Beste lezers,
Ik was vanochtend op het postkantoor in Soi 5 van Jomtien om een brief naar de Belastingdienst in Heerlen te sturen. Daar kreeg ik te horen dat het nu voor een periode van 3 maanden niet mogelijk is om post naar Nederland te sturen vanwege het corona virus. Ik neem aan dit komt omdat er nauwelijks meer vliegverkeer is tussen Thailand en Nederland?
Hebben andere lezers ook ervaren dat post versturen naar Nederland voorlopig niet meer mogelijk is?
Ik hoop dat de Belastingdienst vanwege deze situatie de mogelijk zal bieden om de alle post ook digitaal te mogen sturen!
Groet,
Gerard
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand27 december 2024De hond (lezersinzending)
- Achtergrond27 december 2024Borderrun Thailand (lezersinzending)
- Visumvraag27 december 2024Thailand Visa vraag Nr 233/24: Non-immigrant O Retired – waarom die extra bewijzen?
- Visumvraag27 december 2024Thailand Visa vraag Nr 232/24: Van Retirement naar Thai Marriage
Op 20 maart gold dat nog niet want ik krijg vandaag in NL aangetekende post uit Khon Kaen, Thailand binnen van genoemde datum. En misschien geldt deze regel wel alleen voor Jomtien….
Verwacht niet dat de Belastingdienst zomaar hiermee rekening gaat houden. Die zijn daar niet voor geprogrammeerd. Je zult hen dat moeten vragen en probeer dat eens met een e-mail aan het Min van Fin.
Dat er nauwelijks nog vliegverkeer is waag ik te betwijfelen; vracht vliegt gewoon door zover ik weet.
Vrachtverkeer is er inderdaad alleen met veel hogere tarieven. De post werkt met restruimte waardoor ze de goedkoopste tarieven kunnen geven met als gevolg een flexibele tijdsduur eer het bezorgd wordt.
Een tijdelijke prijsverhoging van minimaal 60% zou de oplossing voor de betreffende landen waaronder ook de VS kunnen zijn maar wellicht is dat niet snel te realiseren.
Voor belangrijke documenten is een koerier zoals DHL te overwegen. Wil je dezelfde of zelfs betere service tegen minder kosten neem dan contact op met http://www.smeshipping.com/
Zij komen in Bangkok ophalen en gebruiken DHL.
Als je ze toevoegt op Line dan geven ze de geschatte prijs op basis van de gegevens zoals volume en gewicht en vaak is dat lager dan de website.
Ik heb de Belastingdienst-Buitenland gebeld en hun verteld dat er voor een periode van 3 maanden geen post van Thailand naar Nederland gestuurd kan worden. Gevraagd of het daarom bij uitzondering nu mogelijk is om formulieren digitaal te sturen. Antwoord: Niet mogelijk! In mijn geval betreft het een aanvraag vrijstelling van loonheffing. Volgens de Belastingdienst is dat echter totaal geen probleem want dat formulier zou bijv. ook 5 jaar later nog gestuurd kunnen worden en de vrijstelling kan dan met terugwerkende kracht alsnog toegekend worden!? Voor zover ik heb begrepen uit de informatie van de Belastingdienst wordt deze vrijstelling niet met terugwerkende kracht toegekend. Verder is het dus voor de Belastingdienst geen probleem dat ik 5 jaar lang dubbele belasting betaal en dus te veel betaal! En dan maar afwachten of ik dat later weer terug krijg wanneer ik de te veel betaalde belasting ga terugvragen!
Als alternatief heb ik mijn post digitaal naar een familielid in Nederland gestuurd en gevraagd om deze post te printen en vanuit Nederland op te sturen naar de Belastindienst.
Gerard, jouw actie ‘Als alternatief heb ik mijn post digitaal naar een familielid in Nederland gestuurd en gevraagd om deze post te printen en vanuit Nederland op te sturen naar de Belastingdienst’ is een prima idee. Niemand kijkt die handtekening na.
Het is wel zinvol er een tijdelijk correspondentieadres op te zetten en toe te lichten waarom want anders blijft een brief aan jou ergens op een postkantoor liggen. Ik heb overigens alle belasting- en SVB-zaken via een corr. adres in NL geregeld, jarenlang.
Dat jij 5 jaar teveel betaalt lijkt me sterk; na jouw jaarlijkse aangifte krijg je teveel betaalde belasting keurig per aanslagjaar terug.
Klopt had gisteren dezelfde ervaring op het postkantoor in Nong Khai.Ik wilde mijn bewijs van in leven zijn per aangetekende post opsturen naar Utrecht. De postbeambte liet mijn een brief zien , ondertekend door de directeur van de posterijen, waarin de melding dat naar een aantal landen, waaronder Nederland, de komende 3 maanden geen luchtpost mogelijk is. Per zeevracht is nog wel mogelijk. Dat maar niet gedaan.
Michael W, als dat voor de SVB is benader hen met dit probleem via jouw persoonlijke pagina. Mogelijk kun je het formulier scannen en uploaden naar hen. Bellen lukt naar de SVB niet, ze werken thans allemaal thuis en een vraag insturen via de website kan wel maar daar hoor je niks meer van……
@Michael en Erik: dat is mogelijk!
Ik doe het al jaren zo, volgens mij neemt het svb ook genoegen met een ander bewijs van in leven zijn, maar dat staat dan in de brief die bij het bewijs zat.
Dank je Erik voor je advies ik heb deze mogelijkheid ook overwogen. Ga het een dezer dagen proberen.
Al jaren scan ik mijn gewaarmerkte bewijs van leven via het internet met cc aan andere pensioen verstrekkers. Nooit vragen gehad, wel om bevestiging van ontvangst vragen.
Niet alleen naar Nederland, heb een pakje verstuurd op 24 Februari j.l. naar Canada met track and trace, t.o.h. ligt het op de luchthaven van Suvarnabhumi.
Heb de locale postbode navraag laten doen en die vertelde dat er voorlopig geen vluchten naar Canada gaan.
Bewijs van leven SVB,kan je als hij getekend is aan SVB met Digid opsturen digitaal.
Totaal 3 attach mee opsturen.
September 2019 gedaan
Hans van Mourik
PS. Krijgt mijn formulieren van SVB bewijs van leven,via Digid opgestuurd.
Print het hier en ga naar desbetreffende instantie,om het te laten onder tekenen…
Hans van Mourik
Het is misschien mogelijk om meer post te vervangen door digitale alternatieven. Ik weet bijvoorbeeld dat het mogelijk moet zijn het M-biljet digitaal in te vullen. Maar dat kan nu alleen maar gedaan worden door een belasting adviseur. Geef nu ook aan particulieren zo’n mogelijkheid. Veel kan digitaal en is gemakkelijker. Zeker als per post steeds moeilijker wordt.
En andersom? Post versturen vanuit Nederland naar Thailand?
hoi ton hier andere ton heb 27 maart mijn medicijnen op laten sturen door dhl komt morgen rond 1800 hr aan dus via dhl geen probleem
Zou het echt kunnen gebeuren, dat dankzij de corona-crisis de ambtenaren van de KENNISeconomie zo maar het 3e decade van de 21e eeuw inknallen, door al dik 20 jaar oude technologie te gaan gebruiken ? ? ?
Ik heb met de belastingdienst( kreeg via app bericht van aangekomen post in Spanje) gebeld en ze zijn soepel op dit moment.Wat je kunt doen is een copie scannen / fotograferen en verzenden met toelichting waarom op deze wijze.Dat zullen ze accepteren…
Weet jij een email adres van de Belastingdienst?
Volgens hun website is emailen naar de Belastingdienst niet mogelijk. Alleen na telefonisch contact en alleen voor specifieke gevallen zal misschien een email adres verstrekt kunnen worden.
Mij werd tijdens het telefonisch contact geen email adres verstrekt!
Ook vanuit België is het niet meer mogelijk om een brief naar Thailand te posten!
Mijn zoon probeerde het vrijdag maar tevergeefs!
Ik wou ook Euro’s omwisselen in de Kasikorn Bank en ook dat werd geweigerd! Alsof het Thaise geld minder gevaarlijk zou zijn! 🙂
Hoe zit dat met het UWV iemand daar al ervaring mee?
Er bestaat nog zo iets als mail hé ,,, zeer snel en gratis !!!
En bovenal erg onveilig!
Het is NIET mogelijk om via email formulieren naar de Belastindienst te sturen (zie de informatie op hun website)! Het argument van de Belastingdienst is dat email onveilig is en niet geschikt is om gevoelige prive informatie te versturen. En daar hebben ze groot gelijk in!
Het is mogelijk om email te encrypten maar slechts heel weinig mensen zullen weten dat dit kan en hoe dit moet (vereist het aanmaken van een set van pirive en publieke encryption sleutels).
Om informatie veilig digitaal te versturen is een soort digitaal portaal nodig waarop d.m.v. een account ingelogd moet worden (via 2-stap verificatie) waarna via een beveiligde verbinding (https) files naar dit portaal gestuurd kunnen worden of gedownload kunnen worden. Min of meer analoog aan de Berichtenbox van de Overheid (maar deze werkt slechts een kant op, alleen berichten lezen).
De belastingdienst zou dus zo’n soort portaal beschikbaar moeten stellen (zoals bijv. ook notarissen doen om prive informatie met klanten te delen).