Beste lezers,
In ons dorp in Isaan gaat het gerucht dat een meisje van 14 jaar en een jongen van 16 jaar gaan trouwen voor de Boeddha. Die twee vinden elkaar leuk, daar is op zich niets mis mee, maar er schijnt ook een Sinsod van 50.000 baht voor het meisje te worden betaald. Dat geld gaat naar de opa en oma die voor hun kleinkind zorgen.
De ongehuwde moeder van het meisje werkt in een bar in Pattaya en stuurt maandelijks onderhoudsgeld voor haar dochter naar opa en oma, maar laat zich zelden zien in het dorp. Opa en oma zijn straatarm en blij met de bruidsschat, zonder zich om de leeftijd van hun kleinkind te bekommeren.
Mag dit allemaal zo maar? Ik weet dat trouwen voor de Boeddha niets voorstelt, maar dit lijkt op een soort koehandel en dat meisje is toch veel te jong.
Wat kan je daar eventueel aan doen?
Groet,
Ben
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand23 november 2024Het Thaise eergevoel (lezersinzending)
- Gezondheid23 november 2024Vraag aan huisarts Maarten:
- Belasting Nederland23 november 2024Thailand belasting vraag: Belastingzaken bij emigratie naar Thailand overzichtelijk uitgelegd?
- Immigratie infobrief22 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 056/24: Airport Don Muang – Binnenkomst op Visa exemption
Voor een traditioneel Thaise huwelijksplechtigheid (zo noem ik dat liever dan ‘voor de Boeddha’ want daar heeft het niets mee te maken) zijn geen wettelijke bepalingen. Het zijn de ouders van beide partners en de dorpsoudsten en notabelen die daar over beslissen. Het is goed dat je hier iets aan wil doen, ik prijs je daarvoor. Maar het kan zo maar zijn dat het voor jou slecht uitpakt want wie weet wie er achter staan.
Ik denk dat je je eerst moet afvragen of het meisje zwanger is. Naar mijn ervaring is dat de meest voorkomende reden voor zo’n traditioneel huwelijk bij kinderen.
Ik weet niet hoe goed je Thais is. Neem een betrouwbare Thai in de arm en ga samen (of liever de Thai alleen) mensen in het dorp bezoeken bv het dorpshoofd, de leraren van de school, monniken in een tempel.
Ga eerst praten met het stel en de ouders en grootouders! Ga niet veroordelen maar probeer eerst te begrijpen.
Laat ons weten hoe het afloopt.
Jaren geleden bezocht ik een bergdorpje in het onbeschaafde Noorden. Na een maaltijd kwam een meisje naar me toe en vroeg om wat geld. Zij had een baby in een draagdoek op haar rug. Ik vroeg haar hoe en wat. Ze vertelde dat ze het kind kreeg op haar 14e. Seks op die leeftijd is strafbaar in Taailand en haar vriend, de vader, zat in de gevangenis.
Het zou dus kunnen zijn dat, als het meisje zwanger is, een traditioneel huwelijk de vader uit het gevang houdt. En misschien, fantaseer ik verder, is er een oudere, rijke man de verwekker, die de zaak wil afkopen.
Weinig respectvol hoe jij het Noorden van Thailand noemt (onbeschaafd). Ook hoe je Thailand benoemd (Taailand). Jouw humor? Hoe het respectvol hier!
Ja, humor, ironie en sarcasme. Hoe kun je anders overleven in Thailand? Waarom moeten we echt alles in Thailand ‘respecteren’? Heb je wel eens gehoord hoe de meeste Thais over de bergvolkeren denken? Mijn Thaise familie verbood mij er naar toe te gaan, en ik ging toch. Aardige mensen daar. Tevreden?
Ironie en sarcasme op schrift is moeilijk, dat kan alleen als men jouw kent.
@Tino Kruis
De dame in kwestie hoeft niet perse zwanger te zijn, maar misschien hebben de twee alleen maar sex gehad… Dat kan ook de reden voor het “Boeddha huwelijk” zijn. De jongste zoon van mijn vrouw is om dezelfde reden “getrouwd” geweest (die “trouwerij” was ruim voor mijn komst in april 2015 naar Thailand ). Inmiddels is hij, wederom voor “Boeddha”, “getrouwd” met een transgender.
Persoonlijk vind ik de naam “Thais huwelijk” ipv een “Boeddha huwelijk” niet op juist omdat ik alleen in Thailand voor de wet ben getrouwd en in Nederland als ongehuwd wordt beschouwd. Dat is naar mijn idee een “Thais huwelijk.
Tot het moment dat je toeslagen aan wilt vragen. Dan ben je ineens wel getrouwd voor de Nederlandse wet en wordt haar “wereldinkomen” meegeteld. Verplicht invullen elk jaar!
Overigens pleeg je nog steeds bigamie als je in Nederland een 2e vrouw zou trouwen, dat dan weer wel.
Naar mijn mening geen goed advies aan Ben. Mijn advies zou zijn: niet mee bemoeien!!
Het is hun cultuur, dus erg voorzichtig zijn met kritiek daarop.
Een sinsod is heel gebruikelijk in Isan, maar 50.000 lijkt mij onwaarschijnlijk hoog voor een arme familie.
Tienerzwangerschappen komen over de hele wereld voor, ook in Nederland. Hoe wil je seks tussen tieners verhinderen?; de natuur en oerdriften (lust) laten zich niet tegenhouden.
Ik denk dat het juist uitstekend advies is om vragen te stellen (zonder te veroordelen). Hoe anders kun je andere mensen en andere daden of gewoonte ook maar beginnen te begrijpen? Het wordt pas bemoeien als Ben op de betrokken af zou stappen met de boodschap ‘jullie zijn verkeerd bezig, stop hier mee’. Bemoeizucht adviseert echter niemand hier. Na een en ander te hebben aangekeken, vragen te hebben gesteld kun je best aan mensen je gevoelens of mening uiten. Niks mis mee als Ben na observaties en overpeinzingen zijn mening geeft als dit onderwerp zo ter sprake komt. Dat is nog steeds niet hetzelfde als bemoeien.
Ik vermoed dat bij de situatie die Ben hier beschrijft het meisje mogelijk al zwanger is, of men denkt dat ze zwanger is of zal worden. Met name als men dan niet voor abortus kiest is een financiële betaling (boete? afkoopsom? kado? noem het wat je wil). niet ongebruikelijk. Een traditioneel officieus huwelijk maakt het allemaal enigszins verkoopbaar naar de buitenwereld toe. Of dat ook stand zal houden en tzt een officieel huwelijk zal worden? Wie het weet mag het zeggen…
Traditioneel en/of officieus acht ik ook een beter naam dan ‘boeddha huwelijk’, in het Thais noemt men het officiële en officieuze huwelijk beide ‘huwelijk’ (แต่งงาน, tèng-gnaan). Boeddha komt er niet in voor. Het valt dan ook niet te vergelijken met een kerkelijk huwelijk. Zaken vallen niet 1 op 1 te vergelijken.
De Boeddha trouwde op zijn 16e met een even oude vrouw. Een aantal jaren later kregen ze een zoon die Rahula werd genoemd. De moeder overleed in het kraambed en een oudere zus van de moeder nam de verzorging van het kind op zich.
Het is off topic maar een niet officieel huwelijk wordt gesloten door een monikken ceremonie dus het is niet raar om het een boeddha huwelijk te noemen.
Het voor de wet trouwen wordt zeker in de Isaan “veranderen van je naam” genoemd. Taeng ngan of hoe je het ook wilt schrijven is taaltechnisch juist maar in spreektaal toch net iets anders.
Een dergelijk ‘huwelijk’ wordt lang niet altijd ‘gesloten door een monniken ceremonie’. Verschillende van die plechtigheden bijgewoond waar geen enkele monnik aan te pas kwam; in veel gevallen werd e.e.a. geleid door de ‘village headman’.
Sorry Johnny maar het traditionele Thaise huwelijk wordt verricht door dorpsoudsten. De monniken bidden vervolgens voor geluk etc. Zij zegenen het huwelijk niet in. Zo’n huwelijk kan ook zonder de aanwezigheid van monniken worden gesloten.
NEE HOOR, monniken sluiten geen huwelijk. Ben het net Tino eens. Het is een traditioneel Thais huwelijk, geen Boedda huwelijk oid. Het komt best regelmatig voor dat dit soort trouwen al op jonge leeftijd gebeurt. Vaak omdat ze betrapt zijn op sex of als het meisje zwanger is. Een traditioneel Thais huwelijk is dan vaak om gezichtsverlies te voorkomen. Wat ook wel gebeurt is dat de jonge partners met Sin Sot en traditioneel Thais huwelijk zich alvast reserveren, maar daarna nog niet als gehuwd stel door het leven gaan (bv pas als ze 18 jaar zijn of in hun onderhoud kunnen voorzien).
Een officieel geregistreerd huwelijk is ทะเบียนสมรส “Tabien Som Rot”.
Ik weet een geval in ons dorp lang geleden, een oudere vrouw had de zorg over 2 meisjes die der hielpen op de markt met verkopen van Thai food.
Nu is het volgende gebeurd een van de twee het meisje van 15 jaar had een vriendje en was sex gebeurd en het meisje het het verteld tegen oma, nu werden de ouders van de jongen ontboden om met oma te spreken over het gebeurde.
Oma vertelde de ouders of we gaan naar de politie of er wordt betaald nou dat laatste is gebeurd er werd 20000 baht overeen gekomen de deal was rond, maar wat gebeurde de vader van de jongen zei ik betaal maar dan gaat ze wel met ons mee.
Al met al ze ging mee en ze is ondertussen moeder van 2 kinderen met de jongen en harstikke gelukkig kom regelmatig op de markt en zie ze daar staan weer Oma te helpen met verkoop Thai food.
Je bent vrij om te denken/vinden wat je kan. Maar bemoei je niet met deze en vele andere zaken in een cultuur die niet de jouwe is. Dat kan vaak zelfs vervelende gevolgen voor jezelf hebben.
Jouw mening als van buitenlander buitenstaander wordt iha niet gewaardeerd. Het lijkt alsof men naar je luistert, maar je ongevraagde mening wordt gewoon genegeerd.
Ik heb 18 jaar mijn ongezouten mening gegeven in Thailand over allerlei zaken: het boeddhisme, de politiek, de economie, seks en wat niet al. Ik nam nooit een blad voor de mond. Gewoon in keurig en beleefd Thais en niemand nam mij dat kwalijk. Nou ja, een paar wel. En soms werd ik uitgelachen. So what? En zeker, vaak werden mijn uitspraken genegeerd. En van mij mag iedere inwoner in Nederland zeggen wat hij/zij vindt. Hoezo de cultuur die niet de jouwe is? Ik ken hun cultuur en we zijn allemaal mensen.
Respect voor iets hebben wil juist zeggen dat je er over praat, en niet dat je je mond houdt.
Zoals Sulak Sivaraksa zei:
‘Loyaliteit vereist tegenspraak’
https://www.thailandblog.nl/geschiedenis/sulak-sivaraksa-loyaliteit-vereist-tegenspraak/
Ik ken Tino niet maar uit zijn verhalen lijkt het mij een persoon met een goed hart en zeker kennis van zaken en ook niet te lui om het uit te zoeken …petje af.
Vanuit mijn ervaring voor wat het waard is kan je inderdaad alle zaken met een Thai bepraten en zijn het geen onoverkomelijke problemen om toch vrienden te zijn. Misschien heeft het met integratie te maken om te snappen hoe het echt werkt…..
Helemaal mee eens Tino.
Je hebt gewoon recht op je mening! En die hoeft niet overeen te komen met de mijne.
Mijn vrouw komt uit het noorden van de Isaan.
Arme familie, maar heel goede beschaafde mensen.
(Zij hebben mij nog nooit om geld gevraagd)
Mijn vrouw werd ook een man voor gezocht toen zij bijna 15 jaar was.
Deze man was 20 jaar ouder, hij had werk! Dus zekerheid van een dak boven je hoofd en 3 keer per dag eten!
Geen sex gehad, maar haar ouders hadden dat geregeld.
Zij had geen gevoel voor hem dus ging het huwelijk niet door.
Vervolgens werd ze op 15 jarige leeftijd naar Bangkok gestuurd, 765,4 km verder.
Gelukkig kwam zij goed terecht als nanny en schoonmaakster bij rijke Chinesen 7 dagen p/w..
Geld opsturen natuurlijk, haar hele leven al. Respect
Het artikel gaat niet over je mening geven.
De schrijver vraagt:
Mag dit allemaal zo maar? Ik weet dat trouwen voor de Boeddha niets voorstelt, maar dit lijkt op een soort koehandel en dat meisje is toch veel te jong.
Wat kan je daar eventueel aan doen?
Ik vergiste me in het woord ‘ongezouten’ (mening). Ik bedoelde ‘eerlijk’ maar bedoelde niet ‘ruw’. Mijn kleinzoon van 13 jaar wees mij op dit verkeerde woordgebruik. 🙂
beste Khunang,
Ik woon en leef niet alleen in Thailand maar werk hier ook, op een universiteit waar de bedrijfscultuur veel meer Thais is dan internationaal. dat is niet zo eenvoudig als je denkt.
Natuurlijk geef ik daar mijn mening over zaken maar ik heb geleerd dat op een Thaise wijze te doen. Dat wil zeggen: je meerdere niet (en zeker niet in het bijzijn van anderen) schofferen maar hem/haar laten nadenken over bepaalde beslissingen. En – als hij/zij naar mijn opmerkingen luistert – hem of haar later alle krediet geven en er niet op te staan dat ik vermeld word. Zo heb ik al redelijk wat bereikt maar kan dat niet bewijzen. Niet erg: ik ben niet uit op eigen gewin of gelijk willen hebben
Prive doe ik het eigenlijk niet anders. Ik geef geen ongezouten kritiek maar bespreek zaken met mijn vrouw; en laat haar de zaken regelen (geld, ruzies in de buurt, politie-optreden, buurtgenoten op het bureau, huwelijksproblemen, opstootjes, jonge brommer gangleden). Dat werkt tot nu toe prima omdat wij een goede reputatie hebben opgebouwd en men dus naar ons luistert.
Chris,
Ja, je hebt helemaal gelijk waar je schrijft hoe je het beste je mening (kritiek?) kenbaar kan maken aan je ‘meerderen’. Ik heb mij al verontschuld voor mij gebruik van het woord ‘ongezouten’. Maar ik denk dit ook de meest gebruikte methode is in het land van mist en mest. Toch zijn er momenten dat je in het openbaar moet gaan optreden. Bijvoorbeeld als je ‘meerderen’ weigeren op te treden tegen corruptie of nepotisme. Dat is dan vaak wel gevaarlijk.
Tja, veel Thai zijn vooral praktisch ingesteld, vooral als het om geld gaat. Oma en opa zullen wellicht denken, straks wordt ze zwanger en dan krijgen ze geen Sinsod meer. Is een meisje eenmaal zwanger dan daalt de prijs van bruidsschat enorm. En als ze elkaar leuk vinden kan je toch niet verbieden dat ze samen zijn.
Zwanger zal ze dus binnenkort toch wel worden. Een tienerzwangerschap meer of minder daar liggen ze in Isaan niet wakker van.
Beter nu ontvangen dan straks de zilvervloot missen.
Het enige in Thailand dat telt is het slijk der aarde, oftewel geld. Geld, geld en nog eens geld daar draait hier alles om. ALLES andere is ondergeschikt aan geld in het land van de glimlach. En het begrip “genoeg” is ook een onbekende in deze. Helaas, ik kan er ook weinig respect voor opbrengen.
Een oordeel vellen van een afstandje is gemakkelijk. Wat zou je zelf doen als je geen rooie cent had?
Dan zou jij dus je dochter verkopen als je geen rooie cent had. Mag ik vragen wat ze dan zou moeten kosten?
Nee, ik zou het niet doen. Maar om te kunnen oordelen moet je een verhaal van twee kanten horen.
Ben is bezorgd over twee tieners. Terecht.
We willen de Thaise cultuur respecteren, maar willen toch wel dat dat dit niet indruist tegen de Thaise wetgeving.
De vraag is eigenlijk : waar kunnen we dit melden zodat bevoegde sociale diensten kunnen checken of het goed komt. Verder mogen wij ons daar niet mee moeien gezien we de precieze omstandigheden niet kennen.
Als die jongen van 16 en dat meisje van 14 voor Bhoeda trouwen, is er een grote kans dat ze al sex hebben, of van plan zijn het te hebben, en een goede kans, dat het meisje zwanger is.
Er wordt vast geen 50.000 Baht betaald om alleen elkaars hand vast te mogen houden.
Wat wil je daar dan nog tegen doen?
De jongen op laten pakken?
Daar zal iedereen ongetwijfeld erg gelukkig van worden.
Bovendien denk ik dat het dan de hoogste tijd wordt, om je koffers te pakken, of nog veiliger, die koffers maar gewoon achter te laten.
Overigens weet ik niet zeker, of het strafbaar is.
Ik kan me nog herinneren, dat er ooit leeftijdsgrenzen werden ingesteld voor strafbaarstelling en dat er door ouders heftig werd geprotesteerd, omdat ze niet wilden, dat hun kinderen als misdadigers behandeld zouden worden, als ze als jongeren sex met elkaar hadden.
Er zijn toen door de overheid beloftes gedaan, maar de details weet ik niet meer, want dat is al vele jaren geleden.
Of die beloftes tegenwoordig nog wat waard zijn is natuurlijk ook de vraag.