Beste lezers,
Er doen een aantal berichten de ronde dat de Belgische bank Argenta de rekeningen, van de Belgen die definitief verhuisd zijn naar Thailand, wil opzeggen. Ik heb daaromtrent tot op heden van mijn bank geen enkel bericht ontvangen.
Dit gerucht ligt in lijn met een aantal Nederlandse banken die hun (Thaise) klanten eveneens gedumpt hebben. Ik hoop alvast dat bovenstaande een vals gerucht is want u zult begrijpen dat dit, als dit zou doorgevoerd worden, heel wat problemen kan veroorzaken.
Hebben jullie weet van dit (nep) nieuws of is dit weer iets dat zomaar de wereld wordt ingestuurd?
Dank voor jullie bijdrage,
Arthur
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending23 december 2024De linkse oudere jongere voelt zich prima in Thailand (lezersinzending)
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 230/24: Affidavit en TM30
- Visum Kort Verblijf23 december 2024Schengenvisum vraag: Checklist Schengenvisum en reden om terug te keren
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 229/24: Wat met de 800.000 Baht als je niet in Thailand bent?
Klopt. Kijk maar eens op FB Thaise Gids Vrienden. 10-tallen lotgenoten
Beste Arthur,
het klopt wel degelijk. Ik heb op 22 06 2021 een brief, gedateerd op 04 06 2021, aangetekend per post, hier thuis in Thailand ontvangen met de mededeling dat Argenta niet langer de bankzaken van transacties met SWIFT code kon behandelen. Ik kreeg 2 maand de tijd om de toestemming te geven de rekening stop te zetten of dat ze anders geblokkeerd zou worden. De achterzijde van de brief bevat de opdracht om het bestaande saldo over te schrijven naar een andere rekening binnen de SEPA-zone.
Dit kon door een scan te sturen naar:[email protected].
Zij verwijzen naar Deel 1 artikel 14.1….. beeindiging van de clientenrelatie van het Algemeen Reglement der Verrichtingen van Argenta Spaarbank nv.
Beste,
Ik ben ook klant bij Argenta maar nog geen brief ontvangen.
Dit is inderdaad een groot probleem, in volle Corona-crisis hun klanten dumpen zou ik alvast niet klantvriendelijk kunnen noemen.
Hoe dit verder moet weet ik momenteel niet. Als dit de algemene tendens is in België (en dus ook in Nederland) vrees ik dat het openen van een rekening bij een andere bank geen gemakkelijke opdracht zal zijn.
Als er mensen zijn met alternatieve oplossingen zou ik het zeer waarderen.
Het openen van een account bij Wise (Transferwise) zou een oplossing KUNNEN zijn. Ik hoor echter van heel wat klanten daar dat hun rekening geblokkeerd werd (zonder reden) en dat ze al maanden wachten op hun geld.
Ik heb een redelijke som spaargeld bij Argenta en zou mijn geld toch niet durven toevertrouwen aan Wise, dus zal ik op zoek moeten gaan naar een alternatief. Iemand suggesties …?
Weer een hoop zorgen erbij 🙁
@Bart
Ik heb al jaren bij Axa & Keytrade een rekening als uitgeschreven Belg, evenwel had ik die rekeningen al toen ik nog in Belgie ingeschreven was .Dus eigenlijk adreswijziging aanvaard door beide.
Keytrade is eigenlijk een internetbank , daar die enkel 1 kantoor in Brussel hebben mits afspraak indien nodig , voor de rest alles online .
Ik hoop dat men mij nog een klein jaartje ontziet van een gelijkaardige ” Argenta actie ” bij mijn banken , daar ik dan toch terug definitief in Belgie ben, want inderdaad begin maar eens vanuit Thailand een andere bankrekening te openen…
Intercontinentaal leven begint moeilijk te worden tegenwoordig !
Beste Lung Addie,
Als je brief bijna een maand onderweg is met de post en Argenta je maar 2 maanden de tijd geeft om je in orde te stellen, dan schiet er effectief maar een maand over om je probleem op te lossen.
Ik vind het schrijnend dat we weer maar eens aan ons lot overgelaten worden. Wat is er verkeerd mee om een rekening open te houden waarmee we om de bepaalde tijd ons pensioentje overboeken naar Thailand via Wise.
Ik maak me dus ook wat zorgen nu. Om met een vingerknip een nieuwe rekening te openen bij een andere bank – dit vanuit Thailand – lijkt me geen haalbare kaart. Ik hoop dat ik verkeerd ben.
Lung Addie, hoe ben jij van plan dit op te lossen? Als we met zijn allen onze koppen samen steken vinden we misschien een oplossing. Ik veronderstel dat, naargelang de brieven van Argenta zullen arriveren, er meer en meer mensen in de problemen zullen komen.
Nogmaals dank voor de (eventuele) oplossingen.
Beste Arthur,
ik heb geluk daar ik dit ‘voorlopig’ niet hoef op te lossen. Ik heb in Belgie meer dan 1 rekening en mijn pensioen is nooit bij Argenta gestort maar bij Fortis, als ook mijn spaarrrekening. Ik heb namelijk die Argenta rekening reeds jaren niet gebruikt met als reden dat ik die rekening, reeds jaren geleden opende, wegens het feit dat Argenta, toen, internationale overboekingen gratis deed. Toen ze dat niet meer deden schakelde ik over naar Transferwise (nu Wise) om de overboeking naar Thailand te doen.
Je zal wel enige actie moeten ondernemen want indien je niets doet wordt, naar hun schrijven, de rekening geblokkeerd en deze deblokkeren zal van hieruit niet zo eenvoudig zijn..
Mogelijke oplossing: indien je naaste familie hebt in Belgie, je tegoeden naar hen overboeken en dan via Wise, of weet ik veel, naar hier overboeken. Je pensioen, indien aan de orde, kan je rechtstreeks van de pensioendienst naar je Thaise rekening laten overboeken en ik kan je zeggen: het verschil is niet zo immens groot als het om kleinere bedragen gaat. Ik heb hier een Thaise weduwe, voor wie ik het pensioen in orde bracht, en vorige maand had ik, na berekening van een rechtstreekse pensioen overboeking, een verschil in koers van 0.2THB/EU tegenover de officiele koers…. dus niets om over dood te vallen.
Je kan ook proberen om online een andere rekening te openen binnen de SEPA-zone.
In de brief van Argenta staat duidelijk: Zij verwijzen naar Deel 1 artikel 14.1….. beeindiging van de clientenrelatie van het Algemeen Reglement der Verrichtingen van Argenta Spaarbank nv.
Naar ik begrijp is het dus een eigen huishoudelijke maatregel en niet een algemene maatregel welke ook door de andere Belgische banken zal of moet gevolgd worden. Dus ik wacht enkel af wat bv Fortis zal doen maar heb, tot heden, nog niets vernomen dat ook zij dit zullen toepassen.
Beste Lung Addie,
Voor de volledigheid, ik heb dit schrijven van Argenta nog niet gehad.
Ik heb dit onderwerp opgestart naar aanleiding van een aantal geruchten die mijn vrouw opgevangen had in een chatgroep. Daar was er zelfs sprake van een opnametermijn van 6 maanden vooraleer ze je rekening gingen afsluiten.
Als je je pensioen rechtstreeks laat overboeken naar je rekening in Thailand vrees ik toch wel om redelijk wat verlies te doen hoor. De Belgische banken geven nooit een goede wisselkoers, dus de prijzen die Transferwise hanteert zal men wel mogen vergeten.
Momenteel is het dus bang afwachten, en hopen bij slecht nieuws dat we alsnog een rekening kunnen openen bij een andere bank. Als dit evenwel mogelijk is vanuit Thailand is een andere vraag.
Dank voor je antwoordje.
Ter info: De tekst in de chatgroep in het Thais: https://ibb.co/h95y7Td
Beste Arthur,
het verlies bij rechtstreekse overschrijving van de Belgische pensioendienst naar uw Thaise rekening valt best mee hoor. Het is niet de Belgische verzender die de conversie van Euro naar THB maakt maar wel de ontvangende Thaise bank en dit kan verschillend zijn van bank tot bank. Mijn ervaring, laatste maand (voor die Thaise weduwe), was een ervaring met Bangkokbank en de conversie was totaal niet slecht te noemen, amper 0.2 THB/Eu met de officiele koers. Dit kan je eventueel oplossen door een EUROREKENING bij de Thaise bank te openen, dan maak je de conversie zelf als je het best lijkt te zijn.
Beste Lung,ik was enkele jaren geleden ook het slachtoffer van de Nederlandse ABN AMRO bank.
Ook het zelfde verhaal jaaaaren goede en veelzijdige klant geweest en met een simpel briefje en een datumje erop om je eruit te kieperen.
Ook ik heb twee andere banken in Nederland waar ik in dit noodgeval mijn spaargeld na over kon boeken.
Maar nu rijst bij mij ook de vraag voor hoelang nog.
Ook ik ben bang dat er vandaag of morgen ook een brief arriveerd na 6 weken onderweg te zijn geweest met de zelfde boodschap in in mijn mailbox te Pasang.
Altijd met weer het zelfde verhaal ivm opgelegde regeltjes van de EU tegen witwassen van crimineel geld enz enz enz.
Groot probleem voor velen die hier permanent wonen of je nu een Belg of een Hollander bent.
Wat is een alternatief gauw je life savings op een of meerdere Thaise banken te stallen.
Met alle risicoos van dien, mocht je ooit eens niet aan je visa eisen kunnen voldoen opgesteld door de huidige junta.
Geld in Thailand stallen lukt wel maar andersom??
En nu lees ik al dat al diegene die altijd zo vooroplopen met Transferwise nu beginnen te twijfelen daar het om hun life savings gaat.
Waarom dan Transverwise is toch zo goed lees ik altijd, voor je pensioentje misschien maar om grote bedragen oa life savings dan krapt de meerderheid zich eerst eens achter de oren.
Die hele EU begint langzamerhand een nachtmerrie te worden voor mensen zoals ons die in Thailand permanent verblijven.
Lage of zelfs geen rente zelfs betalen aan de bank van je spaargeld.
Nog nooit in mijn leven zoiets meegemaakt.
Jan Beute.
Ok ik weet dat ze de internationale overschrijvingen met Swift code stopgezet hebben maar dat je geen rekening bij hen kan houden, dat denk ik niet
ARGENTA wil alleen nog werken binnen de Eurozone is mij een maand geleden gezegd in het agentschap. Ik heb een account gemaakt bij Hello bank een internet afdeling van Fortis..Spaarboek blijft bij argenta en rekening nu ook nog (pensioen). dat moet ook nog veranderd worden, en nadien nog wise.Hello Bank heeft geen kantoren.
Ben net gaan kijken bij Hello bank maar daar kun je alleen terecht als je resident in Belgie ben , tocht?
Vorige woensdag ook een aangetekende brief van Argenta gehad hierover.
https://ellentimmer.com/2019/08/26/wwft-169/
Omdat argenta in nederland een online bank is moet je in nl wonen om een rekening te hebben
Dat klopt inderdaad . Ik heb gisteren een aangetekend schrijven gehad van Argenta en die brief begint met de woorden “Met deze brief beeindigd Argenta zijn clientenrealtie met u” Als reden schrijven ze dat hun internationale dienstvelening beperken. Ik heb tijd tot 4 Augustus om mijn rekening te legen en dan wordt die door Argenta definitief afgesloten.
Beste Marc,
in die brief staat wel dat de rekening, per aangegeven datum, GEBLOKKEERD wordt en niet afgesloten. Ook dat is iets anders. Het resultaat is een beetje hetzelfde: je kan de rekening gewoon niet meer gebruiken. Zoals ze in Thailand zeggen: Same same but different.
Banken kunnen en mogen ten allen tijde de ”commerciele relatie”’beeindigen en beroepen zich op een artikel dat in de overeenkomst die je ooit sloot met de bank (in kleine lettertjes) staat vermeld.
Niet alleen Argenta doet dat ook ING bewandeld die weg. Zolang je in Belgie de bank als huisbank gebruikt is er geen probleem. De dag dat je enkel je pensioen erop krijgt gestort, officieel vertrekt nar buitenland en dar je pensioen opvraag naar je buitenlandse rekening vlieg je als klant eruit.
Niet klantvriendelijke maar bestaand.
Uit het aantal gevallen waar ik weet van heb gebeurd dit veelal wanneer de rekeninghouder geen rechtstreeks transfers meer doet via die banken naar hun buitenlandse rekening (gebruiken van Wise om kosten te drukken bvb)
Een bank kan je wel NOOIT verplichten zelf de rekening af te sluiten. Dus je hooeft die vraag niet te ondertekenen wel ervoor zorgen dat je pensioen op andere bankrekening kan worden gestort.
Voor Belgie is pensioen laten storten op je buitenlandse rekening vrij eenvoudig ( maar niet met beste wisselkoers en de laagste kosten).
Besluit: Kant worden bij banken die je kunnen en willen garanderen dat ze je ook als klant houden nadat je met pensioen gaande besluit je in buitenland te vestigen.
Prettige dag verder
Guy
Aanvullende informatie: vorig jaar vroeg ik om mijn pensioen op een andere rekening te storten, naar Keytrade i.p.v. Fortis. Tot mijn verbazing duurde dit bijna drie maanden voordat het op mijn Keytrade rekening werd gestort. De pensioendienst vraagt wel uitdrukkelijk om niets af te sluiten voordat je een eerste maal betaald werd op je nieuwe rekening.
Aanvraag gebeurde online via mypension.be.
Oplossing : Multi currency account wise of Duitse internet bank N26 ( geen domicilie nodig )
Of pensioen rechtstreeks naar Thaise bank ( kosten ??)
Ik ben ook klant bij Argenta met ook nog beleggingen en pensioensparen.
Ik kreeg een paar weken terug bericht om mijn agentschap te contacteren .
Volgens de europese anti witwas regeling dienen de banken regelmatig hun klanten te controleren .
Doordat ik terug naar Be gekomen ben om me te laten vaccineren,heb ik een afspraak vastgelegd
een 5 weken geleden. Terug inlezen van ID kaart , veel papieren getekend , en alle terug in orde voor maximum 2 jaar, dan zal ik weer opgeroepen worden. De compliance afdeling eist dit .
Ondertussen bij al mijn andere banken langsgegaan , en alles laten updaten .
Zorg er ook voor dat je bank iets verdiend aan jou .
Neem dus contact op met je agentschap , alvorens de compliance afdeling je aanschrijft
Heb zelfs nog een rekening geopend bij ING – niet zonder probleem , omwille van mijn domicilie in Thailand , maar uiteindelijk toch goedkeuring gekregen .
Dus als je niet af en toe naar Belgie terugkeert , zal het moeilijker worden in de toekomst ,maar als je hun regels volgt, moet het lukken .
Beste Arthur,
Inderdaad een groot probleem. Samen protesteren heeft m.i. geen enkele zin. Zij zijn de machtigste met hun bedrijfsvoering.
Twee (of drie) jaar geleden heeft de ABN AMRO al haar klanten in Thailand opgezegd. Ik kon mijn spaargeld op een deposito direct incasseren op mijn Thaise bankrekening. Mijn buurman/vriend kon een rekening openen bij de ING maar moest wel daarvoor naar NL omdat je in levende lijf de aanvraag moet ondertekenen. En hij moest langs drie filialen shoppen. De eerste twee zeiden namelijk dat het niet kon. Bij de deerde had ie succes. Dus volhouden is het advies.
België en NL zullen niet veel schelen. Als je niet naar België kan reizen om een andere bank te zoeken, kun je bij de instantie die jouw pensioen uitkeert het nummer van je bankrekening in Th. doorgeven. Beetje rompslomp maar wel mogelijk, althans met NL uitkeringen.
Succes!
Dit is een oud probleem met tal van Europese banken.
Zelf al jaren geleden de ABN uitgeschopt en doe het nu in TH met de Rabo en ING zolang het duurt.
Het zal wel eindigen met een tentje op de vluchtstrook in NL.
Beste Arthur ,ik ben ook de ING bank Belgie buiten gesmeten
Het simpelste is je pensioen door de pensioendienst op je Thaise rekening te laten storten , ik doe dat nu en werkt prima en met zeer lage kosten , de pensioendienst rekent hiervoor geen kosten aan en simpel aan te vragen aan de pensioendienst .
Men kan ook het pensioen laten storten direct bij Wise , dat zou nog voordeliger zijn , maar heb er geen ervaring mee
Prettige dag !
Beste Arthur,
Betreffende de overstap, gaat dit een beetje vlot bij de pensioendienst in België om je pensioen op een andere bankrekening te laten overschrijven?
Hangt daar niet een ganse papierwinkel aan vast? En hopelijk moet je daarvoor niet in persoon naar België reizen om je daar bij hen aan te melden.
Ik heb nog een andere bankrekening in België bij een andere bank maar de formaliteiten bij de pensioendienst blijven natuurlijk dezelfde of het nu om een Thaise of Belgische bank gaat denk ik.
Trouwens hoeveel bedragen de Thaise kosten om je pensioen hier op een Thaise rekening te laten aankomen?
Met dank.
Overstappen naar een andere bankrekening kan je online aanvragen op mypension.be. Je krijgt dan een mail dat er op mypension.be een bericht voor jou beschikbaar is. Dit bericht werd me ook per post toegestuurd. In het vernoemde bericht staat dat uw overstap-aanvraag in behandeling is en wordt uitdrukkelijk gevraagd nog geen bankrekeningen af te sluiten.
Vervolgens ontving ik de twee volgende betalingen nog op mijn oude rekeningnummer.
Na ongeveer 2 maanden krijg je opnieuw een bericht dat de overstap is goedgekeurd (ook per post verstuurd), waarna alle volgende betalingen op mijn nieuwe rekening werden gestort.
Zo is het bij mij verlopen, misschien gaat het bij jou vlotter of misschien trager ?
Beste Roland,
het is eenvoudig om je pensioen op een andere rekening te laten storten. Je kan dit via ‘www.mypension.be’. Je moet daarvoor wel daar bij ingeschreven zijn. Indien je niet bij mypension ingeschreven bent dan moet je de dienst zelf contacteren. ( E-mail: [email protected])
Verder ga je als volgt te werk:
-je identificeert je met de E-ID of ITSME (indien ingeschreven bij deze dienst)
-nieuw rekeningnummer opgeven met SWIFT code en adres van de maatschappelijke zetel.
-een bewijsdocument (.pdf scan) van de bank dat deze rekening wel degelijk van de betrokken persoon is. Dit document ondertekenen en dateren.
-wachten van de vorige rekening af te sluiten tot een eerste storting op de nieuwe rekening uitgevoerd is.
Deze werkwijze gaf geen probleem.
Beste Lung Addie,
Mag ik zo vrij zijn u hierbij mijn email adres door te sturen en als je bovendien mij daarin een beetje uitleg kan geven wat een E-ID is of een ITSME ? En hoe ik dat gedaan krijg.
Ik ben een oudere man en niet zo bedreven in internet toestanden.
Dank voor uw commentaar en uw tijd die u aan mij besteedt.
Hartelijke dank bij voorbaat.
[email protected]
Roland
Beste Marc
Nu het begint te rommelen bij de Belgische banken zou ik ook willen overstapen om mijn pensioen rechtstreeks op mijn Thaise rekening te laten stoppen. Heb dit al eens gevraagd bij Bangkok bank in Bangkok maar die hebben een probleem met het invullen formulier van de pensioenkas. Zijn er door u bekent andere banken die dit wel zonder problemen doen?
M.v.g. Peter
Ook klant bij Argenta. Voorlopig stelt zich dit probleem niet bij mij. Argenta en Belgische banken in het algemeen verdienen nauwelijks iets aan spaartegoeden. Argenta kan makkelijk geld lenen bij Europa, terwijl spaartegoeden hen geld kosten (je weet wel, de minimale opgelegde intrest door de staat). Ze halen winst uit verzekeringen, leningen, enz.
Ik ben meer dan 25 jaar klant bij Argenta. Al 3 keer sloten ze (mijn) kantoor. Alle drie kregen op een dag “hoog” bezoek en dienen dan in een zeer korte termijn alles over te maken aan het hoofdkantoor en zijn hun zelfstandig kantoor kwijt. Als ze heeel braaf zijn krijgen ze een (zelfstandige) job aangeboden in een ander kantoor.
Niet alleen Argenta maar alle banken stoppen daar mee Ik laat Mijn pensioen gelijk op Mijn Thaise bank rekening storten Kost bijna niks en Ik krijg altijd iets meer voor Mijn Euro,s !!!
Edmond, wat is “iets meer”? Met wat vergelijk je dit? Krijg je iets meer dan de koers dat Wise hanteert?
Heb verleden week een aangetekend schrijven gehad van ING België dat mijn rekening per 03.08.2021 gestopt wordt, alsook de domiciliering en credit-cards. Voor die datum kan ik via HomeBanking het saldo overmaken naar een andere bank of aangeven waar ING dat saldo moet naar toe sturen. Wat mijn pensioen betreft, dat wordt reeds geruime tijd rechtstreeks naar mijn FDC Euro rekening bij de Bangkok Bank gezonden. De bankkosten bedragen rond de 6 baht. Het geld blijft op mijn FDC rekening in Euro staan tot ik het (of een gedeelte ervan) nodig heb. De omzetting van Euro naar Baht kan ik met de HomeBanking doen en krijg hiervoor de TT Buying reeds van de dag.
@Gijsbertus
Tja hierbij geef je ze zelf al een goede reden voor hun opzeg , daar pensioengeld direct versluist wordt zonder enige ING winst naar Thailand , ze verdienen graag ook een graantje .
De rechtstreekse betaling op Thaise rekening is evenwel voor sommigen hier een goede oplossing , en geen excuus voor die luttele 6 baht als verlies te bkunnen beschouwen .
Ik zou die 6 Baht maar met een korreltje zout nemen….. zou het niet eerder 6 Euro zijn, wat ook nog weinig is,,,,,,.???
Inderdaad zal het vermoedelijk wat meer zijn ,
ikzelf betaal via Keytrade 15 € en een miniem 0.0xx% voor klein of groot bedrag , heel groot bedrag wordt dan nog een beetje minder in de 0.0xx range , uiteindelijk of ze nu 100€ intikken of 100 000 € het intikwerk is omzeggens gelijk .( gebruikt ING of D.B. as tussenpersoon transferbank )
Maar ik heb ook nooit maandelijks getranfereerd maar meestal jaarlijks .
Ik maak me over die fee geen zorgen omdat ik op resultaat prefereer en zekerheid indien er ergens iets mis loot , heb ik toch meer vertrouwen wie mijn €’s behandelt !
Eieren eten nood de schaal te breken lol)
Als je je uitschrijft bij je gemeente en domicilie neemt bv Thailand, geef je een volmacht aan je zoon of dochter op je bankrekening.
Lucas, ik heb hen een volmacht gegeven maar dit is geen reden dat ze je rekening niet kunnen afsluiten. Ik zie het verband niet.
U en ook anderen wijzen er op dat direct uw pensioengeld laten overmaken naar Thailand een mogelijkheid is wat zeker klopt.
Wat echter als u gebruikt maakt van de legale weg om in het begin van een jaar een bedrag naar Thailand over te maken en dan als spaargeld wordt gezien door de Thaise Belastingdienst en u niet hoeft aan te geven.
Als u direct uw pensioengeld laat overmaken naar Thailand is het geen spaargeld meer maar inkomen welke belast is in Thailand.
Ik heb niets tegen belasting betalen in Thailand maar als de mogelijkheid bestaat het op legale wijze te ontwijken doe ik dat toch liever. Scheelt in mijn geval toch even 49.000 THB / jaar.
Beste Wim,
je geeft hier een raad die totaal niet van toepassing is op Belgen. Het gaat hier over Belgen en niet over Nederlanders. Wij Belgen, krijgen ons pensioen, of we nu in de private sector of als ambtenaar pensioengerechtigd zijn, van de Belgische Pensioendienst. Aan de bron, waar je ook woont, wordt hier belasting op ingehouden. Wij hoeven hierop GEEN belastingen te betalen in Thailand want dit zijn GEEN THAISE inkomsten. Dus van dat eventueel als ‘spaargeld’ te laten doorgaan van het pensioen is totaal zinloos. Lees je eerst goed in of informeer je goed voor je een raad geeft.
@Lung addie
Correct , dat verwonderde mij al in het verleden hier op blog ,
dat zoveel Nederlanders hier bijna op hun knieen om een tax i.d. bij Thaise belastingdienst bedelen , financieel voordeel vermoeddei ik al wel , wij als Belgen ” gruwen ” van alles wat ook maar het woordje Tax bevat ,, natuurlijk zij wij volgzaam en betalen wat moet, maar ook niks meer
Trouwens all die tax verdragen verschillen van land tot land met Thailand.
PS : wel even een tussentijdse waarscuwings tip , in 2023 komt Thailand full bij OECD , dus met crs melding (tenzij ze het weer eens uitstellen (hopelijk )
Ik krn personen die van Argenta een aangetekende brief ontvangen hebben dat hun rekening binnen de 2 maand gesloten wordt, geblokkeerd.
Misschien kan dit handige oplossing zijn , tenminste voor zij die pensioen dienen te transfereren naar Thailand, blijkbaar nieuwe speler,
https://aion.eu/be-nl/account-aanmaken
Ikzelf gebruik al jaren Keytrade ,weliswaar voor hogere transfers , daar kost voor hoog of laag bijna zelfde is ,en te duur zal zijn voor de maandelijkse 65000 bht wise gebruikers
David, misschien moet je maar eens goed nakijken vooraleer je een link plaatst waar men een rekening ‘zou’ kunnen openen. Heel wat online banken aanvaarden GEEN klanten van buiten de EU, ook hier is dat het geval!
@Arthur
Dan heeft deze hoofding in hun website mij …..of misschien u misleid ?
“Ontdek onze identificatiemethodes voor Belgen en expats”
” Itsme (alleen voor Belgen)”
hier wordt gezegd itsme enkel mogelijk voor Belgen , JA want ik kan vanuit Thailand als Belg bvb zelfs geen itsme aanmaken (reeds geprobeerd )
Ze hebben vele verificatie mogelijkheden buiten ” itsme”
Enige manier om zeker weten is een aanvraag doen , hebben vele identificatie wijzen , waaronder ook PASPOORT chip scannen, nu waarom voor Belgen of E.U. een paspoort nodig ?, I.D kaartmoet daarvoor volstaan , of RijksREg. nummer e.d.
Velen hier hebben nog steeds ook een geldig Belgische sim , waaronder ikzelf , is handig inzake , Rijksreg. nummer ook kan elpen , enkel proberen kan zekerheid bieden , faq vragen sectie geven meeste antwoorden allerhande
Misschien eens goed wakker worden David!
De eerste stap om je te KUNNEN registreren is de opgave van een geldig GSM nummer waarna men je de link opstuurt om op hun registratiepagina te geraken.
En rarara, een Thais GSM nummer kan je niet opgeven.
En om het helemaal duidelijk te maken:
“Welke andere landen dan België komen in aanmerking om lid te worden ?”
U kunt lid worden van Aion als u in een ander land dan België woont en in het bezit bent van een paspoort:
– Duitsland
– Denemarken
– Finland
– Frankrijk
– Italië
– Nederland
– Noorwegen
– Oostenrijk
– Polen
– Roemenië
– Slowakije
– Spanje
– Tsjechische Republiek
– Zweden
– Verenigd Koninkrijk
Moet er nog zand zijn?
@Arthur
Inderdaad DAAR staat het dan duidelijk ,ik dacht je een oplossing te bieden misschien , je hebt gelijk je hebt me wakker gemaakt , je lijkt wel bijna blij dat er geen oplossing is ? …Ik ben klaar wakker nu (lol)
Tja Beste Arthur
, ik kan je bezorgdheid best begrijpen , ook je reactie inzake dus , ik heb echter die Expat verwijzing in de meest gunstige zin opgevat. Indien ik echter tot in de diepste regionen van een website moet gaan zoeken vooraleer te posten , wel dan zijn we een dag verder en is meestal een post uitgdoofd .
Dus ik denk dat beste oplossing is indien die brief je bereikt (hopelijk is hij al niet verzonden en in de missing gegaan …) van pensioen op Thaise bankrekening te laten storten , simpel zoals goede raad van kostprijs van @Lung Adie, eventueel begeleid van een “uitgewezen” spaarsaldo .
Troost je dat je in Thailand nog steeds meer interest krijgt dan in Belgie (juist het mijne ontvangen want 6 maandelijks uitbetaald hier in Thailand )
de oplossing om familie in te schakelen is tweeerlei, indien betrouwbaar , is voor mogelijke gevolgen vanwege belastingen voor deze familie , temeer omdat nu de banken niet alleen de rekeningnummers aan financien jaarlijks dienen over te maken , maar ook de saldos nu , en die familie is dus onder Belgisch belastingssysteem , anders dan ons uitgeschrevenen die zelfs onze buitenlandse rekening niet moeten melden (raar maar waar, gevonden in mijn begeleidingsbrief voor bel. aangifte ), tja prettig is anders de laatste tijd.
Troost je , zelfs mits blokkering van rekening is je spaargeld niet weg , beland ergens op een staatsrekening bvb de “consignatie & depositokas” , zelfde wat advocaten en dergelijke dienen te doen met bepaalde clientengelden , en eens hopelijk verdwijnen die covid 19 regels om vliegen , zodat je het kunt gaan oplossen .
Afwachten maar , of vliegen en de kosten van alle nodige test & verzekeringen dragen geen aanrader)
“Fingers crossed” , misschien vergeten ze jou wel misschien
Beste David,
citaat:
‘de oplossing om familie in te schakelen is tweeerlei, indien betrouwbaar , is voor mogelijke gevolgen vanwege belastingen voor deze familie , temeer omdat nu de banken niet alleen de rekeningnummers aan financien jaarlijks dienen over te maken , maar ook de saldos nu , en die familie is dus onder Belgisch belastingssysteem , anders dan ons uitgeschrevenen die zelfs onze buitenlandse rekening niet moeten melden (raar maar waar, gevonden in mijn begeleidingsbrief voor bel. aangifte ), tja prettig is anders de laatste tijd.’
Heb je enig benul van hoe hoog de jaarlijkse intrest, in Belgenland, moet zijn op een rekening om er belastingen te moeten op betalen? Ik kan je garanderen dat, zeker met de huidige intrestvoeten, je geen ‘kapitaaltje’ maar een heel groot kapitaal, waar een gewone sterveling niet aan komt, moet hebben om er belastingen te moeten op betalen. Dus de familie hoeft zich hierover geen zorgen te maken.
Beste Addie,
Ik maak mij eveneens zorgen over deze situatie. Hier een aantal vragen :
– Wat met klanten die lange termijn beleggingen (of vermogensbeheer) bij die banken hebben. Hier bestaat het risiko dat er grote schade kan geleden zorden.
– Wat met klanten die hun pensioen op een belgische rekening laten storten. Hoe gaan zij een andere bank in Belgie vinden ?
– Alternatief : pensioen op een thaise rekening : de thaise bank dient een formulier van de pensioendienst te ondertekenen waarbij zij zich verbind bepaalde gelden terug te storten op vraag van de pensioendienst. Zijn er thaise banken die bereid zijn dit formulier te ondertekenen ?
– Wat met kredietkaarten uitgegeven en beheerd door de banken. Komen die te vervallen ?
– Word het niet interessanter om zich terug in Belgie te laten domicilieren ?
– Waar kunnen expats terecht met hun vermogen ? Thailand ?
Singapore is veruit het meest stabiele land in zuidoost Azie. Er een bankrekening openen is kinderspel maar het minimum is 200.000 US $ (ca 168.000 Eur)
Ik heb in dit verband contact gehad met dhr Donaat Vernieuwe, voorzitter van de Vlaamse Club in Pattaya en hem voorgesteld om deze feiten aan te klagen bij de Ombudsman Banken in Belgie.
Beste Rob,
dat jij je zorgen maakt over deze evolutie begrijp ik best.
Ik heb je vragen gelezen maar het zou me te ver brengen deze via deze weg allemaal te beantwoorden voorel wat betreft ‘beleggingenen’. Iik heb een mail gestuurd naar mijn eigen kantoor en naar mijn financieel adviseur, wel bij een andere bank dan Argenta, met de vraag hoe het bij hen gesteld is.
Ik zal jouw vragen beantwoorden volgende keer als ik je zie in Hua Hin, dan kunnen we daar eens over keuvelen. Eens ik een betere kijk heb op de algemene tendens zal ik dit publiceren op TB.
Een zaak wil ik nu wel rechtzetten, daar dit ook belangrijk is voor de andere lezers: de Thaise bank, waar iemand eventueel zijn pensioen rechtstreeks zou laten op storten, hoeft GEEN waarborg te verschaffen het geld, in geval van een of andere reden (bv overlijden) terug te storten. Ik heb onlangs nog een weduwepensioen, voor een Thaise, administratief geregeld, zij ontvangt het pensioen rechtstreeks op een Thaise rekening en dit document werd NIET gevraagd. Ik heb toen wel een document toegevoegd waarin de bank verklaarde dat deze rekening aan de betreffende toebehoort, ook al werd die verklaring niet gevraagd.
Groetjes Rob, zie je wel een dezer.
Beste Robert,
Je stelt een paar zeer terechte vragen.
Een kleine anekdote: Mijn vrouw had nog vakantiegeld tegoed vanuit België. Bij ons vertrek naar Thailand had ze al haar geld overgemaakt naar hier en haar Belgische rekening afgesloten (om de maandelijkse kosten te vermijden). Indien ze het vakantiegeld op haar Thaise rekening wou krijgen moest haar bank een formulier invullen dat haar rekening effectief op haar naam stond.
We zijn tot 3 maal toe naar de bank geweest en men weigert pertinent formulieren vanuit het buitenland te ondertekenen. Dus haar vakantiegeld werd nooit gestort! Weg geld!
Als je je pensioen op je Thaise rekening wil gestort krijgen moet je een dergelijk formulier van de pensioendienst ook laten ondertekenen … dus daar begint het probleem al!
Ik heb dezelfde opmerking voor wat betreft ‘iets grotere vermogens’. Wat dient daarmee te gebeuren? Groot probleem hoor. En zomaar een pak geld toevertrouwen aan een land die je helemaal niet kent (Thailand, Singapore of wat dan ook …), daar heb ik toch wel mijn twijfels over.
Domicilie terug in België? Dan moet je er ook effectief verblijven anders doe je aan domiciliefraude.
Je initiatief om die problemen aan te kaarten bij Donaat kan ik enkel maar toejuichen. Ik vrees echter dat dit voor velen té laat zal komen, als dit hoegenaamd al iets zou opbrengen. Klachten bij de ombudsman worden ook niet met een vingerknip opgelost. Wees er maar zeker van dat de banken inzake hun eigen beslissingen zeker zullen dwarsliggen.
Ik zie dit alles somber in, voor velen schept dit een reuzegroot probleem. De bank sluit eenzijdig je rekening en laat de klant aan zijn lot over.
Zoals ik al aangaf word mijn rekening dus afgesloten/geblokeerd vanaf 4 Augustus en als ik tegoedertijd naar Belgie ga zal ik wel ergens een nieuwe rekening openen op een Belgische bank maar het is nu voor mij wel belangrijk dat ik nog een Belgische of eventuele andere eurpese rekening blijf houden omdat ik wel wat transacties moet kunnen blijven doen. Ik zag op dit forum veel alternatieven voorbij komen en heb ze al geprobeert maar bij geen enkele lukt het me om een rekening to openen van hieruit. Duitse Internetbank N6, Hello van Fortis, De online van KBC …. Het likt niet niet omdat het niet beschikbaar is in Thailand ofwel moet je fysiek aanwezig zijn op een kantoor in Belgie. Kan er iemand mij zeggen of je uberhoubt ergens een online bankrekening kunt openen (leifst een Belgische of Nederlandse) gewoon van hieruit achter de computer ?
(Ik las ook dat Wise nu een af andere online banking systeem heeft) kun je daar dan gewoon een rekening nummer van krijgen of weet iemand daar iets meer over?