Lezersvraag: Problemen met de belastingdienst en postbezorging
Beste lezers,
Wij hebben problemen met de Nederlandse belastingdienst. Wij hebben het volledige adres in Thailand opgegeven aan de belastingdienst, maar deze wil niet het volledige adres gebruiken en laat de postcode en provincie weg. Daardoor kan de postbode van Thailand de brieven van de belastingdienst Nederland niet bezorgen. Soms wordt wel een brief in onze brievenbus gedaan.
Ook moeten wij een formulier “opgave wereldinkomen” invullen, maar voor het adres kan je alleen een Nederlands adres gebruiken en geen Thais. Voor ons is het niet mogelijk een Nederlands adres te gebruiken en de belastingdienst heeft niets te maken waar wij wonen, zij moeten zorgen dat het juiste adres wordt ingevuld.
Heeft iemand hetzelfde probleem met de belastingdienst Nederland en hoe is dat opgelost?
Groet,
Sjaak
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand video's25 december 2024Ontdek de verborgen pracht van Sam Roi Yot (video)
- Visumvraag25 december 2024Thailand Visa vraag Nr 231/24: METV of Visa exemption?
- Leven in Thailand25 december 2024Je maakt van alles mee in Thailand (240)
- Lezersinzending23 december 2024De linkse oudere jongere voelt zich prima in Thailand (lezersinzending)
Beste Sjaak,
indien je met de belastingdienst op een zelfde manier communiceert als wat je hier doet:”de belastingdienst heeft niets te maken waar wij wonen, zij moeten zorgen dat het juiste adres wordt ingevuld” dan is het zorgen voor problemen. Het informatiesysteem in Nederland is niet gemaakt voor de lange adressen welke in Thailand gebruikt worden. Reeds het postnummer is langer.
En ja, je kan dat heel eenvoudig oplossen: neem in het dichtst bijzijnde postkantoor een postbus en je hebt een heel kort en duidelijk adres:
bv P.O Box 12
naam van de plaats waar het kantoor is bv: Paak yai
postnummer bv 12345
Thailand
Geen provincie of ampheu nodig dat zit namelijk in het postnummer verwerkt.
Zo eenvoudig is dat.
Geen enkel probleem. Ik geef mijn adres door bij evt verhuizing en dat updaten ze gelijk. En ik heb een ‘lang’ adres.
Mijn enige probleem met de belastingdienst is dat ze soms brieven sturen die ze niet, of pas veel later in hun online portal zetten.
Maar alle correspondentie komt vroeger of later ook online.
Voor evt vragen gebruik ik Twitter ipv te bellen. Reactie is doorgaans snel en plezierig. Mijn ervaring met bellen (Heerlen) is slecht, men heeft liever schriftelijke communicatie.
De belastingdienst heeft alles te maken met waar je woont! Je doet een beroep op het verdrag met Thailand en dus wil men weten of je er wel woont en niet in Laos of ander buurland.
Heb je geen ‘mijn overheid’ en ‘mijn belastingdienst’? Ik heb 16 jaar in TH gewoond en na jaar 1 (het M-biljet) geen papieren post meer van ze gehad, alles in mijn mailbox. En die werkt heel snel is mijn ervaring.
De adresseer-ruimte op post van de fiscus is inderdaad wat krap, dat kan veel beter. Je zou ze die suggestie kunnen meegeven.
De Belastingdienst concludeerde aan de hand van mijn postadres dat ik verhuisd zou zijn naar Thailand, terwijl mijn domicilieadres al sinds onheuglijke tijden in België is.
Hoop gezeur was het gevolg omdat die ‘verhuizing’ konsewenties had voor mijn belastingen en via mijn AOW maandelijks ineens meer dan €100 werd afgetrokken voor een Europese zorgpremie van het CAT, waar ik nog nooit van gehoord had en dat terwijl ik al sinds onheuglijke tijden verzekerd ben bij een Belgische ziekenfonds (mutualiteit).
Nu is het weer wachten op de uitslag van mijn bezwaarschrift daarover en op de volgende stommiteit van kantoor buitenland van de belastingdienst.
Correctie: het moet CAK zijn en niet CAT.
Beste Niek,
graag eerst wat verduidelijking:
wat bedoel je met ‘onheugelijke tijden’?
waar woon je nu ‘echt’? In Belgie of Thailand
Ben je in Belgie RSZ ( Rijks Sociale Zekerheid) plichtig? Dus heb je inkomsten in Belgie of niet?
Ik kan uw situatie moeilijk inschatten daar de juiste informatie heel vaag is en mogelijk niet strookt met de werkelijke situatie.
Ben je in Nederland uitgeschreven dan heb je geen zorgverzekering meer in Nederland en betaal je er ook niet meer voor. (vrijstelling)
Heb je in Belgie geen inkomsten en wordt je dus belast in Nederland dan betaal je in Belgie geen belastingen en ook geen RSZ.
Een ‘lidmaatschap’ van een Belgische Mutualiteit betekent niet meteen dat je ook uitkeringsgerechtigd bent. Iedereen kan zich lid maken van een Mutualiteit en dat kost amper +/- 75EU per jaar. Het is evident dat je voor die prijs niet verzekerd bent doch enkel beroep kan doen op hun diensten, wetende dat iedere Belg op zijn inkomen, welke dit ook moge zijn, +/-13.7% op zijn bruto inkomen als RSZ betaalt, plus zijn lidmaatschap bij de mutualiteit. De eerste voorwaarde om van de mutualiteit te kunnen genieten is dat je RSZ betaalt. De mutualiteit is slechts een ‘derde betaler’, welke diensten verleent aan de leden. De centen die komen van het RIZIV en het RIZIV wordt gespijsd door de RSZ bijdragen. Indien je geen RSZ bijdrage levert dan kan je ook niet genieten van de uitkeringen en moet je een eigen persoonlijke verzekering afsluiten waar de mutualiteit kan op terugvallen voor het recupereren van hun uitbetaalde centen. Daar je in Nederland niet meer onder de zorgverzekering valt kan het daar trouwens niet door de Belgische mutualiteit. Dan, indien je werkelijk in Thailand woont, dekt de Belgische mutualiteit ook daar geen ziekte of hospitalisatie kosten. Wegens jouw domicilie adres in Belgie en zijnde Nederlander kan de overheid in Nederland jou onderbrengen bij het CAK, een verzekering voor mensen in het buitenland wonende. En ja, de prijs is 109,2 EU/m en op die manier kan de het Belgische RIZIV zijn centen via Nederland recupereren.
Ik vrees dat uw bezwaar weinig zal opleveren maar een potentieel gevaar inhoudt dat men dieper gaat spitten in uw situatie…..
Men kan niet eten van drie potjes: niets betalen in Nederland, praktisch niets betalen (75EU/j) in Belgie en niets betalen in Thailand (geen verplichte verzekering)…. kan wel smakelijk zijn maar kan ook zwaar op de maag liggen.
Lung Addie, dank voor je uitgebreide reactie maar ik ben me van geen kwaad bewust. Betaal belasting in België, mijn inkomsten zijn van Nederland en ben al lange tijd aangesloten bij een Belgische mutualteit, die mij ook regelmatig mijn ziektekosten heeft terug betaald. Van dat GAK hadden ze daar nog nooit gehoord. Het is dus niet waar dat ik ‘practisch niets’ betaal in België, omdat de lage premies mogelijk zijn vanuit de bijdragen van de belasting waar ik dus ook aan
deelneem.
Beste Niek,
je geeft geen antwoord op de vragen die ik je stel: waar woon je werkelijk? Ben je in Belgie RSZ plichtig?
Je betaalt in Belgie ‘belastingen’ maar dat is niet op je inkomen daar je zelf schrijft dat je inkomsten van Nederland zijn en dus zijn die daar belast en niet in Belgie. Dus, daar je geen inkomen in Belgie hebt betaal je hier geen RSZ want dat is enkel op inkomen. Je moet een onderscheid leren maken tussen belastingen op inkomen en de andere vormen van belastingen: belasting als inwoner, belasting on er de vorm van rijtaks, ….. die zijn niet RSZ onderhevig.
Ik kan best begrijpen dat u zich van geen kwaad bewust bent en niet weet hoe het Belgische systeem betreffende ziekenzorg in elkaar steekt.
Overleg met het lokale postkantoor welke (niet al te lange) adressering voldoende is om post bij jou te kunnen bezorgen. Het vermelden van de postcode is essentieel, omdat die postcode aangeeft welke gemeente en provincie het betreft.
Zelfde probleem. Telefonisch reaktie van Belastingdienst was JAMMER! Dus geen oplossing.
Ik denk dat ik iedere post van de Nederlandse Belastingdienst gewoon ontvang in Thailand, ik kan dat ook checken met mijn on-line formulieren. Ze hebben mijn adres over 4 regels verdeeld, zonder de provincie, maar met de postcode.
Regel 1 – mijn voorletters en achternaam.
Regel 2 – huisnummer en Moo nummer + alternatieve naam voor de Moo.
Regel 3 – tambon + postcode + amphur
Regel 4 – Thailand
Ja zo vulde ik ook formulieren van IND etc. in. Een Nederlandse site verwacht immers een Nederlandse postcode dus dan kun je dat veld maar beter leeg laten. En dan de ‘gewone’ naam/adres velden/regels waar je vrij kan tikken benutten om de gegevens zo correct mogelijk in te vullen. Bijvoorbeeld zoals jij hierboven Timker.
Dat zelfde loop je in meer landen tegen aan, bestel ik iets op een Amerikaanse site dan struikelen ze ook weleens over de postcode enzo die niet correct ingegeven kan worden (want Amerikaanse site, andere postcode layout). Tot nu lukt het wel met wat creatief denken. Door digitalisering is vooral een correcte postcode zeer belangrijk, en dan kijken of je huisnummer straat en plaats er nog in kan krijgen.
Ook ik heb hetzelfde probleem met de Belgische belastingsdiensten. In 2016 heb ik geen aangifte formulier ontvangen en wordt nu beboet voor niet aangifte van mijn belastingsjaar 2016 met een fikse boete bovenop.
Mijn adres heb ik nu voor de 5 maal schriftelijk aangevraagd om correct te vermelden want ij de plaatselijke post kent men mijn opgegeven adres dat de belastingdienst gebruikt niet.
5 maal klaar en duidelijke vermeld dat ik woon op 160 moo 5. Vanuit België stuurt men dan 160/5 een appartementsgebouw dus.
De stadsbrand en plaatselijke dorpsnaam en postnummer wordt ook fout gebruikt. Enkel de provincie is correct.
Mijn laatste aangifte formulier voor aangifte jaar 2018 is 6 weken onderweg geweest en dank zij mijn supervriendelijke postbode toch terecht gekomen. Probleem is ander de postbode op verlof of ziek is niemand mijn adres kent en zo werd mijn vorige brief van aangifte 2017 toevallig onderschept door de vriend van mij waar een ontzettende aan hem vroeg of hij deze naam mijn naam dus herkende en hij bevestigde en nam telefonisch contact met mij op en ben naar de post gereden om alles in orde te brengen.
Computers in België en misschien in Nederland ook kunnen de vakjes waarschijnlijk niet correct invullen, ik durf niet te zeggen dat de programmeur er iets kan aan doen maar zijn vrijheid, blijheid met namen en samenstellingen van mijn adres wijzigen per dag.
Hopelijk komt er ooit een tijd dat men vanuit België ook eens correct kan werken, want wat zij van ons verwachten om 101% alles correct te doen mogen wij toch ook vragen om minstens 99.9% correct te werken.
@Fons
Ik heb geen enkel probleem gehad om mijn adres in het bestand van Financien te krijgen , ik vul wel via Tax-on web mijn aangifte in , maar krijg dan toch als reserve optie blijkbaar netjes die dikke bruine envelope ook nog toegestuurd , weliswaar in Pattaya/Jomtien /.
Van andere officiele Belgische diensten komt ook alles correct aan , misschien dat Pattaya Jomtien meer “foreigner aware” is , zou best de reden kunnen zijn wat betreft de afleveringvan buitenlandse post
Met 1 bank had ik ook dat probleem om online mijn zip code in de vakjes te krijgen daar Thailand meer dan 4 heeft zoals in Belgie gebruikelijk , en nog wel wat dat niet in hun voorgeprogrameerd bestand kon , ik heb dan voor hen maar appart adres gemaild , en melding retour was dat ze het in HUN bankbestand correct hebben opgeslagen , maar website aanpassen voor paar enkelingen zal wel niet kunnen , begrijpelijk .
Beste Sjaak,
Zoals Lung Addie het omschrijft, dat is de meest makkelijke manier.
Ik gebruik deze methode ook en het bevalt prima.
Voor een jaarlijkse betaling van 500 baht, in mijn geval, heb je dit probleem opgelost.
Ik heb een klacht ingedient bi de Nationale ombudsman.
Het betreft de communicatie
Belastingdienst Buitenland in Heerlen is niet te berijken via E-Mail en geven ook geen antwoord via E-mail.
Enige communicatie is via de telefoon.Waarbij je alleen de voornaam van de gesprekspartner te horen krijgt.
Moest snel wat regelen voor verzekering. Onmogelijk via telefoon.
Moest schriftekijk verzoek opsturen , daarna zou ik formulier ontvangen welke ik dan per post natuurlijk weer terug moest sturen. daarna zou de beschikking terug gestuurd worden welke ik dan wel via de E-Mail naar de verzekeingsmij kon sturen.
U snapt het wel, dat dit meer dan een maand zou duren als het meezat.
Post van en naar Thailand loopt regelmatig vertraging op of komt niet aan (eigen ervaring)
Ook is de post regelmatig beschadigd . Mijn nieuwe aangifte zag er niet uit in die slappe belasting enveloppe.
Mijn verzoek aan de Nationale ombudsman was om de belastingdienst te verplichten via E -Mail te communiceren met niet in Nederland wonende Nederlanders