Beste lezers,
Is er al wat meer bekend over de inkomensverklaring welke volgens mijn laatste berichten op 1 april 2017 in zouden moeten gaan. Wellicht heb ik berichtgeving hierover gemist? Ook kan ik als allerlaatste mededeling alleen die van januari 2017 van de Buza vinden dat men met een nieuwe regeling o.i.d. komt voor april. Daarna werd het opvallend stil.
Inmiddels als ik dit schrijf is het 17 april 2017 dus het genoemde komen met nieuwe regels voor 1 april is al over de houdbaarheidsdatum heen. De nieuwe website geeft ook geen duidelijkheid hieromtrent. Daar verwijst men naar de oude/nieuwe regeling die ter discussie staat/stond en vermeld men ook nog eens dat er een nieuwe/aangepaste regeling komt.
Dus de vraag kort samengevat: wat heb ik nu nodig voor die inkomensverklaring/handtekening legalisatie en dien ik daarvoor nog steeds naar Bangkok te komen, cq een afspraak in te plannen middels de ambassade agenda?
Groet,
Harm
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending28 december 2024Hoe ik bijna 9000 baht in Bangla road kwijt raakte in één avond (lezersinzending)
- Immigratie infobrief28 december 2024TB Immigration Infobrief Nr 058/24: Immigration Jomtien – Jaarverlenging Retired
- Leven in Thailand27 december 2024De hond (lezersinzending)
- Achtergrond27 december 2024Borderrun Thailand (lezersinzending)
Dit staat op de site van de Ambassade Bangkok;
Verklaring omtrent inkomen en vermogen in Thailand
De Thaise Immigratie autoriteiten verlangen een zogenaamde income statement van buitenlanders die een (jaar) visum voor Thailand willen aanvragen.
In feite is dit een formulier waarop uw handtekening wordt gelegaliseerd. Het is geen inkomstenverklaring zoals die in Nederland wordt afgegeven. De verklaring (of legalisatie) kan schriftelijk worden aangevraagd bij de Nederlandse ambassade in Bangkok.
Welke documenten heeft u nodig voor de aanvraag?
Schriftelijke aanvragen worden binnen 10 werkdagen na ontvangst geretourneerd.
Bij een schriftelijke aanvraag dient u de volgende documenten op te sturen:
een volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier “eigen verklaring van inkomen”
kopie van een geldig Nederlands identiteitsbewijs (paspoort of ID-kaart)
THB 1300 in kontanten (u krijgt een betaalbewijs en indien nodig ontvangt u wisselgeld)
als u de leges per bank over wilt maken, stuur dan een kopie/print van uw overschrijving van 26,25 euro naar de bankrekening in Den Haag onder vermelding van uw initialen en achternaam + ZMA Bangkok:
ING Bank N.V.
Amsterdam
IBAN: NL93INGB0705454029
BIC of Swift code: INGBNL2A
Rekening op naam van: Ministerie van Buitenlandse Zaken, betreft RSO-AZIE
een aan uzelf geadresseerde retourenvelop waarop u de benodigde postzegel(s) plakt.
uw contactgegevens (telefoon/e-mail)
Incomplete aanvragen worden niet in behandeling genomen en geretourneerd.
U wordt geadviseerd een koeriersdienst (Thailand Post, UPC, DHL) te gebruiken zodat u na kunt gaan waar uw poststuk zich bevindt.
De ambassade is niet verantwoordelijk voor het zoekraken van post of late bezorging.
Verandering van de procedure
De procedure zoals op deze pagina beschreven is, gaat binnenkort veranderen. Bekijk het nieuwsbericht hierover. Zodra dat het geval is, zal de informatie op deze pagina aangepast worden.
Om bij de inkomstenverklaring te komen moet je eerst de site http://www.nederlandwereldwijd.nl hebben
dan na beneden scrollen en dan zie je Landen & Gebieden staan daar opklikken dan land kiezen (Thailand dus) dan weer na beneden scrollen en op wonen en werken klikken dan heb je alles wat wij nodig hebben als Nederlanders die in Thailand wonen.
succes Pekasu
Wat vergeten te vermelden ik (Pekasu dus) had het op 23 maart verstuurd en had het na 5 dagen weer terug dus het kan per post
kosten 970 bath
mzzl Pekasu
Beste Harm ik kan wel een heel verhaal ophangen tegen je, maar als je dit als tip wil aannemen als je het verhaal van jou heb gelezen dan staat er onderaan laat een reactie achter en daar boven staan er diverse reacties dus pak er daar maar 1 uit en als je er niet uitkomt nog even dit ze weten het zelf niet meer.
Ik heb inmiddels naar BuZa een bericht gestuurd met de vraag wat de achterliggende redden is van de in November vorig jaar aangekondigde (en na ruim protest weer ingetrokken) nieuwe procedure Inkomensverklaring.
Wat schetst mijn verbazing vandaag? BuZa heeft mijn klacht/vraag doorgestuurd naar de Ambassade in Bangkok! Dit op grond van een interne “regeling klachtenafhandeling”. Ik heb dus direct laten weten (ook aan de heer Haenen van de Ambassade), dat ik over het hoe en waarom van de procedurewijziging geen antwoord van de Ambassade wil, daar de procedurewijziging uit de koker van Ministerie Buitenlandse Zaken komt.
Ik ben dus heel benieuwd naar de reactie.