Lezersvraag: Onregelmatigheden met Transferwise

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags:
14 december 2019

Beste lezers,

Zijn er nog gebruikers van Transferwise die onregelmatigheden ondervinden op hun site? Zo constateerde ik vandaag dat er in mijn lijst van “Recipients” er een bankaccount was bijgekomen zelfs onder mijn naam en naar dezelfde vertrouwde bank in Thailand (UOB) waar ik gewoonlijk mee samenwerk.

Dat accountnummer was me totaal vreemd, belde naar de bank en die bevestigde mij dat ik geen account bezit met dat nummer. Dit vreemde account had de tekst: “Mark as primary account to receive in THB” en kwam bovenaan te staan. Bijna had ik een overboeking gedaan vanuit België naar dat nummer omdat het automatisch werd aangegeven om de overschrijving te voltooien. En het nummer dat ik altijd gebruik staat wel in de lijst (van twee) maar werd niet aangeboden.

Hoe dat nummer daar gekomen is weet ik totaal niet. Ik vraag me dan ook af of de site van Transferwise misschien zou zijn gehackt want het is een gegeven dat is opgeslagen bij Transferwise en niet op mijn laptop? Normaal komt in mijn lijst van recipients enkel één nummer voor, hetgeen ik altijd voordien gebruikte. Nu staan er daar twee nummers… Ik zal tevens Transferwise trachten te contacteren om dit aan te geven en uit te zoeken.

Het scheelde weinig of ik had een bedrag overgeschreven naar een totaal onbekende rekening in Thailand maar bij dezelfde bank. En ik ben de enige die deze laptop in gebruik heb en toegang enkel via een password.

Als er nog anderen zijn die recent rare dingen hebben waargenomen op Transferwise gelieve hier mede te willen delen aub.

Groet,

Roland (BE)

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

41 reacties op “Lezersvraag: Onregelmatigheden met Transferwise”

  1. RonnyLatYa zegt op

    Net even gecontroleerd. Ik kan geen onregelmatigheden vinden op mijn Transferwise account.

  2. Jacques zegt op

    Bij mij ziet alles er nog vertrouwd uit.

  3. Jan zegt op

    Ik gebruik transferwise maandelijks en nu in mijn verlofperiode al meermaals gebruikt en nog NOOIT onregelmatigheden tegengekomen.

  4. Eric zegt op

    Nee Roland geen vreemde dingen, geheel tevreden met Transferwise zeker nu het geld nog sneller richting Thailand gaat
    misschien toch een cijfer verkeerd ingevoerd of iets dergelijks?
    grt Eric

  5. Chander zegt op

    Ik denk dat dit een nep website van transferwise.
    Het lijkt mij een goed idee om dat uit te zoeken.

    Ben benieuwd.

  6. Harry zegt op

    Hallo,

    Ik werk al jaren met Transferwise, nooit problemen gehad!

    In plaats van hier paniek te zaaien was het wellicht beter gewoon even met Transferwise te bellen. Naar mijn ervaring ben ik daar altijd goed, adequaat en eerlijk geholpen.

    Succ6 ermee.

    • Loe zegt op

      Ik vind het helemaal geen paniek zaaien. Een keurige vraag annex waarschuwing.
      Vraagsteller heeft ook meteen Transerwise om opheldering gevraagd. Er gebeuren wel meer vreemde
      dingen op het internet.

    • Kees 2 zegt op

      Ik vind dit geen paniekzaaien, maar waardeer de waarschuwing. Het is immers mogelijk om via malware een computer volledig over te nemen, alle toetsaanslagen te registreren. Best mogelijk dat dit Roland overkomen is. Roland, ga op je laptop eens via control panel naar programs en kijk of daar een onbekend programma staat. En doe een grondige virus scan.

      Of de hack heeft bij Transferwise plaatsgevonden.

      Laat svp tzt weten wat Transferwise te melden heeft (daar moet men kunnen achterhalen vanaf welk IP adres en op welk tijdstip dat account aangemaakt is) of dat jezelf gehackt bent.

    • Roland zegt op

      Paniek zaaien?
      Sorry hoor maar denk wel dat dit aangekaart mag worden.
      Alles wat ik hierover schreef was totaal correct waargenomen en meermaals gecheckt vooraleer ik het hier melde.
      En al ben ik misschien (hopelijk) de enige die dit voor heeft het is altijd interessant voor anderen om hiervan af te weten.
      Heb inmiddels bericht ontvangen van TransferWise dat ze het aan het uitzoeken zijn en tevens of ze me mogen opbellen.. Dus verwacht een telefoontje van hen.
      Voorheen heb ik ook nooit enig probleem ondervonden met hen en was altijd heel tevreden.

  7. Dirk zegt op

    Hartelijk dank voor dit bericht Roland.
    Ik ben een regelmatig gebruiker van Transferwise en tot nu toe tevreden.
    Echter, na uw bijdrage zal ik extra op letten.

  8. Loe zegt op

    Transferwise heeft wel een nieuw banknummer waar het geld op gestort moet worden.
    Dat was eerst een Duits nummer en sinds een paar weken een nummer in België.
    Het oude nummer is nog wel tot 31-12-19 te gebruiken.
    Ik heb deze week het nieuwe nummer geprobeerd en de overboeking naar mijn Bangkok Bank ging
    op rolletjes. Binnen 12 uur overgeboekt.

    • Aduard II zegt op

      Mijn Pensioen en AOW word maandelijks overgeboekt naar dit Duitse rek.nummer, moet ik dit rek.nummer nu gaan veranderen voor die datum !?, dat word dan krap.

      • Aduard II zegt op

        Heb mijn vraag inmiddels aan TrasferWise per mail verstuurd, binnen 2 werkdagen krijg ik hierop een antwoord, ben benieuwd !

        • Aduard II zegt op

          Hier hun antwoord,

          Dora (TransferWise)

          16. Dez., 09:40 CET
          Hallo Aduard,

          Unfortunately, it is not possible to keep the German IBAN. However, you can still receive EUR half a year on this so that you have time to provide the new IBAN wherever it is necessary. Thank you very much for your understanding. Kind regards, TransferWise Support

          • Roland zegt op

            Beste Aduard, wat is de nieuwe IBAN die door Transferwise wordt aangeboden?
            Maar het schijnt zou het een bank in België zijn.

            • Aduard II zegt op

              Word getoond wanneer je geld wilt overboeken naar het Duitse IBAN nummer

    • Jan zegt op

      Ik transfer zeker al sinds een jaar op een nummer in Estland

  9. Wil zegt op

    Ik heb voor de zekerheid even mijn accountgegevens en die van de ontvanger(s) bij Transferwise gecheckt. Gelukkig alles OK. Maar in ieder geval bedankt voor de waarschuwing.

    TIP: als ik ingelogd ben bij Transferwise dan check ik ook altijd even of het internetadres waar ik dan op sta met https begint. Dan is het veilig. Doe ik bij het internetbankieren via mijn bank ook altijd. Kost geen moeite en bevestigt een veilige internet omgeving.

  10. Frank zegt op

    Je kunt je vraag beter voorleggen aan Transferwise. Stuur een screenshot mee. Je geeft aan dat je een laptop gebruik, het is dan heel goed mogelijk dat je op een phishing site of nep site terecht bent gekomen. Controleer altijd of je een beveiligde site hebt (klik op sleuteltje voor ’transferwise.com’ in je browserbalk. Het is een stuk veiliger, helemaal voor bankzaken, om de officiele app te gebruiken. De kans dat je dan in een fake omgeving terechtkomt is een stuk kleiner.
    En check of je niet per ongeluk zelf eens een foutief banknummer hebt ingegeven wat Transferwise toch bewaard heeft. Het kan zijn dat een oud nummer opeens weer getoond wordt met de vraag om dat het primaire account te maken.
    Succes,
    Frank

    • Roland zegt op

      Ik heb inderdaad printscreens gemaakt en zal die ook overmaken naar TransferWise zodra ze me terug hebben gecontacteerd.
      Ook ben ik er 100% zeker van nooit een verkeerd accountnummer te hebben ingegeven.
      Ook mijn bank in Thailand (UOB Bank) gaat bijkomend onderzoek doen.

  11. Ronny zegt op

    Misschien je computer is scannen op ad-ware. Sommige ad-ware is in staat om bepaalde sites te manipuleren met je accounts. Ik scan mijn computer regelmatig met “Malwarebytes”. Is trouwens gratis te installeren.

    Succes

    • Roland zegt op

      Ja Ronny dat doe ik ook wekelijks met Malwarebytes.
      Tevens is de laatste Windows versie op mijn laptop geïnstalleerd. Het is een Dell laptop die ook nog eens regelmatig wordt gescand door Dell zelf.
      Tevens was de betreffende TransferWise site een beveiligde site (slotje).
      Heel vreemde situatie.

  12. Aduard II zegt op

    Deze tekst heb ik ontvangen op mijn mailadres van Trasfarewise, date: november, 21 at 19:03

    “We are using a new bank account to receive EUR transfers. The next time you pay for a EUR transfer, please use our new bank details. It will be shown to you when you choose to pay by bank transfer. Dont worry if you recently sent money to our old IBAN – it will continue to work until December 30th. Even so, its a good time to update our bank details if you join them”

    Wat ze hiermee bedoelen is snap ik niet helemaal !

    • Johnny BG zegt op

      Normaal gesproken krijg je geen emails van banken en ook niet van Transferwise dus wees voorzichtig.

      Goed om te weten en bedankt voor het melden.

    • eddy Vannuffelen zegt op

      Steeds oppassen met zulke emails, misschien heeft de Brexit er iets mee te maken. Informeer u rechtstreeks bij Transferwise dan ben je zeker.

    • TheoB zegt op

      Als de E-mail van Trasfarewise komt denk ik dat je te maken hebt met oplichting. Check het E-mailadres.
      De correcte naam is TransferWise.

  13. Jan zegt op

    het is veel veiliger om je telefoon voor bankzaken te gebruiken. Laptop en pc kunnen banken niet zo goed beveiligen.En ondanks alle goeie virusbeveiligingen kan men toch nog steeds makkelijk via de mail of websites zonder dat je het merkt iets achter laten waardoor dit soort zaken kan gebeuren. Advies beperk bankzaken op laptop en pc.

  14. eddy Vannuffelen zegt op

    Ik gebruik 2-weg log-inn bij Transferwise, zodus moet ik bij het inloggen steeds met mijn telefoon bevestigen geven voor de log-inn. Stukken veiliger.

    • Rene Chiangmai zegt op

      Dank je wel voor deze tip.
      Ik heb de 2FA ook meteen aangezet. (Ik wist niet dat dat kon.)
      Dat maakt het meteen een stuk veiliger.

      Ik maak overigens twee-wekelijks gebruik van TransferWise en heb de laatste tijd geen problemen of rare dingen meegemaakt.

    • Roland zegt op

      Die 2-weg log in is dat een instelling bij Transferwise zelf op hun site of staat dat er los van ?
      Zou wel graag weten hoe dit dient gedaan te worden.

      • eddy Vannuffelen zegt op

        Dat is een instelling op de site van Transferwise zelf. Naast uw naam bovenaan het scherm zie je een V, klik daarop en selecteer Settings en daar vind je
        2-step login, die moet je aan zetten.

  15. lessram zegt op

    Klink als geklikt op een verkeede link in een eerdere email of een troyan die dit onbekende nummer heeft toegevoegd aan je recipients. Niet probleem vanuit transferwise, maar aan jouw zijde.

  16. Jo Beerkens zegt op

    Hallo Aduard II, ik kreeg dezelfde melding van TransferWise als u. Ik heb toen om nadere uitleg gevraagd en kreeg onderstaand antwoord. Nu hoop ik maar dat dit ook echt van TW komt.

    Ik ben er dus nog niet helemaal uit, maar check bij mijn volgende overboeking extra of het banknummer is veranderd. En bij twijfel leg ik het eerst voor aan TransferWise.

    Tarek (TransferWise)
    Dec 9, 12:19 CET

    Hello Joseph,

    Thank you for reaching out to TransferWise.

    The email sent regarding our new bank details is meant to give our customers a notification about our receiving bank details, that it will be changed by end of December.

    As some customers have our bank details stored in their online bank recipient list and don’t check the actual bank details if it is the same or not, so we sent this notification to inform our customers to be aware of this, so whenever you need to make a transfer you need to check our bank details provided in the last step.

    No further action need at the moment.

    Should you have any further queries in the meantime please don’t hesitate to get back to us, we’re here to help.

    Kind regards,

    Tarek
    Business Customer Support Team
    TransferWise

  17. aad van vliet zegt op

    Roland ik stel voor dat we even wachten tot je antwoord van Transferwise hebt gekregen. Misschien wil je dat nog even melden?

    • Roland zegt op

      Zal ik u beslist laten weten beste Aad.

  18. RonnyLatYa zegt op

    Ik heb vorige week nog een overschrijving gemaakt van België naar Thailand. Dat was op het gewone Duitse nummer en nergens was er een melding dat dit niet meer kan na 30 december of dat er nu een Belgisch nummer moest gebruikt worden.
    Ook geen enkele mail gehad met die melding….
    Toch vreemd vind ik….

    • Roland zegt op

      Dat is ook vreemd Ronny, dat u die email van Transferwise niet hebt ontvangen zoals de meesten op 21 november dacht ik. Aangaande de verandering van bank waar ze mee gaan samenwerken vanaf 30 december… voorheen was dat D.B. in Duitsland.

  19. klaas zegt op

    Ook ik had onlangs een rare ervaring. Na het storten van mijn salaris en dat van mijn vrouw op mijn TW rekening kreeg ik het weer terug gestort. En was dus niet bijgeschreven. Bij de tweede poging kreeg ik weer beide salarissen terug gestort maar was wel bijgeschreven op mijn TW account. Ik wacht nu ff af wat gaat gebeuren. Dus wellicht een kerstkadootje :#)

  20. Klaas zegt op

    Inmiddels Kerstkadootje weer ingetrokken, ze hebben de 2e refund terug getrokken, al met al beetje raar dat dit kan, maar nu is alles weer zoals het moet zijn.

  21. eduard zegt op

    Van transferwise nooit problemen gehad, maar wel van fed-ex en meerdere transportbedrijven…als ik iets verzonden heb krijg ik altijd een mail van deze bedrijven met een doorlink….open die NIET, fed-ex weet hier niks van

  22. Steven zegt op

    Mag ik als tip meegeven dat het slim is om online bankzaken te verrichten over een VPN verbinding, zeker als gebruik wordt gemaakt van een (publieke) wifi. #constructiefbedoeld


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website