Beste lezers,
Ik heb een vraag over “bewijs van inkomsten” voor het bekomen van een jaarvisum. Einde van deze maand ga ik naar Thailand. Ik heb vandaag een Non Immigrant O visa single entry gekregen op het consulaat in Essen. Ik kan dus 3 maanden in Thailand verblijven. In de laatste maand wil ik graag een jaarvisum aanvragen in Chiang Mai op basis van mijn leeftijd 50+. Ik heb ruim voldoende maandinkomen, dit maandinkomen kan ik aantonen aan de hand van bankafschriften ING Nederland.
Ik heb de Belgische nationaliteit en ben ingeschreven in België doch mijn bankrekening is bij de ING in Nederland. Moet ik met mijn bankafschriften naar de Belgische ambassade of naar de Nederlandse ambassade in Bangkok? Kan een bewijs van inkomsten ook door de gemeente in België afgeleverd worden? Eventuele andere opties? Alvast bedankt voor jullie reacties, tips of andere comments.
Groet,
Geert (BE)
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand27 december 2024De hond (lezersinzending)
- Achtergrond27 december 2024Borderrun Thailand (lezersinzending)
- Visumvraag27 december 2024Thailand Visa vraag Nr 233/24: Non-immigrant O Retired – waarom die extra bewijzen?
- Visumvraag27 december 2024Thailand Visa vraag Nr 232/24: Van Retirement naar Thai Marriage
Als Belg kan je hiervoor bij de Belgische ambassade terecht.
Indien je ingeschreven bent op de ambassade kan de aanvraag ook per post.
Als niet ingeschrevenen moet je zelf langsgaan, omdat je niet “bekend” bent op de ambassade.
Het is op zich geen “bewijs van inkomsten”, maar een “Affidavit (verklaring op eer) dat hiervoor gebruikt wordt. Bij immigratie Bangkok wordt dit zonder probleem aanvaard. Ik weet niet in jouw immigratie kantoor. Sommige eisen dat het handtekening van de Belgische Ambassade ook nog eens wordt gelegaliseerd door Thaise Buitenlandse Zaken Moet je lokaal eens navragen bij Belgendie dat ook gebruiken.
Je vult dus dat “Affidavit” in, ondertekent het en geeft het af in de ambassade
Kost 820 Baht.
De ambassade zal vervolgens je handtekening legaliseren.
De volgende werkdag mag je het dan ophalen.
Indien je het naar je adres wil opgestuurd krijgen kan dat ook. Kost dan een omslag met je huisadres en 60 Baht extra dacht ik.
Alhoewel ik er zelf een copy van mijn inkomsten bijvoeg als bewijs, is dit eigenlijk niet nodig.
Je vult namelijk zelf, op eer, in wat de inkomsten zijn.
De Belgische ambassade legaliseert dan enkel je handtekening. Nooit of het bedrag juist is, of van waar het komt. Daar blijf je zelf steeds verantwoordelijk voor. Staat ook zo op het “Affidavit’ trouwens.
Let op. Alhoewel zeer zelden, kan immigratie zelf wel steeds vragen om bewijzen te tonen van het bedrag dat je ingevuld hebt. Neem ze dus steeds met je mee.
Je kan altijd een mail sturen naar de ambassade om het “Affidavit” op te vragen of bijkomende vragen te stellen.
Normaal krijg je daar de dag zelf of de dag nadien altijd antwoord op.
Het consulaire loket van de ambassade is geopend elke werkdag tussen 0800 en 11.45 uur.
Embassy of Belgium in Bangkok
Sathorn Square Building – 16th floor
Sathorn Square – 98 North Sathorn Road
Silom, Bangrak – 10500 Bangkok
• T +66 (2) 108 1800-4 • F +66 (2) 108 1807 (Consular) +66 (2) 108 1808 (Political)
New E-mail : [email protected]
Dank je wel voor de glasheldere uitleg
🙂
RonnyLat,
Kostprijs vanaf 15/03/2018 voor legalisatie handtekening op ‘AFFIDAVIT’ bedraagt 800 THB.
Bij terugzending documenten naar eigen adres dient 40 THB betaald/ bijgevoegd te worden.
Voor de rest was alles prima.
Op mijn ontvangstbewijs van 7 maart 2018 staat voor legalisatie nog 20 Euro of 820 Baht.
Een week later is het inderdaad naar 800 Baht gegaan zie ik nu, omdat ze nu een Euro aan 40 Baht rekenen. Bij mij was het nog 41 Baht voor een Euro.
https://thailand.diplomatie.belgium.be/sites/default/files/content/2018_03_15_tarifs-tarieven.pdf
Kosten voor terugzenden zou inderdaad 40 Baht kunnen zijn. Was niet meer zeker.
Gelukkig vind je de rest prima….. 😉
Beste Geert,
Je hebt helemaal geen bankafschriften nodig om je inkomsten in Belgie aan te tonen .
Je vraagt aan de ambassade een formulier aan (affidavit) dat vul je in , je vermeld hier je inkomsten en tekend in eer en geweten wat vermeld wordt op het formulier.
Daarna stuur je het op naar de ambassade samen met de 800 baht die dit kost en 60 baht portkosten , je krijgt het dan terug gestuurd een week tot twee weken later .
Met dit formulier (affidavi) kan je dan naar de immigratie gaan en je nieuwe visum aanvragen
Omdat hij niet ingeschreven is in de ambassade, moet hij zelf langsgaan om het Affidavit af te geven.
Enkel iemand die ingeschreven is op de ambassade kan de aanvraag per post versturen.
Terugsturen per post kan voor beiden.