Beste redactie,
Zomaar een nieuwsgierigheid maar misschien weten jullie het antwoord. Wij komen al een aantal jaren voor een vakantie naar Thailand en zien het land langzaam veranderen. Er komen steeds meer luxe auto’s in de straten. Als autogek ben ik daar wel blij mee.
Volgens mij heb je het als Thai helemaal gemaakt als je in een westerse auto rijdt want wij zien steeds meer dure BMW’s en Mercedessen. Maar eigenlijk zie ik zelden of nooit een Audi, in het westen ook een luxe merk.
Is daar een reden voor? Of heeft Audi hun marketing in Thailand niet voor elkaar?
Misschien weet u het?
Groet,
Ben
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand video's25 december 2024Lachen met kerst in de tropen met Don en Ron (video)
- Column25 december 2024Tweede kerstdag: Een vreemd fenomeen…..
- Nieuws uit Thailand25 december 2024Thailand introduceert volledige zorgdekking met fase 4 van het “30-Baht Treatment Anywhere”-programma
- Nieuws uit Thailand25 december 2024Thaise overheid helpt ouderen met financieel steuntje in de rug
Een van de belangrijke factoren is naar mijn mening de prijs van dergelijke auto’s in Thailand. Ik heb de database van de Thaise douane er op nageslagen en zie dan bijvoorbeeld dat voor een personenauto met een 2 ltr motor, van oorsprong uit de EU, een invoerrecht geldt van 200% van de waarde. Ter vergelijking: op de invoer van bijvoorbeeld een Japanse personenauto in de EU bedraagt het invoerrecht maar 10%.
Onlangs zag in de Porsche showroom in Siam Paragon in BKK een Porsche Boxster die bijna 8 milj. Baht kostte, rond de 200.000 euro dus. In NL is de vanaf-prijs van die auto rond de 70.000 euro, in Duitsland vanwege het ontbreken van de BPM nog een flink stuk lager………
Het kan dus niet anders zijn dat dat de prijs inddaad een factor van belang is…………….
Ik moet het bovenstaande nog even aanvullen met de opmerking dat door die hoge prijzen de Thaise markt relatief beperkt is voor de Europese fabrikanten. Reputatie en prestige van een merk gaat dan een grote rol spelen en in dat opzicht heeft bijvoorbeeld Mercedes in Thailand een grote voorsprong op Audi, zo is mij net door een Thaise autokenner en -enthousiast verzekerd.
Ja, beperkte markt en reputatie. Audi (en bijvoorbeeld ook Volvo) zijn toch meer de “ingetogen” luxe merken. BMW en Mercedes kunnen (!) patseriger zijn, iets wat een statusgeile Thai natuurlijk erg aanspreekt.
Maar bovenal natuurlijk de prijs. Als ik mij niet vergis worden BMW 5-series (en 3?) in Thailand als kit geïmporteerd (CDK’s) en vervolgens opnieuw gemonteerd. Daardoor is de belasting lager. Aangezien Audi dat (volgens mij) niet doet, is de prijs van een Audi hoger en per saldo moeilijker te verkopen, nog los van de status en reputatie.
Voor dezelfde auto als in mijn voorbeeld, maar dan CKD – Completely Knocked Down – geeft de database ook een tarief van 200% aan. Waarschijnlijk is dan de waarde waarover dat percentage geheven wordt lager, of gelden er vanwege de investeringen in de Thaise assemblage nog bijzondere voordelen.
Mercedes heeft een fabriek in Thailand waar auto’s worden gemaakt voor de Z/O Azie markt.
In Bangkok staan 287 Audi occasions te koop.
http://www.one2car.com/AUDI
BMW (Rayong) en Mercedes (Thonburi) produceren bij mijn weten bepaalde modellen in zelf Thailand.
Bron Wikipedia:
Mercedes Thailand – assembly of C, E and S class vehicles by the Thonburi Group
BMW:
http://www.bmw.co.th/th/en/general/manufacturing/content.html
Op deze modellen zal dus wel geen (hoge) import heffing zitten.
De Bayoke Tower dient al zolang ik in Thailand kom als reclame bord voor BMW.
Je ziet hier bijvoorbeeld modellen van Mercedes rijden die in europa niet te koop zijn.
Ook van BMW. Geeft al aan dat wat Michiel schrijft juist is. Zoals Dennis al schrijft. De Thaien zijn statusgeil en de auto’s moeten die status dus ook duidelijk aangeven.
Ieder zijn meug.
J.Jordaan.
Als de C-reeks van Mercedes zogezegd in Thailand gemaakt wordt, hoe komen ze dan aan een prijskaartje van 3,9 miljoen bath in Thailand. In Belgie kost dezelfde wagen 46.000 euro. Ik geloof er niets van dat die in Thailand gemaakt worden.
Bangkok Post van 1 februari meldt:
– Mercedes-Benz (Thailand) gaat zijn productiecapaciteit in de fabriek in Samut Prakan met 2.000 à 3.000 uitbreiden. Thans rollen er 16.000 wagens van de lopende band. Tevens komen er vijf dealers en servicecentra bij. Die investeringen kosten respectievelijk 200 miljoen baht en 1 miljard baht. Het bedrijf verwacht dat de vraag naar premium [?] wagens in het midden- en hoge inkomenssegment zal toenemen omdat de economie dit jaar met 5 procent stijgt.
Mercedes heeft thans 29 dealers en servicecentra. Eind april komt er een bij in Nakhon Ratchasima, daarna volgt Hua Hin en vervolgens Greater Bangkok. Vorig jaar nam de verkoop met 34 procent toe naar 6.274 auto’s. Het bedrijf schrijft de toename toe aan de introductie van nieuwe modellen die goed in de markt liggen, zoals de nieuwe M-klasse, B-klasse, SL-klasse, CLS Shooting Brake, CLS en A-klasse.
P.S. Ik heb uw reactie gefatsoeneerd, anders zou die geweigerd zijn. Graag de volgende keer zelf hoofdletters plaatsen. Kleine moeite.
Louis, wat er in Thailand plaats vindt door de europese fabrikanten is voornamelijk assemblage van in onderdelen ingevoerde auto’s. Zoals ik hierboven aangaf wordt er ook in dat geval een zeer hoog invoerrecht – bij voorbeeld 200% – geheven en dat is een belangrijke oorzaak van de hoge prijs van de auto.
Overigens zal Thailand met de EU gaan onderhandelen over een zgn. vrijhandelsovereenkomst; wanneer die tot stand komt zal Thailand na een overgangsperiode geen invoerrechten meer heffen op goederen van oorsprong uit de EU.
Ben regelmatig in Samut Prakan even buiten Bangkok. Daar in die grauwe sfeerloze fabriekswijken wordt de vervaardiging van koplampenunits door verschillende automerken uitbesteed.
Zo zag ik een afdeling Toyota en er een voor Ford vanwaar de units verder getransporteerd worden om elders in Thailand bij het gerelateerde automerk te worden geassembleerd zo heb ik me laten vertellen.
Beste Louis
Zoals een paar keer vermeld zijn de Thais overmatig statusgevoelig.
Welnu, daarin schuilt hem dan de hoge prijs die ze voor statusgeile voertuigen neertellen.
Kort gezegd, het is net wat een gek er voor geeft………
Nou ik denk van oudsher zij er 2 grote dure Duitse merken Mercedes en Bmw.
Audi is daar eigenlijk als klasse bak een stuk later bij gekomen.
In land als Thailand waar het allemaal om status draait zijn Bmw/Mercedes nog altijd bij de meeste mensen bekend als de status auto.
Dus daar wil de geslaagde thai liever in gezien worden als in de Audi maja zo een R8 is ook niet misselijk 🙂
Een kameraad van mij heeft een Hotel in BKK.20jaar Mercedes gereden diverse modellen nooit pech gehad.Ruim 2 jaar geleden kocht hij een Audi 8 Cyl.,hij heeft meer in de werkplaats gestaan dan dat hij er mee gereden heeft,warm lopen(files) olie verbruik (meer dan 1L per week) en veel technische storingen,bedrading,airco,remcilinders enz.Ik denk dat de Audi niet voldoet aan het drukke verkeer in BKK. De eigenaar v.h.Hotel heeft contact gezocht met meerdere Audi rijders en ze hadden allemaal het zelfde probleem.Nu rijd hij weer in een nieuwe Mercedes zonder problemen.PS. 2 weken geleden stond in het blad Autoweek,de 10 beste en slechtste motoren van Auto,s. No 1 van de slechtste stond Audi, 1-2en3 van de beste Honda-Toyota-Mercedes.
Ik woon nu 5 jaar in Thailand, en heb een keer een R8 gezien.
Ze zullen wel duur zijn, 120% invoerrechten geloof ik.
Of misschien nog wel méér!
Even voor je gecheckt: voor die R8 geldt een invoerrecht van 200% dus dat tikt aardig aan……..
Licht er aan waar je woont in Thailand Jan.
In het weekend zie je hier in Pattaya auto’s voorbij komen van welgestelde Thaien uit Bangkok,die je ergens anders niet vaak zal zien.
Bij mij in de Soi zit Nova Amari met die -5 graden tent,wat daar in het weeken voor de deur staat.ongelooflijk,lijkt de showroom van Hessing wel.
Wat ik wel leuk vindt is dat de gewone Thai geen idee heeft wat zo,n auto nu wel kost.
Jaren geleden woonde ik in een groot huurhuis,met naast mij een huis dat 5 keer zo groot was,de eigenaar was een Duitser en die reed in een Ferrari cabrio,mijn vrindin dacht dat het een goedkope auto was,want er zat geen dak op,ik heb haar verteld wat die wagen ongeveer koste,toen begreep ze het helemaal niet meer.
Dag Jan Thiel,
Sorry dat ik je zo ‘lastig’ val.
Maar ben jij de Jan Thiel van Jamathi?
Ik ben namelijk momenteel in Thailand met een brommer aan het rondrijden en zou graag eens een pintje met je drinken als dat zou gaan!
Stuur me een e-mail als je kan, ik weet niet hoe ik je anders kan bereiken!
[email protected]
MVG
Lars uit Belgie!
Wat ben ik weer traag…..
Voor auto’s die hier in Thailand bij een Thaise fabriek uit CKD-pakketten in elkaar gezet wordt, geldt in principe dezelfde rato invoerheffingen als voor de complete ingevoerde versie.
Echter……
Het is aan de importeur gelegen om de douane er van te overtuigen dat het in elkaar zetten van de auto’s aanmerkelijk voordeel oplevert voor Thailand.
Met andere woorden, het totaal van de belastingopbrengsten van de montage in Thailand moet gelijk zijn aan de belastingopbrengsten bij complete import.
Natuurlijk is er altijd aan de voorwaarden te sleutelen…………
Bij dit soort vraagstukken m.b.t. buitenlandse investeringen speelt het BOI – Bureau of Investments – van het Ministry of Commerce een belangrijke rol. Daarmee worden tevoren afspraken gemaakt over voorwaarden, investeringen en het toe te passen belastingregime. Zo wordt bijvoorbeeld uiteindelijk helemaal geen invoerrechten betaald over auto’s die na de assemblage worden uitgevoerd naar een ander land. Thailand is natuurlijk vooral geinteresseerd in het daar laten plaatsvinden van de economische activiteiten, maar als de producten uiteindelijk ook in dat land aan de man worden gebracht moeten er gewoon invoerrechten e.d. worden betaald.
HansNL heeft het over ckd pakketten, ter verduidelijking ckd betekent “completely knocked down”.
Peter, dat snap ik ook – zie wat ik daar hierboven eerder over schreef – maar dat maakt verder geen enkel verschil.