Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Eduard: De beste man is 75 jaar oud en heeft het eeuwige leven niet. Tegen de tijd dat hij de 80 aantikt, is zijn kleindochter bezig met e
- Peter (redactie): Beste Tino, je spreekt jezelf tegen. Eerst schrijf je dat stemmen kopen een dwaze en onjuiste stereotypering is. En een stukje ver
- TheoB: Nou GeertP, Ik denk dat de neo-feodale elites – dat zijn de (ultra) royalisten binnen de adellijke, militaire en zakelijke elite
- Eduard: Is het niet de farang zelf die meent sinterklaas te moeten spelen? Hoezo wordt zo vaak de farang afgespiegeld als de ‘wandel
- Kopkeh: Zo knap van je dat je al die ervaringen kunt bundelen en sorteren. En later in een verhaal in deze prachtige landschappen aan ons
- Wil: Geweldig verhaal, heerlijk gelezen
- Rudy: Een schromelijk onderschatting van Geert. Een biljoen keer gelijk heeft hij. En inderdaad enkel hun schaamte (voor zo een dingen d
- Rudy: Het enige wat ik zie floreren zijn digitale betaalapps en aanverwante QR-codes . In 1 jaar van niets naar een niveau waar in elk g
- Rudy: Ze kunnen nog niet eens deftige software en IT leveren om de websites van hun ambassades uit het niveau van de jaren 80 te tillen.
- Rudy: Ik heb vandaag op een marktje in Pattaya een flesje water gekregen van een Thaise dame. De eerste keer in 35 jaar dat ik ooit iets
- Rudy: ‘Hij was de geldschieter geworden, degene die altijd moest geven, zonder dat iemand vroeg of hij nog kon of wilde.’ I
- Annelies: Behoorlijk heftig als je pinpas door de schoonfamilie als een soort plastic sinterklaas wordt gezien.
- fred: Wel hopen je er niet ziek wordt. In Vang Vieng hangen zelfs borden waarop te lezen staat dat wanneer je je voelt ziek worden je be
- GeertP: Het is te hopen Erik dat je geen gelijk gaat krijgen, weer een militaire junta daar zit niemand op te wachten, de laatste heeft aa
- Tino Kuis: Wel goed geschreven en ik ben het er grotendeels mee eens, behalve dan dit citaat: ” En dan de Pheu Thai Party zelf. Het
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Koh Adang
- Koh Chang
- Koh Hong
- Koh Jum
- Koh Khao Yai
- Koh Kood
- Koh Landing
- Koh Lanta
- Koh Larn
- Koh Libong
- Koh Lipe
- Koh Madsum
- Koh Mor
- Koh Phangan
- Koh Phayam
- Koh Phi Phi
- Koh Phra Thong
- Koh Racha Noi
- Koh Samae San
- Koh Samet
- Koh Samui
- Koh Si Chang
- Koh Talu
- Koh Tao
- Koh Tarutao
- Koh Tup
- Koh Yao Noi
- Kok Mak
- Phuket
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Ubon Ratchathani Candle Festival
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Geld overmaken
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Koningsdag
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verhuizingen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Lezersvraag » Lezersvraag: Waarom vallen er dagelijks gemiddeld 75 doden in het Thaise verkeer?
Beste lezers,
Waarom vallen er dagelijks gemiddeld 75 doden in het Thaise verkeer?
Groet,
Wim
Over deze blogger
- Ingezonden Bericht
Lees hier de laatste artikelen
Oudere postings van deze blogger
- Cultuur24 november 2024Gedicht v/d week: De stilte van een oranje ochtend
- Leven in Thailand24 november 2024Je maakt van alles mee in Thailand (180)
- Lezersvraag24 november 2024Legalisatie handtekening van mijn Thaise vrouw voor volmacht (Nederlandse) notaris?
- Lezersvraag24 november 2024Hoe regel ik een huwelijk in Thailand en breng ik mijn partner naar België?
Rij maar is een dagje rond met de brommer,dan weet je het.
Kom eens meerijden en kijk goed uit je ogen. Dan heb je geen uitleg nodig.
Hoeveel redenen wil je: 10, 20 of 50?
Kortom; het is een complex van veel verschillende factoren waarvan sommigen elkaar versterken en sommige elkaar afzwakken, varierend van gedragsfactoren (te hard rijden, onder invloed rijden, geen afstand houden, geen onderhoud aan voertuigen,onvoldoende kennis van verkeersregels, macho-gedrag) via onvoldoende handhaving van de regels tot infrastructurele factoren (slecht wegdek, slechte verlichting, geen gescheiden rijbanen, U-turns).
Feit is dat de meeste doden vallen onder jonge mannen van 15 tot 30 jaar, op secundaire wegen, op weg op de brommer/motor.
Omdat hier een heleboel mafkezen rondrijden die geen rekening houden met de andere weggebruikers, geen afstand houden, de wegmarkeringen niet respecteren, de verkeersborden negeren, spookrijden, de mentaliteit hebben eerst is eerst enz… ze zouden beter het rijbewijs pas afgeven na een IQ test want ik zie er maar weinig rondrijden die hun verstand gebruiken.
Voer die IQ test dan ook maar gelijk in voor buitenlanders, die verhoudingsgewijs vaak bij ongelukken betrokken zijn, omdat velen menen dat zij zonder rijbewijs in staat zijn om met een gehuurde motorfiets aan het verkeer deel te nemen.
Beste Philippe je bent vergeten te vermelden dat de Thai (net als de farang) flinke innemers zijn, dus al
alcoholmisbruik werkt flink mee aan de onveiligheid
Mijn vrouw en ik overwinteren jaarlijks in Thailand en verblijven dan bij vrienden die er wonen. Na eerst een weekje wennen en aanpassen rijden we vanuit Bangkok dan op ons gemak naar Chiangmai. We doen daar een dag of 3 over. Waar we bij voorbaat rekening mee houden is met de infrastructuur: slecht wegdek, slechte verlichting, geen gescheiden rijbanen, U-turns. Maar nog veel meer met het verkeersgedrag van de Thaise weggebruikers. Dat gedrag is zonder meer slecht te noemen, en het betert niet, zoals door ons gezien in de afgelopen jaren. Veel te hard rijden, lichtzinnig inhalen, geen acht slaan op mede-weggebruikers, met alcohol achter het stuur en op de brommer, tegen het verkeer in rijden, rood licht negeren, enzovoorts.
Dat de infrastructuur niet optimaal is, dat weet je. Dat je voorzichtig bent, dat doe je. Als antwoord op de vraag naar de vele dagelijkse verkeersslachtoffers meen ik te moeten stellen dat het de Thai gewoonweg onverschillig laat. Niet bij alle Thai natuurlijk, wel bij de meeste van hen. Thai zijn zeer fatalistisch.
Soms lijkt het alsof, vooral de jongelingen, de dood in het verkeer als een uitweg kiezen om snel naar een volgend, hopelijk beter, leven te reïncarneren.
Ik rij nu 12 jaar met de auto en motorfiets in Thailand. Ik besef ten volle dat de psychologie van de gemiddelde Thai veel dwingender is dan het Thaise verkeersreglement. De doodsverachting waarmee de Thaise jeugd zich al te vaak in het verkeer smijt blijft me volstrekt onbegrijpelijke waanzin.
Ja ik vraag mij ook af hoe dat komt, want als je hier rond rij dan is het onvoorstelbaar dat het er maar 75 zijn.
Ik rij hier nu een aantal jaren rond maar verbaas me er nog steeds over. Het s hijnt gewoon niet tot ze door te dringen dat het wel verstandig zou zijn om even om je heen te kijken voor je oversteekt oid. Of verkeerslichten en etrepen op de weg versiering zijn en de rest van het verkeer wel met hun rekening zal houden. Het is niet alleen een kwestie dat ze geen goede rijopleiding krijgen maar nog meer heeft het met mentaliteit te maken volgens mij.
Omdat het halen van een rijbewijs helemaal, maar dan ook helemaal niets voorsteld. Daarbij rijden er heel veel rond zonder rijbewijs en bij de brommers is dat vijf x erger.
er is maar 1 echte reden en dat is de totale afwezigheid van rechtshandhaving.
we kunnen ons als wersterse verkeerdeelnemer nu wel op een hogere trede zetten dat de thai, maar je moet wel zo eerlijk toe te geven dat men zich in het westen alleen aan de regels houdt omdat de kans op een boete of andere straf zeer groot is. haal de rechtshandhaving van straat en binnen maximaal een jaar is het ook op nederlandse wegen anarchie.
ter voorkoming van misverstanden:
ik rijd jaarlijks 40a50,000 km met de auto en zo’n 8,000 km/jaar met de brommer. ik weet dus waarover ik spreek ik en kan goed leven met het verkeer in thailand. zolang je maar alert blijft is het best te doen.
idioten en verkeers aso’s vind je in nederland en belgie net zo goed als hier.
Ik ben het slechts gedeeltelijk met je eens. Uiteraard deugt er helemaal niets van de handhaving maar een scooter die zonder links of rechts te kijken een 6 baansweg oversteekt is geen aso maar gewoon stom. En dat heeft volgens mij met hun mentaliteit te maken.
Het aantal gewonden is een veelvoud van het aantal verkeersdoden. Brommerrijders dragen vaak geen helm hetgeen bij een ongeluk in veel gevallen hersenletsel tot gevolg heeft…. en dat kan dan weer tot blijvende invaliditeit leiden. Blijvende invaliditeit betekent extra kosten en een inkomen minder in de familie, waardoor men in armoe belandt waar bijna geen uitweg mogelijk is.
Afgezet tegen het aantal verkeersdoden in Duitsland in 1970 (21.000) met een inwoneraantal van 61 miljoen, maakt dat 0,034 procent is het aantal verkeersdoden in Thailand van ongeveer 27.000 met een inwoneraantal van een kleine 70 miljoen ongeveer 0,038 procent niet buitensporig.
Zeker als je daarbij in aanmerking neemt de manier waarop een rijbewijs in Thailand verkregen kan worden (is de laatste tijd wel moeilijker geworden maar er rijden nog veel ‘oude’ rijbewijzen rond en veel niet bestaande rijbewijzen:-)), en de kwaliteit van veel wegen en andere infrastructuur, dan valt het eigenlijk nog wel mee. Ook als je weet dat er destijds in Duitsland niet zoveel tweewielers aan het verkeer deelnamen als nu in Thailand.
Positief is het aan de overzijde van de kruising kunnen zien van de verkeerslichten (en eventueel hoeveel seconden je nog wachten moet) zodat je geen nekkramp krijgt zoals in NL en Duitsland etc. en dat er toch wel hard wordt gewerkt om wegen te verbeteren en/of verbreden.
Velen rijden als gekken om maar vooraan in de rij bij het stoplicht te kunnen staan en anderen die daarna een deel van de rij inhalen aan de linkerkant, worden evenzo vriendelijk er weer tussen gelaten.
Er is van echt gedisciplineerd weggedrag bij de meesten echter weinig te merken.
Scooters etc. zijn een plaag waarmee je rekening te houden hebt.
Er is in de afgelopen 50 (!!!) jaar wel enige voortuitgang geboekt in de verkeersveilgheid in Duitsland. Zozeer zelfs dat het aantal verkeersdoden nu jaarlijks ongeveer 3275 is.
https://www.dw.com/en/deaths-on-german-roads-increased-in-2018/a-49531541
Ook in Nederland was het aantal verkeersdoden rond 1970 twee derde van het aantal verkeersdoden in Thailand nu.
Wat is er in die afgelopen 50 jaar in Nederland veranderd? Betere rijexamens? Betere wetshandhaving? Betere mentaliteit? Of misschien betere infrastructuur als fietspaden, ongelijkvloerse kruisingen etc.
Zoals Chris al zei vallen de meeste doden (85%) onder de brommers, bij jonge mannen en op secondaire wegen. Pas eerst de infrastructuur aan: fietspaden, snelheidsbegrenzers op brommers, geen U-turns meer zonder lichten,
Wat is er in die afgelopen 50 jaar in Nederland veranderd?
Betere rijexamens? Jazeker. Je moet nu echt al kunnen rijden als je wilt slagen. Vroeger zei men dat je het rijden wel zou leren door het te doen.
Betere wetshandhaving? Wis en donders. Kijk eens naar al die camera’ s langs de wegen in plaats van de overbekende Porsches. Dat was het enige en het werkte niet goed. Aangekondigde en onaangekondigde snelheidscontroles. Alcohole-controle 24 uur per dag. Waarschuwingen langs de wegen dat je te hard rijdt. Snelrecht. Inname van rijbewijs bij dronken rijden.. Sinds de jaren 80 zijn er honderden onderzoeken en experimenten uitgevoerd om de verkeersveiligheid te vergroten, naast de toename van kennisuitwisseling met onderzoeksresulaten in andere landen.
Betere mentaliteit? Jazeker. Glaasje op, laat je rijden (Johnny Hoes) was zelfs een tophit in de muziekwereld. Iedereen kon het meezingen.
Of misschien betere infrastructuur als fietspaden, ongelijkvloerse kruisingen etc.: ook.
Geen behoorlijke rijopleiding.Geen gecertificeerde helmen zo als in Europa. Geen controle op bestaande wet en regelgeving (rijden zonder helm of rijbewijs , minimum leeftijd bestuuder, geen of slechte verlichting, spookrijden, door rood verkeerslicht rijden). Geen verkeers inzicht en voortshreidend inzicht. Geen periodieke voertuig keuringen. Geen minimum snelheid voor voertuigen op bepaalde wegen. Telefoneren, appen en internetten tijdens het rijden. Te langzaam rijden wanneer het niet hoeft en te hard wanneer het niet kan. Geen sociale verkeers vaardigheden (langduurig op de rechter rijstrook blijven rijden waardoor links ingehaald wordt. Impulsief denken en handelen.
Geen gordels als er een ongeluk gebeurd lig meestel de pick up om zijn kop en wat dacht je al die gasten die los in de bak zitten.
De evolutie is hier een pak minder geleidelijk gegaan als bij ons. 30 jaar geleden reden de meeste Thainog met een fiets en in het beste geval met een oude scooter.
Op twee decennia hebben ze al die onervaren mensen een krachtige pick-up in handen gegeven.
De infrastructuur de rijopleidingen en ervaringen zijn helemaal niet gevolgd op de evolutie van het verkeer.
Als regelmatig gebruiker van de Thaise weg kan ik wel een paar redenen noemen:
– de afwezigheid van goede rijopleidingen: buiten Bangkok rijd iedereen van 16+ zonder rijbewijs in een auto
– met (veel) drank op achter het stuur kruipen is in Thailand de normaalste zaak van de wereld
– de grote hoeveelheid brommers die sneller rijden dan auto’s
– de vele soorten weggebruikers: van voetgangers tot koeien en honden (zeker in het donker)
Dat hebben wij ook veel gezien. In de avknduren gaan honden op het nog warme asfalt liggen.oppassen geblazen.
Ik zit hier op honderd meter afstand op een zijstraat van een voorrangsweg.
Plotseling een knal op de voorrangsweg.
En ja hoor, er ligt er weer één. Een motorbike en een paar meter verderop een fallang.♂
Na 20 minuten stilliggen komt de ambulance.
5 minuutjes later wordt hij ingeladen.
Over zijn toestand heb ik geen idee..
De motorbike zie ik al niet meer.
Politie vertrekt ook..
Dat er ook nog wordt gekeken naar de toedracht van het ongeluk, nee dat idee had ik niet…
Maar het is vrijdag, dan gebeuren er altijd ongelukken.
Want dan is er markt..
Maandag gebeuren er weer ongelukken , is er ook markt..
Soms is er in Thailand toch van enige continuïteit sprake…
Dit bericht Apte ik twee jaar geleden naar enkele vrienden.
Navraag bij een paar stalletjes leerde mij dat het meestal falangs waren die op het asfalt terecht kwamen.
Ik begin hierdoor toch wel een beetje te twijfelen aan een vaak door ons zelf aangepraat superioriteids gevoel.
Ik mis nog een reden die helemaal niet genoemd wordt.
Of je moet het onder mentaliteit scharen.
Ik hoor links en rechts mensen zeggen dat het een lotsbestemming is als er jou iets overkomt.
Dus waarom zou je voorzichtig zijn en goed uitkijken.. als het goed gaat overkomt je niks.
En als jou wel iets akeligs overkomt dan was dat helaas jouw lot…. berusting.
Daar komt waarschijnlijk die mentaliteit (onverschilligheid ) vandaan.
Is dat de invloed van het boeddisme ?
Wij waren een jaar geleden 3 weken in Thailand, ook in drukke steden. In Chiang Mai en Chiang Rai, veel met de auto op pad geweest. We hebben ons verbaasd over het drukke en onoverzichtelijke verkeer. Maar we hebben geen enkel ongeluk gezien, ook niet in Bangkok. Daar hebben we ons niet met de auto verplaatst maar wel naar het drukke verkeer gekeken op de vele voetgangersbruggen. Daar neem je beter de Metro.
De zus van mijn vriendin heeft hier ook makkelijk 8 rijlessen gehad toen zei de man “hier heb je een rijbewijs, ga maar oefenen”…het is toch een wonder dat er niet veel meer doden vallen!
Kinderen van de zus van mijn vriendin heb ik in Chiang Mai allebei rijles laten nemen. Prima opleiding en ze rijden voortreffelijk, dus ach maar net wat je wilt en welke adressen je uitzoekt. Maar net als zo vaak, alle waar voor zijn geld. Voor een dubbeltje op de eerste rij zitten lukt ook hier niet.
Omdat een rijbewijs gewoon te koop is
Dus iedereen weer volop los over hoe slecht het hier is geregeld, hoe fatalistisch Thaien zijn, hoe slecht de opleiding en het rijgedrag en wat er allemaal meer te verzinnen is.
Heeft iemand er wel eens over nagedacht hoeveel doden er in Nederland zouden zijn, als er daar net zoveel kleine motorfietsen (let op dus geen 50cc scooters) zouden rondrijden als in Thailand. De vergelijking zou dan wel eens heel anders uit kunnen vallen.
Beste mattheus,
Ik zou je gelijk geven als óók in NL de handhaving én de infrastructuur én de rijopleiding én het rijexamen van hetzelfde niveau zouden zijn als in TH. Maar zoals je wellicht weet is het niveauverschil dramatisch (voor Thailands verkeersslachtoffers).
Hier in de Isan (Sikhiu) zie je veel dat de motoren opgeleukt worden, gouden spaakwielen- luide uitlaat en de spiegels worden verwijderd, dus te hard rijden zonder helm en rijbewijs te jong en op een bochtige weg niet kijken naar de borden of strepen op de weg en maar inhalen zonder te kijken bij kruisingen en 40 km bochten en het liefst met drie of meer kinderen en ook nog naast elkaar rijden en dan vraag je toch om ernstige ongelukken!