Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Eduard: De beste man is 75 jaar oud en heeft het eeuwige leven niet. Tegen de tijd dat hij de 80 aantikt, is zijn kleindochter bezig met e
- Peter (redactie): Beste Tino, je spreekt jezelf tegen. Eerst schrijf je dat stemmen kopen een dwaze en onjuiste stereotypering is. En een stukje ver
- TheoB: Nou GeertP, Ik denk dat de neo-feodale elites – dat zijn de (ultra) royalisten binnen de adellijke, militaire en zakelijke elite
- Eduard: Is het niet de farang zelf die meent sinterklaas te moeten spelen? Hoezo wordt zo vaak de farang afgespiegeld als de ‘wandel
- Kopkeh: Zo knap van je dat je al die ervaringen kunt bundelen en sorteren. En later in een verhaal in deze prachtige landschappen aan ons
- Wil: Geweldig verhaal, heerlijk gelezen
- Rudy: Een schromelijk onderschatting van Geert. Een biljoen keer gelijk heeft hij. En inderdaad enkel hun schaamte (voor zo een dingen d
- Rudy: Het enige wat ik zie floreren zijn digitale betaalapps en aanverwante QR-codes . In 1 jaar van niets naar een niveau waar in elk g
- Rudy: Ze kunnen nog niet eens deftige software en IT leveren om de websites van hun ambassades uit het niveau van de jaren 80 te tillen.
- Rudy: Ik heb vandaag op een marktje in Pattaya een flesje water gekregen van een Thaise dame. De eerste keer in 35 jaar dat ik ooit iets
- Rudy: ‘Hij was de geldschieter geworden, degene die altijd moest geven, zonder dat iemand vroeg of hij nog kon of wilde.’ I
- Annelies: Behoorlijk heftig als je pinpas door de schoonfamilie als een soort plastic sinterklaas wordt gezien.
- fred: Wel hopen je er niet ziek wordt. In Vang Vieng hangen zelfs borden waarop te lezen staat dat wanneer je je voelt ziek worden je be
- GeertP: Het is te hopen Erik dat je geen gelijk gaat krijgen, weer een militaire junta daar zit niemand op te wachten, de laatste heeft aa
- Tino Kuis: Wel goed geschreven en ik ben het er grotendeels mee eens, behalve dan dit citaat: ” En dan de Pheu Thai Party zelf. Het
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Koh Adang
- Koh Chang
- Koh Hong
- Koh Jum
- Koh Khao Yai
- Koh Kood
- Koh Landing
- Koh Lanta
- Koh Larn
- Koh Libong
- Koh Lipe
- Koh Madsum
- Koh Mor
- Koh Phangan
- Koh Phayam
- Koh Phi Phi
- Koh Phra Thong
- Koh Racha Noi
- Koh Samae San
- Koh Samet
- Koh Samui
- Koh Si Chang
- Koh Talu
- Koh Tao
- Koh Tarutao
- Koh Tup
- Koh Yao Noi
- Kok Mak
- Phuket
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Ubon Ratchathani Candle Festival
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Geld overmaken
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Koningsdag
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verhuizingen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Lezersvraag » Lezersvraag: Waarom alles sluiten voor 55 doden?
Lezersvraag: Waarom alles sluiten voor 55 doden?
Beste lezers,
Waar is Thailand mee bezig? 55 doden op 70 miljoen mensen en bijna alles sluiten. Kunnen ze dan niet beter altijd gesloten blijven want volgens mij sterven er bij elk virus wel 55 mensen.
Groet,
Henk
Over deze blogger
- Ingezonden Bericht
Lees hier de laatste artikelen
Oudere postings van deze blogger
- Cultuur24 november 2024Gedicht v/d week: De stilte van een oranje ochtend
- Leven in Thailand24 november 2024Je maakt van alles mee in Thailand (180)
- Lezersvraag24 november 2024Legalisatie handtekening van mijn Thaise vrouw voor volmacht (Nederlandse) notaris?
- Lezersvraag24 november 2024Hoe regel ik een huwelijk in Thailand en breng ik mijn partner naar België?
Eenzelfde vraag kun je voor elk willekeurig ander land stellen, en er net zo min een sluuitend antwoord op krijgen. Waarom is überhaupt globaal de boel op slot gedaan? Wereldwijd zijn er meer dan 7.000 miljoen mensen; er zijn iets meer dan 4 miljoen besmettingen, en er zijn nog geen 0,3 miljoen overlijdens.
Neem nu Italië: hoe hysterisch werd in de media niet gereageerd op elke besmetting en overlijden meer per dag. En kijk nu eens naar het Ver. Koninkrijk: het aantal besmettingen en doden stijgen boven die van Italië uit, en er kraait geen haan meer naar!!
Waarom is wereldwijd de aanwijzing/het voorbeeld van China/WHO begin maart jl zo slaafs opgevolgd?
Als je op een IC afdeling van een ziekenhuis zou MOGEN werken, zou je al snel anders redeneren denk ik. Het hemd en rok principe geldt ook bij de zogenaamde keuze tussen covid uitbreiding voorkomen en de economie redden Of dat ik gewoon kan reizen. Als je stewardess zou mogen zijn kijk je er toch ook anders tegenaan. Ik ken er een paar die niet staan te trappelen.
gisteren sprak ik een vpk die op de iC werkt en er waren 49 IC bedden met Corona
Thans nog 18 bedden bezet in Noord Nederland.
Nu komt de tweede golf.
En wat betreft |Thailand ik geloof er niets van dat het Covid Centre de cijfers op orde heeft .
Ja en zoals ik het vaker beschreef :55 dood 10 miljoen werkloos en honger ??
Brazille 10000 doden ,ook niet de juiste cijfers
Uitgaande van de hoeveelheid doden en dat dit ook iets zegt over het aantal besmettingen, lijkt mij goed contactonderzoek voldoende om eventuele haarde van besmettingen in te dammen. In Nederland sterven er ongeveer 400 mensen per dag aan allerlei ziektes ongelukken etc, in Thailand zal dat niet veel anders zijn, maar dan ongeveer een factor 4 meer. Ik weet niet de exacte cijfers over sterfte in Thailand. Met 55 doden aan Covid 19 lijkt mij geen sprake van substantiële oversterfte. Misschien dat overheid bang is voor demonstraties of andere uitingen van onvrede over het beleid van deze regering. Door strenge maatregelen kunnen ze dit beheersen, maar misschien is dit te cynisch.
Beste Henk,
Juist door alle (zware) maatregels is het geregistreerde dodental gelukkig zo laag en komen er weinig bij. Als Thailand dit niet had gedaan waren in mijn optiek de gevolgen niet meer te overzien geweest. Het thaise zorgsysteem zou dat tevens nooit aangekund hebben.
Precies, Rene, zo denk ik er ook over. Het is juist door de strenge maatregelen dat het dodental en de druk op de gezondheidszorg beperk bleef. Dat geldt voor veel landen als Zuid-Korea en Taiwan.
Het wordt China juist verweten dat ze niet al na een paar doden heel strenge maatregelen hebben genomen waardoor het virusje zich wereldwijd kon verspreiden.
De Verenigde Staten namen pas erg laat maatregelen die ook nog eens erg wisselden per staat en daar zijn nu bijna 80.000 doden.
Je kunt niet zeggen: ‘We nemen pas strenge maatregelen bij 100 of 1000 doden’ want dan is het te laat.
Aan de andere kant heb ik de economische gevolgen onderschat waardoor er ook veel ellende en doden zijn door werkeloosheid en armoede .
Het is een duivels dilemma waarvoor geen 100% juiste oplossingen bestaan. Als je deze maatregel kiest is dat voor dit beter en voor wat anders slechter. Weeg het maar eens goed af. Ik ben blij geen beleidsmaker te zijn. Ze doen het eigenlijk allemaal verkeerd…..
De Thaise gezondheidszorg kent 1 zeer belangrijke factor en dat zijn de zogenaamde อสม (healthcare vrijwilligers). In ieder dorp zijn er deze vrijwillers die zich bekommeren over 8 huishoudens. Een dorp met 40 huizen heeft dus 5 vrijwilligers. Zij staan hier werkelijk aan het front en zorgen dat mensen in hun dorp zich houden aan de maatregelen (quarantaine, avondklok, dragen van mondkapjes etc). Uniek in deze wereld.
Daar heb ik in 2013 (lijkt erg lang geleden) over geschreven, petervz, hier:
https://www.thailandblog.nl/gezondheid-2/volksgezondheid-thailand-succesverhaal/
Klein citaatje:
Deze vrijwilligers zijn de ruggengraat van één van de meest succesvolle openbare gezondheidssystemen ter wereld. Ze hebben bv mede gezorgd voor een forse daling van infectieziekten als HIV, malaria en dengue.
WHO, 2012
Gezondheidsvrijwilligers in de dorpen
Laat ik beginnen met iets te zeggen over de gezondheidsvrijwilligers in de dorpen, omdat zij misschien wel de belangrijkste bijdrage leverden aan de verbetering van de volksgezondheid, vooral op het platteland, en bovendien helaas niet zo bekend zijn.
In het Engels worden ze ‘Village Health Volunteers’ genoemd en in het Thais, met een afkorting, อสม, ‘oh sǒ mo’. Vijftig jaar geleden gesticht door dokter Amorn Nondasuta (nu 83 jaar oud) bedraagt hun aantal op dit moment 800.000, wel één per twintig huishoudens. Ze zijn in ieder dorp te vinden (helaas ben ik er niet achter kunnen komen of ze ook in de steden functioneren, misschien is er een lezer die dat weet of het kan navragen? Ik vermoed van niet).
Deze vrijwilligers hebben er voor gezorgd dat de basis gezondheidszorg eerlijker werd verdeeld. In een land waar machten rijkdom vanuit Bangkok uitstralen, is dit één van de weinige voorbeelden van een betrekkelijk zelfstandig op de gemeenschap gebaseerd en uit de gemeenschap voortgekomen effectief programma. De veelomvattende activiteiten van deze vrijwilligers laten duidelijk zien dat zeer velen zich wel degelijk bekommeren en zich inzetten voor het algemeen en collectief belang van Thailand.
Ik was me er niet van bewust dat dit hier bestond. Ik ken een dergelijk systeem wel uit Tanzania. Dus niet zo uniek maar wel handig
Wij hebben juist politici gekozen om duivelse dilemma’s op te lossen. Wat er nu in de meeste landen gebeurd is, is dat men vrij klakkeloos uitsluitend de adviezen van medici/virologen (die overigens niet allemaal hetzelfde denken) heeft gevolgd zonder zich echt te bezinnen op de gevolgen van de maatregelen.
Goed crisis management betekent ook het consulteren van experts op andere gebieden (gerontologie, onderwijs, recht, economie, logistiek, buitenlandse politiek, menselijk en groepsgedrag, (kinder)psychologie, IT etc) en het duidelijk communiceren van de beslissingen en overwegingen. (Een voorbeeld dan maar. Iedere politicus roept om een internationale, wereldwijde aanpak van het virus. Waarom dan toch een tamelijk ordinaire geld-ruzie met Italie en Spanje, waarom niet een internationaal systeem van produceren en distribueren van benodigd materiaal (met prijscontrole), waarom niet een scenario van een luchtbrug van patienten naar ziekenhuizen met capaciteit ook over de grens om overbelasting te voorkomen, waarom niet het leger ingezet om voedsel te maken en/of te distribueren, waarom niet de aandelen-beurzen gesloten, waarom niet een internationale coordinatie voor een medicijn en een vaccin)
Voor mij is zonneklaar dat het daar eigenlijk volledig aan heeft ontbroken en dat dat ook een van de belangrijkste redenen is waarom zoveel mensen meer dan genoeg hebben van de zware maatregelen. En een basis voor allerlei complottheorieen omdat een groot aantal basale vragen niet beantwoord werden. Het schijnt ook een schande te zijn voor poiltici om te erkennen dat we een aantal zaken niet weten.
Op tijd maatregelen nemen blijkt erg goed te hebben gewerkt. Daarnaast ook het type maatregelen. Bijv. het vroegtijdig beperken van vliegverkeer, en het verbieden van extreem drukke evenementen zijn effectief gebleken. Een voorbeeld daarvan zijn veel Europese landen: Nederland liet nog eind maart vliegen op Milaan, alsook toerisme naar wintersportgebieden was mogelijk. In VS werd er al op 1 feb een vliegverbod ingesteld en je ziet nu dat daar het aantal doden per 1 Miljoen inwoners beduidend lager ligt dan in Belgie, UK, Italie, Spanje, Nederland (de top 5 van Europa). Als je daarbij bedenkt dat als je NewYork uit de cijfers haalt (dat is de grootste brandhaard in de VS, en waar veel buitenlanders arriveren) de cijfers overeenkomen met die van Duitsland, die een snel en zeer restrictief beleid heeft gevoerd.
Zonder dat ik de cijfers van Thailand voor 100% geloof denk ik wel dat de kans om hier het virus op te lopen klein is, met name omdat men veelal buiten leeft. De grootste kans op infectie blijkt er te zijn als grotere groepen mensen voor langere tijd (2-3 uur) binnen zitten. Denk aan carnaval, apres ski, slecht weer,……..
Hele goede analyse is gemaakt door Maurice de Hondt op zijn blog. Aanrader is het artikel https://www.maurice.nl/2020/05/07/de-achterhaalde-mantras-van-onze-virologen-en-de-grote-gevolgen/
Beste Rene, in jouw antwoord zitten 2 aannames verscholen die ons allemaal ingepeperd zijn. Het is maar de vraag of er onaanvaardbaar sterfte zou hebben plaatsgevonden als geen maatregelen zouden zijn genomen. Er is een groot verschil tussen niets doen en beheerst overheidsoptreden. Zie Zweden.
De maatregelen kosten Thailand honderden miljarden baht. Dat verlies wordt genomen alsof het gewone zaak is. Maar waarom is er niet voor gekozen voor een tiental miljard baht her en der een corona-kliniek neer te zetten. China ging Thailand op dit punt ook al voor.
Geldt tevens voor Nederland, hoor. Wobke Hoekstra voorspelt voor eind van het jaar een begrotingstekort van meer dan 92 miljard euro. Had nou in de vier windstreken van Nederland een kliniek gebouwd met elkj een budget van 3 milj euro, dan was ons 80 miljard bespaard genlven.
Bedoel je dat het bouwen van die klinieken andere maatregelen overbodig zouden hebben gemaakt? Daar kan ik me niet zoveel bij voorstellen, maar je kunt het vast onderbouwen, toch?
Nee, natuurlijk niet, maar zoals ik al zei: er is een groot verschil tussen niets doen en beheerst optreden. Nu is er handelen uit paniek gaande wegens schrik Italiaanse toestanden naar binnen te halen. Dit argument werd helemaal een hachelijke lockdown-rechtvaardiging toen in Spanje oversterfte optrad. Dat hetzelfde gebeurt in het VK wordt niet benoemd. Brexit?
Waar was Europa, daar waar de EC zich zelfs bezig houdt met de lengte en breedte van een te leggen stoeptegel?
Er is uit (faal)angst en en op basis van hoop op beter gehandeld. Angst is een slechte raadgever en hoop een slechte strategie. Er was eind februari/begin maart meer dan voldoende kennis beschikbaar. China had al klinieken extra uit de grond gestampt, Taiwan ging niet op slot maar tracken en tracen, Singapore had een app en Zuid-Korea zette in op massaal testen. Er lag zelfs een half onderzocht sars1-vaccin op de plank van het Erasmus. In 2013(!!!) was men er al mee bezig. Zelf maar eens googlelen. Leesvoer zat. Uiteindelijk durfde Rutte niet, daar waar Zweden wel rug recht houdt. Bescherming bieden aan ouderen door hen af te zonderen en de zieken in quarantaine zetten. De gezonden en jongeren de economie laten doorzetten. Dat allemaal durfde “men” niet te propageren omdat niet het beeld opgevoerd mocht worden dat met name ouderen zouden gaan sterven. Maar zie, wat is afgelopen weken in ziekenhuizen, verpleeginrichtingen, rustoorden etc. gaande geweest? Tot honderd miljard euro wordt alleen al in 2020 ingezet, alsof het niets is? De schade zal in 2021 als een tsunami op ons afkomen. Voor ettelijke miljarden euro was afzondering van kwetsbaren gerealiseerd!
Goed dat je Singapore noemt. Je ziet nu zelf met de tweede golf waarom de maatregelen nodig zijn. Blij dat er mensen zijn die er verstand van hebben en het met dit nieuwe virus zelfs nog soms in het duister tasten die de adviezen geven op basis van hun expertise dan mensen die het virus bagatelliseren en het afdoen als een griepje of onbenullig iets.
De EU heeft juist geen ene spat te vertellen op het gebied van de volksgezondheid. Dat is exclusief voor de lidstaten. Vandaar, dat een beroep daarop het vrije verkeer van goederen en mensen – DE pijlers van de EU – per direct kan blokkeren.
Net zoveel als FIFA, en het Olympisch comité dus.
Beste Johan, ik ben het volledig met je eens en had het zelf niet beter kunnen verwoorden. Het ergste is nog dat we er helemaal niets mee opschieten, we zijn nog net zo kwetsbaar voor het virus. Velen schijnen te denken dat we voorzichtig moeten zijn tot er een vaccin is ontwikkeld….Alsof dit op commando gemaakt kan worden, als je er maar genoeg geld tegenaan gooit, niet dus. Dat vaccin komt misschien nooit, en als het komt werkt het wellicht net zo goed ( of slecht ) als het griepvaccin.
Als nederland dat had gedaan als enigste land, had Europa ons geld wel verdeeld over de andere landen.
Je ziet nu al dat een begrotingstekort zoals in bijv. Italië, straks miljardensteun gaat opleveren vanuit de EU, en waar wij voor moeten gaan betalen als braafste jongetje uit de klas.
Over Thailand, als ze dit niet serieus hadden genomen en de Covid zich had verspreid buiten de toeristenplaatsen, dan was het leed met vele doden niet te overzien.
Wat kunnen al die maatregelen voor effect hebben gehad in de sloppenwijken in Bangkok waar de huizen klein zijn en iedereen dicht op elkaar woont?
Een enkele persoon met het virus zou de hele wijk moeten besmetten.
Er klopt iets niet met dit virus.
Er is best veel bekend over het virus maar ook van alles nog niet.
Wanneer je getallen per land bekijkt zijn er erg grote en vreemde verschillen.
Enkele mogelijke oorzaken zijn:
Verschillen in de wijze waarop de getallen vastgesteld worden.
Verschillen in bevolkingsdichtheid.
Lagere agressiviteit van het virus bij hogere temperatuur.
Verschillen in de genomen maatregelen
Het aantal besmettingen is bijna overal een orde van grootte hoger dan het aantal vastgestelde besmettingen, maar die orde van grootte hangt sterk af van de hoeveelheid tests en de wijze van testen
Enz.
Nb. Singapore heeft niet echt een tweede golf. Het aantal besmettingen van de lokale bevolking is blijvend zeer laag.
Het virus heeft in een later stadium toegeslagen in de verblijven van de half miljoen gastarbeiders die met 10 tot 20 mensen op een kamer wonen. Doordat zij minder oud zijn is het aantal doden er zeer laag gebleven.
covid19 gedijt het beste tussen 1 en 14 graden en een luchtvochtigheid van meer dan 6gr per kilo lucht.
boven 27 graden verdwijnt covid19.
Door de hoge temperaturen in Thailand tezamen met een hoge luchtvochtigheid is er in Azië geen tot weinig COVID 19.
Een paar opmerkingen dan maar:
1.sinds de eerste gemeten besmetting in Thailand op 13 Januari zijn er tot medio maart helemaal geen strenge maatregelen genomen of jemoet het meten van temparatuur van nog steeds inkomende toeristen tot 13 maart een zware maatregel noemen;
2. het geregisteerde dodental, inderdaad. Er wordt heel weinig gemeten dus wat niet weet wat niet deert. Als gemiddelden ook van toepassing zijn op Thailand zou zo’n 6 miljoen Thais besmet moeten zijn en het dodental ongeveer 60.000. (= 1%).
3. dat het zorgsysteem het niet aan zou kunnen is een bewering die niet gestaafd kan worden. Het systeem is nu nooit overbelast geraakt. Een vriend van me, in het management van een prive ziekenhuis in Bangkok, zegt dat het ziekenhuis voorbereid was maar nooit ook maar 1 corona patient heeft gezien.
Tja, mogelijk omdat Thailand zich realiseert dat er ‘maar’ 55 doden zijn gevallen doordat het land niet voorbereid was en er geen testsets waren…, door laks optreden zoals in China…, door het niet breed testen van het deel van de bevolking dat een verhoogd risico loopt…, door het wijzigen van de doodsoorzaak van de corona-doden om zekere redenen en als allerlaatste pas: omdat er inderdaad niet meer dan 55 doden zijn gevallen.
En, Henk, hoe zou jij reageren als er geen quarantainemaatregelen worden genomen en jouw familie bij de volgende slachtoffers is?
Zolang er geen goedgekeurd vaccin is, en geen trefzekere behandeling, steun ik de quarantainemaatregelen. Dit virus is anders dan andere en vereist een andere aanpak; ik acht dat terecht.
Dat zullen ze zich in Amerika, Italië, Frankrijk, Engeland etc etc ook wel denken. “hadden we alles maar eerder ingegrepen. Hadden we maar 55 doden (of minder) gehad, en hadden we nu alweer op kunnen starten”
Al test Thailand relatief weinig. Ze zitten nu op 3.264 testen per miljoen inwoners. En dat was tot voor kort een stuk minder zelfs. Dus de cijfers kunnen ook wel met een korreltje zout genomen worden. In Botswana wordt er meer getest.
Al geloof ik wel dat ze het onder controle hebben, want nergens zijn beelden van ziekenhuizen die de stroom patiënten niet aankunnen.
(bron voor de cijfers: coronavirus.thebaselab.com )
Ik denk dat Thailand nu de zure appel doorbijt en uiteindelijk eerder draait dan wij in Europa.
Ze zitten op 3.264 testen per miljoen inwoners. Dat lijkt mij niet te kloppen.
@Peter (voorheen Khun)
Ik probeer je al een tijdje te bereiken, maar dat lukt dus niet.
Kun je met mij contact opnemen ? [email protected].
Hallo Leo,
Ik heb al zeker 4 keer een e-mail naar je verzonden. Die komen kennelijk niet aan. Kijk eens in je spammap. Of neem een gmail account, werkt beter dan hotmail.
Toch wel:
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
De volgorde is op het aantal vastgestelde besmettingen per land, in zijn dat er Thailand 3.009. De cijfers op deze website zijn zeer accuraat en met bronvermelding.
Het gaat hier om een globalistische staatsgreep…niets meer en niets minder. Kijk de YouTube docu’s van dokter Rob Elens ,dokter wittkowski,dokter Judy mikovits,dokter rashid buttar en je hoort de waarheid over de globalistische agenda’s.
Een gelovige van een samenzwering theorie? Is de aarde misschien ook plat, bestaan er geen satellieten en is de aarde al vernietigd door die planeet aan de andere kant van de zon? En de maanlandingen hebben nooit plaats gevonden?
De “waarheid” over globalistische agenda’s wordt door een stel idioten verspreid, die met argumenten komen die zich meestal op alle fronten tegenspreken en zodanig gemanipuleerd zijn dat goedgelovigen daar zich aan vastklampen.
Maar het is natuurlijk alles schuld van Bill Gates, die de hele wereld gaat inenten met een middel dat ons tot gewillige slaven maakt.
Wereldwijd is er een massahysterie gecreëerd dat is zeker met gevolg dat we een economie hebben die meer slachtoffers zal maken dan de covid zelf. Stilaan wordt er al links en rechts zo gedacht door politiekers en economen welke wakker worden. Bij een quarantaine worden normaal gezien zieke personen afgezonderd en niet de gezonde , die konden de economie draaiende houden,of is het niet meer normaal dat de natuur haar werk doet?In Thailand zullen de cijfers ver van juist zijn,zo hou je de bevolking happy,meeste Thais kunnen zich een test niet veroorloven.
Trouwens je hebt meer kans te sterven in het verkeer in Thailand dan van covid.
Het is zielig te zien dat zoveel mensen dagelijks aanschuiven voor een maaltijd, start de economie op en open de grenzen zodat het toerisme en economie weer op gang komt, ze zullen nu de Chinezen met open armen ontvangen
Klein probleempje: na enkele dagen virussen rondspuiten weet je pas, dat iemand besmet is, tenzij je wekelijks de hele bevolking test. Idem het “veilig ophokken” van alle risico-groepen = oudjes + de met onderliggende medische problemen.
65+ers in NL van 0,3 miljoen in 1900 tot 3,2 miljoen in 2018 =18%. Dat is de bevolking van Utrecht en Gelderland samen.
Voor Thailand, zie https://www.un.org/en/development/desa/population/events/pdf/expert/29/session3/EGM_25Feb2019_S3_VipanPrachuabmoh.pdf
En de “jongeren” ongecontroleerd de economie weer laten draaien betekent wel, dat heel erg veel besmet zullen raken = groot gevaar voor de “opgehokten”, waarbij er ook geen idee is, hoeveel van die jongeren DAN zullen sterven.
En die dure zorgoudjes: dunt fors uit dus lagere zorgpremie, zorgt dat het AOW- en pensioengat snel opgelost is, zorgt door een doorstroming in de verzorgingstehuizen ( waar een 2e of 3e corona-golf voor nog meer oplossingen kan zorgen, nu al veel “bedden” leeg), maakt geriatrische verpleegkundigen vrij voor verzorging van de jongeren, schuift het erfenis binnenkrijgen naar voren, maakt vele woningen vrij en scheelt veel bezoek aan die betweterende oudjes voor de druk, druk, drukke jongeren. Cynischer kunnen we het niet maken… ( voor een fors deel óók in Thailand van toepassing)
U beseft blijkbaar niet , net zoals de Thaise regering, dat de chinese toeristen weinig bijdragen tot de economie , reizen worden geboekt en betaald in China , verplaatsingen gebeuren door chinese busmaatschappijen, logeren doen ze in door chinezen uitgebate hotels waar ze op all in basis logeren.
De Thaise regering heeft niks geleerd van het Russisch debacle, de helft van de condos in Pattaya staat leeg en/of te koop.Maar volgens de regering gaat alles goed 🙂 De Thai farmer bank ( van de Thaise regering ) is quasi failliet. Thai Airways is een bodemloze put , dank zij de regering.Van alle beloofde investeringen komt niks in huis bij gebrek aan centen.Dus zeggen we gewoon lekker dat er maar 55 overlijdens zijn in Thailand, sorry maar de tijd dat ik nog in Sprookjes geloofde is al lang voorbij.
beste Herman,
De meeste andere buitenlandse toeristen vliegen niet naar Thailand met Thai Airways maar met andere airlines (Eva Air, KLM etc). Dat geld komt dus voor een groot deel ook niet in Thailand terecht.En er zijn ook pakketreizen Thailand te koop bij de Nedelandse toeroperator.
De Chinezen besteden hun geld vooral aan vertier (Grand Palace: 500 baht per persoon) en aan snuisterijen. Zelfs als deze Chinezen maar 1000 Baht zouden uitgeven in Thiland gaat het wel om 10 miljoen keer 1000 Baht. Dat is veel meer dan alle andere toeristen bij elkaar, nog afgezien van het feit dat de meeste hotels in buitenlandse handen zijn.
Thai Airways is in problemen door mismanagement en niet allemaal veroorzaakt door de regering.
Wat weten we het allemaal beter! Maar al deze betweters zijn niet verantwoordelijk! Dus een heel comfortabele positie om toch aan deze discussie mee te doen, die tot niets leidt.
Laten we zien, hoe we via ons politiek system uit deze catastrophe komen.
Want een wereldwijde catastrophe is het, dit valt niet te ontkennen.
Ik was in februari nog in Thailand. Toen dachten ze allemaal al dat ze dood gingen, het toerisme lag toen al op z’n gat. Ik voorspelde al dat er niets (geen epidemie) zou gebeuren in Thailand vanwege het klimaat, geen binnenevenementen en o.a. geen handen schudden of kussen bij begroetingen. Nu zijn ze dus onnodig vele miljarden kwijt en een economie die verwoest is. Lekker slim van de bange politici/ generaals.
Emie,
Ook al had men geen verbod ingesteld op toeristen vanuit Europa etc. dan nog zouden toeristen niet zijn gekomen (vanwege lockdown in hun eigen land). Zelfde geldt voor export: die bleef al achter en werd er niet beter op door corona-maatregelen op gebied van transport.
De petten-brigade neemt mogelijk niet altijd beslissingen in het belang van land en volk, maar aan corona kunnen zij ook weinig doen.
In al het bovenstaande ontbreekt één factor: hoeveel doden zouden er zijn / gaan vallen als NIET al deze voorzorgsmaatregelen getroffen worden / zouden zijn.
Als dat virus ongeremd enkele jaren door kon woekeren… en de teller uiteindelijk tegen de 100.000 of verder zou lopen, want DAN zijn alle maatregelen te laat.
Met de krant van 2030 in de hand weet iedereen, wat we NU beter hadden moeten doen, doch… met de krant van vandaag in de hand…
In 2009 kocht de toenmalige NLe regering 34 miljoen ampullen tegen de Mexicaanse Griep, doch.. “die ging niet door”. U snapt het al: even daarna wist heel Klompenland het onnoemelijk veel beter: hoe hadden die idioten uit Den Haag zo veel overbodige troep kunnen kopen.
Begin 2020: NL ( en vele andere landen) beantwoordden de Chinese roep om hulpgoederen genereus, in de hoop, dat Covid-19 net als SARS beperkt zou blijven tot China… Jammer dan…De Chineesjes thuis in lockdown, hun mondkapjes enz machines stil, de Europese productie door zuinigheid zo goed als nul, en de voorraden in China als “soldaten bij een verloren slag”. En NL weer in de Mascottevloeitjes-modus: weet beter, kan beter, doet beter.
Voor de duidelijkheid: de laatste keer, wat we een biologische natuuroorlog hebben moeten uitvechten was van 1918-1922. Wereldwijd ca 50-100 mln doden op een bevolking van 2 miljard. Voor wat aan de zijkant staand NL, ca 48.000 doden bij een bevolking van 6,75 mln, doch Nederlandsch-Indie 1-1.5 miljoen op een bevolking van 41,7 mln, bij de Volkstelling in 1930. Oftewel voor NL -nu, bij 17 mln: 125.000 doden. Zou u premier van NL willen zijn, om dat in de Tweede kamer resp. daarna op Nieuwsuur enz uit te leggen ? Idem Prayut bij een totaal verkeerd gaan 0.1-1 miljoen doden op 65 mln Thais ?
Thailand en de rest van Z.O. Azie ( Singapore met 5,85 mln inw. slechts 18 doden) heeft enorm veel geluk: OF een zwakke tak van het virus OF.. toch de combinatie van hoge luchtvochtigheid en temperatuur en daardoor weinig gevolgen. Wie weet, zullen de komende gevolgen in Afrika en Latijns-Amerika dat leren..
Het sommetje wat er gebeurd zou zijn als geen maatrgelen genomen waren is erg eenvoudig.
De studie van de engelsman Neil Ferguson et al. van 16 maart is 18 blz lang en voor de echt geinteresseerde de moeite waard. Het engelse beleid, dat te laat gestart is is er op gebaseerd.
Zij voorspelden zonder maatregelen 0,5 miljoen doden in de UK en 2,2 miljoen doden in de USA. Dat vertaald naar de wereldbevolking betekent een grootte orde van 70 miljoen doden.
Heel kort gaat het als volgt. Besmettingsgetal rond de 3, zo lang deze ruim boven de 1 blijft groeit het aantal besmetten vrij snel. Groei dooft uit als rond 70% van mensen niet meer besmet worden i.e. rond de 5 miljard. Sterfte percentage wordt nu op 1.4% geschat dus 70 miljoen en een onvoorstelbare chaos op de hele wereld, zowel op emotioneel als economisch gebied.
En of het er 30 of 100 miljoen zijn is niet zo belangrijk voor de conclusie en die luidt:
Maatregelen zijn onvermijdelijk.
De wijze waarop, de mate waarin, de duur waarvan, daar mogen experts en regeringen het hoofd breken. Als je kranten als de volkskrant en nrc leest kun je een indruk krijgen van de compexiteit van de keuzes die gemaakt moeten worden.
Ik vind sommige meningen die ik lees wat kort door de bocht.
Uw verhaal slaat nergens op. Deze man heeft al vele malen de plank misgeslagen (Paul Weston- Neil Ferguson’s Legacy of Doom) Ook met Uw verwijzing naar dat rapport kan ik U zeggen dat dat snel achterhaald was door de man zelf. Na 1 of 2 weken zouden er nog maar 20000 doden vallen en nog wat later heeft hij het bijgesteld tot ong 6000. Het leed was toen al geschied omdat de overheid op dat eerste rapport de lockdown instelde.
Conclusie :Niemand weet wat er wel of niet zou gaan gebeuren als er geen maatregelen zouden worden genomen. Alles wat we vermoeden dat zou kunnen gebeuren is een slag in de lucht.
Gelijk heb je hoeveel mensen alleen in Thailand ieder jaar in het verkeer, door malaria/Dengue, door slangenbeten etc. etc. omkomen is niet belangrijk er klinkt maar 1 woord CORONA.
En dit is niet alleen in Thailand zo ik vind het niet gek dat veel mensen inmiddels denken dat er meer achter zit dan het zogenaamde CORONA.
Wat wel zeker gaat gebeuren is dat de komende tijd van de Thaise economie niet veel heel blijft.
Ik hoor hier nog mensen zeggen de toeristen industrie is maar een klein deel van Thailands inkomsten bronnen.
Nou ze staan langzaam te janken om de euro,roebels,dollars etc. etc. van die vreselijke farangs die veel Thai eigenlijk liever niet hebben.
Oh ja van die andere sterkhouders van de Thaise economie de auto industrie b.v. blijft ook niet veel over wie gaat er nu een nieuwe auto kopen nu dat zijn er niet veel.
En Thailand had ook nog een beetje olie gelukkig toch, nou een liter is niks meer waard.
Ik denk dat Thailand 18 jaar terug de tijd in gaat en het zal niet alleen bij Thailand blijven.
Beste Henk, het dodenaantal is eigenlijk zo belangrijk. Waar het om gaat is dat de besmetting beperkt blijft. Ik wil je ook nog een advies geven, zorg ervoor dat je het niet krijgt. Wanneer je het echter wel hebt gekregen dan graag een verslag hoe het was om het te hebben.
Zoals wel vaker gezegd: de overgrote meerderheid krijgt het en merkt er niets van tot vrij weinig en heeft er helemaal geen last van. Punt. En deze punt is ook waar deze topic over gaat nl. voor die paar mensen die ziek zijn en een handvol besmettingen per dag in Thailand de hele economie platgooien met nu al 10 miljoen werklozen. En dat zijn geen werklozen die we in Nederland pamperen maar zijn mensen zonder geld en inkomen. Las in het nieuws dat in Italië (in het arme zuiden) al 700.000 mensen honger lijden vanwege de covid-ellende. Eveneens in het NRC las ik dat er 130.000 miljoen extra mensen met honger te maken krijgen vanwege de covid. Graag dan ook een verslag van de miljoenen mensen welke niet genoeg te eten krijgen en elke dag daardoor geen energie hebben en zwak zijn en vroegtijdig overlijden (dit zijn vaak de kinderen). En ter info (van VN): voor het covid tijdperk overleden per dag 24.000 mensen per dag aan de honger en dit was op te lossen door een extra bijdrage van 11 miljard per jaar te geven. Vergelijk dat eens met de miljarden die nu verdwenen zijn.
Menigeen gedraagt zich alsof dat hele corona-verhaal een soort internationale OEFENING “Bescherming Bevolking” is. “Zet even de koffietheken buiten het risico-verhaal, want anders gaan we failliet”. “Kan het met 10 man buitenzitten op exact 150 cm afstand ( ? ) niet 2 dagen eerder open ?”. Onze voetballers verliezen hun internationale waarde, en kosten € 0,5 mln per jaar gemiddeld aan salaris, dus stel ons even schadeloos – uit de Belastingpot ! Idem de theaters, en nog heel erg veel andere vormen van ontspanning. Idem Breda: 545 horeca-gelegenheden in een stad met 185.000 inwoners. Idem in de omliggende dorpen.
Hoe dacht u, dat die “Corona”-gelden terug moeten komen ? Van de geldboompjes in de tuin van Wobke of uit het plafond vallend in ‘Het Torentje van Rutte”? Nee, simpel: door belastingen, van u en met name MIJ.
Oftewel: overtuig me eens, dat UW financieel probleem door MIJN (extra) belastinggeld opgelost moet worden !
Ik denk dat diegene die geloven dat er maar in de 50 covid doden zijn zeer naief zijn, ik geloof er geen fluit van, en dat is ook de reden waarom de regering toch harde acties doet.
Het krioelde hier van de chinese toeristen. Er is nog altijd een verschil tss geregistreerde covid slachtoffers en werkelijk aamtal doden. In Belgie tellen ze al iemand waarvan ze maar vermoeden dat het een covid slachtoffer is. In een ander land mss alleen diegene die een test hebben ondergaan, en mogelijks wordt dta testen of registreren zoveel mogelijk vermeden om een goede indruk te geven.
Het klimaat is niet anders in de filipijne indonesie maleysie en de cijfers zijn dara toch ook een pak hoger.
Het komt dankzij de goede aanpak … sorry maar ik zie meeste thaien geen afstand houden, supermarkten loopt/staat men naats elkaar, en ze brengen 100den mensen samen elke dag voor voedselbedeling en iedereen staat tegen elkaar.
Alle begrip voor de ziekenhuizen, niemand wil een onhandelbare situatie, maar het is in blijft een feit dat ondanks de vertraging de natuur dit jaar wat meer oudere en zwakken mensen gaat laten vertrekken, de bevolking groet immers te snel (bijna elke seconde een mens extra).
Om daarvoor alles stil te leggen en in mijn ogen overdreven te reageren… sta ik ook meer achter het zweedse model, doe voort creeer geen 2de ramp iedereen is wat voorzictiger, handen ontsmetten, afstand houden en mondmasker waar nodig, en we komen al een heel eind.
Ik denk, dat Belgie en stuk dochter bij de waarheid zit dan NL.
Nee, “In Belgie tellen ze al iemand waarvan ze maar vermoeden dat het een covid slachtoffer is”, maar echt tegen zekerheid aan liggende waarschijnlijkheid.
België met 11,2 mln inwoners: 8656 doden, waarvan 4114 bevestigd in de ziekenhuizen en 4450 in de woonzorg tehuizen en 92 elders. Wordt in ieder nieuwsprogramma specifiek vermeld.. Zie https://www.demorgen.be/voor-u-uitgelegd/coronavirus-in-cijfers-en-kaarten-het-aantal-besmettingen-doden-en-genezen-patienten~b5875c3f/
Kijkend naar NL met 17,2 mln inwoners: 5440 officieel. Kijkend naar onderstaand lijstje: ook wij hebben een oversterfte in die 6 wk = 5900 80+ers en ‘n 2450 65-80-ers. Cynisch gedacht: denk je eens in, wat dat aan zorgpremie, AOW + pensioengelden scheelt…
80 jaar of ouder 2019: 84.988
2020 week 12* 2.083
2020 week 13* 2.551
2020 week 14* 3.080
2020 week 15* 3.058
2020 week 16* 2.638
2020 week 17* 2.284
= 15.694 in 6 weken ofwel 85.000/52 * 6 = theoretisch 9807 / 6 wk = 5887 méér als de 3 jaren daarvoor.
65 tot 80 jaar 2019: 45.916
2020 week 12* 1.077
2020 week 13* 1.397
2020 week 14* 1.501
2020 week 15* 1.430
2020 week 16* 1.217
2020 week 17* 1.136
= 7758 in 6 weken ofwel 46000/52 * 6 = theoretisch 5308 / 6 wk = 2450 méér als de 3 jaren daarvoor.
Zie https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/70895ned
“tegen zekerheid aan liggende waarschijnlijkheid” is nog steeds een vermoedde en dat laatste is ook de term die viroloog Steven Van Gucht van het Nationaal Crisiscentrum steeds gebruikt.
Singapore, met z’n 5,85 mln inwoners meldt 18 ( ACHTTIEN) corona sterfgevallen. Van één punt mogen we in die non-democratische stadstaat uitgaan: de gezondheidszorg is uitstekend.
Ik heb de situatie in Singapore toegelicht, de besmetten zijn gastarbeiders en die zijn onder de 60. Dat is de verklaring. Zelfs Singapore heeft geen wonderziekenhuizen.
Ik denk dat diegene die geloven dat er maar in de 50 covid doden zijn zeer naief zijn, ik geloof er geen fluit van, en dat is ook de reden waarom de regering toch harde acties doet.
Het krioelde hier van de Chinese toeristen. Er is nog altijd een verschil tss geregistreerde covid slachtoffers en werkelijk aantal doden. In Belgie tellen ze al iemand waarvan ze maar vermoeden dat het een covid slachtoffer is. In een ander land mss alleen diegene die een test hebben ondergaan, en mogelijks wordt dat testen of registreren zoveel mogelijk vermeden om een goede indruk te geven.
Het klimaat is niet anders in de Filipijnen, Indonesie, Maleysie en de cijfers zijn daar toch ook een pak hoger.
“Het komt dankzij de goede aanpak …” sorry maar ik zie meeste thaien geen afstand houden, supermarkten loopt/staat men naats elkaar, en ze brengen 100 den mensen samen elke dag voor voedselbedeling en iedereen staat tegen elkaar.
Alle begrip voor de ziekenhuizen, niemand wil een onhandelbare situatie, maar het is en blijft een feit dat ondanks de vertraging de natuur dit jaar wat meer oudere en zwakken mensen gaat laten vertrekken, de bevolking groet immers te snel (bijna elke seconde een mens extra).
Om daarvoor alles stil te leggen en in mijn ogen overdreven te reageren… sta ik ook meer achter het Zweedse model, doe voort creeer geen 2de ramp iedereen is wat voorzichtiger, handen ontsmetten, afstand houden en mondmasker waar nodig, en we komen al een heel eind.
Ik ben het in grote lijnen met uw betoog eens. Wat nu gebeurt, is dat wereldwijd maatregelen zijn genomen, gebaseerd op onbetrouwbare cijfers en veronderstellingen. Zelfs de overlijdenscijfers zijn niet nauwkeurig. Ik ben vorig jaar totaal onverwachts mijn enige zuster verloren. In een land als Nederland zou je toch verwachten dat men een doodsoorzaak kan vaststellen, maar niets. Ondanks herhaaldelijk aandringen van de nabestaanden heeft men een half jaar later nog geen plausibele verklaring afgegeven. En nu zouden al de overlijdens te wijten zijn aan een tot nog toe onbekende ziekte ? Ik geloof er dus persoonlijk niets van. En nu hoor je veel mensen griep bagatelliseren. Griepje ? Ik kan uit eigen ervaring stellen dat het bijna jaarlijks een gevecht is tegen dat griepvirus. En eens zal het virus de strijd winnen, of ik vertrek vanwege iets anders. Het zij zo, het hoort bij het leven. Er is ook geen enkel oorzakelijk verband vast te stellen tussen maatregelen en afname van de gevolgen van het virus. Dat is gewoon niet te bewijzen. En ik vind eigenlijk dat als je de normale voorzichtigheid in acht neemt, wat ik gewoon van huis uit mee heb gekregen, niesen in je zakdoek, handen wassen, als je ziek bent, thuis blijven, dat voldoende is. Net als met het klimaat denkt de mensheid invloed uit te kunnen oefenen op een natuurlijk proces, maar daar zullen ze toch echt nooit invloed op uit kunnen oefenen. Virussen zullen blijven komen en gaan en de aarde zal gewoon verder evolueren. Het is nog een jonge planeet, in de puberteit eigenlijk. Moet haar definitieve vorm nog krijgen en daar horen klimaatwijzigingen en natuurrampen gewoon bij. Misschien over enkele eeuwen, als er meer uitvindingen gedaan zijn en de mens zichzelf beter zal kennen. En vooral zijn plaats in de schepping zal kennen. En ondanks dit alles, sterft er bijna geen mens te vroeg of te laat. En worden er ook niet toevallig te veel geboren. De aarde bewaakt dit proces. Kijk wat er gebeurt na een oorlog. Dan worden er meer mannen geboren (babyboomers bijv.). Het ergste vind ik dat gewone werkmensen (geen kapitalistische investeerders, maar mensen die vaak hun eigen verse producten aan de man proberen te brengen) die voor hun dagelijks brood afhankelijk zijn van hun dagelijkse werk nu stil moeten zitten, wereldwijd. Komt er in Thailand nog bij dat veel van deze mensen afhankelijk zijn van toerisme, waarvan het niet te verwachten is dat de poorten weer wagenwijd open zullen gaan (helaas). Het is te hopen dat politici eens met beide voeten weer op de grond belanden en doen wat ze moeten doen. Zorgen dat mensen zich een menswaardig bestaan kunnen bewerkstelligen, door werken. En dat die media eens ophouden met die buitenproportionele sensationele berichtgeving over slechts 1 onderwerp. En wat het allerbelangrijkste is om door zo’n hype heen te komen, het vertrouwen dat het leven niet ophoudt bij de stoffelijke dood. Niet voor niets zegt men dat hij of zij de geest heeft gegeven. En zo is het ook.
Eergisteren is een nicht van mijn vrouw gestorven in Lopburi. Zij had zeer zware long- luchtwegen problemen. Zij is niet gecontroleerd geweest op covid-19 zoals de meeste Thaise zieken en is waarschijnlijk één van de zovelen die er dagelijks aan sterven en die niet in de covid sterftecijfers opgenomen worden. Wie is de dag van vandaag nog zo debiel/naïef om nog iets au serieux van de Thaise overheid op te nemen.
Als je dus inderdaad niet test hebt je geen offficiele overlijdens.Ik denk dat er meer dan 2 nullen ontbreken bij het echte aantal covid opverlijdens in Thailand.
Volkomen mee eens, Henk
Het zijn milde symptomen van watervrees. Een kind kan uitrekenen (ongeacht of rekenen een keuzevak was) dat de 70 miljoen Thai binnen 100 jaar allemaal overlijden.
dat zijn er 700.000 per jaar.. Ruim 1900 per dag. Ongeacht de oorzaak.
Misschien is even lezen wat viroloog Peter Piot zegt :
Ik las gisteren een wetenschappelijke studie die concludeerde dat je 30% kans hebt om te overlijden als je met COVID-19 in een Brits ziekenhuis belandt. Dat is ongeveer hetzelfde algemene sterftecijfer als voor ebola in 2014 in West-Afrika.
West -Afrika ligt ook aan de evenaar en daar is het ook heel warm!
https://www.sciencemag.org/news/2020/05/finally-virus-got-me-scientist-who-fought-ebola-and-hiv-reflects-facing-death-covid-19#
Medisch terrorisme is de manier van leiders om hun macht te demonstreren.
Een vijf tal jaar geleden had met de Mexicaanse griep, ook een pandemie …
Er sterven meer mensen van angst dan aan de ziekte zelf. Maar ja, al die maatregelen brengen geld in het laatje en men kan een demonstreren wie de “baas” is.
Er is nochtans maar één zekerheid in dit leven : iedereen moet sterven en de kans dat je sterft neemt toe met de leeftijd. Een aantal risicofactoren kunnen de datum vervroegen (roken, verslavingen, cholesterol…)
BUT NOBODY CAN CHEAT DEATH…
Dat bepaalde factoren epidemies bevorderen zoals klimaat en overbevolking staat buiten kijf.
We zijn met te veel en dan gaat de natuur alles corrigeren, maar iedereen vergeet zijn geschiedenis: er vielen miljoenen doden door de pokken, de spaanse griep, de pest, cholera ….
Nu nog sterven in Africa een kleine half miljoen KINDEREN aan malaria !! Niemand die daar om kraait…
Ja de farmaceutische industrie heeft ons allemaal in zijn macht .. De angst (lees smetvrees) doodt ongenadig… Het is de beurs die bepaalt hoe men reageert… Zal Europa blijven bestaan ? We zien wel….
Het is fantastisch om te lezen hoeveel virologen er zijn die het allemaal beter weten. Uiteraard nemen de Thai de economische verliezen met heel veel plezier en genoegen met als aanleiding een virusje wat niets voorstelt. Het hele land op slot voor die paar doden. OK, in Zweden zijn er inmiddels meer dan 3.000, zonder al te grote beperkingen, maar daar letten we gemakshalve niet op. Daar hebben de amateur virologen geen boodschap aan. Wanneer komt eens het ogenblik dat alle amateurs dergelijke beslissingen eens aan hen overlaten die er werkelijk verstand van hebben, in dit geval de echte virologen. De wereld is niet in paniek omdat dit een virusje is wat niets voorstelt. Zonder ingrijpende maatregelen krijg je een enorme sterfte. Goed dat er drastisch is ingegrepen in Thailand waardoor het dodental beperkt is gebleven.
Henk Hollander waarom wijs jij met de vinger naar degenen die de genomen maatregelen overbodig vinden. Ben je zelf dan een zo grote viroloog dat je kunt bewijzen dat het niet nemen van maatregelen voor een grote sterfte gaat zorgen. Het is voor mij een gewone griep die door de genomen maatregelen enorm is opgeblazen en zo voor veel armoede en ongemak gaat zorgen. Of zijn er nu de maatregelen genomen zijn geen doden meer gevallen? Ja toch, net hetzelfde. Iedereen weet toch dat hij moet sterven.
Laat ik een voorbeeld geven.
Stel: er komt een grote economische crisis die zich via China uitbreidt over de hele wereld. Om erger en ineenstorting van het hele systeem te voorkomen wordt het in de meeste landen verboden om salarissen en andere uitkeringen (zoals pensioenen) uit te betalen; anders vallen nog meer bedrijven en instanties om. De bedrijven waar de medewerkers willen werken zonder betaling blijven open. De rest sluit de deuren. De bevolking wordt opgeropen massaal naar het platteland te verhuizen en zijn intrek te nemen bij familie en vrienden die zo veel mogelijk voor de eigen voedselvoorziening kunnen zorgen. Er dreigt een tekort aan levensmiddelen (om over alcohol nog maar te zwijgen) maar ook aan de toegankelijkheid omdat veel markten en supermarkten sluiten. Doktoren schreeuwen moord en brand omdat een deel van de bevolking (eerst de zwakkeren) dreigen te sterven van ondervoeding. De economen, de enige adviseurs van de regering, hebben daar geen boodschap aan. Ze huldigen het standpunt dat als de economie naar de verdoemenis gaat, er voor niemand meer te eten is. Geen inkomen is een zware maatregel maar daar valt niet aan te ontkomen. En het kan nog wel even duren want een tweede economische crisis kan eenvoudig op de eerste volgen als er toch mensen zijn die nog geld krijgen.
Zouden we dit pikken?