Lezersvraag: Motor verschepen naar Thailand

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags: ,
21 augustus 2014

Beste lezers,

Ik wil graag een motor verschepen naar Thailand, het is een 800cc. Ik wil graag horen van mensen die hier ervaring mee hebben.

Bedankt,

Paul

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

11 reacties op “Lezersvraag: Motor verschepen naar Thailand”

  1. Sjaak S zegt op

    Dit soort vragen wordt vaak gesteld en bijna ieder antwoordt hetzelfde: doe het niet; het is de moeite niet waard. Er bestaat in Thailand een enorme invoerbelasting die 100 tot 150 % van de waarde van je voertuig kan zijn. Dan heb je nog het probleem dat je bij eventuele reparaties nergens terecht kunt of dat er onderdelen op gezet worden en net zolang gehamerd totdat het past.
    Je kunt hier in Thailand alle soorten motoren krijgen. Als je die van jou verkoopt en hier een nieuwe koopt, zul je goedkoper uit zijn.
    Of heeft je apparaat zoveel sentimentele waarde? Dan moet je in contact met je luchtvaartmaatschappij treden of een verhuisbedrijf, of een containerbedrijf en daar naar de prijzen vragen.
    Zoals ik van mensen gehoord heb, kun je een deel van een container huren. Dan duurt het een paar weken voordat het apparaat in Thailand is. Dan moet het door de douane heen. Dat duurt en kost, zoals ik al zei, veel geld en dan wordt het al gelang naar afspraak tot aan je deur gebracht.

  2. theoS zegt op

    Onbegonnen werk, waarom wil je dat doen? Ik las op Thaivisa dat het niet meer toegestaan wordt om autos of motoren in te voeren in Thailand, waar of niet waar? Je hebt in de eerste plaats een hoop documenten nodig en dan betaal je tot wel 300% van de nieuwwaarde van het apparaat. Die waarde wordt beslist door de douane en is niet de catalogisch prijs maar wat hun denken dat dit ding waard is. Is het een motor die 1 van die gasten wil hebben dan maken ze het je zo moeilijk , ook geldgewijs, dat je het opgeeft.
    Dan zie je 1 of ander rondtuffen op je motor. Doe je e-mail adres er bij, kan hij vragen hoe die motor onderhouden moet worden.

  3. pieter zegt op

    Beste Paul.
    Ik zal hierover kort en krachtig zijn BEGIN ER NIET AAN.
    Ben zelf de dupe van hoe TheoS het verteld voerde pitbike voor mijn zoontje in.
    Koste in nederland 225 euro volgens firma Sils zou het mij hier 100 dollar kosten om de bike vrij te krijgen.
    Het motorfietsje arriveerde 4 weken later invoerrechten 87000 bath na lang praten kon ik het ophalen voor 30000 en nog eens 6000 voor afwikkeling.
    Dus afscheid van genomen.

    Pieter.

  4. henri zegt op

    niet doen !
    als het een nieuwe is krijg je tegenkanting van de gevestigde merkinvoerders
    als het tweedehands : is het haast onmogelijk er een importvergunning voor te krijgen
    ik ben 14 jaar resident en ereadvocaat met 43 jaar balie

  5. marcus zegt op

    Lijkt mij water naar de zee dragen en je staat wijd open voor afpers methoden. Ik heb net weer een nare ervaring gehad. Courier LED lampen vanuit China. 95 dollar courier fee. Duurde lang, dan wat later blijkt een thai persoon met een verhaal over de telefoon waar ik geen snars van begreep. Put Thai Medai, en call back later when my wife is back. Had er geen idee van dat het de courier was. Dus helemaal vergeten. Ook dom om een slechts Thai sprekend persoon naar een zo duidelijk farang adres / naam te laten bellen. Ok omdat we maar niets hoorde, er op af via de leverancier en uitgevonden dat ze op ons wachten om contact te maken en dus maar 2000 baht bewaarloon voor 14 dagen berekende. Andere couriers doen dat nooit maar deze wel. Dan extra processing kosten, waarom? Douane will plaatjes hebben van de lampen (alsof ze die nog nooit gezien hadden) En resultaat is dat de 95 dollars nu met 4000 baht verhoogt is en mijn LED wel goedkoop maar niet meer zo goedkoop als gedacht. Moraal van dit verhaal, als je Thai de lengte geeft dan pakken ze je. Nooit een vinger aanrijken want ze pakken wel de hele arm. Gebruik DHL of FEDEX die mischien wat duurder zijn aan de verzend kant maar niet dit soort problemen geven. Mijn 3 w LED lampen zijn nu na alle ellende 30 baht, wie doet mij dit na? Ze vervangen de 9 w SL lampen op de fence (30x) met geen merkbaar minder licht 2 kw per dag bespaart, 240 baht poer maand , 3000 baht per jaar 🙂 Pool 300 w vervangen door 40 w LED en MEER licht!!! 4 urr per dag 1 kw, 350 kw per jaar , 1400 baht bespaart en nooit meer die dure lampen vervangen. Ik heb er nog twee PAR 56 , 40 W PURE WHITE over dus als je geinteresseert bent laat me het weten

  6. eduard zegt op

    als je vindt dat de invoerrechten te hoog zijn, kun je die motor altijd weer terugsturen.Alleen zonde van de vrachtkosten.Dus, zoals boven al vermeld,niet aan beginnen. Ik heb wel gehoord dat het via Cambodja makkelijker en voordeliger is, maar weet ik verder weinig van. succes

  7. Cornelis zegt op

    Invoerrechten e.d. zijn maar een deel van het probleem. Lees eerst maar eens het onderstaande op de website van de Thaise douane (begin bij ‘A. Permanent import of personal vehicle’):
    http://www.customs.go.th/wps/wcm/connect/custen/individuals/importing+personal+vehicle/importingpersonalvehicle

  8. dontejo zegt op

    Hoi Paul.
    Stel het lukt je allemaal, het verschepen, invoeren enz.. Is het dan mogelijk om een 800 cc op naam te krijgen. Ik bedoel om er een kenteken (Groen Boekje) bij te krijgen.
    Bezint eer ge begint.
    Groet, Dontejo.

  9. erik zegt op

    Als het voertuig niet in Thailand reeds toegelaten is bestaat er geen gelijkvormigheidsattest, anders gezegd: je krijgt voor dat ding geen registratiepapieren zonder keuring. En bij die keuring wordt je mogelijk gen@@id. Dan staat dat ding in jouw schuur weg te roesten. Niet doen dus.

    Verkoop dat ding daar en koop hier wat nieuws. Ducati en Honda en anderen zitten hier op de markt met ‘grote’ motoren.

  10. tonymarony zegt op

    Paul maak je borst maar nat 200 tot 300 procent belasting betalen OVER DE NIEUWWAARDE VAN HET VOERTUIG auto of motor , en is alleen voor mensen van de ambasade of andere overheids instellingen , en er zijn genoeg handelaren die die dikke dingen voor de deur hebben staan en verkopen bespaart je een hoop moeite en kopzorg.
    Dus beste jongen mijn advies handoek in de ring gooien.

  11. Cornelis zegt op

    Er wordt weer veel geroepen zonder de feiten te kennen. Ik zet ze even op een rijtje.
    Voor motorfietsen tussen de 500 en 800cc, die in het Thaise douanetarief vallen onder code 87114090, geldt een invoerrecht van 60% van de douanewaarde. Over die waarde plus het te betalen invoerrecht wordt vervolgens de VAT- Value Added Tax oftewel BTW – berekend (7%). Die douanewaarde is in beginsel de betaalde prijs CIF Thailand (de zgn. transactiewaarde) maar als er geen sprake is van een handelstransactie wordt die waarde bepaald aan de hand van één van de voorgeschreven vijf alternatieve waardebepalingsmethodes. Details over die methodes – die wereldwijd zijn geharmoniseerd – vind je op http://www.customs.go.th/wps/wcm/connect/custen/traders+and+business/customs+valuation/gatt+valuation/gatt
    Zoals ik in een eerdere reactie al aangaf, vormt het moeten betalen van invoerrechten maar een deel van het probleem. Zie de website van de Thaise douane (begin bij ‘A. Permanent import of personal vehicle’):
    http://www.customs.go.th/wps/wcm/connect/custen/individuals/importing+personal+vehicle/importingpersonalvehicle


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website