangkok.immigration.go.th/intro1.html. dwz aankondiging, bekendmaking,..van Immigratie op hun website.
Probleem met zulke “Announcements” is dat ze na enkele weken verdwijnen.
Ook deze is op de website al lang verdwenen. Ze worden ergens in een “Police/Immigration Order” opgenomen. Op zich geen probleem als je een lijst hebt met al deze “Orders”
Die heb ik niet en weet ze ook niet te vinden, dus is het moeilijk om te weten waar het nu staat.
Ik geef jullie nog even de mededeling mee zoals ze toen verschenen is.
“Announcement
According to the New Regulation from August 13, 2013, when submitting application for Visa Extension if the validity of passport of the applicant is not longer than one year left before expiry, the extension of stay will be permitted not exceeding the expired date of passport.
After the renewal of your passport of obtaining a new passport, you have to re-apply for Visa Extension by submitting required document and paying extension fee ( 1,900 Baht ).
In case of overstay, the fine is 500 Baht per day.”
Je hoeft in principe geen nieuw visum te halen, maar je kan aan de hand van je oude paspoort en de vorige verlenging aansluitend een nieuwe verlenging vragen die dan in het nieuwe paspoort komt.
Anders is het natuurlijk wanneer je het paspoort moet inleveren bij ontvangst van het nieuwe paspoort (Belgen zijn in dat geval). Misschien dan eens proberen met een volledig kopie van het oude paspoort ?
Indien niet zal een volledig nieuw begin, starten met het visum, de enige oplossing zijn vrees ik.
Iemand met recente ervaring hiermee (sinds augustus 2013) mag het altijd laten weten….
Even een correctie voor Belgen betreffende het paspoort.
Je kan je oude paspoort wel degelijk terugkrijgen. Foute informatie van mij.
(met dank aan DavidH die er mij attent op maakte)
Ik heb even de website van de Stad Mechelen als voorbeeld genomen en die schrijven het volgende voor bij aanvraag van een nieuw paspoort.
Stukken die altijd moeten worden voorgelegd
…….
Vorig paspoort of attest van verlies of diefstal
Aangezien Belgen in principe slechts in het bezit kunnen zijn van één enkel geldig paspoort, dient de aanvrager zijn oude paspoort voor te leggen om het te laten annuleren en/of vernietigen. Als het oude paspoort echter nog geldige visa bevat, zal het geannuleerd worden terugbezorgd aan de aanvrager.
Als de aanvrager zijn vroegere paspoort niet kan voorleggen ten gevolge van diefstal of verlies, dient hij een attest van verlies of diefstal voor te leggen, opgesteld door de politiediensten van de plaats waar het verlies of de diefstal zich voordeed en waar hij aangifte van het verlies of de diefstal heeft gedaan.
http://www.mechelen.be/product_catalog/1074/paspoort-reispas.html
Dit is in Mechelen het geval maar niet bij mij; Oud paspoort werd ingeleverd en heb nooit meer weer gezien. Ga volgende maand in Antwerpen een nieuw moeten halen om na de geestdagen terug te keren naar Thailand. We zullen wel zien wat het word. Op het stadhuis deed men zelfs geen poging om het oude terug te vragen.
In Nongkhai is de regel dat je alleen een verlenging krijgt (ik heb retirement) als het paspoort nog 12 maanden geldig is. Mijn paspoort is van de maand mei, mijn verlenging komt in augustus, dus als mijn paspoort vervalt mei 2017 kan ik hem niet gebruiken voor mijn verlenging augustus 2016.
Ik haal dus voor de verlenging augustus 2016 een nieuw paspoort en doe dat het beste in juli 2016 vooraan in die maand. Dan zet men wel de stempels netjes over tot augustus 2016, ik ben mijn stempel niet kwijt. Maar in dit land het het elders weer anders zijn.
Ben dus blij met de nieuwe 10 jaar die voor mij dus 9 jaar betekent. Nou, daarna ben ik 79 en wie dan leeft……
@Wim, de beste bron om de gewenste informatie te krijgen is Immigration in Soi 5 zelf.
Als je toch in Jomtien woont, loop er dan een keer (wel tijdig natuurlijk) binnen.
Vraag gewoon wat de procedure bij hun is en maak ons deelgenoot van je kennis na dat bezoek
Mijn non-immigrant O visa was 27 januari 2014 verlopen. Mijn paspoort had een eind datum van 10 mei 2014,
Ik kreeg mijn O-visa tot 10 mei tegen betaling 1900 bath. Mijn nieuwe paspoort kwam eind januari binnen en ik probeerde de visa over te laten zetten in het nieuwe paspoort. Ik dacht dan heb ik geen trammelant met inkomensverklaring etc.
Helaas dat kon niet . Ik mocht pas een week voor 10 mei terug komen.
Via een apart formulier (helaas ben ik het no. vergeten) en de copien van de formulieren/paspoort van januari werd mijn visa in het nieuwe paspoort geplaatst tegen betaling van 1900 bath.
Het duurde maar 5 minute en smiddags kon ik mijn paspoort weer ophalen.
Ik heb begrepen bij immigration, dat anders om (paspoort verlopen, visa nog geldig) niet meer zou kunnen, daar de visa alleen maar tot eind paspoort afgegeven zal worden.
Dus beste Wim snel nieuw paspoort en 1900 bathjes vergaren en alles komt weer voor elkaar.
Bij mijn bericht vergat ik te vertellen, dat je paspoort nog minstens 18 maanden geldig moet zijn, als je de non-immigrant visa wil verlengen.
Deze regeling is aug/2013 ook ingevoerd, daar sommige landen (Engeland zeker) een lange tijd nodig hebben om een paspoort te verstrekken.
Er zijn al engelsen hier de dupe van geworden, geen geldig paspoort, daardoor geen geldig visa en retour engeland om de procedure weer te kunnen opstarten
Harold, bij Immigration Office Maptaphut/Rayong is mij als eis verteld, dat je paspoort minimaal nog 12 maanden geldig moet zijn, zo niet, dan krijg je het retirement visa maximaal tot de datum van geldigheid van je paspoort verlengd. Het advies, dat is iets anders dan de eis, was overigens het daar niet op aan te laten komen en te zorgen dat je paspoort nog 18 maanden geldig als je voor verlenging van je visa komt. Het kan verkeren.
NicoB
Harold,
Het lijkt mij dat je aanvulling hierboven in strijd is met elkaar.
In je 1e reaktie gebeurd dit, je verlengd je visa in januari 2014, je paspoort is nog geldig tot 10 mei 2014 en je krijgt een verlenging tot 10 mei 2014.
In je 2e reaktie zeg je dat je paspoort bij aanvraag voor verlenging minimaal 18 maanden geldig moet zijn volgens regels ingevoerd in 2013. Hoe kreeg jij het dan voor elkaar om je verlenging in 2014 te regelen, terwijl je paspoort nog maar 5 manden geldig was, dat is geen minimale geldigheid van 18 maanden.
Of lees of begrijp ik dit verkeerd?
Hoor graag je antwoord, waarvoor mijn dank,
NicoB
Ik kon j.l. 14 november mijn nieuwe paspoort afhalen bij de Ambassade in Bangkok.
Met het oude en nieuwe paspoort op 17 november naar het Immigratiekantoor in Jomtien gegaan.
Natuurlijk fotocopieen van: het oude (geperforeerde) paspoort, de stempels daarin(niet geperforeerd) van mijn jaarvisum en multi re-entry permit, en het nieuwe paspoort.
Aan de balie kenbaar gemaakt dat ik de stempels (geldig tot 28 maart 2015) naar mijn nieuwe paspoort getransfereerd wilde hebben. Ik kreeg een formulier wat ik even moest invullen en kreeg toen een nummer voor counter 6. Ik was snel aan de beurt. Beide paspoorten en de fotocopieen werden ingenomen. Ik kreeg een genummerd kaartje met de mededeling dat ik mij de volgende dag vanaf 10 uur weer aan counter 6 kon vervoegen om de paspoorten op te halen. Zo gezegd zo gedaan. De stempels waren in het nieuwe paspoort gezet en de service bleek gratis.
Ik heb dit jaar een nieuw paspoort gehaald . Mijn oud paspoort was nog steeds geldig en mijn visum in mijn oud paspoort ook. Dit leverde op suvarnabhumi ook geen problemen opheb daar mijn twee paspoorten laten zien ze hebben daar alles afgestempeld wat nodig was en ik kon door. Ik heb in Pattaya mijn visum van mijn oud paspoort zonder probleem in mijn nieuw paspoort kunnen laten zetten heeft me wel 2500 bath gekost maar ik was met alles terug in orde zonder een nieuw visum te moeten aanvragen. nu heb ik nog enkel mijn nieuw paspoort nodig voor mijn visum.
Beste Wim,
Kort en simpel verhaal.
Ik heb op de Belgische Ambassade in BKK (Mei 2014) een nieuw int.paspoort aangevraagd en verkregen.
Met mijn oud en nieuw int.paspoort mij aangeboden bij de Immigratie Jomtien en alle nodige stempels van mijn retirement-visa werden KOSTELOOS overgezet in de nieuwe.
Tip:Als je binnenkomt links bij de Immigratie zit er een volenteer uit Belgie(Mr Freddy Robert)die farangs over alles met woord en daad bijstaat voor vragen of problemen.
Groetjes Gino.
Moderator: Ronny, ik heb de reactie van die persoon al verwijderd.