Melding over Airbnb-overlast in Bangkok
Beste lezers,
Ik overweeg een klacht in te dienen bij de beheerder van het gebouw (niet Juristic) met deze brief en zou graag jullie mening willen horen. Is het de problemen waard of gaat dit drama opleveren?
Onderwerp: Overlast door Airbnb-verhuur in appartementencomplex
Geachte heer/mevrouw,
Met deze melding wil ik u attenderen op de overlast die ik ervaar door de verhuur van het appartement van mijn benedenburen via Airbnb.
Hoewel ik in principe geen bezwaar heb tegen Airbnb-verhuur in ons complex, ervaar ik de afgelopen tijd regelmatig problemen met de gasten die in het appartement verblijven. Deze gasten, met name toeristen, veroorzaken geluidsoverlast, negeren de huisregels en dragen niet bij aan een prettige leefomgeving voor de overige bewoners.
Afgelopen week waren er bijvoorbeeld vier Australische jongeren die zich zeer luidruchtig gedroegen en tot in de late uurtjes feestvierden. Vorige week verbleef er een Chinese familie van 7 personen in het appartement, waardoor de gang als extra leefruimte werd gebruikt en er constant geluidsoverlast was.
Ik heb mijn zorgen al geuit bij de juridische beheerder van het complex, maar zij lijken niet actief op te treden tegen de overlastgevende gasten. Ondanks dat de verhuur al twee jaar via Airbnb plaatsvindt, is er geen zichtbare verbetering in de situatie.
Naast de overlast, ervaar ik ook een zekere mate van frustratie. Als huurder ben ik gebonden aan strenge regels en wachttijden, terwijl Airbnb-gasten ogenschijnlijk zonder problemen een woning kunnen huren voor korte periodes tegen hoge prijzen. Dit terwijl er in Bangkok voldoende hotels beschikbaar zijn en het verhuren van korter dan een maand tegen de wet is (zoals duidelijk vermeld is in alle liften en op het bord bij de ingang).
Ik realiseer me dat dit een gevoelig onderwerp is, aangezien buren in ons complex elkaar kennen en conflicten liever uit de weg gaan. Echter, de overlast door de Airbnb-verhuur wordt steeds problematischer en ik voel me genoodzaakt om hier melding van te maken.
Ik verzoek u dan ook om deze melding in overweging te nemen en passende maatregelen te treffen om de overlast te stoppen en een prettige leefomgeving voor alle bewoners te waarborgen.
Met vriendelijke groet,
F.
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending17 december 2024Te koop van een lezer: twee unieke percelen bouwgrond (Don Sae-Phimai-)
- Golf17 december 2024Golfclub fitting (lezersinzending)
- Visumvraag17 december 2024Thailand Visa vraag Nr 225/24: TM86 formulier bij omzetten van Tourist naar Non-immigrant O
- Visumvraag17 december 2024Thailand Visa vraag Nr 224/24: Kan ik meerdere malen per jaar naar Thailand op Visa exemption?
Beste F., drie opmerkingen. 1-Je gaat weinig kans maken dat op jouw brief een antwoord/rectie komt. Je hebt het over geluids- en ander overlast die jij ervaart van steeds wisselende immers tijdelijke huurders/kortverblijvers van een appartement op een verdieping lager. Je hebt er een klacht over, en die klacht wil je in je eentje indienen. Ga eens na bij jouw buren of zij jouw klacht delen. Of zij die overlast ook ervaren. En nog belangrijker: is die overlast ook aanwezig bij de bewoners van appartementen op betreffende etage? Jouw klacht wordt sterker als meerdere bewoners zich (blijven) uitspreken.
2- Essentieel in de gehele affaire is dat je huurder bent. Dan geldt in eerste instantie dat je jouw klachten dient te uiten bij de eigenaar/verhuurder. Baseer je klachten op het een (wettelijk verplicht) aanwezige huishoudelijk reglement. Redeneer niet vanuit frustratie/emotie, maar vanuit feitelijkheid. De eigenaar kan dan het VvE-bestuur informeren, en als jouw klacht gestaafd is met (vele)medestanders geef je de eigenaar meerdere argumenten om jou in je gelijk te kunnen stellen.
3- Je wilt nu de beheerder van het gebouw een brief sturen, terwijl je de “juristic” al hebt benaderd, zeg je. Welke status heeft die beheerder? Heeft die meer bevoegdheden? Als “juristic” niet reageert, waarom zou een beheerder gebouwen dat dan wel moeten doen?
Kortom: mijn advies- ga eerst na of jouw individueel probleem een meer algemeen gedragen probleem is, en leg de kwestie neer bij de eigenaar/verhuurder van jouw appartement.
Je zou de brief zeker kunnen sturen.
Toen ik twee jaar geleden in Bangkok in een van de “Lumpini”-complexen een condo huurde, was daar na klachten een verbod afgekondigd op korte-termijn verhuur, zoals via airbnb. Juist vanwege de overlast die dat met zich meebracht. Dat was met name gelukt omdat het complex een actieve Thaise “bewonerscommissie” heeft die de leefbaarheid op allerlei vlakken en manieren goed hield.
Als ik me het goed herinner, werd verhuur alleen toegestaan als het een maand of langer duurde en moest dat met een contract dat ook bij de Juristic Person gemeld moest worden.
Mijn advies is daarbij om het stuk over de eerdere melding bij juridische beheerder er uit te laten, want dat gaat over een collega van degene waar je aan schrijft, en dat ligt Thais gevoelig en kan gezichtsverlies opleveren. En dat willen we niet.
En misschien is het beter om het algemener te trekken (geen korte termijn verhuurd toestaan), want als je enerzijds zegt geen bezwaar te hebben tegen airbnbverhuur en anderzijds je klacht daar wel over gaat, dan kan men zeggen dat de overlast sporadisch is en dat de beheerder geen “politiefunctie” heeft.
Laatste vraag / opmerking: een goed gesprek met de eigenaar van het verhuurde appartement, in plaats van een brief aan de beheerder, is dat nog een optie?
Succes!
het wordt tijd dat er tegen dit soort praktijken wordt opgetreden. dus ik ben het zeer met je brief eens.
deze “cheap charlies”, een hotel is wat duurder, horen niet thuis in de apartmenten waar mensen leven.
apartementen zijn geen hotels. de juristic offices, eigenaren van de appartementen, maar ook politie en overheid moet optreden. AirBNB moet verboden worden, valse concurrentie voor de hotels en de serviced apartements. zoals je zegt iedereen moet aan strenge regels voldoen, maar AirBNB kan haar gang gaan.
je bent niet de enige met dit soort klachten…elk…jawel elk apartementen complex heeft de zelfde klachten. praat maar eens met mensen om je heen. En iedereen is op zoek naar de juiste stappen om deze kortetermijn huurders te weren. Dus ook hierbij een oproep…wie heeft goede ervaringen met bepaalde maatregels. Want iedere vakantieganger die je vraagt naar de verblijfsduur geeft aan…langer dan een maand….maar na 5 dagen zijn ze weg. Ik begrijp ook niet dat hotels niet op hoge poten een klacht indien bij instanties. maar das een ander verhaal. sterkte en kijk uit naar het vrevolg
Geluidoverlast in Thailand is een algemeen probleem.
Ik woon in een afzonderlijke woning en mijn buurman maakt van ’s morgens vroeg tot een gat in de nacht een hels lawaai.
Mijn echtgenote zegt dat je er helemaal niets kunt aan doen. Klacht neerleggen bij wie? De politie lacht het gewoon weg zegt ze. Om zot van te worden.
Huurders hebben een voordeel dat ze altijd kunnen vertrekken als ze dat willen. Ik heb al mijn geld in mijn huisje gestopt. Ik kan het mij niet permitteren om opnieuw te beginnen.
Apartement (condo) verhuur voor korter dan 30 dagen is bij de wet verboden. Als u in een condominium verblijft kunt u het beste een melding maken aan de Juristic Person Manager. Deze is verplicht om stappen te ondernemen en/of aangifte te doen. U kunt zelf ook aangifte doen bij de politie.