Lezersvraag: Wat kan ik met airmiles van Etihad?
Beste lezers,
Mijn vlucht uit Zaventem had vertraging, daarom waren we te laat voor de vlucht van Abu Dhabi naar Bangkok. Ethiad zorgde voor een hotel kamer in Abu Dhabi, mooi van hun. Jammer voor ons, een verloren dag.
Vandaag krijg ik bericht van Ethiad: ….it was never our intention to leave you feeling unhappy with the services provided. Therefore, as a gesture of goodwill, I would like to offer you and Mr…15,000 Etihad Guest miles each. These miles can be utilised towards future Etihad flights, and/or any of the 6,000+ rewards available in the Etihad Guest Reward Shop. I trust that you will accept them as an extension of our apology for your experience on this occasion. Please be advised that I have already credited your miles into your account.
Aangezien wij geen ervaren reizigers zijn, is mijn vraag, hoe gaat het in zijn werk? En hoe ver kom je met deze miles en staat er een termijn op?
Vriendelijke groeten,
Judith
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand23 november 2024Het Thaise eergevoel (lezersinzending)
- Gezondheid23 november 2024Vraag aan huisarts Maarten:
- Belasting Nederland23 november 2024Thailand belasting vraag: Belastingzaken bij emigratie naar Thailand overzichtelijk uitgelegd?
- Immigratie infobrief22 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 056/24: Airport Don Muang – Binnenkomst op Visa exemption
Ja heb ik ook-zonder vertraging. je moet je eerst aanmelden, dan krijg je punten op elke vlucht, en met die punten kan je korting krijgen op andere vluchten-de taksen etc betaal je steeds wel zelf. je kan ze ook vanwege samenwerking gebruiken op bvb BKK-air. Als je er in 1 jaar genoeg binnenkrijgt, verhoogt je status en ben je silver-dan mag je vooraf de lounge in, ook als je econ, vliegt. In AMS is dat die van KLM, in BKK van THAI. En wordt je bagage als priority eerst uitgeladen.
Ze verlopen binnen 2 of 3 jaar, afh. van die status. Met bvb 15000 kan jeen enkele vlucht binnenalnds op BKK-air boeken. Er zijn talloze sites-allemaal in het engels, over tips, advies etc. Kijjk bvb op flyertalk.com, miles and points
Overigens heb je bij een dergelijke vertraging, los van voeding en accomodatie, recht op een vergoeding van 600 euro op grond van de EU wetgeving (Verordening 261/2004) en de daarop gebaseerde jurisprudentie.
Cornelis,
Dank voor jouw reactie.
Na mijn klacht ,(ipv aankomst Bkk s’morgens rond 7u was het avond rond 18u )
hebben wij bovenstaand bericht ontvangen,een tegoed aan miles ,niets over een financieële vergoeding.
Wij hadden bewust gekozen voor een tussenstop,omdat we geen reizigers zijn dachten wij ,dat het prettig zou zijn om ongeveer halfweg effen de benen te strekken.
Maar het werd een hectische dag,extra aanschuiven bij immigratie ,stad in naar hotel …
onze koffer hadden we niet…,slapen kun je niet …terug naar luchthaven,weer aanschuiven .kortom een zware dag .
Ik heb iets dergelijks aan de hand met Emirates waarbij ik uiteindelijk dik 7u te laat in BKK arriveerde. Er loopt nu een claim via euclaim.nl, waar men volgens het ‘no cure no pay’ beginsel werkt. Wordt je claim toegewezen – en men vecht hiervoor tot bij de hoogste rechtsinstanties – dan kost je het een percentage van het toegewezen bedrag; bij ‘verlies’ kost het je niets.
Luchtvaartmaatschappijen zouden natuurlijk gewoon zelf die wetgeving moeten toepassen, maar met name de niet-europese maatschappijen hebben daar weinig trek in. Omdat de oorspronkelijke vlucht in de EU aanving valt e.e.a. rechtstreeks onder die Verordening. Door jurisprudentie (eerdere gerechtelijke vonnissen) is het duidelijk dat de totale vertraging tot de eindbestemming – en niet alleen die tussen de EU-luchthaven en de plaats van tussenlanding/overstap – in aanmerking moet worden genomen. Bedraagt die meer dan 6 uur, dan heb je recht op 600 euro.
Beste Cornelis,
Helaas is dit onjuist. Je krijgt alleen een vergoeding als je vliegt met een Europese maatschappij.
Ik heb zelf ook 1x gevlogen met Etihad. Ook vertraging. Ook hotel. Ook vakantiedag naar de kl…
Vergoeding niet mogelijk volgens bovenstaande rede.
Nee Ad, de betreffende Verordening dekt ook heel nadrukkelijk vanuit een EU-luchthaven vertrokken vluchten van niet- Europese maatschappijen. Dat Etihad niet betaalde wil niet zeggen dat dat terecht is. Zie ook de jurisprudentie die ik in eerdere reacties noemde.
De van de Europese luchthaven vertrokken vlucht was maar 1 uur te laat.
Ik weet niet of de Europese regels ook gelden voor de gemiste aansluiting in Abu Dhabi, omdat het om de zelfde maatschappij of boeking gaat.
ik heb al hetzelfde voorgehad en na aandringen heb ik mijn 600 euro gekregen. eerst geen reactie, dan had ik het e-mail adres gevonden van de CEO ( [email protected] of senior manager guest service “Susan Elizabeth Clemson” [email protected] ) en ik moet zeggen dat het dan niet lang geduurd heeft voor het in orde was.
http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/complain_form/eu_complaint_form_en.pdf
http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_nl.htm
Jan,
Zou het kunnen dat ik een lettertje fout heb in het adres?
Beiden geven Delivery to the following recipient failed permanently:
Toch alvast dank voor jouw reactie.
Judith,
Mijn mail dateert van 2012, het is goed mogelijk dat ondertussen de mailadressen aangepast werden
Nee Judith, u heeft geen foutje gemaakt. Is gewoon een verzonnen verhaal over die email adressen.
Aubrey Tiedt is hoofd guest service en denkt u nu echt dat een top CEO zn email adres maar zo op straat ligt??? Die man heb wel wat anders te doen dan emailtjes te beantwoorden van wat ” klanten “.
Maar Jan, geef de TB medebloggers een link van de emeialadressen en ik ben de eerste om mijn excuses aan te bieden…
U begrijpt natuurlijk dat ik eerst uitgebreid onderzoek heb gedaan naar uw info!
Judith,
Ik weet niet hoe Noah zulke opmerkingen durft maken. Geef me je emailadres en ik forward 2 of meerdere emails van maart 2012 en oktober 2012 want het ene gaat over een foute aanrekening bij het veranderen van mijn terugreisdata vanuit Bangkok en de andere mail heb ik gevoerd in naam van mijn schoonzus betreffende een delay van een vlucht uit Brussel. Ik kan deze mails hier niet kopieren anders gaat hij nog denken dat ik ze gemanipuleerd hebt. Triestig ventje ben je Noah.
En Noah, Mr Hogan heeft zelf die mail niet beantwoord maar Mevr Clemsom die toen (2012) Senior manager guest service was.
Jan,
Het is me gelukt om een bericht naar het mailadres van Jhogan ” de CEO” de versturen:-)
Mijn bericht zal natuurlijk wel naar een andere dienst gaan ,maar we wachten af.
Bij deze dank ik allen die op mijn vraag gereageerd hebben.
Voor het verdere verloop houd ik jullie graag op de hoogte!
Vriendelijke groeten
Judith,
Indien jullie uit Zaventem met meer dan 3 uur vertraging vertrokken kan u best eens de Belgische website http://www.vlucht-vertraagd.be bezoeken.
Op basis van een “no cure/no pay account” (en 25% van het totale compensatiebedrag ingeval van succes) regelt dit advocaten-kantoor alle correspondentie en contacten met luchtvaartmaatschappijen voor een schadeclaim van 600 euro.
Succes
Marc
Marc, de vertraging bij vertrek is volstrekt irrelevant, het gaat om het aantal uren vertraging bij aankomst op de eindbestemming van de betreffende luchtvaartmaatschappij. Van 3 – 6 uur gaat het om 300 euro, daarboven om 600 euro.
Marc,
dank voor jouw reactie .
Het was ongeveer 1 uur vertraging in Zaventem.
De planning was * aankomst Abu Dhabi – 19 u 45
* vertrek Abu Dhabi – 21u 45
Wij dachten dat een tussenstop van 2 uur voldoende was …omdat je het toch ook op deze wijze kunt boeken.
Judith,
Kijk hier even –
http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_nl.htm
Financiële schadevergoeding
Bovendien kunt u bij instapweigering, annulering van de vlucht of meer dan 3 uur later aankomt op de bestemming die op uw vliegticket vermeld staat, afhankelijk van de vluchtafstand recht hebben op een schadevergoeding van 250 tot 600 euro.
In Nederland staat op de website van de “Inspectie leefomgeving en transport” een formulier. Als je voldoet aan de voorwaarden (voldoende vertraging, afstand, vlucht van of naar europa) regelen zij de zaak voor je. Kosteloos!!!! Andere eu-landen hebben dat waarschijnlijk ook.
EUClaim doet dat ook maar rekent behoorlijke commissie.
Voor mij hebben ze dat gedaan en het was binnen een maand op mijn rekening.
Luchtvaartmaatschappijen proberen je af te schepen met miles of vouchers. Niet doen!!!
De Inspectie Leefomgeving en Transport kun je pas inschakelen nadat je klacht of claim formeel door de betreffende luchtvaartmaatschappij is afgewezen. Zie http://www.ilent.nl/Images/ILT%2E155%2E03%20-%20Klacht%20passagiersrechten%20luchtvaart_tcm334-328808.pdf
Dat klopt.
Het is ook zaak dat je de aangeboden miles of voucher afwijst
Beste judith,
ik vlieg al 7j met Etihad enkele malen per jaar heen en weer tussen Brussel en Bangkok,Manila of Ho Chi Minh City.
Ik heb me van bij het begin ingeschreven als frequent flyer via de site,maar bij d e check in op de luchthaven liggen ook formulieren.Je mijlen die je dan vliegt krijg je onmiddeliijk op je account waar je alles kan raadplegen.Als nieuwkomer , is het NU wat minder interessant dan in het begin,m.a.w in het beging kreeg je 100% van de werkelijk gevlogen mijlen,nu is dat afhankelijk van je status,frequent flyer,sliver,gold,gold elite en natuurlijk ook van d e klasse waarin je boekt,economy,bussines,first calss.Dan duurt het wel even voordat je in d e silverclass komt,die info vindt je allemaal op de site.
Met die opgespaarde mijlen kun je via de site shoppen,m.a.w iets kopen uit het grote assortiment of een upgrade doen van economy naar bussiness ZONDER taksen zelf te betalen!Als je er effectief een vlucht mee wil kopen ,moet je denkelijk wel de taksen zelf betalen,heb ik echter nog nooit gedaan,alleen upgrades gedaan.Bvb een upgrade van Brussel naar Abu Dhabi kost nu ,iets meer dan 30.000 mijlen ,voorheen was dat 21.000.
In den beginne kon je in Abu Dhabi in een prachtige lounge,waar een groot warm en koud buffet stond,vele alcoholische dranken en champagne,softdrinks en koffie.Er was ook een bibliotheek,en verschillende Apple computers met grote schermen.Je kon er ook gratis een douche nemen,er waren er verschillende,dus nooit wachten.3 weken terug was ik in Abu Dhabi in alweer een vernieuwde Al Raheem lounge en champagne is nu daar ook afgeschaft,wel nog sparkling wine,hihi.
Eens in het bezit van een goldkaart,mag je 40kg bagage mee nemen,laatst ha dik er 48 geen probleem,kun je in checken via bussiness class en krijg je een fasttrack kaart,dus niet mee r in d e rij bij immigratie en bagagecheck.
3-4 jaar terug echter is er heel wat verandering gekomen;
*toekennen van mijlen werd sterk verminderd(denkelijk al genoeg vaste klanten)
*toegang tot die lounge werd afgeschaft,alleen voor bussines class reizigers,ze openden een andere lounge,met slechts paar warme schotels,dranken bleven hetzelfde,maar geen computers,wel wifi en geen bibliotheek meer.Slechts 1 enkele douche ,dus wachten en hopen dat je aan de beurt komt.Zoals iemand anders al vermelde kunje in Brussel naar de lounge van Brussels airlines,in Bkk van thai,in HCMC van vietnamair,in Manila van philippineair.THai air is ook heel goed,daarna Brussels airlines ,maar vietnamair en philippineair is het heel pover.
*Ook op hun vluchten is d e kwaliteit van d e voeding een heel stuk minder en in den beginne werd zelf na d e maaltijd Haagen Daz geserveerd en kwamen ze talrijke keren rond met de drankwagen,nu kunje nog wel iets krijgen,maar je moet het zelf vragen.
Der zijn dan nog wat andere voordelen zoal meer kg bagage volgens de graag van je kaart.
Al bij al ben ik nog heel tevreden met Etihad te vliegen,heb zelfs hun nieuwe trajecten gevlogen over Bombay in samenwerking met Etihad ,over Servie in samenwerking met air Serbia,NIET DOEN!
Voor mij alleen nog Brussel,Abu Dhabi,Bangkok,jammer van die enkele uren die je altijd verliest maar ja,ik heb al 3x DVT gehad en heb dan behoefte aan wat wandelen,anders nam ik wel een direkte vlucht.
http://www.eithadguest.com
hopelijk heb je hie r wat aan.
gr,patrick