Lezersvraag: THAI Airways annuleert binnenlandse vlucht
Beste lezers,
Vanmorgen ontvingen we bericht van THAI Airways dat onze vlucht op 2 januari van Krabi naar Bangkok is geannuleerd. Nu waren we zelf (helaas) al van plan om niet te gaan, maar dit bericht verraste ons toch: vrij lang van tevoren en het is een interne vlucht (dus ook voor Thai).
Weet iemand of het cancellen van deze vlucht (meest waarschijnlijk) vanwege Corona is, of is er iets anders aan de gang bij THAI? En heeft iemand er al ervaring mee: ontvangen we een ‘coronavoucher’ of bestaat de kans dat we ons geld terug krijgen?
Natuurlijk hebben we al contact met THAI opgenomen.
Groetjes,
IPA
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending23 december 2024De linkse oudere jongere voelt zich prima in Thailand (lezersinzending)
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 230/24: Affidavit en TM30
- Visum Kort Verblijf23 december 2024Schengenvisum vraag: Checklist Schengenvisum en reden om terug te keren
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 229/24: Wat met de 800.000 Baht als je niet in Thailand bent?
Niet alleen Thai airways doet dit, heel veel airlines doen dit momenteel. Ze laten je een vlucht boeken, innen de nodige centjes en annuleren de vlucht daarna. Dan geven ze je een voucher welke een jaar geldig is maar hebben wel even wat geld in kas. Tot ze failliet gaan….
Ook bieden ze vluchten aan met prachtige vertrek en aankomsttijden, ik had er zelf een geboekt. En dan krijg je de volgende dag een email dat de vlucht gewijzigd is met een erg lange nachtelijke overstap van 8 uur. En diezelfde vlucht kan nog steeds geboekt worden op hun website.
Thai Airways heeft van de rechter toestemming gekregen om afspraken te maken met de verschillende schuldeisers. Dat zijn ook de klanten die al een ticket hebben geboekt en betaald hoewel dat niet de grootste schuldeisers zijn, ook niet gezamenlijk. Maar het zijn er wel een heleboel. Als dat niet lukt, gaat Thai Airways zeer waarschijnlijk failliet.
Die deals sluiten zal nog wel enkele maanden duren, ook al omdat het om veel, heel veel geld gaat. Daar heeft het waarschijnlijk alles mee te maken, niet met Covid-19.
Zolang ze geen toeristen toelaten, zat Thai Airways er niet kunnen bovenop komen. Gezien hun uiterst precaire situatie lijkt het me niet erg verstandig bij hen te boeken.
Als ik de zin “Weet iemand of het cancellen van deze vlucht (meest waarschijnlijk) vanwege Corona is, of is er iets anders aan de gang bij THAI?” lees, vraag ik mij oprecht af in hoeverre u dit blog leest of andere nieuwskanalen volgt. U had dan kunnen lezen dat Thai airlines in surseance van betaling is. Kort en goed, dit is het “andere” wat er aan de hand is.
Ik kreeg bericht dat mijn binnenlandse vlucht van Khonkaen naar Bangkok verplaatst een uur later dan gepland vertrekt. Dat valt nog mee. Ook zie ik in mijn Thai airways app, dat vluchten waarboven vroeger een gevarendriehoek stond met de melding dat ik die kosteloos kon wijzigen omdat de vluchten misschien niet zouden doorgaan, nu niet meer als risicovol gemerkt zijn. Misschien ben in te optimistich, maar dat lijkt mij een stap in de richting van hernemen van bepaalde vluchten. Indien het reddingsplan van Thai airways door de schuldeisers aanvaard wordt zullen ze niet lijdzaam toezien hoe Emirates hun klanten afsnoept.
Boeken bij Thai Airways is ’n soort “Russisch Roulette”,
want we weten tocht dat deze luchtvaartmij op omvallen staat.
Het heeft te maken met het virus.R wordt minder gevlogen naar Krabi omdat er veel touristen geboekt hebben “zoals ik zelf” En o men geld terug krijgt is voor mij ook een vraag..Zo niet dan nooit meex r met ThaiAir.
Dus als je boekt is het misschien verstandiger om te betalen met een creditcard.
dan ben je gelijk verzekert.
Henk, ik betaalde mijn vluchten met de . Ik vroeg inlichtingen, maar zolang de vlucht niet geannuleerd is kan je geen verhaal halen. En als je, zoals ik boekte en betaalde in maart voor een vlucht acht maanden later en ze cancellen de vlucht niet vooraleer er zes maand verstreken zijn kun je niets anders dan refund of voucher aanvragen. Dat is tenminste wat Mastercard mij liet weten. Groeten
Klopt de uitleg van die medewerker wel? Volgens mij loopt de datum vanaf het moment dat je in kennis werd gesteld van de geannuleerde vlucht.
‘Om een transactie te betwisten moet dit formulier ingevuld worden en samen met “een kopie van het rekeningoverzicht/betaling, een kopie van de annulering en de annuleringsvoorwaarden van de dienstverlener, en een kopie van de correspondentie waaruit blijkt dat geen of een niet als passend ervaren alternatief wordt gedaan” naar ICS gestuurd worden. Dit kan uiterlijk binnen twee maanden na het moment waarop de vlucht of reservering is geannuleerd.’
Bron: https://insideflyer.nl/creditcarduitgever-betwisting-geannuleerde-reis-niet-altijd-mogelijk/
https://www.icscards.nl/binaries/content/assets/ics-nl/formulieren/betwistingsformulier_annulering-van-bestelling.pdf
Zoals men al weet zit Thai Airways diep in het rood. Ik zelf zou nooit boeken met een maatschappij die bijna failliet is en dan kan je naar de centen kan fluiten. Op dit moment heeft elke luchtvaartmaatschappij een heel slechte tijd maar staan er altijd nog beter voor dan Thai Airways.