Lezersvraag: Problemen met KLM
Beste lezers,
Ik heb een ticket geboekt bij de KLM voor mijn vriendin uit Thailand. Ze is in januari 2020 gekomen, en zou in april 2020 terug moeten.
Echter de KLM heeft de terugreis geannuleerd ivm corona, en we zouden een voucher krijgen voor de terugreis. Echter kregen we net een mail van de KLM binnen…..
Dear Mr. J.
We are sorry to inform you that we were unable to handle your refund request. Your original document was issued by a travel agent. Please contact your travel agent for your refund request.
Thank you for understanding.
Yours sincerely,
KLM Royal Dutch Airlines
Wij hebben rechtstreeks op de KLM site geboekt, en nu dit?
Misschien tips van andere KLM gedupeerden?
Groet,
Ruud
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand video's25 december 2024Ontdek de verborgen pracht van Sam Roi Yot (video)
- Visumvraag25 december 2024Thailand Visa vraag Nr 231/24: METV of Visa exemption?
- Leven in Thailand25 december 2024Je maakt van alles mee in Thailand (240)
- Lezersinzending23 december 2024De linkse oudere jongere voelt zich prima in Thailand (lezersinzending)
Het lijkt mij dat je nu in eerste instantie contact op moet nemen met de KLM om er op te wijzen dat je wèl rechtstreeks bij de maatschappij geboekt hebt.
Om het KLM makkelijk te maken: verwijs of voeg de KLM bevestigingsmail mbt de booking bij. In ieder geval datum en tijd plus bookingsnummer of knip/plak de hele mail. Kunnen ze in 1 opslag zien wie, wanneer, wat, hoe enzovoort. Dan moet het in 1 oog opslag duidelijk zijn voor de service medewerkers.
Ik heb mijn zoon in maart 2020 naar Thailand laten vliegen ivm Militaire dienst Oproep loting zijn vlucht in april was ook gecanceled door KLM. Door corona werd ook de loting voor de dienst uitgesteld.(is nu net vrijgeloot) Ik kreeg van KLM het bericht;
“Uw vlucht KL…… is geanuleerd;
Boek een nieuwe vlucht via My Trip tot 30 september 2020;
Of stel uw reis uit en ontvang een voucher die geldig is voor 1 jaar.
Geachte Heer B…………….
Het spijt ons, uw vlucht is geannuleerd. We begrijpen dat dit een grote impact heeft op uw reisplannen en we doen wat we kunnen om u zo snel mogelijk te helpen.
Vanwege de uitbraak van het Coronavirus (COVID-19) hebben de lokale autoriteiten op uw bestemming inreisrestricties aangekondigd. Op dit moment is het nog onduidelijk wanneer deze restricties weer vervallen. Daarom kunnen we u niet direct omboeken. De omboekmogelijkheid blijft beschikbaar tot 30 september 2020, ook kunt u uw reis annuleren en daarvoor in de plaats een reisvoucher aanvragen. U kunt er dus op vertrouwen dat u op een later moment kunt reizen.
Bent u in het buitenland en heeft u hulp nodig om thuis te komen? We raden u aan om u zo snel mogelijk te registreren voor Bijzondere Bijstand Buitenland.
Wat u kunt doen
– Als u uw vlucht (met KLM of Air France) direct via KLM geboekt heeft, kunt u gemakkelijk zelf online uv vlucht wijzigen naar een later moment via My Trip.
– Heeft u geboekt via een reisorganisatie? Neem daar direct contact mee op, zij kunnen u helpen met het wijzigingen van uw vlucht.
– Als uw vlucht is geannuleerd, kunt u ter compensatie een reisvoucher aanvragen. Deze is 1 jaar geldig vanaf de dag van uitgifte. Staat uw reis gepland vóór 31 mei 2020 en wilt u zelf annuleren, dan kunt u ook een reisvoucher aanvragen.
– Op onze latest flight information pagina (alleen in het Engels) vindt u alle omboekmogelijkheden.
– Als u een KLM Package Deal (pakketreis) heeft geboekt, kunt u contact opnemen met het Airtrade Customer Service Center.
We raden u sterk aan om gebruik te maken van de genoemde online opties om uw boeking te wijzigen.
We kunnen ons heel goed voorstellen dat dit bericht vragen oproept. De snelste manier om een antwoord te vinden, is door ons overzicht van veelgestelde vragen te raadplegen.
Als u daarmee niet geholpen bent, dan mag u natuurlijk contact met ons opnemen. We doen wat we kunnen om u zo snel mogelijk te helpen, maar kunnen niet voorkomen dat de wachttijden lang zijn. Kom alstublieft niet naar de luchthaven van vertrek, onze medewerkers op de luchthaven kunnen uw vragen op dit moment helaas niet beantwoorden.
Wij betreuren deze situatie enorm en bieden onze excuses aan voor het ongemak. Uw begrip wordt door ons allemaal ontzettend gewaardeerd.
Met vriendelijke groet,
KLM Customer Care”
Ik moet het ticket nog bestellen
Ik hoop dat je hier verder mee kunt.
Mvg Hans M
Hallo
Heb jij jouw ticket rechtstreeks bij KLM geboekt , of een KLM ticket via een broker ?
Indien bij eentussenhandelaar moet je inderdaad eerst daar aankloppen maar rechtstreeks bij KLM dan moeten ze je daar verder je helpen
Succes
Lees en dan zie je dat hij het ticket rechtstreeks bij KLM heeft geboekt.
Ik vind de handelwijze van diverse luchtvaartmaatschappijen toch discutabel. Je kan nu nog steeds bij KLM en EVA Air vluchten boeken voor 1 of 2 september van Amsterdam naar Bangkok. Het is gewoon een kwestie van zoveel ogelijk geld binnenhalen. Want die maatschappijen weten ook wel dat toeristen uit Europa dan nog niet worden binnengelaten.
Mijn ervaring met de klm is dat als je duidelijk bent er binnen no time een oplossing is. Bel met customer care zorg dat je de boeking details bij de hand hebt.
Wees niet boos, en vraag voor support.
Waarschijnlijk zullen ze terplekke alles regelen en oplossen. Als een voucher niet werkt, dan kun je vragen voor een financiele terug betaling, dit duurt langer. Officieel kan klm zich beroepen op extreme afwijkende situatie. Ze mochten van de overheden niet meer vliegen. Net als een staking of extreme weeromstandigheden. De vouchers zijn dus een coulance regeling.
Bel, wees beleefd zorg dat je de details voor ze hebt, ticket nummer, boekingscode, vluchtnummer, naam persoon op de ticket etc.
Mijn ervaring na 20 jaar en ook na cancellatie van mijn vluchten, geen probleem.
Met
Nee, Alexander, KLM kan zich niet beroepen op’extreme afwijkende situatie’, zoals jij stelt. De KLM is gewoon wettelijk tot terugbetaling verplicht.
Het is gewoon onzin van de luchtvaartmaatschappijen om als je ee ticket hebt gekocht via een broker om te verwijzen naar debroke.
Op het moment dat je ticket heb een vervoerskontrakt met de luchtvaartmaatschappij dus moeten die het afhandelen.
Ik had ook een ticket via butget air die wilde hetgeld terug vragen wat ik niet wou.
Ik wou het ticket omzetten naar een open ticket wat mogelijk was maar bij butget air snapte ze blijkbaar er niets van.
Ook na herhaalde mail alleen maar een geautomatiseert antwoord.
Volgens mij proberen ze op een of ander manier van eventuele terugbetaling geld in te houden om hun hoofd boven water te houden.
Uiteindelijk heb ik het zelf geregeld met de luchtvaartmaatschappij.
Het was in 2 dagen geregeld.
Niets dan lof voor turkisch airlines en hun kantoor in bangkok.
Ben Geurts
Zo is dat wettelijk geregeld, bij geschillen klop je aan bij het verkooppunt en bijvoorbeeld niet de importeur, fabrikant of organisator waar jouw verkoper de dienst of product van gekocht heeft en doorverkoopt aan jou. Logisch ook lijkt me. Maar bij budget verkopers met 0,0 service heb je dan een probleem. Mag je dus in je handjes knijpen dat de airliner je toch helpt. Dat is extra coulance / klantenservice. Maar eigenlijk laat jouw verkoper je in de steek (en overtreed dus de wet).