Lezersvraag: ‘Alle schepen achter me verbranden’
Beste lezers,
Ik sta op het punt om als gepensioneerde voorgoed naar Thailand te vertrekken en hopelijk nooit meer naar Nederland terug te keren. Niet omdat ik verwacht nog maar een kort leven voor me te hebben maar ik heb het in Nederland helemaal gehad en heb er niets meer te zoeken.
Ik kan in Nederland niets achter laten, ook mijn administratie niet. Ik heb de laatste 5 jaren dat ik in Nederland was, heel veel met instanties moeten corresponderen.
Ik heb altijd gezorgd dat ik mijn dossiers prima op orde had omdat het vaak nodig was om instanties op gemaakte fouten te wijzen. Ik zal heel blij zijn als ik daar eindelijk van af ben. Daar mijn administratie een aantal kilo’s gewicht bevat en ik maar 20 kg op mijn laatste vlucht mag meenemen, is het voor mij logisch dat ik buiten mijn AOW en pensioen-administratie verder alles vernietig. Daar ik hiermee geen ervaring heb en bang ben dat ik te veel vernietig wat ik misschien nog eens nodig kan gaan hebben, vraag ik of er Landgenoten zijn die hiermee ervaring hebben?
Ik zeg de huurovereenkomst op en alle abonnementen. Ik blokkeer alle automatische incasso’s. Mijn bank, het SVB en Pensioenfonds krijgen mijn nieuwe adres in Thailand. Ik schrijf mij uit in de huidige Gemeente en geef ze mijn adres in Thailand en laat dit in een officieel document bevestigen.
Ik ben van plan om de Belastingdienst nog te bellen of ze nog iets van mij te goed hebben? zo ja, ik hou mijn Nederlands bankrekening dus kunnen er nog altijd verrekeningen plaatsvinden. Ik laat mijn inboedel door de ‘Kringloop’ ophalen en de bevriende verhuurder mag de borgsom houden voor het terugbrengen van het verhuurde in de oude staat.
Daar ben ik dan allemaal van af maar wat doe ik met mijn administratie van de laatste 5 jaar? Wat kan er weg en wat kan er niet weg?
Ik zou het heel erg op prijs stellen als er Thailandblog lezers zijn die mij constructieve informatie kunnen geven.
Bij voorbaat dank.
Rien
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand23 november 2024Het Thaise eergevoel (lezersinzending)
- Gezondheid23 november 2024Vraag aan huisarts Maarten:
- Belasting Nederland23 november 2024Thailand belasting vraag: Belastingzaken bij emigratie naar Thailand overzichtelijk uitgelegd?
- Immigratie infobrief22 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 056/24: Airport Don Muang – Binnenkomst op Visa exemption
Je kan dat in een deelcontainer ook wel verzenden naar Thailand , geen luchtpost , maar via een verschepings agent met schip.Je weet maar nooit wat je ooit nog eens nodig kan hebben …Duurt wat langer , maar dat zal wel geen problem zijn.
Beste Rien,
De belangrijkste stukken heb ik gewoon gescand met mijn printer en op een sd kaartje gezet. Je kunt ook, als je geen printer hebt, de belangrijkste rommel gewoon met je mobieltje fotograferen.
De kans is trouwens groot dat je er nooit meer naar kijkt en die ellende nooit meer wilt lezen.
Groet,
Wimpie
Wat betreft je administratie, scan alles wat je denkt nog ooit nodig te hebben en zet het op usb stick of zo,dan is dat probleem opgelost.En het weegt dan niet meer dan een paar gram.
Wat betreft voorgoed naar Thailand te gaan is hier op het blog al genoeg over geschreven.Denk aan ziektekosten verzekering bijvoorbeeld.Ik weet niet of je Thai speekt of niet , maar zelfs dan blijf je nog altijd de farang.Kortom er zitten ook veel haken en ogen aan verkassen naar Thailand.Denk er verder aan dat je in Thailand geen enkel recht hebt behalve het recht om veelvuldig je portemonnee te trekken.Ik zou niet gelijk alle schepen achter me verbranden.Toch wens ik je succes
Harry
China airlines en Emirates 30 kilo
een upgrade naar business class? (meer baggage mgelijkheid)
Een storage huren?
Alles (laten) inscannen?
Ik lees het volgende: k heb altijd gezorgd dat ik mijn dossiers prima op orde had omdat het vaak nodig was om instanties op gemaakte fouten te wijzen. Ik zal heel blij zijn als ik daar eindelijk van af ben.
U gaat nu naar een land waarbij men toch geregeld vraagtekens kan zetten bij instanties en dossiers.
Dus het is mogelijk dat u in de toekomst niet van dit soort frustraties verlost bent.
Veel geluk en veilige reis gewenst.
Het eenvoudigste is alles inscannen.
Dan weet je zeker, dat je geen dingen weggooit, waar je later spijt van hebt.
Misschien is er een servicebedrijfje in de buurt, die een automatische dubbelzijdige scanner heeft staan.
Dat kost misschien wat, maar het scheelt wel enorm veel tijd en werk.
Belasting en eventuele uitkeringen of toeslagen zou ik in ieder geval bewaren.
Daar kunnen nog verrekeningen van komen.
Ik kreeg ook na een paar jaar opeens nog een verrekening zorgtoeslag, omdat ik het jaar van mijn emigratie geen vol jaar meer had gewerkt en daardoor weinig inkomen had gehad.
Een cadeautje waarop ik niet had gerekend.
Naast de mogelijkheden die al genoemd zijn (scannen, zeevracht) kun je ook onbegeleide luchtvracht overwegen met dezelfde maatschappij waar je mee vliegt. Dit is 3x goedkoper dan excess checked in baggage. De bagage word dan bij je opgehaalt en bezorgd dus ook geen gesleep. Je vliegmaatschappij kan je meer informatie. NB de baggage zit vaak niet opdezelfde vlugt maar komt binnen een paar dagen aan.
Zoals eerder genoemd is scannen van de papieren de makkelijkste manier maar je kan ook je administratie per zeepost verzenden. Als je ze gelijk wilt meenemen kan je door extra te betalen, per vliegtuig, een tweede (of meer) koffers meenemen. Bij de KLM dacht ik was dat vorig jaar 80 euro extra voor een enkele reis voor een 2e koffer.
Waarom 80 euro betalen als je alles op een memory stick kan zetten je weet maar nooit.
Log in bij rijksoverheid.nl via digid en al je gegevens zijn al opgeslagen……………
Alles gaat tegenwoordig digitaal, dus gooi al je papierwerk gerust in de versnipperaar.
Ik ben met hetzelfde bezig. Kunnen we contact houden?
Ik vertrek de 21ste juni.
vrgr. Joop
[email protected]
NOOIT iets weggooien wat met Belastingdienst of andere Overheden te maken heeft. Desnoods scanned, maar beter het originele inkomende papiertje.
Danmaar per zeepost opsturen OF.. zoek een exporteru van goederen naar Thailand en vraag of je een keer in zijn contaienr een paar dozen erbij mag zetten.
Andere mogelijkheid: een vrachtafhandelaar in het Rotterdamse, die LCL ( less container Loads) verscheept. Daar je eigen spullen mee naar TH sturen.
zie http://www.top.nl ( Ronald) of http://www.merzario.nl ( Victor) .
Waarom niet gewoon alles in een doos doen en laten bewaren door een familielid of goede vriend of kennis in Nederland
Als er dan eens iets aan de hand is , bijvoorbeeld een verrekening van zorgtoeslag of iets dergelijks , dan laat je die persoon de betreffende stukken opzoeken en opsturen naar de belastingdienst of je laat het even scannen en naar jou mailen , zodat je t zelf kan regelen vanuit Thailand
Vermoedelijk heb je van al die administratie nooit meer iets nodig , maar je weet t nooit helemaal zeker……
Je bent overigens sowieso verplicht om administratie minimaal 5 jaar te bewaren !
Succes ermee , en een fijne tijd in Thailand , groeten Peter
Zoveel ik weet hoef je administratie minimaal 7 jaar te bewaren .
Belastingschuld verjaart naar 5 jaar .
Beste oplossing is scannen en op een usb stick zetten .
Maar ik denk , dat je dit nooit meer nodig zal hebben .
Ik zelf heb alles in de papiercontainer gegooid ,
toen ik weg ging , alleen paar papiertjes van 2015 bewaard .
Meeste staat online bij de belasting opgeslagen .
Alles wat je nodig heeft is jou Digi -D code .
Bedankt voor jullie adviezen.
Scannen, fotograferen en opslaan is inderdaad de beste optie om te voorkomen dat men veel papier met zich mee sjouwt.
Ik lees adviezen over vracht en versturen, ik zie die Nederlandse administratie als een grotere ‘ballast’ dan die kilo’s aan papier. Daar wil ik juist vanaf. Ik ben opgegroeid met adviezen, ‘gooi niks weg want je weet maar nooit…..’. Ik ben ’n 20 x verhuisd in mijn leven en heb al heel vaak van alles moeten of kunnen weg gooien.
Na vanaf mijn 39ste tot mijn 60ste grotendeels in Thailand te hebben doorgebracht, heb ik lang uitgezien naar dit moment dat ik in Thailand kan verblijven zonder de noodzaak te werken om mijn kinderen op te kunnen voeden. De kinderen zijn zelfstandig en ik ben verzekerd van een regulair inkomen.
Mijn besluit om Nederland te verlaten is een weloverwogen beslissing. Zoveel administratie als er in Nederland nodig is en zoveel fouten die er bij instanties gemaakt worden, daar kan Thailand niet aan tippen. Het voordeel voor ons Nederlanders in Nederland is dat we er ‘rechten’ hebben. Dan is dan ook tevens het enigste voordeel.
Trouwens de ’tip’ over China Airlines en de 30 KG toegestane bagage is interessant maar dan moet ik vanaf Schiphol reizen met het risico van de dagelijkse storingen op spoorlijnen en in tunnels terwijl ik op 1 uur rijden van Dusseldorf woon.
Iets anders. Heb je je ziektekostenverzekering al geregeld?
Je laat je uitschrijven in Nederland, dus kan je geen gebruik meer maken van de ziektekostenverzekeringen in Nederland
Beste ,
In Nederland ben je verplicht om de administratie van de laatste 7 jaar te bewaren.
o.a. de belastingsdienst kan hier nog op claimen.
De suggestie van Henk lijkt mij zeer aanvaardbaar , je hebt alles – kunt alles nakijken- kunt reageren op evt. naheffingen-en elk jaar weer iets met gerust hart weggooien.
( zucht ) Kon je de boekhouding maar naar het belastingkantoor opsturen, met een brief erbij,
Zoek het op je gemak maar uit …. En val me asjeblief niet meer lastig.
Dat zou een hele opluchting zijn.
Veel succes met je plannen.
1 Geef het in bewaring aan een vriend, heb je het alsnog nodig dan laat je het als postpakket opsturen naar je Thaise adres. Alles wegdoen lijkt me niet handig eerlijk gezegd.
2 Inscannen is natuurlijk handiger want dan neem je het gewoon mee op een externe disc of in de laptop mocht je die gebruiken.
3 Vraag de luchtvaartmaatschappij wat het je kost om een extra koffer mee te nemen, die kosten kunnen best eens opwegen tegen het voordeel wat je er van kan hebben. Ik betaalde destijds $80.- bij de KLM voor een aanvullende 23 kilo.
4 Neem een deel als pakket mee in je handbagage, als het niet te gek groot/veel is. Mijn absoluut belangrijke delen van mijn administratie welke ik niet kwijt wilde raken vervoerde ik op die wijze.
Ik ben ruim 2,5 jaar geleden ‘verhuisd’ maar had toch een aantal dingen die ik mee wilde nemen, niets groots, maar bijvoorbeeld € 3.000 aan gereedschap, keukengerei waar ik aan gehecht was, schilderijen, (zomer) kleding, mooi bestek, etc. etc. Via Windmill; ik was prettig verrast door de lage tarieven.(http://www.windmillforwarding.nl/particuliere_verhuizingen/over_ons/bedrijfsprofiel_windmill_forwarding.aspx) 4 kub verhuisd, door-to-door (Phuket) voor nog geen € 1.500, prima firma.
Als het echt alleen maar papier is: geen broer of zus / vertrouwenspersoon die dit kan opslaan? Voor alle zekerheid: je bent verplicht m.b.t. belastingzaken 5 jaar administratie, documenten enz. te bewaren.
Beste Rien,
Onderschat de Belastingdienst niet. Daar moet je er eerst aan denken.
Ik weet niet op welke datum jij jezelf officieel wilt laten uitschrijven bij de gemeente van jouw woonplaats.
Deze uitschrijfdatum is zeer belangrijk voor de belastingdienst. Alles na deze datum tot en met het einde van het jaar gaat de Belastingdienst bij jou nog verrekenen. Bijvoorbeeld zorgtoeslag en huurtoeslag.
Mocht er later (tot 5 jaar na jouw vertrek) blijken dat jouw belastbare inkomen bij de zorg- en huurtoeslag te laag was opgegeven, dan zal je een verrekening ontvangen dat je bij moet betalen.
Letwel. Als je in 2016 NL verlaat, dan mag je pas in het eerste kwartaal van 2017 jouw belastingaanfte doen over 2016. Verlaat je in 2017, dan is de aangifte logisch in 2018.
Dus bellen met de Belastingdienst heeft nu weinig zin. De Belastingdienst wacht totdat al jouw werkgevers jouw jaarinkomsten en inhoudingen hebben beschikbaar gesteld aan hun. Ook jouw bezttingen.
Daarom wil ik je het volgende adviseren.
Huur een beveiligde cloud in.
Scan al jouw administratie in. Zet ze op de cloud.
Zet de administratie ook op een USB stick en brandt het ook op een DVD.
Een USB stick kan per ongeluk gewist worden of onherstelbaar beschadigd raken.
Een DVD kan ook beschadigd raken. Vandaar een optie van de cloud.
Zoals als eerder aangegeven kan je bij sommige luchtvaartmatschappijen tot 30 kg aan bagage vervoeren.
Per zeevracht (groepage) kan je ook belangrijke spullen laten vervoeren. Je hoeft dus niet een hele container te huren.
Heel veel wijsheid en succes,
Chander
Hoi Rien.
Heb hetzelfde meegemaakt 2 jaar geleden. Ik ben belg, gepensioneerd. Gehuwd in Thailand. Heb 3 kinderen in Belgie. Heb ook alles achtergelaten. Je mag mij gerust mailen op
[email protected]
See you
Cheers
Chris
Ik kan je een goed advies geven , ik woon hier permanent op retirement .
Al je schepen achter je verbranden is gewoonweg oerdom .
Als je naar hier komt wonen , zorg dat je altijd een nooduitgang hebt , mocht je ooit eens weer terug willen .
Oh ja ik ken het , niks in HOLLAND deugt meer , lees het bijna dagelijks in reacties en in de media als oa de Telegraaf .
Maar na verloop van tijd kom je er achter dat Thailand ook niet het Walhala is .
Nederland en landen als Denemarken Zweden en Australie staan niet voor niks hoog op de wereld ranglijst als beste landen om in te leven .
Kijk als simpel voorbeeld alleen al eens hier naar de wegen , in Nederland rij je als op tapijt , hier in Thailand ga je van het ene knipgat naar het andere .
Maar na een tijdje te wonen hier in Thailand , dan wordt je bijna dagelijks geconfronteerd met oa corruptie en wat zoal om je heen gebeurt , kun je hier mee leven ??
Want zoals het wel bekende spreekwoord al zegt , het gras is altijd groener aan de andere kant van de horizon .
Zorg in iedergeval dat het grootste deel van je spaarcentjes oid in Nederland blijft .
En boek het nodige of iets meer , dat je nodig hebt om jaarlijks te leven op een Thaise bank rekening .
Zorg dat je op basis van vrijwillige AOW premie blijft betalen , kan voor een maximale periode van 10 jaar .
Succes toegewenst in Thailand .
Jan Beute
Moderator: Graag alleen een reactie op de lezersvraag en niet chatten svp.
Je kunt in NL niets achterlaten zeg je, via PostNL kun je een doos versturen met een maximum van 20 kg. per doos. Kan even duren voor die aan komt, heb daar goede ervaringen mee. Kijk op hun site voor de maximale maten.
Succes.
NicoB
Alles weggooien behalve hetgeen betrekking heeft op AOW en pensioen. Daar heeft u rechtop want dat heeft u opgebouwd ja. Hoewel, de Nederlandse staat heeft flink bijgedragen aan uw AOW opbouw Als u ook van die Nederlandse uitkeringen af zou zien zou Thailand u weinig te bieden hebben. Zonder geld kijkt er in Thailand niemand naar u om, zeker de vrouwen niet. Thailand is geen paradijs. Het is niet voor niets dat zo veel Thaise vrouwen maar wat graag naar Nederland vertrekken. Zij zullen met plezier uw plaats innemen.
Doe alles in 1 koffer(tje)
Label eraan: archief nl.
Ga niet nog eens je tijd besteden aan het aanschouwen van al dat papierwerk.
Besteed de tijd aan goed overdachte voorbereiding op een LEVEN alhier.
Na vijf jaar burn. En Weg met die papierwinkel.
Vanaf mijn 14e jaar tot 2008 alles bewaard waar mijn naam op stond. Dat waren ongeveer 80 ordners. Niemand van de familie wilde dat hebben. Ik heb het zo in een in de afvalbak gedonderd. Alleen d elaatste papieren van de belasting, pensioen en aow bewaard.
Een goede vriend van me zegt altijd (en hij kan het weten, neem dat maar van mij aan) “je kunt verhuizen naar het eind van de wereld, maar je neemt toch altijd jezelf mee”.
En daar heeft hij groot gelijk in. Als je door alle bureaucratie en rompslomp je goede humeur laat verpesten in Nederland, dan gaat dat in Thailand ook gebeuren.
Ook hier loop je tegen minder prettige zaken aan. Dat is onoverkomelijk. Misschien is het hier nog wel erger juist vanwege de taalbarriere en de totaal andere gewoonten en gebruiken.
Je hebt groot gelijk als je je hier in Thailand wilt vestigen hoor. Absoluut. Maar stel het je niet te rooskleurig voor.
Zelf woon ik in Thailand, ben ik getrouwd met een thaise en ben ik hier gelukkig. Maar ik heb nog wel iets waar ik eventueel op terug kan vallen. Een ontsnappingsroute. En dat is een geruststellende gedachte.
Succes in ieder geval. En wat betreft je administratie: inderdaad alles op een stick zetten en door de papierversnipperaar ermee.
Ik heb er ook wel eens over nagedacht. Maar niet vanuit een rancuneus idee alle schepen en mensen achter me te verbranden (Je kunt je eigen identiteit/cultuur tenslotte ook niet verbranden, je blijft altijd en overal een Nederlander).
Meer vanwege de kosten. Moet ik hier zo nodig een huur huis aanhouden in Nederland?
Kost veel geld. Huurders erin zetten? Heb van mensen gehoord die daar nogal de boot mee ingingen. Thailand is ver weg en de huurder bouwt steeds meer betalingsachterstand op. Wat doe je daar op afstand aan? Moet je daar familie of vrienden mee opzadelen? Bovendien kunnen de buren klikken en dan heb ik een probleem met de verhuurder. Een postadres? Kan, maar ik zal toch een aantal maanden in Nederland moeten wonen. Of moet ik dan maar stiekem wegblijven?
Ik wil bovendien toch ook wel eens een paar maanden naar Nederland. Heb hier veel familie, vrienden enz. Misschien is de situatie van de briefschrijver in dat opzicht anders.
Als ik emigreer (want dat doe ik dan in feite) kan ik, zo heb ik uitgezocht, allerlei problemen verwachten. Ten eerste: mijn AOW opbouw stopt. Ik heb de AOW leeftijd nog niet bereikt. Ten tweede: Mijn verzekeraar weigert mij de basis verzekering ziektekosten. Heel vervelend, want in Thailand is dat duur. Zeker voor een 60 plusser. Heeft u al klachten dan maakt men daarvoor vaak ook nog eens uitsluitings clausules. Hoge bloeddruk? Risicofactor! Veel extra premie of uitsluiting van daaruit voortkomende klachten. Het is ook nog eens de vraag hoe lang het duurt voor ze ook aan de AOW van expats gaan sleutelen.