Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Rob V.: Ik ben het volstrekt oneens met Geert. Gevoelens van schuld en schaamte is menselijk, en daar voor uit komen is voor de één wat
- Frank B.: Helemaal eens met Bert. Mijn vrouw stuur af en toe wat kleine gedragen naar haar zoon en onze kleinkinderen, of haar broer en zuss
- RonnyLatYa: Neen, als je een visa hebt moet ze al met heel sterke argumenten komen om je de toegang te weigeren. Zal trouwen de hoofd van wac
- Rob V.: Die man zegt natuurlijk, want zo zijn de Thai, “mai pen rai”. Boos worden zou gezichtsverlies zijn, dus heeft haar zo&
- HAGRO: Goed stuk. Mensen zijn zich niet bewust hoe jarenlang klein ongemak van invloed is op……… Zelf kwam ik erachter
- Rick: De 65 heb ik er al mee gehaald, dus die ontbrekende 35 tot 100 zal ook wel lukken. Zo zie je maar weer dat ieder nadeel zijn voord
- Rick: Bedankt Roelof. Chipsgeluiden is inderdaad een klassieker onder de gehate klanken, zelfs voor lichte gevallen van misofonie. Een
- Rick: Ja, Angela. Nu weet je dus dat je lijdt aan een erkende aandoening en zal je omgeving je met andere, minder verwijtvolle ogen moet
- Hugo: Accoord, echter zonder Curry was er geen programma met Hauser geweest. Of het moet zijn dat Hauser zelf de opdrachtgever voor het
- Angela: Wist niet dat er een benaming voor bestond. Ik hield het bij ‘hy sensitive ‘ en heb daar last van. Alle geluiden zel
- Eric Donkaew: Overigens is Vang Vieng verder geweldig. River Tubing, Prachtige grot, karstgebergte. Dit incident met illegale alcohol is geen re
- Peter: kleine toevoeging, Het grote verschil in denken en doen is dat een westerling iets geeft en er van uitgaat dat hiermede je een b
- GeertP: Een aandoening waar je honderd mee kan worden, maar wel lastig. Een reis naar India zit er voor jou niet in,ze zijn daar afgestu
- Joost M: Laten ze mijn huis even verven of iets anders wat ik niet meer kan. Dan zie je niemand. Dan gaat het vrouwtje wel anders piepen.
- Marcel: Ja ” take care” heeft in Thailand net een iets andere betekenis dan bij ons. Heb zelf ook een Thaise vriendin en het k
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Koh Adang
- Koh Chang
- Koh Hong
- Koh Jum
- Koh Khao Yai
- Koh Kood
- Koh Landing
- Koh Lanta
- Koh Larn
- Koh Libong
- Koh Lipe
- Koh Madsum
- Koh Mor
- Koh Phangan
- Koh Phayam
- Koh Phi Phi
- Koh Phra Thong
- Koh Racha Noi
- Koh Samae San
- Koh Samet
- Koh Samui
- Koh Si Chang
- Koh Talu
- Koh Tao
- Koh Tarutao
- Koh Tup
- Koh Yao Noi
- Kok Mak
- Phuket
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Ubon Ratchathani Candle Festival
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Geld overmaken
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Koningsdag
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verhuizingen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Lezersvraag » Lezersvraag: Vaccineren tegen Covid-19, hoe zit het het Nederlanders in Thailand?
Beste lezers,
Inmiddels is de overheid in Nederland gestart met het vaccineren tegen Covid-19. Ik zie dat de informatie alleen gericht is op Nederlanders die in Nederland zijn. Over diegenen die (langdurig) in het buitenland verblijven kan ik niets vinden.
Weet iemand of er een mogelijkheid tot vaccinatie aan te vragen is via de Nederlandse ambassade? Of elders?
Groet,
Glenno
Over deze blogger
- Ingezonden Bericht
Lees hier de laatste artikelen
Oudere postings van deze blogger
- Leven in Thailand23 november 2024Het Thaise eergevoel (lezersinzending)
- Gezondheid23 november 2024Vraag aan huisarts Maarten:
- Belasting Nederland23 november 2024Thailand belasting vraag: Belastingzaken bij emigratie naar Thailand overzichtelijk uitgelegd?
- Immigratie infobrief22 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 056/24: Airport Don Muang – Binnenkomst op Visa exemption
Uiteraard is de informatie gericht op hen – niet alleen Nederlanders – die in Nederland zijn. Als men zelf kiest om langdurig afwezig te zijn mag je m.i. niet verwachten dat de overheid je achterna loopt met een vaccin.
Dat klopt niet iedere toerist die hier maar een paar maanden komt , hoeft niet te verwachten dat die een vaccinatie krijgt.
Of zal bij een particulier ziekenhuis terecht kunnen tegen betaling uiteraard, zag op de website van Bangkok Hospitaal alleen een test voor covid19 kost 6300 Baht.
Eerst de Thai zou ik denken en dan achter aansluiten de farang !!!
En ik dan die hier werk? Ik ben niet de enige buitenlander die hier werkt.
Moet mijn werkgever die vaccinatie aan mij aanbieden en ook betalen zoals men ook mijn jaarlijkse visumverlenging en werkvergunning betaalt?
Prijs van een Covid test ie 3800 Baht in het BHP
https://bangkokhospitalhuahin.com/en/packages/covid-19-screening-test
In Hua Hin can natuurlijk verschillend zijn per stad waar BHP gevestigd is!!!
Ik kan geen enkele reden bedenken waarom de Nederlandse overheid zich druk zou moeten maken over het vaccineren van niet-inwoners. En al helemaal niet nu op een moment dat Hugo in NL zijn zaakjes nog totaal niet voor elkaar heeft.
Dit ligt uiteraard anders voor mensen die wel NL inwoner zijn maar tijdelijk niet in NL verblijven. Het lijkt me dat deze groep gewoon op reguliere wijze benadert wordt voor zijn beurt in NL, net als ieder ander.
Mijn verwachting is dat zodra er Thaise goedkeuring is voor vaccins, je dit gewoon hier kunt kopen in de private hospitals. Zal vast niet lang duren voordat de naalden getrokken kunnen worden.
“Mijn verwachting is dat zodra er Thaise goedkeuring is voor vaccins, je dit gewoon hier kunt kopen in de private hospitals…”
Ben wel benieuwd welke korting wij Farangs zullen krijgen t.o.v. de Thaise inwoners 😉
Je kunt natuurlijk ook eerst bij een staatsziekenhuis gaan informeren.
Waarom zou je ervan uit moeten gaan, dat je alleen maar in een particulier ziekenhuis terecht kunt?
Het zou me trouwens niet verbazen, als de overheid het vaccinatieprogramma in eigen hand houdt.
Is niet zo dat in 2019 officieel is ingevoerd dat er in de overheidsziekenhuizen een dubbele prijs zo niet meer geld in rekening (verplicht) wordt gebracht voor medisch verrichtingen etc aan de buitenlanders ? Dan maakt het prijstechnisch niet zoveel uit of je naar een partikuliere of overheidsziekenhuis gaat.
Daarvan heb ik weinig gemerkt.
De prijzen in het Bangkok hospital zijn een veelvoud van wat ik betaal in het staatsziekenhuis.
Maar mogelijk wordt er in het staatszekenhuis verschil gemaakt tussen mensen die hier “wonen” en toeristen.
Overigens is gewoon informeren de makkelijkste optie.
Kan ik gevaccineerd worden en zo ja, wat kost het?
Het Thaise kabinet heeft erkend dat Thailand 63 miljoen doses van het Covid-19-vaccin uit het buitenland heeft besteld. Hier is hoe de vaccins zullen worden uitgerold:
Fase 1
De eerste zending van 200.000 doses vaccin zal in februari in Thailand aankomen van de Chinese farmaceutische fabrikant Sinovac Biotech.
Medisch personeel en andere mensen in de maximale controlezones, zoals die in Samut Sakhon, Rayong en Chon Buri, zullen de eerste groep zijn die het vaccin krijgt.
Fase 2
De zending van 800.000 doses vaccin zal in maart aankomen. Van deze doses zullen 200.000 doses worden aangeboden aan de eerste groep voor de tweede injectie, terwijl 600.000 doses zullen worden aangeboden aan medisch personeel, gezondheidsvrijwilligers in het dorp en andere mensen in de maximale controlezones.
Fase 3
Een zending van een miljoen doses zal in april aankomen. Van deze doses zullen 600.000 doses worden aangeboden aan de tweede groep voor de tweede injectie en 400.000 doses aan ander personeel.
Fase 4
Thailand zal halverwege dit jaar nog eens 26 miljoen doses vaccin krijgen voor verschillende groepen van de Thaise bevolking.
Het had deze doses eerder verkregen via AstraZeneca, dat het vaccin heeft ontwikkeld in samenwerking met de Britse Oxford University.
Bron The Thaiger
Het Covid-19 information center meldt als volgt:
Fase 1 – febr-apr: 2 million doses
Fase 2 – may-june: 26 million doses
Fase 3 – late 2021 to early 2022: 35 million doses more
Dit zijn dus de officiele aantallen die nu verwacht worden
L S
Ik las dat Nederlanders uit een NIET risico land komen ,Niet getest hoeven te worden bij aankomst in Nederland .
Als je gevaccineerd bent in Nederland lijken mijn sinds de problemen opgelost !!
Wel zorgen dat je een bewijs hebt van vaccinatie !!
Maar of de vliegmaatschappijen ook zo denken is maar de vraag.
Eerst maar wachten tot de quarantaine van de baan is bij aankomst op Bangkok.
Dan gaan we er over na denken om weer naar Thailand te gaan .
Maar zoals het er nu voor staat gaat het nog lang duren ,het lijkt eerder de verkeerde kant op te gaan .
50% van het land gaat /is in lock dow
Wachten is de enige oplossing .
Groeten rob
!
Beste Glenno, wat bedoel je eigenlijk? Wil je een vaccin aanvragen via de Ned. ambassade en moet de GGD die dan naar Thailand brengen/opsturen/injecteren? Of wil je een berichtje van de ambassade dat jouw vaccinatie klaarligt ergens in een vrieskast bij een lokale GGD en dat jij vanuit Thailand naar Nederland vliegt om de injectie toegediend te krijgen? Hoe kom je bij een dergelijke vraag?
Nederlanders die tijdelijk in Thailand zijn zijn nog steeds in Nederland ingeschreven en zullen tzt wanneer aan de beurt een oproep krijgen zich te melden bij een van de GGD-vaccinatieposten.
Nederlanders die in het buitenland verblijven bv in Thailand en zijn uitgeschreven zullen als zij een vaccin willen zich moeten informeren hoe de vaccinatie-programma’s lopen in en land waar zij hun permanente domicilie hebben verkozen. Het zou goed kunnen dat farang in Thailand het vaccin moeten betalen. Je hebt er 2 nodig. Dus ook 2x betalen. Dat krijg je als je bv in Thailand gaat wonen.
Bron: https://lci.rivm.nl/richtlijnen/covid-19-vaccinatie
“…en Nederlandse diplomaten en militairen die in het buitenland zijn, in aanmerking voor een COVID-19-vaccinatie. …”
Bron: The Thaiger, 3 dagen geleden
“..A representative from Thailand’s Disease Control Department told Coconuts Bangkok that free Covid-19 doses might become available to some foreigners.
“Foreigners who work and pay taxes in Thailand might get it, but I’m pretty sure they will have to wait behind Thai nationals, unless they have changed their nationality.”
Government spokesperson Kemmika Intanin told Coconuts Bangkok that specific conditions for Thais and expats receiving the vaccine haven’t been discussed…”
Geachte Glenno
indien u in Nederland woont, of bent ingeschreven in het GBA, zult u volgens het afgesproken uitrolprogramma – wanneer het uw beurt is – zeker in aanmerking komen voor vaccinatie.
Indien u niet in Nederland woont of bent ingeschreven, lijkt het me logisch dat u niet automatisch wordt meegenomen in het vaccinatieprogramma in Nederland. Het zou ook vreemd zijn als de overheid ook rekening zou moeten houden met expats; die zullen zich in eerste instantie moeten richten naar de mogelijkheden in hun gastland.
Een in Duitsland wonend Nederlands familielid valt onder de Duitse bepalingen – en wordt daar meegenomen in het vaccinatieprogramma. Niet het Nederlandse. Als u in Thailand woont, zal het Thaise programma op u van toepassing zijn.
We moeten er toch ook niet aan denken dat er een vaccinatietoerisme op gang komt? Maar misschien is dat kortzichtig gedacht want er bestaat immers ook toerisme voor tandartsen, botox etc.
Beste mensen let op: als Thailand de 63 miljoen vaccins heeft gekocht dan kunnen er slechts ruim 31 miljoen mensen gebruik daarvan maken omdat men twee keer geïnjecteerd dient te worden in drie weken. Dat betekent dat nog niet 11 van de bevolking en injectie krijgt. U kan nagaan dat ik misschien normaal gaat worden en dat de buitenlander niet als eerste aan de beurt is. Daarnaast moet je oppassen voor fake vaccins geleverd door de illegalen organisaties die de grof geld aan verdienen; maar deze vaccins werken niet! Dus pas op.
Ik zou het een goed idee vinden als de Nederlandse ambassade actie onderneemt voor de Nederlanders die hier permanent wonen. De ambassade is er om Nederlanders in het buitenland te helpen en vele van de Nederlanders hier zijn ouder en hebben een verhoogd risico. Wellicht kan de ambassade dit doen samen met andere (Europese) ambassades). Hoe? Misschien dat ze met Thailand af kunnen spreken dat de oude buitenlanders, voor mijn part tegen betaling, ergens in de rangorde lijst worden geplaatst. Of de ambassades kunnen vaccins kopen en tegen betaling aan hun onderdanen beschikbaar stellen, misschien in samenwerking met een ziekenhuis in Bangkok. De vaccins zijn relatief goedkoop. Misschien kan de redactie of de stichting GOED actie ondernemen. Nederland mag best wat inspanning doen om een aantal COVID doden onder hun onderdanen te voorkomen.
De Belgische ambassade is hiervoor reeds benaderd en heeft hiervan kennis genomen, dat er veel Belgische Pensionado`s geïnteresseerd zijn
Als je in een ander land gaat wonen, moet je je ook aanpassen aan de omstandigheden.
Er overlijden in Thailand waarschijnlijk meer Nederlanders in het verkeer, dan aan Covid.
Moet Nederland zich dan ook met de Rijopleiding in Thailand bemoeien?
Kan wel waar zijn, maar ik draag in Belgie nog steeds iedere maand mijn sociale bijdrage via mijn aow. Dan mag er toch ook iets tegenover staan
Wat mij op de borst stuit is het egoïsme dat sommige reageerders hier ten toon spreiden en dit vervolgens als normaal te typeren. Nederlanders zitten over de hele wereld en hebben ook rechten. Ongeacht of je nu je oude dag wilt slijten in een warm land of niet en het begint al met die onzin over uitschrijving en de daaraan gekoppelde ziektekstenverzekering die daarmede ook wordt afgeschaft. Gewoon verplicht opgelegd, bekijk het even. De vaccinatie is ook zoiets. Je gaat toch zelf weg wordt er dan gezegd. Onbegrijpelijk waar die haat vandaan komt. Ingegeven door financiële prikkels of zeg het maar. Het zou de Nederlandse ambassade sieren om naast bedrijvigheid ook de menselijke maat van de in Thailand verblijvende Nederlanders in het oog te houden en daar wat voor te doen op dit gebied. Dit is toch niet te veel gevraagd. Waar hebben we het hier over, de mogelijkheid om te worden gevaccineerd. Vele oudere Nederlanders die nog wel in Nederland ingeschreven staan, maar er niet verblijven komen daar wel voor in aanmerking. Alhier verblijvend ben je tweederangs burger geworden. Zoek het maar uit zo komt het bij mij over.
Inderdaad, ‘zoek het maar uit’ Jacques. En niet ten onrechte, vind ik. Je kiest ervoor je elders te vestigen en dat brengt voor- en nadelen met zich mee. Eigen verantwoordelijkheid, is voor mij het sleutelbegrip in kwesties als deze.
Ik begrijp uw punt niet.
Ik woon in Thailand omdat ik daarvoor heb gekozen, met al zijn voors en zijn tegens.
U kunt niet van Nederland en de Nederlandse bevolking verwachten dat zij u in het buitenland uw hele leven blijven vertroetelen.
U kiest ervoor om in Thailand te wonen, dat moet u dan inclusief alle nadelen doen en niet uw kosten op het bordje van de belastingbetaler in Nederland willen leggen.
Als de zorgverzekering u in het buitenland zou moeten blijven verzekeren, zou het voor de verzekering erg duur worden, want waar in Nederland de zorg aan alle kanten wordt afgeknepen, zou de expat de duurste ziekenhuizen kunnen binnenwandelen, zonder eerst naar een huisarts te hoeven gaan.
De verwerking van de gegevens van al die expats in in alle landen van de wereld, ook al woont er maar een expat, zou ook handenvol geld kosten.
Een ander voorbeeld is de afschaffing van de belastingvrije voet als je in Thailand gaat wonen.
Heel vervelend natuurlijk, maar in Thailand heb je wel recht op een belastingvrije voet over je inkomen.
Voor de afschaffing van de belastingvrije voet in Nederland had men dus recht op twee maal een belastingvrije voet.
Ik heb nooit een klacht van een expat gelezen, dat dat zeer oneerlijk was voor de achterblijvers in Nederland.
beste Ruud,
Ik begrijp je punt wel maar………………….
Waarom helpt de Nederlandse overheid (in casu de ambassade in Bangkok) Nederlandse bedrijven dan wel om hier zaken te doen, winsten te maken en kennis van Nederlandse bedrijven te verspreiden in Thailand? Kost zo’n ambassade en het personeel dan niks? En kunnen die bedrijven dan niet zelf of adviseurs zelf betalen? Die bedrijven hebben er toch ook zelf voor gekozen om in en met Thais zaken te doen.
En nog eens wat. Ik ben hier nu 14 jaar docent op een universiteit en heb in die tijd nu circa 1500 studenten geholpen met hun opbouw van kennis in marketing en management. In plaats van daarmee geholpen te worden door de Nederlandse overheid (zoals met bedrijven) word ik voor elk jaar dat ik hier werk 2% gekort op mijn AOW. Is dat wel eerlijk?
Tja, Chris, als jij vindt dat de Nederlandse belastingbetaler moet opdraaien voor de opleiding van Thaise studenten dan is de korting op jouw AOW een trieste zaak! Overigens had je je kunnen verzekeren voor het AOW-verlies.
Bouw je in Thailand geen pensioen op? Misschien de kleine lettertjes eens nalezen?
beste Erik,
Ik lig er echt niet wakker van.
Maar: als Nederlandse bedrijven worden geholpen om hier beter te functioneren, waarom moet een individuele Nederlandse burger dan worden ‘gestraft’?
Het is heel eerlijk dat je 2% per jaar gekort wordt want je kan toch niet op micro niveau gaan bijhouden wat de productiviteit van een persoon in het buitenland is geweest? De keuze is gemaakt en dan moet je er niet achteraf verontwaardigd over te zijn.
Zelf kom ik tzt op 60% AOW en is er een 10 jarige aftrek vanwege een jongere partner. So be it… Aan ons als gezin de taak om nog ff 20 jaar de boel naar ons hand te zetten en dat er geen tijd is om je te kunnen vervelen. Voor iedere keuze moet je verantwoordelijkheid nemen en niet iedere keer moet je dan willen terugvallen op een zorgoverheid die ook weer gesponsord wordt uit solidariteit.
Je moet ook niet vergeten dat je ziektenkostenverzekering in al die jaren amper 9000 baht per jaar is geweest en dat je inkomstenbelastingdruk rond de 10-15% lag en qua btw op 7% als je niet op de markt koopt.
Zie het in perspectief zou het credo moeten zijn.
De AOW heeft niks met arbeidsproductiviteit te maken. Iedere Nederlander krijgt het, ook als je in je leven nooit gewerkt hebt. Die 2% is natte vingerwerk, oftewel een politiek compromis.
Jacques, wat jij zegt over de ‘ziektekostenverzekering’ (maar je bedoelt denk ik de zorgverzekeringswet) is niet waar. Die is bij emigratie niet afgeschaft maar het recht daarop is afhankelijk van verdragen die Nederland wel of niet heeft gesloten.
Het EU-verdrag, om er maar een te noemen. Dan zijn er nog EER-landen, Zwitserland, en 8 verdragslanden waarvan 4 op de Balkan, een in Azië (Turkije) en 3 in Afrika (Tunesië, Marokko, Kaapverdië) en dat heeft te maken met de arbeidsmobiliteit. Gastarbeiders die na gedane arbeid voor pensioen terug willen naar hun roots.
Het is dus niet zo dat Nederland bij emigratie zonder aanziens des persoons jou een schop onder je achterste geeft. Hetzelfde geldt voor, Ruud wees er al op, de heffingskortingen die ook afhankelijk zijn van jouw nieuwe woonland. Daar kun je bij de keuze voor een nieuw woonland ook rekening mee houden al was de wijziging op 1-1-2015 iets dat niemand kon voorzien want dit werd ingegeven door de wens van een politieke partij om iets te doen aan export van uitkeringen en faciliteiten.
Ik sluit me aan bij Cornelis en Ruud. Bij emigratie heb je een grote eigen verantwoordelijkheid en zul je je zegeningen goed moeten doorrekenen. Zitten daar gaten in dan moet je in de EU blijven…
Mag ik de mensen er aan herinneren dat de regelgeving constant in verandering is en wordt gemaakt door mensen zoals u en ik. De overwegingen die daaraan ten grondslag liggen worden ook bedacht en daar heb ik toch wel bedenkingen en kritiek op. Iedere keer wordt het minder en minder, want kennelijk kost het geld of bedenk het maar. Ik wil met alle liefde betalen voor dat vaccin voor de prijs die men in Nederland ook kwijt is bij voorbaat. Een kleine ophoging zou ik ook nog aanvaardbaar vinden. Ik ben niet onbemiddeld. Ik ben van mening dat als je er voor kiest in het buitenland te gaan wonen al gepensioneerde je Nederlandse rechten niet op mogen houden. Je zou de vrije keuze moeten hebben om alsnog van de zorgverzekeringwet gebruik te mogen maken, natuurlijk tegen betaling hiervoor zoals de bedragen die gelden in Nederland. Er wordt van mijn pensioen bijna 400 euro per maand ingehouden als ex ambtenaar en dat loopt dus per jaar behoorlijk op en wat krijg ik daarvoor terug. Nee er is veel oneerlijk en zeker op dit gebied moet ik jammer genoeg constateren. De zakelijke opmerkingen van sommigen begrijp ik volledig, maar bij mij speelt een emotionele kant die ik veel belangrijker vind. Ik ben nog steeds Nederlander en daar ben ik trots op, maar ik word zoals in dit geval niet als zodanig behandeld door de instanties in Nederland met hun absurde regels dienaangaande.
Wat mij altijd opvalt in de redeneringen aangaande de Nederlandse overheid is dat zij zich moet bemoeien met uitgeschreven landgenoten als er wat te halen valt. Kennelijk wordt vergeten dat de keuze om bv in Thailand te gaan wonen willens en wetens genomen is. Tenminste, dat mag ik toch hopen dat men volledig compos mentis was ten tijde van het besluit. Nu dat besluit vervelende consequenties kent wordt opeens een emotionele kaart gespeeld. Terwijl bij velen het een negatieve emotie jegens het vaderland was dat aan de grondslag lag van eigen vertrek.
Mijn 2 kleine kinderen in Thailand hebben de Nederlandse nationaliteit als vele vele andere elders op de wereld. Kom maar eens aan met het verhaal dat je kinderbijslag uit Nederland wil of scholingsuitgaven, geld voor extra uitgaven voor de kinderen, ziektekostenuitgaven of in dit geval vaccinaties. Zoals Ruud zegt je kiest ervoor om in Thailand te wonen en daar horen voor- en nadelen bij zoals in dit geval vaccinaties voor Covid-19 die je zelf mag betalen. Nederlanders hebben dezelfde rechten zolang ze in Nederland wonen, dat vind ik terecht. Voor de rest niet klagen want je eigen keus om je buiten Nederland te vestigen, en dat geldt voor mijn kinderen in Thailand ook wat geld kost maar ik peins er niet over om daar de inwoners van Nederland voor op te laten opdraaien ondanks dezelfde nationaliteit. Pas als ze naar Nederland gaan hebben ze dezelfde rechten als andere inwoners van Nederland.