Beste lezers,
Eindelijk is het zover om naar Thailand te verhuizen, maar ik zit met probleempje. Ik heb verleden jaar goede antwoorden verkregen op mijn vragen, en heb besloten om mij uit te schrijven (ben een Belg).
Nu mijn probleempje is, ik heb mijn appartement verkocht en wil zo vlug mogelijk naar Thailand gaan wonen bij mijn Thaise vriendin, maar daar ik mijn appartement verkocht heb, zal ik zonder domicilie zitten!
Zou ik dan ook op 10 a 20 dagen na het verloop van mijn akte, dan al mijn domicilie verzetten in de Belgische ambassade in Thailand? Ik zou voor 29 dagen naar Thailand gaan om alles in orde te brengen met een bank in Thailand en dan terug naar België om met mijn bank alles te regelen.
Zou er een lezer van dit blog mij kunnen zeggen wat ik kan doen, of hoe het te doen?
Groet,
José
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Immigratie infobrief22 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 056/24: Airport Don Muang – Binnenkomst op Visa exemption
- Belasting Nederland22 november 2024Thailand belasting vraag: Wanneer moet ik een TIN -nummer aanvragen?
- Lezersvraag22 november 2024Developer gezocht voor een mobiele applicatie
- Lezersvraag22 november 2024Wat kost een elektrisch doorvoerapparaat in Thailand?
Heb je familie plaats dan je adres daar; Normaal moet de wijkagent controlle doen; Best kun je er zelf naartoe gaan en zal hij mogelijks een tijdstip afspreken je moeet er dan wel zijn..
Ge moet toch ook als je terug naar Belgie gaat ergens verblijven.
Best, bedankt voor uw antwoord,
Bij familie gaat het niet,
Als ik mij zou kunnen inschrijven in de Belgische ambassade in Thailand, terwijl ik voor 29 dagen in Thailand ben,
En binnen deze 29 dagen mijn non-immigrant zou kunnen aavragen in de thaise ambassade, als dat zou kunnen dan zou mijn probleem opgelost zijn,
Ik weet natuurlijk niet of dit zou kunnen?.
Idd best bij familie domicilie plaatsen.
schrijf je bij een vriend of familie in , daar komt dan jou post binnen .
Dan kunnen zij kijken en contact met je opnemen .
het is wel belangrijk dat er een bed is en een kast met wat kleding voor als er iemand komt kijken , je komt ongetwijfeld een of 2 keer per jaar terug daar, dat moet , zorg dat je niet in Thailand woont voor vast op papier, er gaat veel veranderen in Thailand in de toekomst , bereid je voor.
waar je ingeschreven staat hebben iets hogere kosten voor jou , die betaal je gewoon .
succes
Beste,
Ik weet dat er veel zal veranderen in Thailand, namelijk de zorgverzekering van minimum 40.000 bath,
En dit niet al te uitgebreid,
Maar ik heb dit er allemaal voor over om bij en met mijn vriendin te leven, ja zelfst te trouwen,
Het zal geen gemakkelijke weg zijn voor mij, daar ik geen domicilie meer zal hebben in België, en dat ik verplicht zal zijn om in België een jaarhuur zal moeten nemen, ja dan ga ik betalen voor niets, verloren geld.
Heb naar ocmw geweest om 3a6 maand betaalde domicilie maar weigeren dit, (nogthans op internet bevestigd),in praktijk niet bevestigd.
Moeilijk gaat ook, ik kijk er al naar uit.
Dank voor jullie antwoorden.
Hoi Daniel,
Elke Belg die zijn gewone verblijfplaats in het buitenland wil vestigen, moet hiervan ten laatste de dag vóór zijn vertrek aangifte doen bij het gemeentebestuur van zijn woonplaats.
Het gemeentebestuur geeft dan een bewijs van schrapping uit de bevolkingsregisters “model 8” af.
Op basis van dit “model 8”, uw Belgische identiteitskaart en een bewijs dat u zich hoofdzakelijk en legaal in het buitenland gevestigd heeft (kopie verblijfsvergunning, attest van woonplaats van lokale autoriteiten, kunt u zich vervolgens laten inschrijven op het Belgische beroepsconsulaat dat bevoegd is voor uw nieuwe gewone verblijfplaats. U neemt best vooraf contact op met het Belgische beroepsconsulaat om na te gaan welke documenten u precies moet voorleggen om u er te laten inschrijven.
Welcome in Thailand
Klopt wat Georgio zegt,je kan je echter niet uitschrijven en een domicilie hebben;het is ofwel op de ambassade of in België.Je kunt gerust je bank in België behouden en je zaken via internet regelen,de bank inlichten van je adresverandering en daar wordt je een expatrekening.Welkom in Thailand en laat je niet afschrikken,bemoei je met niemand en hou je aan de wet en er is geen probleem.Ik woon hier reeds 22 jaar zonder probleem.
Hallo jose. Volgens mij heb jij geen probleem ,uw eigendom is reeds verkocht . Dus waarom zou je nog een adres nodig hebben in belgie ? Je gaat gewoon naar thailand en contacteert de ambasade welke documenten ze nodig hebben .(je kan dat online of per telefoon doen). Je kan je inschrijving dan online doen ,dus je hoeft niet naar bangkok te gaan daarvoor . Je heb een maand de tijd na uw uitschrijving in belgie om dat te doen . Het is zelfs zo indien je ingeschreven bent op de ambasade de ambasadeur kan fungeren als uw notaris voor bv. eigendom te verkopen ,of testament en ctr . Ik hoop dat deze informatie volstaat voor jou . een fijne dag dag nog .
als je naar thailand komt wonen moet jij je eerst uitschrijven op uw gemeente;daar bekom je een document dat je moet afgeven op de ambassade ,die dan je gemeentehuis wordt.Dat houdt in dat je in België geen domiciliehebt.
Dag Daniel,
Ik kan je enkel vertellen hoe dat ik het heb gedaan, of dit een goede keuze is of een slechte keuze is, moet ieder voor zich zelf uitmaken.
Een paar dagen voor mijn vertrek heb ik me uitgeschreven op de gemeente , tevens mijn Thaise partner is dan ook uitgeschreven op de gemeente. We hebben daar beiden een bewijsje van gehad.
Ik heb nergens geen officieel adres meer in België. Wel heb ik voor mijn persoonlijke zaken een correspondentie adres bij mijn broer in België. En voor mijn zaak heb ik een correspondentie adres bij mijn ouders. Bij mijn ouders controleert mijn zus die post en indien nodig een smsje met foto en ik ben op de hoogte.
Mijn broer doet mij om de 14 dagen een update van de post via mail. Rekeningen en persoonlijke papieren die belangrijk zijn. Dus voor mijn CM en verzekeringen komt alles toe bij mijn broer.
Op de bank en voor mijn master kaarten is mijn adres , mijn Thais adres.
In de eerste week na aankomst in Thailand zijn we samen naar de Belgische ambassade geweest om mij daar in te schrijven, mijn echtgenote staat daar tevens bij vermeld. (Zij heeft een Thaise nationaliteit maar ook een Nederlandse nationaliteit en had reeds een Belgische ID voor 5 jaar). De ambassade fungeert nu als mijn gemeentehuis. Heb dus via de ambassade ook mee gedaan aan de federale verkiezingen laatsleden in april/mei.
Mijn vrouw zijn we tevens gaan inschrijven op de Thaise gemeente in Sattahip.
Wij huren voorlopig een huis en dat adres is gekend op immigratie/ambassade en op de bank en bij CM en bij de instantie van mijn masterkaarten.
Tot nu toe verloopt dit alles zeer gesmeerd.
Mvg,
André
José Heeft nog geen Visum, Dat moet in Belgie aangevraagd worden Hij zou 29 dagen in Thailand willen blijven hiervoor heeft hij geen visum nodig; Ondertussen kan hij daar zijn bank en andere zaken regelen Het beste kan hij zijn vriendin inschakelen voor de bank.Het huis is verkocht maar blijkbaar nog niet geschreven
Na 29 dagen komt hij terug
En binnen deze 29 dagen mijn non-immigrant zou kunnen aavragen in de thaise ambassade, in BRUSSEL
En dan terug naar België om met mijn bank alles te regelen.
Hier worden zaken door elkaar gehaald
Beste Jose,
een paar jaar geleden heb ik volledig dossier over ‘uitschrijven voor Belgen’ geschreven en dit is verschenen op het blog. Hierin staat stap voor stap vermeld wat je zoal allemaal moet doen en welke diensten verwittigd moeten worden om later geen problemen te hebben.
Je kan die hier terugvinden via de zoekmogelijkheid linksboven. Geef in: dossier voor Belgen en je krijgt alle artikels te zien. Indien je wenst kan ik je ook het volledige dossier per mail sturen en kan je, bij eventuele vragen, mij verder per mail contacteren: [email protected]
Het dossier is reeds een paar jaar oud doch in grote trekken is er weinig veranderd, behalve de regels betreffende het brugpensioen.
Bij het uitschrijven zelf heb je geen vast adres in Thailand nodig. Best wel bij het inschrijven op de Belgische ambassade welke dan je gemeentehuis wordt. Een postadres in Belgie kan je steeds aanhouden, bij om het even wie die daar mee instemt. Je moet dan wel de post hiervan verwittigen en je post laten doorsturen naar dit nieuwe adres. De postbode levert namelijk niet op naam maar op adres.
Als je je laat uitschrijven vergeet je dan niet je in te schrijven voor je Belgische belastingen bij https://financien.belgium.be/nl/particulieren/belastingaangifte/aangifte_niet-inwoners
Ziekenfonds moet je ook niet meer betalen als je uit geschreven bent maar je blijft in orde als je terug in België bent.
Eerst zien dat je een adres in Thailand hebt, dan uitschrijven op je gemeente. Ook je nieuw adres in Thailand bij uitschrijving vermelden. In Thailand naar belgische ambassade en je daar laten registreren en je nieuw adres vermelden daar. Automatisch word iedereen verwittigd op de kruispunt bank. Moest je op pensioen zijn 2 maanden op voorhand je nieuwe adres doorgeven. Laat ook ineens je EId vernieuwen en bankaarten. Zo kan je je EId online inloggen voor 10 jaar. Daarna kan je doen wat je wil. Ook op de bank je kaart laten activeren voor Azië voor 3 jaar of meer. Op pensioen kan je ziekteverzekering blijven betalen via domicile voor bv ernstige ziekten.