Moet ik een paspoort en geboorte-akte hebben om ons huwelijk in Thailand te registreren?
Beste lezers,
Na het doorspitten van de info over huwelijksregistratie in Thailand, krijg ik echter meer vragen dan antwoorden. Wij hebben nu onze internationale trouwakte opgehaald bij het stadhuis en deze laten legaliseren hier in Den Haag door het Ministerie van BuZa. Volgende week heb ik een afspraak op de Thaise Ambassade voor legalisatie.
In Bangkok hebben wij reeds een afspraak met SC Travel, die voor ons de Thaise vertaling en legalisatie door het Thaise ministerie van BuZa regelen en dan de documenten naar ons in Thailand sturen.
Nu lees ik hier ook zaken, als dat ik (Nederlander) ook mijn paspoort en geboorte-akte zou moeten laten legaliseren. Nu heb ik mijn leven lang internationaal gewerkt en ook met allerlei documenten voor buitenlands gebruik, maar van het laten legaliseren van een paspoort heb ik nog nooit gehoord?
Dus mijn vraag is, moet ik ook mijn paspoort en geboorte-akte hebben om straks ons huwelijk in Thailand te registreren? Wij willen dat in januari in Thailand afhandelen.
Groet,
Frank
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand30 december 2024Dokters (lezersinzending)
- Belasting Nederland30 december 2024Thailand belasting vraag: betreft pensioen afkoop
- Gezondheid30 december 2024Vraag aan huisarts Maarten: Complexe gezondheidsklachten in het buitenland en kan Ivermectine mij helpen?
- Visum Kort Verblijf30 december 2024Schengenvisum vraag: Met mijn kleinzoon naar Nederland
Zonder paspoort kom je Thailand niet binnen. En reken maar dat je je paspoort hier vervolgens om de haverklap nodig gaat hebben voor veel banaler dingen als een huwelijksregistratie.
Bvb om een simkaart voor je telefoon te kopen, geld om te wisselen bij een wisselkantoortjes, een bankrekening te krijgen maar ook om daar vervolgens persoonlijk geld af te kunnen halen, of zelfs gewoon een nieuw bankboekje te krijgen. Of een bankattest ivm visum. Of het huren van een voertuig. Of het boeken van een hotelkamer. Of het bewijzen van je identiteit tov politie of andere gezagsdragers. Of ontelbaar veel andere dingetjes.
Je moet je paspoort in principe altijd kunnen overleggen om je verblijfstatus in Thailand aan te tonen.
Cor
Natuurlijk weet ik dat ik met een paspoort moet reizen. Wellicht was ik niet duidelijk genoeg. Het gaat om een eventuele legalisatie van je paspoort. Dat ben ik in mijn 45 jarige carrière in de de wereldwijde export nog nooit tegengekomen.
Ja het is van der zotte om een paspoort te legaliseren, uit alles blijkt toch dat dit een officieel stuk is. Elke legalisatie is eigenlijk ern lachertje want gemakkelijk te immiteren middels een stempeltje en krabbeltje; beter kunnen ze de legalisatie zelf gaan legaliseren want dat is iets wat onbetrouwbaar lijkt en zoals gezegd eenvoudig na te maken.
Een Thai moet ook altijd ID Card overleggen met wat jij aangeeft.
1. Lijkt me toch normaal dat je een paspoort zal moeten tonen om te bewijzen wie men is. Dat moet toch geen verrassing zijn denk ik.
2. Als je iets hebt gelezen over legaliseren van het paspoort zal dat waarschijnlijk wel over de vertaling ervan gaan. Zal dan met de juiste vertaling van de naam/geboorteplaats/datum te maken hebben en te vergelijken met je huwelijksakte. Men kan dat vragen. Hangt van het gemeentehuis af.
3. Of ook je geboorteakte nodig is zal ook van je gemeentehuis afhangen. Mogelijk wel en dan zal dat normaal ook moeten vertaald en gelegaliseerd worden. In Thailand is het nogal de gewoonte dat ze ook de naam en geboortedatum van de ouders willen zien. Die staan als het goed is op je geboortebewijs. Zelfs hun beroep vraagt men wel eens.
Het is verstandig om van je gemeente te weten te komen wat men daar wil zien en wat vertaald en gelegaliseerd dient te worden. Je kan zulke vragen niet algemeen beantwoorden. Wat bij de ene gevraagd wordt kan bij de andere overbodig zijn. In Thailand heeft elke overheidsdienst zijn eigen regeltjes. Dus ook de gemeenten.
Iemand die op zulke vragen antwoord moet daarom ook steeds beginnen met “‘In ons gemeentehuis was nodig…”
Even een kleine aanvulling op mijn originele vraag… Ik heb gisteren alsnog maar mijn uittreksel uit het geboorte register gehaald en ook deze laten legaliseren hier in Den Haag door het Ministerie van BuZa.
Met dank overigens aan de ambtenaar van de gemeente Den Haag, die mij prima hielp. Wat blijkt… in Den Haag (en wellicht ook in de meeste andere gemeenten) kunnen de geboorte uittreksels alleen van mensen geboren vanaf 1985 tot heden direct meegegeven worden. Voor mensen geboren voor 1985 moeten die uit de “kluis” komen en kun je die pas later afhalen. Houd hier dus rekening mee, mocht je er een nodig hebben.
De vraag over paspoort legalisatie blijft nog open. Thanks!
In Belgie moet je dat normaal ook in je geboortestad aanvragen. Wordt dan opgestuurd met de post.
Je paspoort probleem heb ik al beantwoord.
hoi Frank,
Blijkbaar is het niet op ieder gemeentehuis in Thailand hetzelfde. Ik heb ook gelezen dat een lezer van dit blog zijn paspoort moest laten legaliseren. Ikzelf ben 5 november in Thailand aangekomen en heb in Sakon Nakhon mijn Nederlandse huwelijk laten registreren. Ik had meegenomen de internationale trouwakte + mijn internationale geboorte-akte, beide in Nederland gelegaliseerd door Min. Buza, door Thaise Ambassade nogmaals voorzien van stempels, en vervolgens Thailand laten vertalen en nogmaals laten legaliseren door Thaise Min. Foreign Affairs.
Dit alles ingeleverd in Sakhon Nakhon + twee getuigen geregeld, en stond na anderhalf weer buiten met geaccepteerde registratie. Mijn paspoort werd wel bekeken , maar er werd niets gevraagd betreft legalisatie. Het is dus mijns inziens geheel willekeurig bij iedere gemeente. Misschien contact opnemen met betreffende gemeente, over de te overleggen documenten, of misschien weet SC Travel, die jouw zaken regelt, hier ook meer over.
Hoop dat je hier iets aan hebt. Succes gewenst.
Raymond
Hallo Frank,
Ik ben ook net als jou op zoek naar antwoorden op je vraag, aangezien ik ook binnenkort vrijwillig voor de bijl gaat.
Ik zie dat je je oor nog niet gelegd hebt bij de NL ambassade in Bangkok en de Amphur [gemeente] in Thailand waar je je NL trouwakte wilt registreren. Doe dat eens!
Want de NL ambassade kent een dienst of een kopie van bijv. paspoort een “true copy” is.
https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/thailand/wonen-en-werken/consulaire-tarieven
Verder vind ik hier een voor mijn ogen betrouwbaar bericht van dit jaar dat je bij de meeste Amphurs de volgende gelegaliseerde documenten nodig hebt: trouwakte en kopie paspoort. Geen melding van geboorteakte.
https://thethaiger.com/talk/topic/3239-marriage-or-registering-a-foreign-marriage-in-thailand/
Succes en veel geluk!
Hoi Frank,
Met zekerheid kan ik zeggen dat je het volgende nodig hebt:
1) legalisatie en vertaling van je huwelijksakte uit Nederland (daar ben je al mee bezig las ik)
2) legalisatie en vertaling van je geboorteakte uit Nederland (ook daar ben je al mee bezig)
3) kopie, legalisatie en vertaling van je Nederlandse paspoort
Wat betreft 3) hoe kun je dit het beste regelen? Langs de Nederlandse ambassade in Bangkok en zij maken dan een officiële kopie van je paspoort, inclusief handtekening van de ambassadeur. Dit kost uit mijn hoofd, zo’n 900 baht en is dezelfde dag (vaak binnen 1 uur) nog klaar.
Die kopie van je paspoort kun je dan meegeven aan SC Travel zodat zij de vertaling en legalisatie kunnen doen.
Vanwege corona werken er niet altijd voldoende mensen op het ministerie van buitenlandse zaken in Thailand. Het kan hierdoor zo maar 3 weken duren voordat je papieren gelegaliseerd zijn.
Hopelijk heb je nu voldoende duidelijkheid.
Mocht ik je ergens mee kunnen helpen, dan hoor ik het graag.
‘ik kan met zekerheid zeggen’ is te kort dor de bocht. Ikzelf had 2 weken geleden absoluut Geen gelegaliseerd paspoort nodig voor registratie huwelijk. Iedere Thaise gemeente hanteert andere regels. Het beste is bij de betreffende gemeente informeren wat zij verlangen betreffende huwelijksregistratie.
Beste Raymond,
Dan heb je mazzel gehad, maar als je zoals Frank aankomt in BKK lijkt mij het verstandig om toch voor de zekerheid je paspoort te laten legaliseren en vertalen. Het is niet zoveel werk en de kosten vallen ook mee, en het voorkomt dat je weer terug moet reizen naar BKK, dat kost meer tijd, geld en moeite. Natuurlijk kan je je vrouw laten bellen met de Amphur, maar je zal maar net een ambtenaar treffen die het niet goed weet.
Mvg Rudolf
Hoi Frank,
Het antwoord van Founding Father is de juiste. Er zijn steeds meer gemeenten in Thailand die een gelegaliseerd en vertaald paspoort eisen bij inschrijving.
Ik zou er niet op gokken en het regelen bij de Thaise Ambassade in BKK.
Mvg, Rudolf
Nogmaals…. bij de overheidsdiensten zijn er geen juiste antwoorden….
Als je er niet op wil gokken dat je wordt weggestuurd bij de Amphur, voor het registreren van je huwelijk, lijken dit mij dit wel de juiste antwoorden
Mvg Rudolf
Er is een verschil tussen wat je hebt en wat je denkt nodig zal hebben.
Je kan ook van alles 10 kopieën maken daar waar je er maar 2 zal nodig hebben, maar misschien ook wel 5 in sommige kantoren. Dat bedoel ik met dat er geen juiste antwoorden zijn.
De geboorteakte is niet overal nodig – zoals ook door anderen opgemerkt, het verschilt per amphur.
Gelukkig maar in mijn geval (Din Daeng in Bangkok een aantal jaar geleden, er werd zelfs niet om gevraagd), want de mijne bestaat niet meer… in 1968 geboren in een destijds voorstadje van Paramaribo, omdat mijn vader daar 2 jaar was uitgezonden. Nog via hun ambassade en consulaat geprobeerd te achterhalen, maar blijkbaar is alles vernietigd.