Lezersvraag: Terugvluchten vanuit Bangkok naar Europa

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags: ,
16 maart 2020

Beste lezers,

Betreft terugvluchten vanuit BKK naar Europa. Ik weet niet of dit zo maar mogelijk is, maar de vraag is of er een huidige situatie kan worden weergegeven voor wat betreft het uitstellen van de reeds geboekte terugvlucht naar Nederland of Belgie?

Ik heb iets gelezen op Thailandblog aangaande EVA Air, maar wat is het standpunt van THAI Airways (Brussel), KLM of vliegmaatschappijen uit het Midden-Oosten.

Bij welke maatschappij mag de terugvlucht kosteloos worden uitgesteld, vanwege het Corona virus en wat is de procedure?

Alvast bedankt voor alle nuttige info.

Persoonlijk ben ik een betrokken partij voor THAI Airways International naar Brussel, maar misschien is het ook nuttig voor anderen.

Groet,

Nokelwin

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

24 reacties op “Lezersvraag: Terugvluchten vanuit Bangkok naar Europa”

  1. RonnyLatYa zegt op

    Deze vluchten zijn alvast geannuleerd zie ik
    TG934 BKK-BRU 14,18MAY2020; 05,11JUN2020
    TG935 BRU-BKK 14,18MAY2020; 05,11JUN2020

    Verder moet je maar een klikken op de volgende link
    https://www.thaiairways.com/en_TH/news/news_announcement/news_detail/coronavirus.page

    https://www.thaiairways.com/en/news/news_announcement/news_detail/ticketing-procedures_covid19.page

    https://www.thaiairways.com/en_TH/news/news_announcement/index.page?

    https://www.thaiairways.com/en_TH/index.page?utm_source=partnerize&utm_medium=affiliate

    En anders is er ook een telefoonnummer voor info
    For ticketing procedure assistance please contact THAI Contact Center +66(0) 2356 1111

    Ook hebben ze FB pagina waarop je info vindt

  2. Cornelis zegt op

    Ik neem aan dat je de vraag ook aan Thai Airways stelt?

  3. Peter Korevaar zegt op

    Onze terug vlucht met Eva naar Amsterdam staat gepland op zaterdag 21 maart. EVA heeft een eigen pagina waar alle info is terug te vinden over de vluchten. In ieder geval bestaat er de kans dat wel vluchten gaan uitvallen. Vooralsnog gaat onze vlucht door, maar dat zou zomaar kunnen veranderen. Info hier: https://www.evaair.com/en-us/about-eva-air/news/travel-news/2020-02-01-new-type-coronavirus-news.html

    EVA heeft ook een speciale Corona pagina in het leven geroepen: https://www.evaair.com/en-global/emer/2019-nCoV.html

  4. nicky zegt op

    wij zelf trachten voor Singapore airways informatie te krijgen, maar onmogelijk om iemand aan de telefoon te krijgen. worden er zo langzamerhand crazy van. Niet in Singapore, niet in Bangkok, niet in Amsterdam.
    op de website kan je enkel voor andere landen vinden maar niet voor belgie of Amsterdam

  5. José zegt op

    Via onderstaande link vind je veel info over restricties van allerlei landen. Wordt elke dag ge-update.
    Misschien heb je hier iets aan.

    ttps://www.iatatravelcentre.com/international-travel-document-news/1580226297.htm

    Groet José

    • Any zegt op

      Hoi, helaas werkt de link niet!

  6. John Chiang rai zegt op

    Wij vliegen de 27 April van BKK terug met Qatar Airways met tussenstop in Doha naar München.
    Tot nu toe is alles nog mogelijk,maar ben mij bewust dat dit haast met het uur veranderen kan.
    Mijn vraag zou ook zijn,als iemand niet vliegen kan en zijn visum tussentijds afloopt waar geen verlenging voor mogelijk is, hoe de Thaise Immigration dan hier op reageren gaat.
    Een borderrun waar velen nog mee rekenen,kan plotseling door het sluiten van de grenzen ook voorbij zijn.
    Mocht in de tussentijd de toestand compleet uit de hand lopen in europa,overweeg ik voor mij een medisch Asyl aan te vragen in Thailand.555

  7. Bertje zegt op

    ik heb gisteren mijn retourvlucht naar amsterdam vervroegd van 10 april naar morgen 17 maart. Vandaag 16 maart was al vol.
    (dit ivm overlijden van mijn vader( C19) afgelopen zondag.)
    Was binnen 45 minuten geregeld met KLM, en geen bijkomende kosten.

    • Any zegt op

      Gecondoleerd!

    • Peter zegt op

      Gecondoleerd.

    • Martin zegt op

      mijn deelneming, heel veel sterkte

  8. willy zegt op

    Ik vlieg normaal gezien op 29/3 terug naar thailand met Etihad vanuit brussel met tussenlanding in abu d’habi. Ik heb een email gekregen van etihad dat ik mijn vlucht gratis mag/mag verplaatsen indien gewenst of indien nodig.

    • willem zegt op

      Ik vlieg de 22e maart terug naar Amsterdam met Etihad. Dwz ik ben van plan mijn terugvlucht een maand of 2 uit te stellen. Midden mei lijkt me beter. Dat hoop ik ten minste.

      Nu probeer al 2 dagen het telefoonnummer van het Etihad service center te bellen. Ik wordt telkens naar ongeveer 15 minuten er uitgegooid. Zojuist mijn 15e poging gedaan. Helaas lukt het omboeken niet online en krijg ik een melding het service nummer te bellen. Met mij vele duizenden zeker.

  9. Sjeng zegt op

    KLM heeft via een persbericht laten weten dat al hun vluchten gratis kunnen worden omgeboekt. Dit is een actueel bericht van 12-03-2020

    Losse vliegtickets annuleren
    Heb je alleen een vliegticket geboekt? Zonder annuleringsdekking kun je meestal alleen dure, flexibele tickets gratis annuleren of wijzigen. Bij goedkope tickets ben je meestal je geld kwijt. Vliegmaatschappijen gaan hier verschillend mee om, vraag dus na wat het beleid is. Bij annuleringen vanwege het coronavirus zijn luchtvaartmaatschappijen soms wel flexibel, zoals KLM.

    Je kunt na annulering luchthavenbelasting terugvragen, wat vooral bij dure tickets zinvol is. Ook om andere redenen dan een virusuitbraak heb je soms recht op geld terug bij annulering van een vlucht (Vluchtclaimservice).

    Veel vliegmaatschappijen passen hun vluchtschema’s aan en annuleren vluchten. Ook als gevolg van het feit dat veel mensen hun reis uitstellen en er minder boekingen zijn naar diverse bestemmingen.

    Vluchtannulering door coronavirus / geen negatief reisadvies
    Als je vlucht geannuleerd wordt door de vliegmaatschappij, dan heb je recht op teruggave van de ticketprijs. Dit geldt als de vlucht valt onder de criteria van Verordening 261/2004. Wanneer de vliegtuigmaatschappij jouw vlucht annuleert voor een gebied waarvoor géén negatief reisadvies geldt, dan heb je recht op volledige teruggave van de ticketprijs inclusief een vergoeding voor het tijdsverlies. Het recht op een vergoeding vervalt als je meer dan 2 weken voor vertrek bent geÏnformeerd over de annulering.

    Vluchtannulering door coronavirus / wel negatief reisadvies
    Wordt je vlucht door de vliegmaatschappij geannuleerd vanwege het coronavirus en vanwege een negatief reisadvies voor jouw bestemming? Dan krijg je wel de ticketprijs terug, maar heb je geen recht op compensatie voor het tijdsverlies.

    Virusuitbraak tijdens een reis
    De ANVR (Algemene Nederlandse Vereniging van Reisbureaus) vergoedt geen overnachtingen als je op je bestemming moet blijven door een ziekte als het coronavirus.

    Let op: vergoeding is gewijzigd
    De ANVR gaf eerst aan dat de reisorganisatie in elk geval de eerste 3 overnachtingen vergoedt. Maar dit werd begin maart aangepast. Reizigers hebben ‘geen’ recht op 3 gratis overnachtingen als ze langer moeten blijven omdat bijvoorbeeld het hotel in quarantaine is gezet.

    Een reisorganisatie moet reizigers – waar mogelijk – wel hulp en bijstand verlenen en bij code rood ook reizigers zo mogelijk repatriëren (terugreis regelen). In de wet staat dat je alleen recht hebt op die 3 gratis overnachtingen als de terugreis zelf niet kan plaatsvinden. Bijvoorbeeld omdat het vliegtuig niet weg kan wegens een vulkaanuitbarsting. Het gaat dan om 3 nachten na afloop van de reguliere vakantie, als er niet kan worden teruggereisd.

    Langer (verplicht) verblijf en reisverzekering
    De reiziger betaalt dus de kosten bij (verplicht) langer verblijf, zoals door quarantaine. Vraag de reisorganisatie om advies. De extra reis- en verblijfkosten en telefoonkosten zijn mogelijk gedekt op de reisverzekering, maar vaak wel tot een bepaald maximum.

    De meeste reisverzekeraars vergoeden echter niet bij (preventieve) quarantaine. Vraag dit na bij je reisverzekeraar en kijk in de polisvoorwaarden. Reis je nu naar een risicogebied, dan bestaat de kans dat je niet verzekerd bent.

    Terugreis (repatriëring)
    Moet je terug naar Nederland (repatriëring) vanwege een ‘medisch ongeval’ of ziekte, dan dekt de reisverzekering dit. Neem contact op met je reisverzekeraar als je terug wilt zonder dat er een directe medische reden is (preventieve repatriëring).

    Lees de vragen en antwoorden over het coronavirus op de website van het Verbond van Verzekeraars.

    Voor je op reis gaat: check het reisadvies
    Controleer voor je op reis gaat of er risico’s zijn in het land van bestemming en wat het reisadvies is. Deze informatie vind je op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken en in de Reisapp Buitenlandse Zaken.

    Per land zie je actuele informatie en ontwikkelingen. Ook vind je alles over veiligheidsdreigingen in bepaalde gebieden. Dit wordt aangeduid met kleurcodes:

    Groen: geen bijzondere veiligheidsrisico’s
    Geel: let op, veiligheidsrisico’s
    Oranje: alleen noodzakelijke reizen
    Rood: niet reizen
    Een reisadvies is niet bindend. Je bent zelf verantwoordelijk voor de keuze om wel of niet te reizen.

    Code rood of oranje
    Als de reisorganisatie de reis zelf annuleert vanwege een virusuitbraak zoals corona (zoals bij code rood), dan krijg je je geld terug. Ook kan de reis – in overleg – worden aangepast of omgeboekt. Heb je geboekt bij een ANVR-reisorganisatie en zou je tot tenminste 3 april 2020 vertrekken naar een gebied waarvoor nu een rood reisadvies geldt? Dan mag je volgens de ANVR kosteloos annuleren.

    Bij een bestemming met de kleur oranje kun je contact opnemen met de reisorganisatie om na te gaan of de reis toch doorgaat, aangepast of geannuleerd moet worden.

    Reis annuleren via de reisorganiatie
    Zelf de reis annuleren
    De wet zegt dat je een pakketreis kosteloos kunt opzeggen als er een onveilige situatie is op de reisbestemming. Of een gevaar voor je gezondheid, zoals de uitbraak van een ernstige ziekte. Er moet sprake zijn van ‘onvermijdbare en buitengewone omstandigheden’ (overmacht) met aanzienlijke gevolgen voor de reis. Dan kun je je reisgeld terugvragen van de reisorganisatie. Omdat er sprake is van overmacht heb je geen recht op een vergoeding van extra kosten.

    Je moet ook kunnen aantonen dat je bestemming onvoldoende veilig is om naartoe te gaan. Is hiervan geen sprake volgens de reisorganisatie? Dan ben je afhankelijk van de contractvoorwaarden over annuleren of wijzigen van de reis. Meestal betaal je dan annuleringskosten.

    Heb je zelf een hotelovernachting geboekt of vlucht, dan ben je voor de voorwaarden bij wijzigen of annuleren afhankelijk van de vliegtuigmaatschappij of het hotel. Mogelijk is er wel dekking via de reis- of annuleringsverzekering.

    Annuleren vanuit angst / gevoel onveiligheid
    Wil je niet op reis omdat het onveilig voelt, dan heb je géén recht op een vergoeding via de reisorganisatie. Angst is geen ‘geldige’ reden om de reis kosteloos te annuleren. In sommige gevallen is er wel dekking via de annuleringsverzekering.

    De reis gaat niet door
    Reisorganisatie annuleert de reis
    Ook de reisorganisatie kan de reis annuleren vanwege buitengewone omstandigheden of de reis aanpassen. Gaat het om een wezenlijke verandering, dan hoef je daar niet mee akkoord te gaan. De reisorganisatie kan de reis dan wel opzeggen. Je hebt dan recht op teruggave van de reissom.

    Daarnaast is een reisorganisator verplicht hulp en bijstand te verlenen als een reiziger in moeilijkheden verkeert.

    Veelgestelde vragen op de website van de ANVR
    Inreisverbod
    Kun je het land niet in vanwege het corona-virus en geldt er een inreisverbod, zoals de VS nu heeft afgekondigd voor verschillende Europese landen waaronder Nederland? Dan worden de kosten mogelijk bij jou als reiziger gelegd. Hierover zegt de ANVR het volgende:

    ‘Landen die een inreisverbod hebben ingesteld voor reizigers uit Nederland, maakt het reizen naar die bestemming effectief gezien onmogelijk.
    Maar als de pakketreis door de reisorganisator vanuit zijn kant feitelijk kan worden uitgevoerd (vlucht, hotel en eventueel andere onderdelen van het pakket zijn beschikbaar en theoretisch uitvoerbaar), maar de bestemming ontzegt de toegang, geeft geen visa af of anderszins. Dan ligt het feit dat uiteindelijk de reis praktisch gezien niet kan worden gemaakt, niet in de invloedssfeer van de reisorganisator. Dit betekent dat de reiziger de reis niet kosteloos kan annuleren en dus geen recht heeft op terugbetaling van de reisorganisator.’

    Inreisverbod en annuleringsverzekering
    Mogelijk biedt een uitgebreide (allrisk) annuleringsverzekering wel dekking, als de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij niet vergoed. Ga dit na bij je verzekeraar.

    Zo dekt Aegon annuleren of omboeken wél als je:

    allriskdekking hebt
    vóór 12 maart 2020 een reis naar de Verenigde Staten boekte
    én de vertrekdatum vóór 14 april dit jaar ligt
    Ook ANWB meldt dat, als de reisorganisatie of touroperator niets vergoedt bij een inreisverbod, er ‘mogelijk’ dekking is op de annuleringsverzekering.

    Virusuitbraak en annuleringsverzekering
    Dekking in Nederland of losse boekingen (hotelovernachting)
    Bij veel schadeverzekeringen zijn epidemieën uitgesloten. Ook vergoeden de meeste annuleringsverzekeringen de onkosten niet als je zelf een reis wil annuleren vanwege een virusuitbraak of negatief reisadvies. Ben je zélf (ernstig) ziek en kun je niet reizen, dan dekt de annuleringsverzekering de kosten wel.

    Het maakt voor de annuleringsdekking meestal niet uit of je een week of weekendje binnen Nederland reist of naar het buitenland gaat. Als je alleen een hotelovernachting hebt geboekt, dan gelden dus doorgaans dezelfde voorwaarden en dekkingen. Een handjevol (allrisk)verzekeraars biedt dan uitkomst.

    Calamiteitenfonds
    Het Calamiteitenfonds vergoedt niet bij het annuleren van reizen en biedt ook geen garantiedekking bij uitbraak van ziektes als het coronavirus. Dit fonds biedt wel uitkomst als er calamiteiten zijn wanneer je al op reis bent, zoals bij een natuurramp of onlusten.

    Besmettelijke ziekte en annuleren
    Enkele doorlopende annuleringsverzekeraars vergoeden wanneer je vanwege de uitbraak van een besmettelijke ziekte niet op reis gaat. Mits dit bij het boeken van de reis nog niet bekend was en dus onvoorzien. Dit zijn:

    Aegon: op de Allrisk-polis.
    ANWB/Unigarant: alleen als je vóór 30 januari 2020 de dekking Terrorisme en Natuurrampen hebt afgesloten en het gaat om een besmettelijke ziekte met aantoonbare gezondheidsrisico’s.
    De Europeesche: alleen als je vóór 27 februari 2020 de Allrisk-annulering hebt afgesloten en maximaal 75% van de reissom. Ook geldt de dekking alleen als er tijdens de boeking nog geen corona geconstateerd was op de reisbestemming.
    Nationale-Nederlanden: als er medische bezwaren zijn om naar het land van bestemming te gaan door uitbraak van een besmettelijke ziekte.
    Annuleringsverzekeraars die vergoeden bij een virusuitbraak, mits er een negatief reisadvies is:

    Centraal Beheer
    ING
    Interpolis
    Klaverblad
    Bron: MoneyView, 27 februari 2020

    Let op: Een verzekering dekt een onzeker voorval. Een dekking afsluiten op het moment dat er al een virusuitbraak of andere besmettelijke ziekte is, heeft in principe geen zin.

    Negatief reisadvies en annuleren
    De meeste reisverzekeraars vergoeden het annuleren van reizen niet die ontraden worden door het ministerie van Buitenlandse Zaken (code oranje of rood). Slechts een handjevol doorlopende reisverzekeraars met annuleringsdekking vergoedt wel, namelijk:

    Aegon: op de Allrisk-polis.
    ANWB/Unigarant: alleen als je vóór 30 januari 2020 de dekking Terrorisme en Natuurrampen hebt afgesloten en het gaat om een besmettelijke ziekte met aantoonbare gezondheidsrisico’s.
    Avéro Achmea: op de Vrij op Reis-polis
    Centraal Beheer
    De Europeesche: alleen als je vóór 27 februari 2020 de Allrisk-annulering hebt afgesloten en maximaal 75% van de reissom. Ook geldt de dekking alleen als er tijdens de boeking nog geen corona geconstateerd was op de reisbestemming.
    Interpolis
    Klaverblad
    Bron: MoneyView, 27 februari 2020

    Wordt de reis niet onraden, dan heb je ook geen recht op een verzekeringsuitkering. Neem voor meer advies en informatie contact op met je eigen verzekeraar voor alle informatie.

    Zo is er bij Allianz Global Assistance de dekking Terreuraanslagen & natuurrampen met dekking bij een negatief reisadvies. Het negatieve reisadvies moet een gevolg zijn van terrorisme, natuurrampen of binnenlandse onlusten of oproer in het land van bestemming. De uitbraak van een virus zoals het Coronavirus valt hier dus niet onder.

  10. David H. zegt op

    Hi,
    in bijgaande copy paste antwoordmail van door mij gevraagde info aan Assudis Axa , die bijkomend ook aangeeft dat lopende Assudis Axa Expat wel degelijk tussenkomst voor Corona

    RE: Navraag stopzetting vanwege Assudis Axa Expat polis ?

    From: Assudis ([email protected])
    To: xxxxx@xxxx
    Date: Thursday, 12 March 2020, 16:29 GMT+7
    Beste,
    Alle contracten in Thaïland worden momenteel stopgezet tegen de eerstkomende vervaldag. Voor een
    vervaldag in oktober staat de brief gepland in de maand juni. Mogelijk is er tegen dan een alternatief dat u
    dan zal worden voorgesteld.
    Elke ziekte (of ongeval) die dringende medische zorgen vereist is gedekt door het contract. Wij betalen de
    dringende medische zorgen in Thailand, dus ook voor Covid-19, terug en zorgen bij een ernstig geval zo
    snel mogelijk voor de repatriëring naar het land van oorsprong.
    Met vriendelijke groeten,
    Michael VAN SEER
    AXA Assistance Broker Solutions
    Dienst Productie – Assudis n.v.
    Sleeckxlaan 1 – 1030 Brussel
    Tel.: +32 2 247 77 10
    Please consider the environment before printing this message.
    From:
    Sent: Thursday, 12 March 2020 08:13
    To: Assudis
    Subject: Navraag stopzetting vanwege Assudis Axa Expat polis ?

  11. eduard zegt op

    KLM boekt gratis om, ook als je bij reisburo geboekt hebt. Phone 020-4.747.747..de wachttijd is +/- 2 uur voor antwoord, dus skypen.

  12. ron zegt op

    Vlieg normaal op vrijdag om 00.30hr terug aar Belglë met thai air. Het nr +66 356 1111 is nooit te bereiken. Enkel een e-mail kan. Je krijgt dan een e-mail terug de ze je zo snel mogelijk antwoorden. Nou snel in Thailand kan wel wat duren.

    Van service gesproken!!!!

  13. Marijke. zegt op

    Moderator: Lezersvragen gaan via de redactie.

  14. Erwin Fleur zegt op

    Beste Nokelwin,

    (-)
    16MAR2020 – 12:19 uur (lokale Amsterdam tijd)

    Gratis wijzigen of annuleren van je vlucht.

    Passagiers die hun vlucht willen wijzigen of annuleren kunnen dit nu kosteloos doen. Kijk hier voor op deze link -> https://bit.ly/2TSI9hv (punt 3 voor wijzigen en punt 5 voor annuleren).

    Indien je wilt wijzigen of annuleren is het volgende van belang.

    – Heb je rechtstreeks geboekt bij EVA Air, neem dan contact op met onze Reserveringsafdeling in Amsterdam. Op werkdagen zijn ze tussen 09:00-17:00 uur te bereiken op nummer +31 (0)20 575 91 66 of per e-mail via [email protected].
    – Heb je geboekt bij een (online) reisagent of een reisorganisatie neem dan met hen contact op. Het heeft geen zin om als je geboekt hebt bij een reisagent met ons contact op te nemen. Wij kunnen je boeking niet wijzigen of annuleren. Dat moet daar gebeuren waar je geboekt hebt.

    Zowel bij EVA Air (en alle andere luchtvaartmaatschappijen) als bij alle reisorganisaties is het nu heel erg druk. Het kan dus zijn dat je niet gelijk iemand aan de lijn krijgt of dat er niet gelijk op je e-mail wordt gereageerd. Onze excuses voor het ongemak. Wij doen er alles aan om iedereen z.s.m. te woord te staan.

    #EVAAir #ervaarEVAAir.

    Met vriendelijke groet,

    Erwin

  15. BertH zegt op

    Ik kon zonder problemen mijn vlucht van Bangkok naar Lissabon omzetten naar een latere datum. Dat was bij Finnair. Van Bangkokair heb ik een open ticket gekregen geldig tot 27 januari voor mijn vlucht van Chiang Mai naar Bangkok. Bij beide zonder bijkomende kosten.
    Nu met Booking.com bezig om te kijken of ik mijn hotel om kan zetten naar een latere datum. Het lijkt erop dat dit ook gaat lukken.

  16. Martin zegt op

    op Dit geëigende moment is Nederland een groter risico dan Thailand. Mijn zorg is dan als ik 30/3 naar Holland vlieg of ik dan gewoon terug kan komen na 2 a 4 maanden.

    • Erik zegt op

      Ik wens iedereen succes die denkt beter af te zijn in Thailand dan in Nederland. In NL, en de rest van Europa (Italie en GB uitgezonderd), wordt momenteel (maar wellicht iets te laat) redelijk adequaat gereageerd op de verspreiding van het virus en met name ervoor gezorgd wordt dat er voldoende zorg beschikbaar blijft, vooral op de IC. In Thailand is de afgelopen maanden nauwelijks iets gedaan tegen de verspreiding van het virus en daar gaat men nu de prijs voor betalen. Sommige ziekenhuizen sluiten al de deuren voor farang (uitspraken van onze vriend van volksgezondheid?). Succes.

  17. Ilke zegt op

    Mijn ouders zitten momenteel Koh Samui. Zij zouden volgende week dinsdag terug in Brussel landen maar hun vluchten zijn geannuleerd. Zij vliegen met Qatar airways. Heeft er iemand hier meer info over?

  18. Nonkelwin zegt op

    Beste raadgevers, bedankt voor de vele nuttige informatie. Als aanvulling kan ik nu ook terugmelden dat Thai International ook kosteloos de oorspronkelijke vlucht wijzigt. We hebben dit op Krabi airport kunnen uitvoeren, was binnen de kortste tijd geregeld,


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website