Beste lezers,
Naar aanleiding van het vorig topic over de “afsluiting van rekeningen door Argenta” ben ik zo vrij om vragen te stellen zodat we alsnog op zoek kunnen gaan naar een oplossing voor dit probleem dat zich voor heel wat Belgische lezers stelt.
- Een nieuwe rekening openen vanuit Thailand is GEEN oplossing, dit wordt nergens toegelaten. Kan iemand dit bevestigen/ontkennen?
- Wie is erin geslaagd om zijn pensioen te laten storten op zijn Thaise bankrekening. De pensioendienst vraagt de Thaise instelling om een formulier te ondertekenen waarin zij verklaart dat: “indien nodig alle gelden terug te zullen storten op vraag van de Pensioendienst.” Ik heb nog van niemand vernomen dat men dit in Thailand wil ondertekenen. Ook hier mijn vraag, wat zijn jullie ervaringen terzake?
Alvast dank voor jullie inbreng.
Groet,
Fons
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending23 december 2024De linkse oudere jongere voelt zich prima in Thailand (lezersinzending)
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 230/24: Affidavit en TM30
- Visum Kort Verblijf23 december 2024Schengenvisum vraag: Checklist Schengenvisum en reden om terug te keren
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 229/24: Wat met de 800.000 Baht als je niet in Thailand bent?
Ik stort al jaren pensioen vanuit NL naar m’n Thaise bank. Geen enkel probleem.
Een bankrekening openen in Thailand is ook geen probleem dus………aan de slag zou ik zeggen.
Als je de tijd neemt om goed te lezen dat zie je dat het gaat om stortingen vanuit Belgie naar Thailand. Lees dus dat de Belgische pensioenverstrekker andersoortige eisen stelt, en reageer niet vanuit een NL-situatie.
Ga eens kijken op de website van Wise, voorheen TransferWise.
Voordelig geld verplaatsen, inclusief bankrekening in Brussel.
Ik maak al jaren pensioen van uit NL over op mijn Thaise bank.
Een bank rekening openen is ook geen probleem dus…..aan de slag zou ik zeggen.
Juist Castor, een bankrekening openen in Thailand is GEEN probleem.
Misschien leeft u op een andere planeet. We hebben hier al genoeg verhaaltjes gelezen van mensen die heel wat bankkantoren afgedweild hebben vooraleer ze succes hadden.
Ter info: Ik had geluk in bankkantoor nummer 5 …
Beste Fons,
Lung addie is er mee bezig een oplossing te zoeken. Geef hem echter de nodige tijd om zelf klaarheid in deze materie te hebben. Er zijn reeds mogelijkheden maar deze zijn niet geschikt voor iedereen. Het probleem is niet jouw pensioen te laten storten op een Thaise rekening alleen. Dat lukt WEL want ik deed het dit jaar in twee verschillende gevallen waarvan 1 een ambtenaren pensioen en 1 een private werknemers pensioen was. In geen van beide gevallen werd dat bankdocument gevraagd. Een Thaise bank zal immers nooit zo een document afleveren want dit zou de deur wagenwijd openzetten tot fraude: iets of iemand toelaten een rekening te gebruiken die daar geen eigenaar van is en wie ze niet kunnen controleren of natrekken…. ik hoop dat ze zo een document nooit afleveren.
Correctie op mijn bericht van gisteren! De Bangkok Bank rekent ongeveer 6 euro (dus niet baht) als bankkosten op mijn pensioen dat vanuit Brussel rechtstreeks toekomt op mijn FDC Euro rekening in Thailand. Deze kosten zijn wisselgevoelig, laatste keer was het 5,44 euro. Niet om over wakker te liggen.
Wat ik niet begrijp beste Gijsbertus is dat die kosten waar je het over hebt (~6 Eur) wisselgevoelig kunnen zijn als je het bedrag direct naar een Thaise EUR rekening overschrijft.
Of misschien bedoelt je dat enkel de kosten in THB worden aangerekend? Dan kan ik het verstaan.
Fons en Lung Addie,
Een van de basisvoorwaarden om, als Belgisch staatsburger, een bankrekening in België te behouden of te openen is volgens mij een van de voorwaarden, buiten ID card, een bewijs van wettelijk adres in België(domicilie in België) zelfs voor de opening van een rekening bij buitenlandse banken in België.
Trouwens is de zelfde vereiste geldig voor Nederland … voor zover ik geïnformerd ben.
Mogelijks een internet bankrekening zoals Bunq een oplossing.
Succes.
Ik heb al 2 jaar een bankrekening bij Transferwise , heet nu Wise , deze heeft een Belgische Iban
Dat kan ik alleen maar tegenspreken. Mijn vriend alhier heeft een Belgische KBC bankrekening en is al meer dan 15 jaar uitgeschreven uit België. Iedere maand wordt daar zijn pensioen op gestort en gebeuren daar nog enkele betalingen mee in verband met wat vastgoed hij bezit.
Beste Labyrinth,
ik citeer uw reactie:
‘Een van de basisvoorwaarden om, als Belgisch staatsburger, een bankrekening in België te behouden of te openen is volgens mij een van de voorwaarden, buiten ID card, een bewijs van wettelijk adres in België(domicilie in België) zelfs voor de opening van een rekening bij buitenlandse banken in België.’
Zoals vaak in reacties klopt het gedeeltelijk: in dit geval klopt het enkel bij het OPENEN van maar niet op het BEHOUDEN van. Graag correctie info.
Ook info uit Nederland, zoals bij sommige reacties, zijn totaal nutteloos daar het typisch over Belgie gaat en de regels zijn verschillend.
Nooit tegen je bank zeggen dat je verhuist naar Thailand of elders , die hebben er geen zaken mee.
.
Zo zie je maar! En wat met de correspondentie? En als ze een nieuwe ATM kaart bezorgen sturen ze de codes daarvan op naar je thuisadres … idem dito voor credit cards …
Beste Luc,
deze raad noem ik een ‘FLODDER RAAD’ daar deze tenslotte maar tijdelijk kan voor zorgen dat je ogenschijnlijk met rust gelaten gaat worden. En dat ‘ze hebben er geen zaken mee’ ook daar ben ik het niet mee eens, dat is grootspraak welke we vaak op het TB lezen.
We hebben het reeds nagevraagd waarom bepaalde mensen de brief van Argenta niet ontvangen hebben. Reden: geen gekend postadres. Dit betekent echter niet dat je de dans gaat ontspringen, tijdelijk mogelijk wel maar de tijd komt dat……de bankkaart vervalt …. en dan ga je ook niet weten dat er een nieuwe op je wacht…..
Ik ga van de de veronderstelling uit dat je wel weet dat een bankkaart, een daaraan eventueel verbonden Visa kaart, een vervaldatum hebben. Indien de bank niet op de hoogte is van uw werkelijk adres dan heb je een dik probleem op het moment dat uw kaarten vervallen. De meeste banken nemen voor belangrijke zaken, zoals het vernieuwen van een bankkaart, enkel contact op via de post en dan ook nog meestal aangetekend. Ze doen dit praktisch, uit veiligheidsoverwegingen, nooit via mail.
Zelfs indien je een, eigenlijk fictief adres hebt, bij een vertrouwenspersoon welke deze post dan naar U doorstuurt, is uw probleem niet van de baan. Het opnemen van een nieuwe bankkaart moet vaak persoonlijk op kantoor, met voorlegging van de ID kaart, geschieden. Als uitgeschrevene staat er op uw ID kaart geen adres in Belgenland, dus hier val je reeds door de mand.
Neen dit zijn niet de goede oplossingen hoor.
Mijn opinie:
Laat ons niet over-dramatiseren, tot op heden zijn het alleen de klanten van Argenta die in de problemen zitten. Bij mijn weten is er geen wet die de banken verplicht om alle relaties met klanten die buiten de EU wonen te beëindigen. En ik kan me niet voorstellen dat ze de klantenrelaties met een actieve beleggers-rekening of een actieve kredietkaart gaan beëindigen.
Alleen als de rekening enkel wordt gebruikt als doorgeefluik naar een andere financiële instelling, is er kans dat de bank de relatie stopzet. Sinds enkele jaren moeten de banken meer rapporteren naar controle-organen om witwaspraktijken tegen te gaan, en dit kost geld. Ik vermoed dat mensen die buiten de EU wonen nauwlettender worden opgevolgd.
De vergelijking met Nederland gaat, volgens mij, niet op; want Nederlandse onderdanen kunnen geen ID kaart bekomen op hun ambassade. Daarenboven kijkt ruim 40% van de Belgen niet naar Nederland maar naar Frankrijk.
Maar het probleem stelt zich wel als je verplicht wordt naar een andere bank over te schakelen (zoals Argenta klanten) en een NIET EU-bank geen optie is en volmacht geen optie is en je niet naar België kunt komen om de contracten te tekenen. Hier ga ik niet vooruitlopen op het onderzoek van Lung addie. Bij voorbaat dank Lung.
Tip: wat met de goede oude Postcheque? Al zal je ook hiervoor naar België moeten terugkeren of met volmacht werken.
Tot slot: als ik Lung addie goed begrijp, lees ik tussen de regels dat de Belgische pensioendienst er belang bij heeft dat iedereen z’n Belgische rekening kan behouden. Correct?
“Ik vermoed dat mensen die buiten de EU wonen nauwlettender worden opgevolgd.”
Laat dit nu net een reden zijn om de rekeningen NIET af te sluiten. Hoe kan men dan nog een doorgedreven controle uitvoeren?
Het zijn de controle autoriteiten die de regels opleggen aan de banken. In België is dit de Nationale Bank, voorheen gebeurde dit door de FSMA.
Banken zijn commerciële bedrijven en als ze alleen maar kosten hebben en geen opbrengsten dan lijkt het me logisch dat ze die klantenrelaties stopzetten.
Ik gebruik nu 3 maanden Wise (Transferwise).
Voorheen werden mijn pensioen gelden vanuit Nederland op mijn Krungsri bank gestort.
Inhouding bank kosten Nederland en kosten ontvangen bank Thailand.
Bij Wise krijg je een Belgische IBAN rekening en kun je met een gunstige koers geld overmaken naar je Thaise bank.
Rekening houdend met Europese tijden, staat t geld, binnen 5 seconden op mijn thaise rekening.
Nu netto meer euro’s/baht omdat je geen dubbele kosten betaald.
En met de Wise rekening kun je gewoon rekeningen in euro’s betalen, zonder kosten.
Voor de debit kaart, zoals sommige al vermelden, moet je een “woon/post” adres hebben in Nederland
Beste Belgische lezers,
zoals ik in een eerdere reactie reeds aangaf is Lung addie druk in de weer om de nodige info en een eventuele passende oplossing te vinden. Ik heb reeds een paar instanties en personen aangeschreven en ook reeds antwoord ontvangen. Ik heb wel meer info nodig en doe dus een oproep aan de lezers: contacteer jouw persoonlijk kantoor in Belgie en stel hen de vraag wat de plannen zijn en of er reeds ergens sprake van is dezelfde weg als Argenta te volgen. Ik schrijf wel degelijk: uw ‘persoonlijk kantoor’ daar vele mensen daar wel een vertrouwenspersoon of zelfs vriendschappelijke relaties hebben Stuur de reactie door naar de REDACTIE van TB en ik vraag Khun Peter deze naar mij door te sturen zodat ik de boel kan inschatten en analyseren. Het liefst wel een COPY van het ORIGINELE antwoord van de bank en GEEN EIGEN interpretatie daar deze vaak fout is.
Momenteel is er eigenlijk nog geen echte reden tot paniek daar het nog maar 1 bank is welke deze maatregel genomen heeft en uit het schrijven van ARGENTA duidelijk blijkt dat het een eigen INTERNE maatregel is. We moeten dus niet voor de bal gaan lopen. Uit de antwoorden die ik reeds kreeg van andere banken is het bij hen ‘voorlopig’ nog NIET aan de orde.
Lung Addie, dat er geen echte reden tot paniek is zou ik niet durven stellen.
Donaat Vernieuwe van de Vlaamse vriendenclub in Pattaya heeft een mail rondgestuurd naar al zijn leden. Blijkbaar zijn er toch heel wat personen die nu geconfronteerd zijn met de nodige problemen. Voor mij is 1 bank meer dan genoeg en hebben die klanten een serieuze reden tot paniek. Dat men langs alle kanten probeert om oplossingen te zoeken zegt toch genoeg.
Je vraagt hier aan de leden om hun bank aan te schrijven om te peilen wat hun intenties zijn? Denk je nu echt dat de lokale bankkantoren, indien ze een serieus antwoord willen bieden, hun hoofdkantoor niet zullen verwittigen? Een slecht idee als je het mij vraagt. Het zou kunnen zijn dat de actie van Argenta wel eens zeer vlug zou kunnen overwaaien naar andere banken. En dit laatste zeer zeker als ze langs alle kanten dezelfde vraag krijgen!
Beste Bart,
goed om dit te lezen. Indien de Vlaamse Vriendenclub in Pattaya zich het probleem wil aantrekken, uitdiepen en eventuele oplossingen bieden dan trekt Lung addie zich volledig terug en doet verder niets meer. Dat bespaart me een heel groot werk en ik wil niet parallel te werk gaan.Voor mij zelf is er tenslotte geen enkel probleem en laat het dus beter aan de professionals uit Pattaya over. Ik wil niet in hun vaarwater komen.
Vele groeten,
lung addie.
@Bart
citaat: ” Denk je nu echt dat de lokale bankkantoren, indien ze een serieus antwoord willen bieden, hun hoofdkantoor niet zullen verwittigen? Een slecht idee als je het mij vraagt. Het zou kunnen zijn dat de actie van Argenta wel eens zeer vlug zou kunnen overwaaien naar andere banken. En dit laatste zeer zeker als ze langs alle kanten dezelfde vraag krijgen! ”
Inderdaad enigzins ondoordacht ,maar wel wel met goede bedoelingen , maar met gevaar van “slapende honden” wakker te maken.
Er is wel degelijk een malaise bij de banken bezig , oorzaak E.U. zijn monetair beleid , hier een NL vb van grote ING die beleefd klanten met spaargeld naar concurrentie hoopt te zien gaan
https://www.hln.be/mijn-gids/ing-nederland-raadt-spaarders-aan-om-naar-concurrentie-te-gaan~a3ed89b2/
Vroeg of laat zal je toch een officieel bewijs van woonplaats moeten voorleggen.
Heb een aangetekend schrijven gehad van Argenta en heb nog 1 maand om mijn rekening te legen en af te sluiten. Omdat ik nu niet naar Belgie kan gaan om daar een nieuwe rekening te openen ben ik op zoek gegaan naar alternatieven en dat is niet zo makkelijk want bij bijna alle banken moet je physiek aanwezig zijn om een nieuwe rekening te openen . De oplossing die ik heb gevonden is “WISE” (het vroegere Transferwise) Je kunt niet alleen geld overmaken maar het kan ook gewoon dienst doen als bankrekening , 23 Euro of 880 Baht opzetten of erop laten staan en je ziet alle details van je rekening , IBan rek nummer , B.I.C. adres van Wise in Belgie etc .
Dag Marc,
Ik heb een vraagje betreffende WISE.
Blijkbaar fungeren ze als een normale bank in Belgie maar dan moeten ze ook onder de bankengarantie vallen in geval van faling enz.. Is dat ook zo?
En volgens ik hier ook lees van enkele getuigenissen is de pensioendienst dus bereid om de pensioenuitkering daar naartoe over te schrijven.
In dat geval lijkt het inderdaad een goed alternatief.
We wijken af, maar als ik mag (nog) antwoorden: volgens mij NEE.
Wise is geen (Belgische) bank, maar heeft in België het statuut van ‘betalingsinstelling met vergunning in België’.
Bron: https://www.nbb.be/nl/financieel-toezicht/prudentieel-toezicht/toezichtsdomeinen/betalingsinstellingen-en-instellingen-15
Volgens mij, vallen deze betalingsinstellingen niet onder het garantiefonds.
Althans ik kan deze instellingen niet terugvinden op volgende site:
https://garantiefonds.belgium.be/nl/ledenlijst
Daarom, beperk de bedragen op je Wise rekening.
Disclaimer: ik kan niet garanderen dat deze informatie juist, accuraat en/of volledig is.
Nee, de pensioendienst is niet bereid om je maandelijks pensioen over te maken naar je Wise rekening. Reden: Wise wil het document van de pensioendienst niet ondertekenen.
Het is echt schrijnend dat hier keer op keer verkeerde informatie verspreid wordt.
De affaire Argenta- Belgie is snel uitgegroeid tot een groot probleem bij een groeiend aantal belgen tot zover de ambassade de zaak in handen heeft genomen
Volgens dhr Eddy Bull, voorzitter van de organisatie Vlamingen in de Wereld in Bangkok gaat de Belgische Ambassade een communicatie memo rondsturen desbetreffende. Zij gaan het initiatief nemen en een dossier voorleggen aan het MBZ. Dus hulp is onderweg. In afwachting gaat hij rechtstreeks onderhandelen met Argenta, vragende onze rekeningen te behouden, op conditie dat wij GEEN internationale transfers meer zullen doen, in afwachting van een wetsverandering. Als hij geen positief nieuws krijgt van Argenta gaat hij de pers hierover inlichten.
Volgens een andere bron zou de Bangkok Bank een eigen document ontwikkeld hebben in de zin van het document van de Pensioendienst dat wordt aangenomen door de Pensioendienst. Verder is de ambassade bereid om tussen te komen bij de banken waar het document van de Pensioendienst niet ondertekend wordt. De ambassade verwacht in dit verband de naam van de bank, tel nr en naam van de persoon in de bank die de zaak behandelt
Ik heb ook Argenta en heb een antwoord van Wise:
U kunt uw EUR-accountgegevens gebruiken om lokale overschrijvingen binnen de SEPA-zone of SWIFT-betalingen te ontvangen, zolang ze in EUR zijn .
Het enige dat u hoeft te doen, is uw persoonlijke accountgegevens met de afzender te delen. Als u op de website bent, klikt u op EUR-saldo in het menu aan de linkerkant – en als u de app gebruikt, vindt u ze op het tabblad Home of Account.
We hebben geen problemen met het ontvangen van de pensioenen op Wise-rekeningen. Je kunt ze dus nog steeds gebruiken.
Hallo
Voor zover ik weet heb je bij Kbc geen Belgische domiciliëring nodig.
Mvg
Hallo , zit in het zelfde geval met Argenta , echtgenote heeft haar brief al gekregen , volgens mijn kantoor is de mijne onderweg. Nochtans volmacht gegeven aan mijn dochter in Belgie ,maar dit helpt niet . Je moet ingeschreven zijn . Wise gebruik ik al een tijdje om een gedeelte van mijn pensioen over te maken op mijn thaise rekening , dat werkt heel goed. Heb nu een account aangemaakt ( zie mail van Dree ) , ok je kan geld storten op die rekening , maar ik begrijp niet hoe ik een normale overschrijving van mijn Wise rekening naar bv een argenta rekening op naam van mijn dochter kan doen , misschien dat iemand mij kan helpen . Van mijn dochter kreeg ik een bericht dat je bij KBC online een rekening kan openen zonder adres , maar je moet wel gaan tekenen als je in Belgie bent . Dikke miserie .
Wise rekent geen kosten aan als je geld naar je Wise rekening stort maar niet omgekeerd. Momenteel bedraagt de kost 0,28euro voor een ‘balans transfer’ van je euro balans bij Wise naar een andere EU rekening in euro.
Hoe ? Raadpleeg best de helpfunctie van WISE. Het verschilt inderdaad met wat we gewoon zijn bij Belgische banken.
Tip: selecteer eerst je balans in euro, vervolgens ‘send’ …