Beste lezers,
Sinds enige tijd bent u verplicht na aankomst in Thailand om u binnen 24 uur te melden bij de daarvoor aangewezen instantie.
Ik zit nu met een prangende vraag.
Ben in het bezit van een een Thais O-A visum, een z.g. retirement visum. Geldig 1 jaar en kan elk jaar, mits voldaan aan de bekende eisen, steeds weer met een nieuw jaar verlengd worden. Meldde mij kort geleden, na terugkeer van een buitenlandse reis, bij een Thaise immigratie service voor de bovengenoemde verplichting. Kreeg daar van de aanwezige medewerker(s) te horen dat de verplichting niet zou gelden voor personen met een 1-jarig verblijfsvisum.
Heb heel internet afgezocht maar kan geen antwoord op mijn vraag vinden of dit alles klopt?
Hoor wel om mij heen schrikbarende reacties van mensen die toch behoorlijke boetes gekregen hebben wegens niet melden.
Wie o wie weet het juiste antwoord?
Mijn dank hiervoor.
Groet,
Brabantman
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Cultuur24 november 2024Gedicht v/d week: De stilte van een oranje ochtend
- Leven in Thailand24 november 2024Je maakt van alles mee in Thailand (180)
- Lezersvraag24 november 2024Legalisatie handtekening van mijn Thaise vrouw voor volmacht (Nederlandse) notaris?
- Lezersvraag24 november 2024Hoe regel ik een huwelijk in Thailand en breng ik mijn partner naar België?
Je bent NIET zonder meer verplicht om je te melden. Waar het om gaat is het TM30 formulier waarmee de huiseigenaar/hotelhouder/gastvrouw of -heer jouw verblijf moet aanmelden. Ben je zelf eigenaar van je verblijf dan moet je die melding inderdaad ook zelf doen, maar het is geen algemene verplichting.
Het is zeker en vast een verplichting, want het staat in de immigratie wetgeving.
Alleen zal het ene immigratiebureau er strikter op toezien dan het andere, maar dat is niks nieuw in Thailand
Die TM30 is inderdaad een verplichting, maar die verplichting rust in veel situaties niet op jou maar bij de huiseigenaar/verhuurder enz.
Ik zeg toch niet dat iedereen zichzelf moet gaan melden.
Enkel dat de melding verplicht is volgens de immigratiewetgeving.
Wie ? Dat hangt van de situatie af.
Er staat “The housemaster, the owner or the possessor of the residence, or the hotel manager …”
Ben je eigenaar, dan moet je dat zelf doen en ook voor personen die onder je dak verblijven.
Huur je voor langere tijd en wil je het adres laten registreren op het gemeentehuis om een gele Tabien Baan te bekomen, wordt je aanzien als housemaster en ligt die verantwoordelijk ook bij jou. En moet je als housemaster ook de mensen onder je dak melden.
In andere gevallen zal de eigenaar, housemaster of manager dat voor jou moeten doen.
Volgens immigration in Hua Hin ( vorige week naar gevraagd) moet je na een buitenlandse reis je inderdaad melden bij de immigration. Dit omdat je 90 dagen ophouden zo gauw je Thailand verlaat en je dus opnieuw de 90 dagen melding moet doen. Er werd ook bij vermeld dat sommige Immigrationkantoren vinden dat het ook moet als je de provincie uitgaat, maar dat is niet juist, volgens Hua Hin. En inderdaad moet ook de huiseigenaar melden dat je er weer bent, alleen deden ze daar wat schouderophalend over. Ik neem het zekere voor het onzekere en meld me gewoon. IN Blu port Hua Hin hoeft het alleen nog maar met je paspoort en geen formulier meer. Er werd wel heel duidelijk bij gezegd: only here!
Dit heeft niets met de 90 dagen melding te maken, maar met het TM 30 formulier.
Blijkbaar wel, want in Hua Hin moet je na een buitenlandse reis opnieuw je 90 dagen aanvragen. Ze doen er niet vreselijk moeilijk over als ze je kennen, maar toch.
Beste,
Ik heb ook een non o visa,
En was vergeten om mij binnen 24 uur na binnenkomst weer te melden..
Ben mij dus na 90 dagen binnenkomst gaan melden, en er was helemaal geen probleem.
de meningen lopen uiteen. voor de zekerheid doe ik het wel. fluitje van een cent (en kosteloos), vooral als je het bij blúport doet. en je kan ook een ander het laten doen voor je, zolang die maar jouw paspoort bij zich heeft. better safe than sorry.
Welke verblijfsperiode je ook hebt, bekomen met wat soort visum of verlenging ook, heeft niets te maken met het al dan niet verplicht zijn om deze melding uit te voeren.
Het melden van je verblijfplaats d.m.v. een TM30 formulier is een verplichting en dit omdat het in de immigratiewetgeving staat.
Alleen zal het ene immigratiebureau er strikter op toezien dan het andere, maar dat is niks nieuw in Thailand.
Jaren werd er zelfs niet naar omgekeken.
Zeggen ze in je immigratiekantoor dat het niet hoeft, dan hoef je er ook geen zorgen over te maken.
Enkel “Permanent Residents” hoeven zich niet te melden met een TM30. Maar die hoeven zich daarna ook niet elke 90 dagen te melden.
Ter info.
Als je telkens een jaarverlenging hebt zoals je schrijft, dan is het zeker geen Non-immigrant O-A visum.
Wat je hebt is niks anders dan een jaarverlenging van een eerder bekomen verblijfsperiode en dat is dan geen visum. Het wordt wel een “Retirement visa ” genoemd, omdat de jaarverlenging op basis van “Retirement” bekomen werd maar heeft eigenlijk niks met een visum op zich te maken.
Misschien ook nog vermelden hoe ik het zelf doe.
Ik vraag niks, zo vermijd je dat de ene IMO ja en de andere IMO neen zegt.
Bij terugkomst in Thailand stuur ik het TM30 formulier gewoon op naar immigratie hier in Bangkok. (retouromslag met adres en postzegel meesturen)
Na een ongeveer een dag of 4-5 krijg ik het strookje teruggestuurd met de post.
Doe ik al een hele tijd zo.
Of de mogelijkheid via post overal bestaat weet ik natuurlijk niet. In Bangkok alvast wel.
ik heb het TM 30 formulier gekopieerd en er een PDF van gemaakt ingevuld met naam en adres. Dat voor het gemak van mijn vriendin en de instanties in Thailand . Maar vooral voor mijn vriendin het is haar huis en zij krijgt de boete als het fout gaat,heb ik begrepen.
Waar ik ben is in de buurt van Phanat Nikom daar is geen immigratie en gaan we met ze tweeën gezellig voor dat we naar de markt gaan naar het politie bureau en daar wordt ik ingeschreven.
Was de eerste keer vreemd opkijken voor de Agenten niemand wist er van, maar de chef kwam binnenlopen en die accordeerde het geheel . Nu als ik ga heb ik alles bij me voor ieders gemak.Het formulier TM30 ingevuld , en een kopie van mijn paspoort .
.
Nog een tip als je gaat reizen en je wil niet naar de immigratie of het politie bureau als je terug komt van een Trip van een paar dagen , laat de inschrijving in een hotel en betaling door je Thaise medereiziger ( in mijn geval mijn vriendin ) doen.
Scheelt je een gang naar de instanties toe want jij staat nog steeds ingeschreven in haar huis en je wordt op deze manier niet geregistreerd in het Hotel is mijn ervaring.
Het is ook zo voorzien in de immigratiewetgeving dat je dit in het politiekantoor kan doen. Indien er geen immigratiekantoor aanwezig is tenminste.
Of elk politiekantoor dat ook weet is weer een ander verhaal…. indien ze het niet weten, moet je ook niet verbaasd zijn dat zij er zich van afmaken met “dat hoeft niet”.
http://library.siam-legal.com/thailand-immigration-act-b-e-2522/
Section 38
The housemaster, the owner or the possessor of the residence, or the hotel manager where the alien, receiving permission to stay temporary in the Kingdom has stayed, must notify the competent official of the Immigration Office located in the same area with that hours, dwelling place or hotel, within 24 hours from the time of arrival of the alien concerned. If there is no Immigration Office located in that area, the local police official for that area must be notified.
Wat je tip betreft.
Elk hotel, guesthouse,… dat zijn werk doet zoals het hoort, moet elke gast registreren die er verblijft.
Maar inderdaad, meestal registreert men maar 1 persoon in.
Krijgen ze controle hierop (al meegemaakt), dan zijn de eventuele gevolgen voor hun.
Meestal blijft het wel bij de waarschuwing van het in de toekomst wel te doen…
Wat reizen binnen Thailand betreft zegt de immigratiewetgeving het volgende :
Section 37
An alien having received a temporary entry permit into the Kingdom must comply with the following:
…..
4. If the alien travels to any province and will stay there longer than twenty-four hours, such alien must notify the police official of the police station for that area within forty-eight hours from the time of arrival.
Er zijn ook uitzonderingen wanneer de buitenlander niet gemeld moet worden.
O.a. als men met een Touring bezig is. In Sectie 34 kan je nog meerdere reden vinden waardoor men is vrijgesteld.
Overnacht je tijdens je rondreis een nachtje bij een familielid, vrienden, in een tent langs de weg, etc dan hoeft het dus niet.
Let wel. Hotels, guesthouse, etc moeten altijd hun gasten melden/registreren. Ongeacht hoe kort of lang ze blijven (nu ja…).
Daar is weer een andere wetgeving van toepassing die niet specifiek van immigratie komt, en dan ook niet enkel naar buitenlanders gericht is.
klopt ik ga tweemaal per jaar naar buitenland bij terugkomst geld mijn 90 report nooit geen probleem gehad
Wat is nu je probleem?
Is het zo lastig om je even te gaan melden??
De immigratiedienst moet dat T30 formulier krijgen.
Is ,n, verplichting ,zelf als je uit je eigen provincie gaat en daar overnacht . Binnen 24 uur na je terugkomst melden
Beste Brabantman,
Ik hoor allerlei verhalen hieromtrent.
Ik heb hier reeds in Pattaya 6 jaar een retirement visum.
Dus deed ik enkele maanden terug navraag hier bij de Immigration of ik bij het verlaten en terugkeer Thailand een TM30 moet laten invullen.
Indien je over een retirement visum beschikt is dit niet nodig omdat ze over alle gegevens bechikken waar je telkens verblijft in Thailand(tenzij je veranderd van adres natuurlijk binnen Thailand).
De soep kan dus maar zo klaar en duidelijk opgediend worden.
Groetjes Gino.
Voor Pattaya is dat dan duidelijk. Hoeft voor hun niet. Zoals ik al eerder zei, de ene past het strikter toe dan de andere.
Zo kan die soep op een ander immigratiekantoor wel eens anders opgediend worden.
Je moet misschien ook eens vragen of het dan nog nodig is dat je elke 90 dagen die melding maakt… gezien ze toch over alle gegevens beschikken waar je verblijft ? Tenzij je van adres verandert natuurlijk 😉
Dit is inderdaad een vervelende eis evenals de zg 90-dagen melding. De 90-dagen melding heb ik in het verleden steeds vermeden door met mijn multiple entry retirement Visa steeds voor die tijd even een reisje naar een nabij buitenland te maken. Maar nu is het van de regen in de drup want de gang naar het Immigration Office is toch nodig om te melden dat je weer terug bent. Ik heb het idee dat het volledig legaal vermeden kan worden door op de dag van terugkomst een dag door te brengen in een Guest House die die melding automatisch voor je doen en dan de volgende dag gewoon naar huis te gaan.
Is dit legitiem of moet ik dan melden dat ik weer van adres ben veranderd en is het lood om oud ijzer?
Neen, heeft geen zin
Het is een melding van verblijfplaats.
Ga je de dag nadien ergens anders, dan moet je op die plaats ook weer gemeld worden binnen de 24 uur.
Het heeft dus geen zin om eerst naar een hotel te gaan om het zo te ontwijken.
Ben je zelf geen eigenaar of housemaster, ligt die verantwoordelijk natuurlijk ook niet bij jou.
Ik begrijp het probleem niet. In Nederland moet je toch ook je nieuwe adres melden bij de Gemeente, verzekeringen, energie bedrijven etc etc, wat veel meer werk is.
Hier moet je je privé adres melden na binnenkomst in Thailand.
Even dat formulier invullen, handtekening huis eigenaar en een copy van zijn id kaart en huis papieren
en een bezoekje aan Immigratie en klaar.
Het lijkt wel of alles te veel is in Thailand, bezoek aan de bar is duurder en duurt vaak langer maar daar
klaagt niemand over.
Ik maak daar inderdaad ook geen probleem van.
Kleine moeite.
Invullen, de post binnen en klaar.
Er wordt echt niet zoveel van ons buitenlanders gevraagd vind ik.
Meestal steekt men meer tijd in het zeuren over wat men “allemaal” wel moet doen als het over immigratie gaat, dan de tijd dat het in werkelijk duurt. 😉
Er bestaat voor huiseigenaren ook een online versie.
Onze mede huis bewoonster doet dit omdat de eigenaresse in USA woont .Haar broer heeft hier de eerste keer toestemming voor gegeven.
Nu heeft onze huisgenote daar een paswoord voor en kan gewoon online melden als we weer thuis zijn.
Dan een screenshot maken en klaar. Een nadeel is wel, dat deze website alleen in het Thais is.
Je hoeft dan niet naar de immigratie met een TM30.
En met de 90 dagen melding neem je gewoon een afdruk mee
Nicole,
Normaal niet voor alle huiseigenaars hoor.
Enkel eigenaars die inkomsten halen uit de verhuur kunnen zich on-line registreren. Tenminste dat was het antwoord dat wij kregen, al zullen er natuurlijk wel zijn die zich wel konden registreren. Ik zou verbaasd zijn als het niet zo was. (Zie mijn ervaringen hiermee hierna).
Dit is de betreffende website.
https://extranet.immigration.go.th/fn24online/
Kan je ook bereiken via de nationale immigration website.
Ga naar https://www.immigration.go.th/index
Klik op on-line service
Klik vervolgens op het blauwe icoon met vermelding การแจ้งที่อยู่อาศัย
(wat vrij vertaald wil zeggen “Melding adres”)
Indien je geregistreerd bent, kan je daar nu die TM30 melding maken voor je gasten.
Trouwens, het andere icoontje naast het blauwe, het oranje dus, is om je 90 melding on-line te maken.
Beschikbaar voor iedereen. Hoef je niet geregistreerd voor te zijn.
Zoals gezegd heb ik trouwens nog een ervaring rond die TM30 melding.
Vorig jaar maakte we onze TM30 melding zoals gewoonlijk via de post.
Nu duurde het toch langer dan gewoonlijk voor we het strookje terugkregen.
Uiteindelijk kwam die dan toch, maar de omslag was dikker dan normaal.
Toen ik hem opende zag ik dat het TM30 formulier gewoon was teruggestuurd.
Er zaten wel enkele bladzijde bij waarin werd uitgelegd dat we het on-line moesten doen en hoe dat moest om te registreren, etc.
Goed, de instructies gevolgd en mijn vrouw geregistreerd volgens hun richtlijnen.
De dag nadien kregen we een mail terug dat ze zich niet kon registreren, omdat ze geen huiseigenaar was dat inkomsten haalden uit verhuur aan buitenlanders.
We moesten het via post doen, kregen zelfs een nieuw adres toegestuurd, of anders moesten we zelf naar het Immigratiebureau gaan.
Wij hebben dan die TM30 melding opnieuw opgestuurd via de post, met hun brief waarin stond dat we het on-line moesten doen, en de mail die we ontvangen hadden en zei dat we het on-line niet konden doen.
Na enkele dagen kreeg ik het gekende TM30 strookje terug thuis gezonden, net zoals voordien. Zonder verdere uitleg bij.
We doen het nu nog steeds met de post zonder enig probleem. Niks meer van gehoord.
Dacht toen. Weer een staaltje TIT zeker.
Eerst met de post je melding doen, maar je krijgt dan alles teruggestuurd met de vermelding dat we het on-line moeten doen.
Als we dat dan doen krijg je een mail waarin staat dat je het on-line niet kan doen en je het met de post moet doen.
Toch weer eens bewijs dat de communicatie intern niet steeds goed zit, want je moet weten dat het telkens van dezelfde dienst kwam…..
Ja dat wist ik dus niet. Toen wij 4 jaar geleden naar Chiang mai verhuisden, moest haar broer komen opdraven voor de registratie. Want zij hadden dit niet gemeld. Toen heeft onze medebewoonster, alle uitleg gekregen en heeft ze de eerste keer zelfs op het immigratiekantoor(toen nog het oude) op de computer alles geregistreerd. Nu doet ze het uiteraard thuis.
Voor Pattaya… Chonburi…
Duidelijker kan het niet zijn.
Is wel in het Engels. Zie.
http://fabulous103.com/immigration-thailand-visitors-home/
Er wordt hier weer een en ander door elkaar gehaald. De 90 dagen melding en de woonstmelding zijn bij mijn weten twee verschillende zaken. De TM30, woonstmelding, is de taak van de huiseigenaar en de 90 dagen melding de taak van de visumhouder. De 90 dagenmelding gebeurt namelijk met het formulier TM47 en niet met de TM30. Het enige dat op het nieuwe TM47 formulier, na terugkomst uit het buitenland, anders zal zijn dan het oude, van voor het vertrek, is het nummer van de ‘departure’ kaart wat op de TM47 ingevuld moet worden. Hier in Chumphon Immi werd mij wel gevraagd, toen ik een re-entree aanvroeg, om mij na terugkomst even te melden met een TM47 daar mijn 90 dagen dan opnieuw begonnen te lopen. Wat ik dan ook gedaan heb, zou echt niet weten waarom ik het niet zou gedaan hebben, is tenslotte maar een kleine moeite.
Zoald Ronny terecht vermeld is de kontrole ervan afhankelijk van het immigratiekantoor.
In Phuket wordt daar strikt op toegekeken, niet alleen bij het terugkeren na een buitenlandse reis dien je je huisregistratie TM30 opnieuw te doen ( momenteel met alle benodigde documenten ), ook na een verblijf in Thailand in een hotel dat je geregistreerd heeft.
Door de hotelregistratie komt het hotel als je nieuwe woonplaats in het bestand.
De mogelijkheid bestaat een online logon en paswoord aan te vragen en het zelf te doen.
Dag ik ben in 2015 terug geweest na Nederland en de 90 dagen melding zat in die tijd , bij terugkomst in Udon meteen na de Immigratie geweest om me te melden en die zeiden dat hoeft niet want je hebt weer 90 dagen gekregen bij terugkomst in Thailand.
Nu ben ik vorige maand (Mrt) terug geweest na Nederland maar toch maar weer ff langs de Immigratie geweest en het nagevraagd en ze zeiden tegen mijn vrouw weer precies hetzelfde als in 2015.
Nu ben ik dus niet na terugkomst terug geweest na de Immigratie in Udon.
In Juni moet ik een nieuw visum aanvragen ben benieuwd wat ze gaan zeggen of moeilijk gaan doen.
Zoals RonnyLatPhrao al zei het is overal anders.
Ik heb nog geen problemen met zoiets gehad en mijn vrouw zegt je hoeft je niet te melden want je hebt het gele huisboekje en dat staat in het systeem van de Immigratie.
Dit werd ons vetrteld net voor ons vertrek in Maart van dit jaar ik ben toen alleen met mijn dochter (8jr) na Nederland geweest.
Ben toch benieuwd wat ik te horen krijg in Juni , DENK ZELF DAT IK ER GEEN GEZEIK OVER KRIJG maar je weet het nooit hier haha ze blijven veranderen.
Mzzl Pekasu
Begin februari ben ik weer in Samui aangekomen. De andere dag naar de immigration met een TM30 formulier (dit had ik trouwens nog nooit gedaan maar ik had gelezen dat men er nu streng op ging toe zien)
ik werd zo weer weggestuurd met de mededeling dat ze niets mij nodig hadden.???
Zal over 3 weken tijdelijk( Een maand ) in Krabi verblijven, mijn vriendin huurt daar sinds 3 maanden een woning.
Aan de eigenaar van die woning gevraagd om t.z.t.een TM30 formulier in te vullen, welke voor hun volledig onbekend is.
Ze willen er echter niks van weten, mijn vriendin heeft nog geen huurcontract, dit komt namenlijk op mijn naam te staan.
Ik weet het is niet aan mij om dit TM30 formulier bij immigratie in te dienen, maar ik wilde me toch daar gaan melden daags na aankomst in Krabi.
Is dit noodzakelijk/verstandig, of moet ik gewoon niks doen?
Ik zal me na een maand gaan vestigen in de provincie Prachuap khiri khan en krijg dan te maken met Immigration van Hua Hin alwaar ik het zogenaamde retirement visum ga aanvragen en hoop dan dat zij niet moeilijk doen over mijn niet geregistreed verblijf van deze maand in Krabi.
groet George
Ga gewoon met je TM30 en je huurcontract naar immigratie.
Je meldt daar dat je de TM30 wel wil uitvoeren, maar dat de eigenaar niet wil meewerken en je daarom maar zelf komt.
Ofwel zal immigratie Krabi zeggen dat het voor hun ok is en anders zullen ze de eigenaar daar op aanspreken.
Ik vermoed het eerste.
Immigratie Hua Hin zal waarschijnlijk ook niet moeilijk doen.
Eens je naar daar verhuist, zal je daar toch ook een TM30 moeten invullen met je nieuwe adres.
Ze zullen waarschijnlijk enkel kijken of dat laatste gebeurd is.