Beste lezers,
Vlieg al jaren met China Airlines naar Thailand. Wil een keer kennissen over laten komen naar Nederland. Ik boek hier de vliegtickets en betaal ze keurig met creditcard, reeds in februari en ook netjes afgeboekt van mijn rekening. Vervolgens bevestiging gehad van China Airlines en E-tickets gekregen.
Krijg gisteren zelfs nog een herinnering voor de vlucht van deze personen. Personen willen inchecken, maar worden geweigerd omdat ze niet in het bezit zijn mijn creditcard.
Dus onverrichte zaken terug naar Nakon si Thammarat. China Airlines is niet te bereiken in het weekend.
Vakantie voor die mensen naar de kl..ten en ook voor mij! Wat moet ik hier mee aan?
Groet,
Wim
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand23 november 2024Het Thaise eergevoel (lezersinzending)
- Gezondheid23 november 2024Vraag aan huisarts Maarten:
- Belasting Nederland23 november 2024Thailand belasting vraag: Belastingzaken bij emigratie naar Thailand overzichtelijk uitgelegd?
- Immigratie infobrief22 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 056/24: Airport Don Muang – Binnenkomst op Visa exemption
Is een procedure om creditcard fraude te vermijden , bij Eva air ook al gevraagd gehad bij inchecken enige Jaren terug .Je kan dit vermijden door vooraf contact op te nemen met een kantoor vande maarschappij .
Indien kaarthouder zelf mede reist is dit niet nodig .
Volgende keer de algemene voorwaarden lezen.
.
https://calec.china-airlines.com/OLB_MIS/creditcard_verification_us.asp
Dit komt bij meerdere airlines voor en is een extra middel tegen fraude. Men zou de creditcard nummers wel eens van een ander kunnen misbruiken. De meeste maatschappijen hebben er ook een standaard procedure voor om toch betaling door een derde mogelijk te maken en dit staat vaak omschreven in de reisvoorwaarden. Over het algemeen behelst dit een verklaring van de card houder en bijgevoegd een scan van de creditcard welke bij inchecken bij de reisdocumenten ook getoond moet worden. Boekt men via een reisbureau dan vervalt deze extra check. De verantwoordelijkheid voor betalen en identiteit /card controle ligt dan bij het reisbureau, doet u zaken rechtstreeks met een maatschappij dan ligt de verantwoordelijkheid bij de reiziger zelf om aan te kunnen tonen dat de betaling legaal is. Nu het mis is gegaan kun je alleen nog maar hopen op coulance van de luchtvaartmaatschappij opdat er mogelijk nog wat te regelen valt.
China Airlines had u erop moeten wijzen ,dat indien u niet met de betrokken personen samen reist ,
u een zgn. ” form of idemnity ” ( schadeloosstelling ) nodig heeft. Dit moet u als creditcardhouder invullen
en ondertekenen bij het boeken van de tickets.
Tip voor een volgende keer : tickets cash betalen , dan heb je deze ongemakken niet….!!
Zou China Airlines hier zeker op aanspreken.
Carl.
Vrees dat er niet te veel aan te spreken valt. E.e.a. staat namelijk duidelijk in de voorwaarden vermeld, zoals Fransamsterdam hierboven ook al aangeeft.
Heb zelf bij het inchecken bij ThaiSmile en Bangkok Airways ook diverse malen m’n creditcard moeten tonen.
Ik denk dat de kans op schadeloosstelling nihil is.
Het staat in de algemene voorwaarden, en de boekingsites zijn zo ingericht dat je niet aan het einde van het boekingsproces komt als je niet ergens aanvinkt dat je bekend bent met de algemene voorwaarden.
Ik vind het ook erg zuur voor betrokkenen, en zou ook behoorlijk de pest in hebben, maar ik vrees dat u valse hoop wekt.
Ik heb nog even teruggekeken bij een oud e-ticket.
Dit staat op het e-ticket aangegeven onder Notice.
Bij boeking word er naar gevraagd , of degene die boekt en betaalt met creditcard ook degene is die vliegt of andersom. Dat moet je ook invullen, dus daar kon je het al zien. Is dus niet de schuld van China airlines, maar gewoon opletten als je boekt, wat er allemaal staat. Kan gebeuren !!
Yep ! Is standaard procedure tegen fraude. Staat ook in je boeking. het probleem kan je voorkomen door van te voren formulier (van airliner) in te vullen. Succes. Ad Koens.
Ook mee gemaakt in april betaald en afgeschreven en op 4 december bij inchecken mijn credit kaart moeten laten zien,
Heb gezegd dat dit een lachertje was,werk verschaffing,
Zat ruim 7 maanden tussen,tussen betaling en vliegen,
Gr Han
Als je google zoekt op dit fenomeen kom je veel pagina’s waarin bevestigd wordt dat veel maatschappijen deze controle van de creditcard en houder uitvoeren. Ik herinner me dat ik het zelfs bij het boeken ergens gezien heb. Niet veel aandacht aan geschonken omdat ik voor mezelf een ticket boekte.
Dus ja het is een redelijk normale procedure. Helaas wist je het niet en kwamen je kennissen en daarmee ook jij in de problemen.
Dat is idd wel apart. Het zou toch ergens in de kleine lettertjes staan denk ik. Zo niet kun je misschien stappen ondernemen je geld terug te krijgen. (heb je iig iets). Ik vlieg ook al jaren met China en ook geregeld mat EVA, maar zelf nog nooit meegemaakt dat ze om creditcard vroegen. (misschien omdat ik natuurlijk ook zelf vlieg, zelfde naam-zelfde betaler)
Succes
Onnodig gescheld op China airlines ( of op welke andere airliner dan ook) zoals “”naar de kl*ten “”zoals je weergeeft in je bericht
Wordt duidelijk vermeld in de voorwaarden
Wordt tevens vermeld op de site als je gaat betalen dat creditcard houder aanwezig dient te zijn bij de geboekte vlucht
Volgende keer geld naar gast overmaken en die zelf laten boeken voorkomt ellende.
Ja, heel gebruikelijk dat bij inchecken de creditcard waarmee betaald is ter inzage gevraagd wordt, bij alle luchtvaartmaatschappijen. Er wordt op de de meeste (alle?) e-tickets ook op gewezen dat je de cc bij je moet hebben.
Bij vluchten binnen Thailand is het standaard procedure. Het is mij althans nog nooit gebeurd dat mijn card binnen Thailand niet gevraagd werd.
Ik vlieg gemiddeld 3x retour van NL naar elders per jaar. Ben zojuist terug gekomen uit Thailand, 3 inheemse vluchten gehad. Men heeft mij nog nooit gevraagd om mijn creditkaart terwijl ik daar wel alle rezien mee betaal.
Hallo Wim,
Ik heb dit vorige maand meegemaakt toen ik het vliegticket van mijn Thaise vriendin betaalde voor haar vlucht, begin mei, van Bangkok naar Amsterdam met China Airlines. Ze reist alleen. Ik moest een INDEMNITY OF PAYMENT invullen en diverse documenten meesturen (waaronder scan van je creditcard waarmee betaald is en een scan van je paspoort). Dit is om fraude met creditcard betalingen tegen te gaan. Dit formulier met de documenten gemaild naar China Airlines voor controle. Binnen een dag hiervan een bevestiging dat alles akkoord is. Al deze correspondentie moet zij wel meenemen op haar vlucht, mocht er nog naar gevraagd worden.
Met vriendelijke groet,
Leo.
Ik boek ook vaker tickets voor vrienden die ik dan betaal met mijn creditcard. Ik geef ze altijd een kopie van de kaart mee, van de voorzijde en de achterzijde. Er is nog nooit naar gevraagd, maar als het mocht gebeuren, hebben ze iets van aan te tonen.
Beste Ma,
Stuur nooit een kopie van de achterzijde van je credit card. Daar staat namelijk de security code van drie cijfers. Met die code en jouw credit card nummer kan iemand op internet van alles kopen op jouw naam, ook zonder dat die persoon daadwerkelijk beschikt over jouw credit card. Zelf heb ik de security code afgeplakt nadat er bij mij misbruik van is gemaakt.
Ja dat is inderdaad het geval wordt bij Eva Air ook toegepast.
https://www.china-airlines.com/nl/nl/faq/listing?category=payment
Dat is al jaren gebruikelijk bij heel veel maatschappijen. CAL, EVA, Bangkok Airways etc.
Een paar jaar geleden was op dit blog een verhaal te lezen van een meisje, dat bij Emirates had geboekt en
met een credit card betaald.
Inmiddels was de card verlopen en had ze een nieuwe credit card.
Deze werd bij het inchecken niet geaccepteerd, omdat het ticket met de oude kaart was betaald en die had ze niet bij zich.
Ze moest ter plaatse een nieuwe ticket kopen. Dit gebeurde op Schiphol.
Of ze ooit het geld van het eerste ticket heeft terug gekregen, weet ik niet.
Heeft idd te maken met fraudebestrijding maar wordt slechts gebruikt in twijfelgevallen en mogelijk is dat bij de check-in het geval geweest. Daarom verdient het de voorkeur op internet om niet met je creditcard te betalen maar zoveel mogelijk met bv. PayPal. Dan heb je ook geen risico dat je cardgegevens is verkeerde handen komen.
Ik werd hier ook mee geconfronteerd bij Nokair.
Mijn creditcard was nl vernieuwd en lag in Nederland klaar.
De vlucht wed gecanceld en moest naar de sales balie voor een nieuw ticket.
Dit wel tegen dezelfde prijs. Het bedrag van het ticket betaald met creditcard werd vervolgens binnen 4 week terug gestort.
Airasia heeft dit nog nooit gedaan op deze manier.
Ook na het tonen van paspoort etc werd het door Nokair niet geaccepteerd.
Schijnt een normale procedure te zijn.
Dit kan dus ook lastig zijn als je een ticket kados geeft en op deze manier betaald.
Dag Wim,
Op de bevestiging van Eva Air is een paragraaf dat meldt dat de kaarthouder zelf aanwezig moet zijn,
behalve als je bij het betalen de secure code hebt gebruikt. Misschien eens kijken op de bevestiging
van China Air kijken …
Groetjes,
Linda
Ik heb dit 5 jaar geleden ook meegemaakt online ticket geboekt en betaald met een nieuwe creditkaart alleen de creditkaart lag bij fam in Nederland dus bij het inchecken hier in Bangkok kon ik mijn creditkaart niet tonen dus mijn vlucht werd geweigerd terwijl de vlucht al betaald was kon ten onverichte zaken weer terug naar mijn huis 500 km van bangkok Gebeld met mijn zus in holland die heeft contact gezocht met china airlines en een copy van de creditkaart opgestuurd en ik kon alsnog 3 weken later terug naar Nederland. Met een excus van chinaairlines Amsterdam
Ik heb op div reizen naar thailand nog nooit een creditkaart hoeven tonen dit in Bangkok was de eerste en laatste keer
Geldt voor de meeste luchtvaartmaatschappijen, in ieder geval voor Eva Air: je moet altijd de creditkaart waarmee geboekt en betaald is, laten zien bij inchecken.
Staat allemaal in de voorwaarden, en wordt nog apart op geattendeerd bij boeking via internet.
Bij elke booking van China en Eva staat uitdrukkelijk vermeld dat je de creditkaart waarmee het ticket betaald is MOET tonen bij inchecken.
Als, zoals bij U in dit geval, dit niet mogelijk is dan moet je vooraf de maatschappij op de hoogte brengen en een duidelijk goedkeuring vragen om moeilijkheden te vermijden. Een simpele mail van hen lost de problemen op, Wel OP VOORHAND VRAGEN.
Ten andere is dit ook de regel in vele hotels in Thailand die je boekt vanuit je thuishaven. Die vragen ook dezelfde creditkaart als die waarmee je geboekt hebt. Inderdaad om fraude te vermijden. Denk maar eens wat een financiële opdoffer je zou kunnen meemaken als je je kaart verrliest en iemand anders betaalt er een super de luxe hotel mee !!!
Deze uitleg komt voor U te laat maar in elk geval kun je alles nog rechtzetten mits enkele dagen vertraging natuurlijk.
EVA-air vroeg mij, als kaarthouder, meermaals om de creditkaart te tonen bij het inchecken. Gelukkig had ik toen de juiste kaart bij me. Ik heb namelijk 2 creditcards en neem die niet steeds beiden mee op reis.
Helemaal leep wordt het als je vroeg boekt, maanden voor de vlucht, en in die maanden komt de creditcard waarmee je betaald hebt te vervallen.
De bank vraagt je in een brief je oude vervallen creditcard te vernietigen, Verknippen voor de veiligheid a.u.b. MAAR, maanden later moet je die nog een keertje tonen aan de incheckbalie. Juist ja, alweer voor de veiligheid.
Er zit bljkbaar vuiligheid in die veiligheid, waardoor de betalende klant het vooral ongemakkelijk krijgt 🙂
Bij Bangkok airways dezelfde procedure. Effectief even bellen, ze boeken het bedrag terug op de rekening en je kan cash betalen bij 7/11.
Ja ook wij moesten bij vertrek uit Bangkok de creditcard laten zien, staat ook duidelijk aangegeven in de bevestigingmails die u krijgt na boeking.
Op schiphol niet de vraag maar bij terugkomst wel
In die mail staat ook wat u moet doen als het geboekt is door een ander.
Bij het boeken is er zeker en vast waarschuwing geweest, dat indien u niet zelf reist en er betaald word met cc op andere naam er bewijs moet worden meegegeven !
Jammer dat er nog steeds veel mensen zijn die voorwaarden niet lezen, en gevolgen; beklagen !
Ja, is normaal. Dit had je kunnen lezen toen je boekte!
Bij het boeken bij Chia Airlines in Thailand staat het in de voorwaarden bij het boeken.Dus altijd goed lezen.Dit is al 8 jaar zo.Er staat ook bij dat bij het niet laten zien van de creditcard , de vlucht contant of met andere aanwezige card betaald moet worden. Ook bij de vlucht terug naar Thailand vraagt men soms naar de creditcard.
Zoals David H al schrijft moet de creditcard houder altijd meevliegen.
n.b. Bij vertrek Bangkok altijd rekening mee houden dat je de dag voor vertrekdatum op het vliegveld moet zijn…..Hier worden veel vergissingen mee gemaakt…..Dit komt door de vertrektijd van 01.50.
Hoi Wim,
Erg rot voor die mensen , laat ik dat voorop stellen,. Maar… volgens mij staat het duidelijk in de voorwaarden dat als je met een creditcard betaalt dat je DEZE ( de creditcard waarmee de reis betaald is !!) moet tonen bij vertrek . En.. heb je contact gehad met CN in BKK op het vliegveld ???
Ik vlieg in mei dit jaar met CN naar AMS en heb met creditcard betaald. Ik ga er vanuit dat ik de creditcard ter plekke moet tonen. Trouwens er zijn meerdere airlines die dat vragen.
Dit als antwoord op je vraag. Nu misschien een oplossing.
Oude vlucht annuleren (ik weet niet of ze hier moeilijk over gaan doen , kunnen ze misschien als No-Show opvatten en dan zijn ze niets verplicht. Maar met wat goede wil moet er wel een oplossing te bedenken zijn. Bel CN in amsterdam maandag en leg het uit. En. als het lukt om te annuleren de nieuwe tickets op een andere manier betalen dan per creditcard. Dan voorkom je in ieder geval dit probleem.
Sterkte !!
Groet, JAN
Nog niet meegemaakt maar weet dat dit vaker al gebeurd is . Daarom boek ik ook nooit een vlucht met visa voor iemand anders ! Is idd wel klote voor de betrokken personen. In feite zou er een tekst moeten verschijnen bij zo een boeking met de mededeling dat ze de visa kaart moeten kunnen voorleggen ….Jammer
Heel vervelend maar wordt duidelijk vermeld. Normaal krijg je ook vaak nog een reminder over de mail. Kwestie van een formulier invullen en afgeven bij het kantoor of de balie van china air. Dit moet dan gebeuren door de eigenaar vd credit kaart. Heb je nu natuurlijk niets meer aan. Er zijn meer Aziatische maarschappojen die dit eisen en het heeft te maken met het feit dat ze zich wettelijk indekken voor een betaling met een gestolen credit kaart.
Beste Wim,
Wees blij dat China Airlines zo correct is , voor het zelfde geld hadden deze mensen jouw credit- kaart gestolen.
Maar wat heb je nu vandaag geleerd uit dit voorval?
Als je de volgende keer weer mensen laat overkomen naar Nederland , laat deze mensen zelf de reis gaan boeken bij een reisburo in de buurt , en dan maak jij het geld naar hun over , dan is er geen vuiltje aan de lucht.
Mvg,
Jos.
Dit had je kunnen weten want dit is al jaren zo.
Een kopie van je creditcard was ook goed geweest.
Je zou kunnen proberen nog wat vergoed te krijgen maar ik denk dat dit niet gaat lukken.
Goed dat je dit hier vermeld zodat anderen die dit lezen niet dezelfde fout maken.
Realist
Heel erg vervelend, maar je kan China airlines niets verwijten. Het is een reeds jaren bestaande procedure en je had alle ellende kunnen voorkomen als je de boekingsvoorwaarden goed had gelezen. Gewoon een kopietje van je credit card meegeven was voldoende geweest..sorry maar het is jullie eigen fout.
Het is al jaren de normaalste zaak om indien je met een credit card betaald, deze te tonen bij inchecken. Als je als kaart houder niet meevliegt, maar er wel de tickets voor anderen er mee wil betalen dan kan je dit toch regelen door jezelf te legitimeren op elk willekeurig kantoor van de vliegmaatschappij. Na aanschaf van de tickets en met de kopie van de paspoorten van de op naam gestelde tickets-personen. Men zet dan de tickets om tot gewone of etickets direct op naam. Trouwens de bepaling van de creditcard betaling staat bij elke maatschappij (zover ik weet) gewoon in de Terms & Conditions. Mensen lezen deze alleen niet altijd.
Betalen met Pay Pal, dan is er geen probleem.
Laat mijn vriendin en zus regelmatig met EVA Air vliegen en om deze problemen te voorkomen geef ik ze een copy mee van de creditcard en een copy van mijn paspoort en bijde bevestigd met een handtekening.
Tot nu toe altijd geaccepteerd.
Ik boek al jaren vluchten direct bij de maatschappijen met mijn creditcard. Altijd zie je de vermelding, dat de eigenaar van de card ook passagier moet zijn. Hoe kun je dat missen dan?
Uiteraard wel super vervelend natuurlijk…….
Als het goed is heeft jouw credicard eel een verzekering.leg het probleem voor bij de card maatschappij
De creditcardmaatschappij keert in bepaalde gevallen schade uit aan de kaarthouder, bedoelt u waarschijnlijk.
Bijvoorbeeld als er met de kaart(gegevens) fraude is gepleegd. Dat is fijn voor de kaarthouder. Maar de creditcardmaatschappij is natuurlijk niet gek en gaat die schade proberen te verhalen op degene die ‘niet zorgvuldig genoeg’ is geweest. In voorkomende gevallen halen ze het dus bijvoorbeeld terug bij de luchtvaartmaatschappij als die lieden heeft laten vliegen op tickets die door een ander betaald zijn. En dan is uiteindelijk in dit niet frauduleuze geval de kaarthouder de dupe. De luchtvaartmaatschappij doet dit natuurlijk niet voor z’n lol, die zal het worst zijn wie er betaalt. Maar de creditcardmaatschappij zal wel een afspraak hebben dat als ze anderen laten vliegen en de creditcardmaatschappij door fraude schade lijdt, er helemaal geen tickets meer mogen worden geboekt met credircards.
Tsja, je aankopen zijn ‘gratis’ verzekerd tegen verlies en diefstal, maar niet tegen lastigheden die de creditcardmaatschappij zelf hiervoor in het leven roept. Daar adverteren ze niet mee. Er lijkt mij wat voor te zeggen dat het (ook) op de weg van de creditcardmaatschappij ligt om de kaarthouder van dit soort bijzondere bepalingen expliciet op de hoogte te stellen.
Het valt me overigens op dat er inmiddels wel bijna 60 reacties zijn van mensen die vrij aardig weten hoe het zit, maar dat het onderwerp bij mijn weten zelden of nooit in een lijstje tips, nuttige aanbevelenswaardigheden, checklijstjes of als iets om op te letten in reacties op artikelen van mensen die anderen uit Thailand wilden laten overkomen, heeft gestaan.
Zó sukkelig is het volgens mij nou ook weer niet. Ja, als je de afloop van te voren weet, dan is het een stuk makkelijker.
je kan dit vermijden door een handgeschreven volmacht mee te geven. Daarbij foto’s van de creditcard en betaalbewijs. Hebben wij ook gedaan toen ons vriendinnetje naar europa ging
Wij hebben trouwens jaren geleden bij Thai een keertje problemen gehad, doordat ons creditcard nummer gewijzigd was(na diefstal creditcard) gelukkig waren we ruim op tijd in Frankfurt en na een half uur heen en weer gebel, was het geregeld. Sedert die tijd zijn we supervoorzichtig met vluchtne boeken
Ik hoop dat je je geld of zeker een gedeelte daarvan terugkrijgt en zoals Carl al naar voren bracht lijkt me dat de vliegmaatschappij ook zelf kon zien dat de betaler niet meevloog. Er zijn weinig mensen die de kleine regels lezen en als CA daar op staan heb je een probleem. Zelf heb ik dit ook met mijn kinderen meegemaakt maar toen zij op de airport stonden waren zij alert en stuurden mij bericht dat ze niet konden inchecken. Door zo snel als mogelijk een scan van een ondertekende brief naar de incheckbalie te sturen kwamen ze er gelukkig toch door. Succes met je claim als je die indient.
dat is heel erg maar kerkenbaar, ik die zin dat sommige airlines uitdrukkelijk stellen dat de persoon die de betaling uitvoert met de kredietkaart, ook moet meereizen..
Staat in de kleine lettertjes, maar weet niet of dit voor CI het geval is.
Eens de checkinn balie op de luchthaven contacteren..
succes
Het staat in de algemene voorwaarden dat diegenen met creditcard boekt ook met de creditcard aanwezig moet zijn bij inchecken. Je kan tevoren via de website formulieren tekenen, om zonder de creditcard persoon in te checken
Ik heb 6 jaar geleden tijdens het online booken bij China Airlines van een ticket voor mijn mijn vrouw de booking afgebroken omdat ik de melding op mijn scherm kreeg dat de persoon waarvoor ik een vlucht book de creditcard moest kunnen tonen. Ingevolge het niet kunnen tonen inchecken geweigerd kan worden.
Komt me bekend voor. China airlines heeft mij een formulier meegestuurd met daarin een machtiging. Deze moet je aantonen als creditkaart houder en reiziger niet dezelfde zijn. Geven ze aan bij de boeking. Na het aantonen van de machtiging hebben wij geen probleem gehad met de vlucht. Goed geregeld, Zo word fraude tegengegaan.
Laatste keer moest ik met Etihad ook mijn creditkaart tonen. Verbouwereerd ben ik toen in Brussel bij Etihad geweest en wat er diende te gebeuren als ik met mijn kaart een ticket boekte voor een derde….Hierop kreeg ik als antwoord dat ik aan de persoon in kwestie dan een kopie van mijn creditkaart diende mee te geven…..
Indien betaald wordt met Paypal krijg je niet te maken met deze regel.
Het verhaal had ook andersom gekund: 2 onbekenden hebben onder valse voorwendselen met mijn creditcardnummer vliegtickets weten te bemachtigen bij China Airlines. Had u (terecht) ook moord en brand geschreeuwd.
China Airlines meldt standaard direct na verstrekken van de ticket(s) met creditcard betaling dat laatste getoond moet kunnen worden bij inchecken. Bij mij overigens op Schiphol nog nooit naar gevraagd, maar dat is weer wat anders.
Voorwaarden goed lezen blijft het devies!
Beste , idd. de betaler met creditcard moet meereizen of toch aanwezig zijn op de incheck !
Indien je reserveert en betaald via een reisbureau is het probleem ook opgelost .
Of je kan doen zoals Carl hierboven zegt
Marc
Ik zou in elk geval zien het geld van de tickets weer terug te krijgen, dat kan mogelijk ook via de creditkaartmaatschappij.
Ik heb het ook eens bij de hand gehad en toen de tickets via een nederlandse site geboekt en met ideal betaald dan bestaat het probleem niet omdat ideal een gegarandeerde en onherroepelijke betaling is.
(in tegenstelling tot betaling met een creditkaart)
Maar erg zuur dat het je is overkomen.
Enkele keer meegemaakt van de 15x met ze vliegen naar bkk vanuit Amsterdam.
En dat alleen omdat tussen het boeken/betalen van de ticket en het inchecken mijn credit card de kaart werd vervangen voor een nieuwe (ander nummer).
Gelukkig vlieg ik tegenwoordig met KLM, is me de kleine meerprijs zeker waard en kan dan betalen middels i-deal.
En daarom koop ik altijd een ticket online bij D-reizen of Vliegtarieven.nl en betaal deze met ideal. Veilig en geeft geen enkel probleem voor mijn Thaise partner.
Vorige week voor goeie kennis geboekt bij easyjet voor vlucht naar Rome.
Na boeking en betaling met creditcard binnen 5 minuten een mail ontvangen met het verzoek een screenshot te sturen van mijn paspoort en de creditcard waarop de eerste 4 cijfers en de laatste 2 zichtbaar waren.
Hierop volgde nog een mail met het verzoek een screenshot te sturen van de afschrijving bij Visa.
Er werd duidelijk vermeld dat alles nodig was om na te gaan of er geen fraude of misbruik van mijn creditcard werd gemaakt.
Na verzending per omgaande bericht ontvangen dat alles in orde was en de E-ticket ontvangen.
zo zie je maar dat ook voor een vlucht binnen Europa het niet altijd vanzelf gaat.
Mijn vrouw vliegt veelal alleen van Amsterdam naar Bangkok. Terug (van Bangkok naar Amsterdam) vliegen we dan samen. Ik betaal de tickets meestal met iDeal. Nooit problemen. Soms met mijn credit card. Ook nooit problemen. Meestal vliegen wij met KLM of Emirates.
Eenmaal boekte ik in 2010 een vlucht voor mijn vrouw van Bangkok naar Amsterdam rechtstreeks bij China Airlines. Op de per e-mail ontvangen bevestiging werd het volgende gemeld:
“Important Reminder
Since this purchase was paid by a credit card holder who is not a travel party of the booking, the payer must go through a verification process and sign the Indemnity of Payment, which will be e-mailed later. The passenger will encounter denial of boarding at airport or have to buy another ticket for the booking if the required verification has not been properly completed.”
Daaronder stond: “used for the purchase for verification at check-in counter of first flight. Failing to do so or having a discrepancy between name on the credit card and name in the booking, or traveling without the credit card holder, will cause the passenger(s) to buy new tickets in order to retain the original booking. However, the newly-purchased ticket(s) can be fully refunded after the original payment of the purchase is secured.
Passengers who have booked flights to/from Taipei or Shanghai should pay attention to the airport used for each flight due to we fly to/from both airports of those cities. For airport terminal information, Please check ”
Door te klikken op “Details” kwam ik op de webstite van China Airline met alle informatie(https://calec.china-airlines.com/olb_mis/creditcard_verification_us.asp).
Naar mijn mening heeft China Airlines daarmee correct gehandeld. We reisden overigens samen naar Nederland, maar ik heb nog ten overvloede op het kantoor van China Airlines in Bangkok aan de verplichting voldaan.