Met de motorbike naar Laos, Cambodja en Maleisië?
15 juli 2022
Beste lezers,
Met een 10-tal vrienden gevestigd in Thailand zouden wij graag vanuit Hua Hin een aantal tochten willen organiseren met kleine motorbikes (150-300 cc) naar Laos, Cambodja en Maleisië. Wij zouden dan een Thais International Driving Permit aanvragen en zijn dan verondersteld te mogen rijden in al de ASEAN. In dit verband heb ik volgende vragen:
- Is dit effectief zo?
- Welke zijn de grensformaliteiten?
- Ik neem aan dat wij met onze Thaise verzekering in het buitenland niet gedekt zijn. Kunnen wij een verzekering aan de grens nemen?
Dank bij voorbaat.
Groet,
Robert
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand21 december 2024Je maakt van alles mee in Thailand (195)
- Lezersvraag21 december 2024Kun je een bewijs van een Thais adres in het Engels krijgen voor een Belgische bankrekening?
- Lezersvraag21 december 2024Hoe kun je als expat in Thailand omgaan met crypto?
- Lezersinzending19 december 2024Japanse autoverkopen dalen in Thailand, terwijl Chinese auto’s marktaandeel winnen (lezersinzending)
Wanneer je over een Thais rijbewijs beschikt heb je in de 9 andere ASEAN-landen geen IDP – International Driving Permit – nodig.
Wij gingen per motorbike naar SiemReap. Dat is niet ver van Ubon Ratchathani, waar wij wonen.
Motorbike stond op naam van m’n vrouw, evenals belasting en verzekering.
Maar kwamen de grens niet over en hebben hem bij ‘n particulier kunnen stallen voor ‘n week.
Verdergegaan met taxi.
Dus check eerst of je de grens over mag.
Een bejaarde Amerikaanse kennis van mij ging in begin 2020 met zijn eigen motorfiets, doch zonder rijbewijs (verzekering onbekend) verhuizen van Pattaya naar Cambodja omdat hij met zijn Amerikaanse pensioentje niet meer aan de vele nieuwe Thaise regels kon voldoen.
Erg grappig want na 2 kilometer kwam er al rook uit de motor, de pakkingen waren lek geslagen.
Enfin na reparatie werd een tweede poging ondernomen en zo zwart als houtskool van de tocht. werd bij de grensovergang zwaar ondervraagd, maar mocht na veel gesteggel toch doorrijden naar Siem-riep, dit zonder steekpenningen want hij was zo arm als de neten, wel diende hij de 500 cc motorfiets te registreren (belasting misschien?) althans zo heb ik zijn verhaal begrepen. Helaas is hij niet veel later overleden (longkanker) want hij kampte al tijden met gezondheidsproblemen en de ”gedwongen” verplaatsing heeft hem ook geen goed gedaan.
Maar zoals vaak in Thailand maakt iedereen wat anders mee bij de zelfde situatie, en is dat ergens ook niet prachtig en uniek?, Thailand is like a box of chocolates, you never know what you get.
Waarschijnlijk moet je ook een Thaise internationale kentekenplaat aanvragen. Met alleen cijfers en/of een Latijnse letter erbij. Dus niet een standaard kentekenplaat met Thaise letters. Die kunnen ze over de grens natuurlijk niet lezen en volgens mij mag je de grens dan niet eens over.
Nee dat klopt niet. Ben ong. 10 jaar geleden met mijn auto naar Cambodja geweest,gewoon met Thaise kentekenplaat. Dat was geen probleem maar wat wel een problem was : DE auto stond op naam van mijn bedrijf. Ze redeneren dan( omdat je niet als eigenaar vermeld staat) je kunt die auto gestolen hebben en proberen uit te voeren. Hert heeft mij ruim 3 uur gekost met behulp van de manager van Mitsubishi en faxen heen en weer om toch door te mogen rijden met deze auto.
Al die regeltjes wist ik natuurlijk niet maar nu weet ik : zorg dat alle papieren op je eigen naam staan!
Wil je naar Laos dan heb je ook nog een apart boekje nodig wat je bij de gemeente kunt krijgen . Het heet International Transport Permit en is 1 jaar geldig. Kosten ong B 70.
Dat was dus ongeveer 10 jaar geleden. Weet u misschien ook wat de regels anno 2022 zijn?
De Thaise verzekering is niet geldig in het buitenland, maar b.v. voor Laos kan je aan de grens verzekering kopen en dat is niet duur. Dit was zo bij de NongKhai overgang naar Vientiane en bij Chiang Khong.
Ben enkele keren met de motor naar Laos gegaan, maar voor jullie zal dit niet lukken omdat een minimum van 250 cc bike vereist is en daar wordt de hand aan gehouden.
Het is in Cambodia verboden om met je lichten aan te rijden. Dit is voorbehouden aan de overheid. Toen ik daarheen verhuisde moest. Ik mijn nieuwe pcx terugsturen van aan de grens omdat ik de lichten niet kon uitzetten.