Beste lezers,
Ik gebruik al jaren de diensten van Wise (voorheen Transferwise) voor het overboeken van Euro’s naar mijn persoonlijke rekening in Thailand. Tot op heden is dit steeds feilloos verlopen.
Gisteren heb ik weerom een bedrag overgemaakt. Vandaag kreeg ik van hen onderstaand bericht:
“We just received your money. So the only thing left is verification. We’ll send you an email when you’re verified, or if we need your help with anything.”
Wie heeft dit ook al meegemaakt? Waarom een verificatie en wat houdt dit in? Heeft die verificatie een grote vertraging op de transactie?
Ik ben wat bang dat nu opeens de problemen zullen starten want ondanks dat alles in het verleden soepel verlopen is, heb ik ook al heel wat negatieve ervaringen gelezen (vooral met verificatie en blokkeren van klanten met een rekening bij Wise).
Alvast dank voor jullie antwoord.
Henri
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand23 november 2024Het Thaise eergevoel (lezersinzending)
- Gezondheid23 november 2024Vraag aan huisarts Maarten:
- Belasting Nederland23 november 2024Thailand belasting vraag: Belastingzaken bij emigratie naar Thailand overzichtelijk uitgelegd?
- Immigratie infobrief22 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 056/24: Airport Don Muang – Binnenkomst op Visa exemption
Henri, ik heb dit nog niet meegemaakt; wel dat men bij registratie een kopie vroeg van mijn ID. Maar dat deed jaren terug de ING ook al. De overheid wordt steeds strenger want men ziet overal het spook van witwassen en zwart geld… En anders vraag je het aan Wise!
Erik,
Ik gebruik ook regelmatig Wise voor mijn transacties en ben daar zelfs niet geregistreerd. Ik heb daar een gebruikersnaam en een paswoord en daarmee kan ik altijd mijn overboekingen doen. Nog nooit een kopie van mijn ID of iets dergelijks moeten doorgeven.
Dag Henri,
een poosje geleden heeft Wise mij ook gevraagd om verificatie.
Ik heb dit verzoek ingewilligd temeer ik Transferwise al jaren gebruik en nog nooit een probleem heb gehad.
Na de verificatie was alles weer als vanouds, geen enkel probleem dus.
Welke problemen andere klanten van Wise hebben weet ik niet, maar soms maken mensen ook zelf fouten.
Heeft waarschijnlijk te maken met het invoeren van “Sterke Authenticatie” gebaseerd op de nieuwe Europese regelgeving Payment Service DIrective 2 (PSD2).
Sterke authenticatie vergt de aanwezigheid van minstens twee kenmerken van deze drie:
– iets dat u bezit (bankkaart, GSM),
– iets dat u weet (wachtwoord, PIN code),
– iets dat u eigen is (biometrie).
In de praktijk komt het erop neer dat bij online transacties er op 2 manieren een verificatie moet gebeuren. Bijvoorbeeld inloggen met paswoord en extra SMS Code. Of gebruik maken van een digipass code in combinatie met ….
Het kan natuurlijk ook een phishing mail zijn, neem anders eerst even telefonisch contact met Wise.
Als ik inlog op de laptop bij Wise dan moet ik op mijn gsm bevestigen dat ik het ben.
Heb ook mijn ID doorgegeven aan hun (op verzoek)
Heb een IBAN-rekening bij hun en een debetcard, nooit problemen gehad.
Vind ideaal dat ik nu iedere dag een transactie kan reserveren voor een bepaald tijdslot.
Gaat de koers naar beneden maak ik over, gaat de koers omhoog dan annuleer en maak een nieuwe reservering aan. Kost niets en zo lang het geld niet echt nodig is kun je zo toch wat extra baht verdienen.
Henri maak je vooral niet druk want dit is een procedure die alle banken moeten doen of al gedaan hebben. Ik heb het al bij de ING gedaan en pas geleden bij Wise.
Na verification werkt alles weer als vanouds.
Iedereen komt aan de beurt voor verification.
Is een normale procedure. Ik heb ook na enkele transacties een kopie van mijn paspoort moeten opsturen. Daarna wordt de overboeking uitgevoerd.
Frits,
Ik ben al lang klant bij hen en tot op heden hebben ze nog nooit een identificatie gevraagd. Misschien zijn ze daar nu stelselmatig mee gestart?
Werk je zeker vanaf de computer, daar wordt alles geverifieerd via je …phone.
sms, qr codes voor alles waar je op moet inloggen, zonder een transactie te doen.
ING scannen qr code nadat je je inlog gegevens hebt gegeven, mijnoverheid ID en sms code
en ga zo maar door. Nu maar hopen dat m’n telefoon het niet begeeft.
Ziezo, ik heb zojuist onderstaande mail terug gekregen van Wise:
————————————————————
From: Wise
Subject: Money refunded (#2483xxxxx)
Hello Henri,
Your transfer of xxxx EUR to THB has been cancelled.
So we’ve refunded xxxx EUR back to your bank account. You should have it in the next 1–3 working days — depending on how quickly your bank processes payments.
Thanks,
The Wise Team
————————————————————
– Gisteren een mailtje dat er een ‘verification procedure’ werd opgestart.
– Vandaag een mailtje dat de transactie geweigerd is en mijn geld terug gestort wordt.
De reden daar kan ik blijkbaar naar fluiten …
Een reply op hun email kan ook al niet en een contact adres op hun website is ook niet te vinden.
Ik vind de manier waarop beneden alle peil! Ze hadden op zijn minst een reden kunnen opgeven.
Ik ben altijd bereid om me met alles in orde te stellen. Eerst willen ze me “verifiëren” ( … voor mij absoluut geen probleem …) en dan de boel weigeren zonder enige uitleg.
Ik heb jaren geen probleem gehad en nu opeens dit.
Hoe dit verder moet zal ik moeten uitzoeken. “Wise” is altijd een goede partner geweest om mijn pensioen in Thailand te krijgen tot op vandaag. Triestige evolutie als je het mij vraagt.
Henri, vorige week hetzelfde meegemaakt met Wise. Het refund had ik in 2 dagen en….haast niet te geloven…hetzelfde en identieke mededeling .Gebruik ook al jaren (transfer)Wise.
Hoi Rick,
Dit wordt zo stilletjes een groot probleem. Hoe krijgen we onze zuur verdiende centen nog in Thailand?
Alle suggesties zijn welkom beste leden …
Probeer Azimo.com eens. Prima ervaringen mee. Die ben ik gaan gebruiken nadat Transferwise mij niet als klant wilde hebben omdat op de tenaamstelling van mijn bankrekening – al een jaar of vijftig – de voornaam/roepnaam Cees staat, en niet ‘Cornelis’ zoals in mijn paspoort.
Zoiets had ik ook (alweer jaren geleden), Cornelis.
Mijn Nederlandse bankrekening vermeld mijn achternaam, voorafgegaan door de initialen van mijn voornamen. Dat gaf aanvankelijk ook problemen. Ik heb ze toen gezegd contact op te nemen met mijn bank om de juistheid te verifiëren. Even later was het OK.
Mijn laatste transfer met Wise was op 16-03-2021
Ik heb al twee keer het zelfde probleem gehad en heel moeilijk contant mee te krijgen
Nu doe ik het met een anderemony transfer 0,70cent minder dan wise maar als je per toeval iets verkeerd doe dan is het met de chat zo opgelost
Een keer het addres van mijn vrouw verkeerd ingevuld ik kreeg bericht nadien mijn adres en rek nr gegeven en het stond er bij mij op ik gelukkig 555
Het zal 70 cent minder zijn of 0.7 baht 555
Beste Henri, je kan met Wise contact opnemen via “Support” kijk nog eens goed op de site. Ik heb vroeger in alle geval reeds hulp bekomen via “Support” Good Luck.
Ik heb het twee keer meegemaakt. 1 keer duurde de blokkade 3 weken en 1 keer 2 weken. Het beroerde was dat iedere keer een transfer werd geblokkeerd en niet loskwam. 2e keer geen melding, maar het bedrag kwam niet binnen. Het gaat dus goed zolang het niet meer goed gaat. Goedkoop is uiteindelijk toch duur. Werd van het kastje naar de muur gestuurd. Uiteindelijk elke dag 2 keer bellen en klagen elke dag op Facebook. Het was uiteindelijk opgelost, maar ik ben nu via Currencyfair gaan sturen. Nooit meer Wise
Tja, je kunt eens een keer pech hebben (of zelf de fout maken, dat kan ik niet beoordelen). Wat we wel objectief kunnen zien is de Trust scores voor zowel Wise als Currencyfair. Eigenlijk zijn de scores identiek met slechts 1 verschil: Wise een kleine 120.000 beoordelingen en Currencyfair een kleine 5.000. Hopelijk blijft de negatieve ervaring bij Currencyfair je in de toekomst bespaard, de kans daarop is echter net zo groot als bij Wise.
Na de miserie mat Wise heb ik gisteren nog geprobeerd om een account aan te maken bij Currencyfair.
Ik woon definitief in Thailand en k.an me helaas niet bij hen registreren.
Ik heb hen nog een mailtje gestuurd. Hier hun antwoord:
“Hi Henri,
Thank you for getting in touch.
Due to regulatory reasons we are currently unable to accept registrations or keep accounts open for customers located in Thailand.
Apologies that we could not help you out on this occasion and thank you for choosing CurrencyFair.”
Dus een groot probleem! Geen transacties meer bij Wise … Currencyfair lukt ook al niet … HELP … wie kan mij verder helpen?
beste
bij het openen van mijn account hebben ze mij de vraag gesteld over welke bedragen het gaat , en ja dan hoeft ge u te verifiëren, daar deze werd verwerkt door de nationale bank , en …. en de partners in Thailand kan niet meer , in de toekomst zal deze gevraagd worden door alle tussen banken
hopende u van dienst te zijn geweest
grt
rudi
belgie
antwoord van wise
ik moet geen dagen wachten op antwoord , dezelfde dag nog antwoord
Hello Rudi,
Thanks for getting in touch.
You can send from EUR to THB and the limits for sending EUR are 1.2 Million EUR for bank transfers and 25000 EUR for online payment methods. For card payments the limit for sending is 2500 EUR.
The receiving limits for THB are 2Million THB.
As a financial institution, you’ll be verified for the transfers and some times it may get delayed for the transfer to complete. The verification may take upto 4-10 working days to complete.
For more information check our FAQ pages: Guide of EUR transfers, Guide to getting verified.
Hope this clarifies. Let me know if you have any questions.
Regards,
Adithya
Wise
Rudi,
Het gaat dus om het feit dat men, na het overboeken van mijn Euro’s op hun rekening, mij een mailtje stuurt dat ze mij gaan “verifiëren” en dan zonder enige uitleg mijn transactie weigeren en mijn geld terug storten.
Het is spijtig dat heel wat leden hier naast de kwestie antwoorden. Als men mij ‘weigert’ zonder enige opgave van welke reden dan ook, dan kan ik ook geen oplossing bedenken om hun probleem te verhelpen. Zoals eerder gezegd, zo mogen me graag verifiëren, maar dan is het HUN taak om me te melden wat ik daarvoor moet doen. Hun reactie is alles behalve klantvriendelijk!