Beste lezers,
We willen in november weer 2 maanden naar Thailand, met EVA Air. Wil/kan nu boeken, rechtstreeks zoals altijd bij EVA Air zelf. De vooruitzichten zijn goed, dat het door kan gaan, maar de situatie kan zo weer omslaan. Wie heeft vorig jaar of dit jaar bij EVA Air geboekt? En toen alles geannuleerd werd, heb je toen het geld teruggekregen?
Ik las het bericht op Thailandblog van 20 maart 2020 over EVA Air, dat is in de meeste gevallen positief. De reis is wel duurder geworden: vertrek 9 november en retour 11 januari kost 780 euro.
Groet,
Harrie
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending23 december 2024De linkse oudere jongere voelt zich prima in Thailand (lezersinzending)
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 230/24: Affidavit en TM30
- Visum Kort Verblijf23 december 2024Schengenvisum vraag: Checklist Schengenvisum en reden om terug te keren
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 229/24: Wat met de 800.000 Baht als je niet in Thailand bent?
Zeer goede ervaring met het terugbetalen van een geannuleerde vlucht door EVA air. In mijn geval 2x binnen 2 weken geld teruggestort gekregen. Let wel op dat je bij de goedkopere tickets minder terug krijgt. Het ingehouden bedrag staat ook in de voorwaarden van het aangeschafte ticket vermeld.
Als toevoeging op mijn eerdere bericht moet ik er bij zeggen dat er alleen een inhouding plaats vindt als jezelf annuleert. Als de vlucht niet door kan gaan krijg je alles terug.
Het bedrag dat niet vergoed wordt kun je claimen bij je verzekering als je die hebt maar op dit moment met code rood en oranje is er geen verzekering af te sluiten voor annulering.
Ik had 2 tickets bij BMAir geboekt voor Eva in februari 2020 voordat het code oranje werd en heb mijn geld zowel van BMAir als van de Verzekering terug mogen ontvangen.
En ook ik had niet zelf geannuleerd maar de maatschappij, en zelfs dan worden er administratie kosten ingehouden, in mijn geval iets van 169,- die door mijn verzekering werden vergoed.
EVA air heeft keurig alle vooruit betaalde kosten van mijn vlucht in 2020 terug betaald. Uiteraard rechtstreeks bij EVA geboekt, anders wordt het een stuk lastiger.
Het blijft wel even een gok om nu al te boeken voor november. Ik stel dat nog even uit. Er wordt nu aangekondigd dat gevaccineerde toeristen per 1 oktober toegang hebben tot Thailand zonder quarantaine, maar dat is nog geen garantie. Als de quarantaine toch verlengd wordt en EVA wel de vlucht uitvoert, zit het er niet in dat ze geld terug storten. Ik boek pas als de seinen allemaal op groen staan. Hoe gaat de nu net begonnen Covid golf in Thailand verlopen?
En hoe lang houdt EVA air het nog vol?
Mmmm,
ik vloog altijd met EVA AIR met uitstekende service, 2x per jaar. BKK > AMS > BKK
Maar….
Wist niet dat deze alweer vlogen.
Ze vliegen dan ook – nog – niet met passagiers op het traject Amsterdam – Bangkok.
Nu boeken voor een vlucht in november is alsof je mee doet aan de loterij. Je kunt nu met geen mogelijkheid inschatten hoe de situatie dan is en onder welke voorwaarden u Thailand in mag. De prijs is ook niet spectaculair dus dat zou voor mij ook geen rede zijn. Ik zou wachten tot september en dan beslissen.
Waarom wordt terugbetalen een stuk lastiger indien je niet rechtstreeks bij EVA hebt geboekt?
Volgens mij is deze beredenering niet juist. Indien je geboekt hebt via een (betrouwbaar) reisbureau, dan zorgt deze voor de terugbetaling. Zelf contact opnemen met EVA is niet nodig, je hebt namelijk servicekosten betaald. Ik spreek uit ervaring.
Mijn reis naar Thailand, in april 2020 en december 2020 werden door EVA, vanwege covit19 geannuleerd. In beide gevallen werd, tot op de cent nauwkeurig, het bedrag teruggestort. Ik hoef niet te bellen en eindeloos in de wacht te staan enz.
Een reisbureau verdient gemiddeld ongeveer €35,– aan een geboekte vlucht. Als service wordt alles netjes voor je geregeld. Men zoekt naar de goedkoopste vluchtmogelijkheden en reserveert indien mogelijk een zitplaats. En dus ook de terugbetaling bij annuleringen.
Uiteraard ben je wel afhankelijk van een betrouwbare vliegmaatschappij en reisbureau. Op een reis naar Thailand heb ik er graag € 35.– voor over. En EVA is inderdaad een betrouwbare maatschappij.
Prima dat het jou geen problemen heeft opgeleverd, maar als je dit blog vorig jaar gevolgd had, had je kunnen lezen dat er heel veel reizigers in de problemen waren omdat ze geboekt hadden via een reisbureau. De reizigers die rechtstreeks bij EVA hadden geboekt, ondervonden geen probleem. Ik zie geen enkele reden om € 35 extra te betalen voor iets wat ik prima en moeiteloos zelf kan doen, plus de garantie dat EVA (tot nu toe) zeer betrouwbaar bleek voor hen die direct hij EVA hadden geboekt.
Het probleem is niet het reisbureau, maar de vliegmaatschappij. Indien die niet kunnen of willen terugbetalen, dan kan een reisbureau er niets aan veranderen.
Ze zijn slechts tussenpersoon. Maar in dat geval kun je wel een beroep doen op het ANVR. Boek je rechtstreeks dan heb je die mogelijkheid niet.
Ik heb het Blog goed gevolgd, en weet dat klanten eindeloos en vaak tevergeefs aan de telefoon hebben gehangen. Onbereikbare vliegmaatschappijen die, als je gelukt hebt, klanten afschepen met goedkoop voucher.
Ik hoef het onderste niet uit de ‘kan’, laat voor € 35,– mijn zaken netjes regelen door een goed reisbureau. Ik reis naar de andere kant van de wereld, niet naar Keukenhof.
Nee Peter. Kennelijk heb je dit blog dus niet goed gevolgd want dan had je ook kunnen weten dat ik tot twee keer toe hier iets had geschreven over mijn geboekt ticket bij D-Reizen (toch ook een gerenommeerd reisburo, of niet soms?)die mijn refund van het bij hun geboekte losse ticket maar beleven ophouden terwijl EVA allang het bedrag aan de tussenhandel (Airtrade in Haarlem) had terugbetaald. Maar omdat ik al erger vermoedde (wat afgelopen week dus ook waarheid werd) heb ik me erin vastgebeten en kreeg het bedrag uiteindelijk in december volledig teruggestort.
@laksi, vluchten die ze nu uitvoeren naar Amsterdam zijn cargo vluchten met de B787-10 (geen pax). Nonstop terug Taipei.
@Kees, financieel gaat het goed op dit moment voor EVA (zeer goed management), vergeleken met andere maatschappijen. Vracht opbrengsten op dit moment zijn skyhigh.
Evaair.
Antwoord op Uw vraag.
Mijn Thaise vriendin, lerares op een highschool, komt elk jaar drie weken op vakantie naar Nederland. Schoolvakanties Thailand van half april tot eind mei. Warm seizoen, geen airco in de scholen.Vandaar.
Ik boek voor haar ieder jaar bij Evaair. Ook in 2020.
De reis werd door Evaair geannuleerd wegend COVID- 19. Binnen drie weken, zonder te vragen, was de reissom, prijs van ticket, volledig op mijn rekening geboekt. Daar kunnen ze in Europa een puntje aan zuigen. Een 10 met een griffel voor Eveaair. Wij vliegen al jaren met deze maatschappij.
Gr
Piet schop
Harrie, in 2020 had ik twee tickets geboekt bij Eva. Na dat ik uitdrukkelijk gewacht had tot Eva die vluchten zelf had gecanceld omdat de grens gesloten was kreeg ik binnen 10 dagen mijn geld terug. Ik heb een silver card met verlenging van twee jaar maar Eva houdt geen rekening met het niet kunnen uitvoeren van vluchten, daardoor raak ik mijn silver card kwijt. Ik heb daarom gezocht bij KLM voor Oktober AMS-BKK en zag dat alle vluchten een verschil hebben van een paar honderd Euro vergeleken met Eva.Ook vliegt KLM iedere dag en komt ook meer dan drie uur eerder aan. Van KLM kreeg ik van mijn echtgenote in 2020 ook een vlucht terug betaald maar dat duurde wel 3 maanden en de administratie kosten werden niet terug betaald.
KLM heeft zeker de voordelen die je noemt, maar is veel lastiger te bewegen geld terug te storten. Mijn reden om EVA te vliegen is de premium economy die echt veel beter is dan de economy plus van KLM. In KLM economy kun je als volwassen man niet 12 uur opgesloten zitten.
Finnair via Helsinki kost die periode € 539.67
Iedereen hoopt natuurlijk dat door de gaande vaccinatie’s het leven in November,of misschien nog vroeger,weer normaler gaat worden.
Kijk voor je boekt goed uit of er ook verbeterde stornering of refund verzekeringen bestaan.
Veel reisbureau’s zo ook misschien de luchtvaart maatschappij zelf,bieden deze verzekeringen steeds meer als optie aan.
Harrie, in 2020 had ik twee tickets geboekt bij Eva. Na dat ik uitdrukkelijk gewacht had tot Eva die vluchten zelf had gecanceld omdat de grens gesloten was kreeg ik binnen 10 dagen mijn geld terug. Ik heb een silver card met verlenging van twee jaar maar Eva houdt geen rekening met het niet kunnen uitvoeren van vluchten, daardoor raak ik mijn silver card kwijt. Ik heb daarom gezocht bij KLM voor Oktober AMS-BKK en zag dat alle vluchten een verschil hebben van een paar honderd Euro vergeleken met Eva.Ook vliegt KLM iedere dag en komt ook meer dan drie uur eerder aan. Van KLM kreeg ik van mijn echtgenote in 2020 ook een vlucht terug betaald maar dat duurde wel 3 maanden en de administratie kosten werden niet terug betaald.
EVA air , TOP maatschappij , zat vast hier met de lockdown, retour ticket. De helft terug gekregen zonder problemen.
Ik heb van mijn reeds geboekte vlucht bij Quatar Airway’s alles tot op de laatste cent terug gekregen.
Was dit alleen voor de helft van het reeds betaalde gebeurt,zou ik afgezien dat ze verder een goede service op een vlucht bieden,zeker niet schrijven dat het een TOP maatschappij is.555
Wellicht bedoelt Peter dat hij wel de heenreis heeft gedaan maar niet het retour?
Klopt was ook een flauw grapje dat ik mij niet verknijpen kon.