Lezersvraag: Kan ik legaal een jaarvisum in Thailand krijgen?
Hallo redactie,
Ik zit met een vraag ik heb verleden week mijn laatste visa run gemaakt en is geldig tot 17 Oktober, ik heb een replay voor vier maal. Ik maak de visa run in Nong Kai via een agent aldaar en ga met de auto naar de grens en heb dan weer 3 maanden ik heb een Non immigratie 0.
Daar boden ze mij aan een nieuwe jaarvisum aan met vier keer een run. Daarvoor moet ik 3 weken voor de 17e oktober stukken aanleveren zoals kopieën van mijn paspoort en huwelijkspapieren. Ik zou dan Thailand vrij in en uit kunnen reizen. Ze vertelde mij dat dit geldig is alleen de kosten waren hoog: 20.000 THB.
Als het klopt hoef ik niet terug naar Nederland voor een nieuw jaarvisum bij de Thai consulaat.
Kunt U mij meer informatie geven over dit? Ik zelf geloof er niet zo in maar ze vertelde mij geen probleem alles gaat officieel. Wie heeft er meer van gehoord.
Met vriendelijk groet,
Willem
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen13 november 2024Thais kabinet steunt kleine ondernemers en woningkopers met leningen tegen lage rente
- Thailand algemeen13 november 2024Strengere veiligheidsmaatregelen rond Full Moon Party i.v.m. Israëlische toeristen
- Huizen kijken13 november 2024Huizen kijken in Thailand (23)
- Eten en drinken13 november 2024Toeristen opgepast: Negen Thaise gerechten die garant staan voor een flinke diarree!
Hallo.
Ben verleden week naar het immigratiekantoor geweest in Udon met mijn vriendin.
Nodig, een Non immigratie O visa. En dan na 3 maanden terug naar het immigratie kantoor.
Indien getrouwd, 400.000 bath op een account in Thaise bank.
Niet getrouwd, 800.000 bath op een account in Thaise bank.
Of combinatie van maandelijks inkomen + account bank die samen het gevraagde bedrag bereiken.
Maandelijks inkomen laten valideren in de ambassade in Bangkok.
Brief van de bank dat dit bevestigd. Met paspoort en foto en iets meer dan 5000 bath naar immigratie kantoor, dan krijg je een jaarvisa multy entry.
Zeer duidelijke uitleg.
Heb echter toch nog een vraag:
1)Het geld dat op een rekening moet staan is dit geld wat officieel gewisseld en overgeschreven moet zijn uit het buitenland of kan men ook gewoon het geld vastzetten op
Cash gestort geld bij een Thaise bank.
2) moet dit een rekening zijn die op beider naam kan staan ( ben getrouwd met een Thaise vrouw) of moet dit alleen op mijn naam staan??
De bankrekening moet alleen op JOUW naam staan. Buitendien moet het geld er al 3 maanden op staan, zonder account beweging. Daar buiten heb je nog een schriftelijke bevestiging van je bank nodig (duurd 3-7 dagen=ligt aan je bank) dat het saldo ook klopt. Ik heb nooit gehoord. dat 20.000 Baht een officieel Thais bedrag is voor deze VISA transaktie. Mij hebben ze ook geprobeerd te lijmen met 16.000 Baht voor het zelfde wat jij nu van plan bent. Ik had echter het tel. van de vreemdelingen politie in Bangkok bij me. Toen ik hem vertelde, dat ik, deze wilde bellen, om te vragen of zijn informatie klopte, draaide hij klein bij. Ik denk dat een retour vlucht naar Nederland met 30-35.000 Baht duurder is. Alle andere informatie kun je zien op site van de Thaise foreigh affaire (Thaise buitenlandse zaken) en Thaise ambassade in Nederland. Veel geluk
Je hebt wel gelijk maar het zou nog duidelijker zijn als je het zou uitsplitsen: in Huahin heb je geen 800000 nodig op je bank als je kunt aantonen dat je meer dan B.65000 per maand hebt (accountantsverklaring en bevestiging van Nederlandse Ambassade).Je komt dan uit op B.780000,– daar wordt verder niet moeilijk over gedaan. Dan de ong B.5000,– dat is B 1900,– voor het retirement visum en B.3800,– voor je multiple entry en die moet je wel apart aanvragen. Een single entry kost B.1900,–. Verder hoef je het land niet uit en moet je iedere 90 dagen even een briefje halen wat ze in je paspoort nieten. Doe dit al 8 jaar zonder problemen.
Hallo djoe ,
Het belangrijkste is dat je boven de 50 jaar bent ,en een vast inkomen !
Bij het immigratie kantoor bv hier in Jomtien geven ze je nodige informatie .
Dit hebben ze ook aan mij gedaan !
Heb toen 1900 Bath voor een jaar visum betaald en 1400 Bath voor de bevestiging van mijn salaris bij de ambassade .
Alleen moet ik mij om de 90 dagen melden bij de immigratie kantoor .
Daar krijg weer een verlening voor de volgende 90 dagen ( gratis )
Succes
Wat ze je aanboden daar zit een vies reukje aan geloof mij, 20.000THB?
Nooit van gehoord of gelezenvan dergelijke hoge bedragen.
Het beste wat je kan doen is je persoonlijk melden bij immigrations (liefst in Bangkok waar ze al bij al best op de hoogte zijn) en opvolgen wat ze je daar voorstellen.
Meer kan je niet doen en dan weet je ten minste met zekerheid dat je visa reglementair is en dat je niet wordt opgelicht.
Maar ik vraag me af waarom zoveel mensen een O-visum aanvragen en niet een (in gebruik veel eenvoudiger) OA-visum.
Met een OA-visum hoef je niet elke 3 maand de grens over (visa run) doch enkel om de 90 dagen een documentje TM.47 invullen en daarmee een extention “stempel” (Receipt of Notification) gaan halen (gratis) en klaar is kees…
Zeer juist wat je schrijft Roland.
De prijs van een Visum O Multiple entry enVisum OA is trouwens hetzelfde ttz 130 Euro.
Visum OA laat je toe onbeperkt in en uit Thailand te reizen gedurende de geldigheidsperiode van het visum. Telkens je binnenkomt krijg je een stempel voor een jaar. Indien je het goed uitrekent kan je met dat Visum trouwens 2 jaar in Thailand verblijven. Gewoon de dag voor het einde van de geldigheidsdatum van het visum even binnen en buiten Thailand en je krijgt opnieuw een stempel voor een jaar.
Er is echter wel een probleem gerezen om de OA te bekomen de laatste 2 jaar.
Ik had een OA dat ik aanvraagde in het Consulaat te Antwerpen.
Vanaf januari 2012 wilde men plotseling deze OA niet meer uitreiken omdat er teveel misbruik van wordt gemaakt (?).
Ik ben dus ook ergens verplicht geweest om over te schakelen op een Visum O multiple entry met de nodige overlast (visumruns) tot gevolg.
Ik heb de Consul daarover aangesproken en gevraagd naar de reden.
Hij zei me dus dat er teveel misbruik van gemaakt werd, maar wilde daar verder niet op ingaan toen ik het hem vroeg uit wat die misbruik dan bestaat. (Doelen ze op dat 2 jaar verblijf ?)
Wel wilde hij kwijt dat de eisen om het Visum OA te bekomen strenger geworden zijn en hij noemde de medische verklaring in het bijzonder.
Vroeger volstond een doktersverklaring van de huisarts maar nu moet je langs bij een dokter die aangeduid werd door de Thaise Ambassade.
Hierdoor zou ook de aanvraagtijd – 2 jaar terug nog enkele dagen – nu meerdere weken bedragen en ook omdat de aanvragen voor een Visum OA nu naar Thailand worden gestuurd voor goedkeuring.
Hij zei me dat ik de visumruns elke 3 maand maar als een uitstapje met de familie moest bekijken…
Mooi antwoord niet. Hij bekijkt dat als een uitstapje, ik bekijk het als een overlast waardoor mijn Visum minstens dubbel zo duur wordt.
Ik zal de kosten maar niet vernoemen als ik er een uitstapje van enkele dagen met de vrouw van maak .
Nu goed, ik heb het er maar bij gelaten en er het mijne van gedacht.
Na afloop van deze visum laat ik hem in Thailand verlengen met Multiple Re-Entry en ben ik opnieuw van die visumruns verlost .
Willem,
Iemand die veel geld aan je wil vedienen,
Wanneer je 50 jaar of ouder bent, is een retirement visa de gemakkelijkste weg, een inkomen van meer dan 800.000 bht per jaar is dan wel de vereiste, een inkomensverklaring laten valideren bij de ambassade, een paar pasfoto’s en een geldig paspoort, bij voorkeur langer dan 16 maanden geldigheids duur, 1900 bht voor het visum van een jaar en indien je van plan bent het land te verlaten, een re- entry permit voor 1000 bht of een multiple re-entry voor 3000 bht, binnen 15 minuten is je visum geregelt. Succes!
Reacties zonder hoofdletters en punten worden niet geplaatst.
Als je al een non-immigrant O hebt is het o.a. in Pattaya geen enkel probleem om bijv. een retirement-visa aan te vragen bij een visa kantoor. Of het legaal is of niet, geen idee, maar ik heb ik heb het ook zo gedaan, zonder de vereiste 800.000 baht. Was in 2 dagen geregeld. Kosten 15.000b. Heb je geen non-imm. O dan komt er nog 10.000b bij. Ben intussen bij de immigration-office geweest voor mijn 90 dagen stempel en geen enkel probleem.
Ik herken dit verhaal niet .
Ergens na een visa kantoor gaan en geen 800000 THB op je bank rekening hebben . En toch een retirement visa uit gereikt krijgen voor een jaar ruikt , naar corruptie .
Misschien heeft iemand inside de Thai emigration een vriendje die iets van dienaard kan regelen , zou me echter niet verbazen.
Ik hou hier niet van , doe het legaal zoals het hoort .
Zijn er bezwaren om trent iets , dan open ik mijn mond zeker .
Had verleden jaar te veel Thaise bankrekeningen .
You must have 800000 Thb on one account , werd mij verteld bij de Emigratie in Chiangmai .
Ik had vele malen meer dan dit , en was er zeer boos om
Mijn echtgenote ook en zij ondersteunde mijn verhaal .
Later hielden ze hun mond .
Het was moeilijk voor hun om dit te controleren zei ze later.
Mijn vrouw zij tegen haar beter lenen voor 3 maanden bij een vriend oid is makkelijker .
Oftewel hoe bedonder je de emigratie in Thailand .
Mvg Jantje uit Pasang .
Zoals wel vaker weer verschillende en soms foutieve informatie.
Het beste kun je de info halen bij de officiële instanties/website.
Overigens is m.i. de info van Djoe correct met de aanvulling dat je dan of 50plus moet zijn (800000 op de bank) of wettig getrouwd met een thaise (400000 op de bank).
Er is volgens mij dus geen jaarlijks inkomen vereist van 400000 of 800000 baht, maar dat bedrag moet gewoon op de bank staan.
Als je voldoet aan de eisen kost het je dus nooit 15000 of 20000 baht….
Henk
Het is simpel wat betreft het bedrag.
Referentie bedrag is 400 000 (mariage) of 800 000 Baht in alle andere gevallen.
Eigenlijk maakt het niet zoveel uit hoe je daar aan komt.
Bankbewijs (zoals je reeds zei) of een minimum inkomen van die bedragen of, en die vergeet je, een combinatie daarvan.
Alle andere manieren om aan deze extention van je Visa O te komen zijn eigenlijk illegaal.
Nee Henk Udon: je moet of een inkomen hebben van maandelijks B 65000,– of B.800000 op de bank of een combinatie van beide die dan op de ong. B800000 uitkomt.Duidelijker kan het niet zijn.
Ronny, Roland,
Jullie noemen het Non OA visum. Ik ben even kwijt wat het verschil is met non O, maar als ik het goed begrijp, is een non O drie maanden geldig en een non OA een jaar ?
Maar eenmaal in Thailand moet je die toch eens omzetten naar een, zeg maar, regulier visum, zoals marriage of retirement ? (de officiële benaming is anders, ik weet het).
Met een non O ga je voor afloop van de drie maanden naar Immigration en zet het om in bijv. Marriage visa en dan hoef je nooit een visa run te doen.
Ik zie daarom geen voordeel van een non OA, maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
Ik weet er bestaat veel verwarring betreffende de soorten visa, en ik moet toegeven dat het niet altijd zo evident is om er uit wijs te geraken voor iemand die er voor het eerst mee geconfronteerd wordt.
Maar beste Henk, je hebt het verkeerd voor in je onderscheid tussen O en OA.
Beiden kan je bekomen voor de duur van één jaar.
Het voornaamste onderscheid is “het 3-maandelijks ritueel”, t.t.z. sowiso dient je om de 90 dagen een actie te ondernemen om in orde te zijn. Met een O-visum betekent dit dat je om de 90 dagen eventjes de grens over moet (wat ze een visarun noemen) de stempel die je dan in je paspoort krijgt laat je toe je visum geldig te houden voor de komende 90 dagen.
Bij een visa OA zit het anders, je hoeft helemaal geen visarun te doen, even langslopen bij het dichtst bijzijnde immigratiekantoor en er een formulier TM.47 invullen (kan voordien al thuis gebeuren want formulier is eenvoudig te downloaden) dit formulier afgeven en er wordt je een attestje overhandigd zo dat je in orde bent. Er wordt geen stempel of zo in je paspoort aangebracht. Tevens wordt dit geregistreerd in hun computersysteem.
Het kost je niets en (als je een beetje geluk hebt) ben je op 15 minuten weer buiten.
Dat het OA niet meer zou uitgereikt worden daar weet ik niets van.
Het verwondert me wel want ik ken iemand aan wie het nog is uitgereikt in juli 2012.
Inderdaad, de prijs voor een O en een OA is hetzelfde, 130 euro.
Al die cowboyverhalen met over immens hoge bedragen spelen zich af in de duistere schemerzone waar veel geldgewin mee gemoeid is door allerlei “tussenpersonen” die je zogezegd een dienst bewijzen. Maar het beste is daar ver van weg te blijven. Als puntje bij paaltje komt ben je niet in orde met de gevestigde regels en kan je in dikke (dure) problemen geraken. Wees daar zéér voorzichtig mee.
Roland,
Weinig aan toe te voegen en juiste informatie zoals het hoort op TB.
Alleen heb je wel een verschil tussen een Visum O en een Visum O multiple entry
Visum O geeft je recht op 1 entry en een verblijf van 90 dagen.
Een Visum O multiple entry geeft je recht op meerdere binnenkomsten gedurende een jaar maar met maximum verblijf van 90 dagen per keer.
Ik ben het ook eens dat er dikwijls cowboy verhalen opgehangen worden over het verkrijgen van een Visum.
Mijn ervaring is dat mensen dikwijls niet de nodige papieren voorleggen.
Wat betreft de persoon die nog een OA gekregen heeft in juli –
Kan best zijn, indien hij de dus de tijd heeft genomen om gans de procedure te doorlopen. Je zegt trouwens niet waar hij zijn aanvraag heeft ingediend.
Mijn verhaal betreft Consulaat Antwerpen.
In ieder geval geef je wel de juiste informatie aan TB en en daar gaat het hier over.
Ja Ronny, ik denk dat het je zal teleurstellen en dat je je nogmaals zult gefrustreerd voelen (terecht) maar ook dat OA visum van die kennis van mij werd in juli 2012 uitgereikt te Antwerpen.
Als ik het goed lees hebben we het hier reeds tweemaal over een OA uitgereikt te Antwerpen volgens de klassieke voorwaarden zoals die reeds bestonden van vóór januari 2012.
Ik begrijp niet waarom het er anders aan toe ging ten tijde van jou aanvraag in Antwerpen -Berchem, zéér vreemd…
Roland, Wimol
Ik heb wat recht te zetten denk ik.
Na nog eens in mijn paspoort te hebben gekeken (ik voelde dat er iets niet klopte en had dat beter eerder gecontroleerd) blijkt dat het Viusum O dit jaar werd uitgereikt in januari 2013 (geldig tot 2014)
Vorig jaar had ik zelf dus ook nog een OA .
Ik had me vergist van jaartal – Mijn excuses voor die stomme vergissing.
Toch ben ik eens benieuwd of er in 2013 (nu juist jaartal) visums OA werden uitgereikt. Indien je iemand weet, want ik wil dan wel eens weten welke procedure hij juist gevolgd heeft.
Misschien dat WIMOL in november/december voor een vernieuwing van zijn OA gaat en hij ons het resultaat kan laten weten?
Ik begrijp niet waarom je zoveel moet betalen. Een vriend van mij dacht ook slim te zijn en liet het via een advocaat regelen, die heb daarvoor 20.000 baht liet betalen. Hij moest echter toch naar Bangkok om zijn inkomsten te laten bevestigen.
Ik heb het volgende gedaan: ging naar de immigratiedienst en vroeg wat ik nodig had en zei wat ik wilde: ik ben ouder dan 55 en wil graag de mogelijkheid hebben om vaker Thailand in en uit te reizen. Dus: een non-immigrant O visa met multiple entry. Ik hoef om de drie maanden een stempel te halen, kan zo vaak buiten Thailand gaan wanneer ik wil en het hele gedoe heeft me 7500 baht gekost. Bij de Nederlandse Ambassade liet ik mijn (Duitse) inkomen bevestigen. Dit kostte, geloof ik, ook nog eens 1500 baht. (dit moest die vriend ook nog eens extra betalen).
Met de bevestiging van inkomsten en de aanvraag werd alles goed geregeld. Trouwens, werd er niet één keer naar mijn papieren gekeken. Zowel bij de Nederlandse ambassade als de immigratie dienst. Maar ik had wel bewijzen van mijn maandelijkse inkomen.
Als het jaar bijna voorbij is, ga ik gewoon weer naar de immigratie dienst en vraag daar hoe het het verder gaat.
Dit doe ik in Hua Hin. De immigratiedienst gaat of is al gaan verhuizen. Toen ik er kwam, was er een klein kantoortje rechts van het grote kantoor. Daar zitten drie vrouwen, die je precies uit kunnen leggen wat je nodig hebt en hoeveel het gaat kosten.
Als je dan het grote kantoor binnen gaat, heb je al alles klaar. Het kan wel zijn dat je soms nog een of andere kopie nodig hebt, maar die kun je snel buiten de deur laten maken.
Als ik de verhalen hier op het blog lees, lijkt het me ingewikkeld, maar als je het ter plekke doet en ook je tijd een beetje meeneemt (als pensionado heb je die wel, denk ik), is het niet moeilijk.
Beste Roland en Ronny
Bedankt voor de goede uitleg betreffend O en OA.
Maar ik heb nu de indruk dat de geldigheidsduur en verlengen relevant zijn voor diegenen die geen Marriage of Retirement kunnen of willen verkrijgen?
M.a.w. indien je doel is om een marriage visum te verkrijgen, kan je toch het beste volstaan te beginnen met een non -O aan te vragen en die in TH binnen 90 dagen om te zetten in een Marriage visum?
Daarna moet je je elke 90 dagen melden bij Immigration, maar zijn geen visaruns nodig.
Henk
Elk moet het Visum nemen die het best bij zijn situatie past.
Mensen hebben soms een bepaalde reden een bepaald Visum te nemen.
Soms lijkt het voor een buitenstaander niet logisch en wordt het dat maar eens je de reden weet.
Als je van plan bent hier te blijven heb je natuurlijk geen O Multiple Entry nodig en volstaat een O Single Entry om dit vervolgens te laten verlengen op basis van huwelijk of gepensioneerd zijn.
Marriage of Retirement visum zoals het genoemd wordt is eigenlijk een extention van een Visum O.
De reden van extention is Marriage of Retirement.
Je visum wordt dus niet omgezet maar verlengd.
Ik heb geen kennis van het begip “Marriage visa”, de eerste keer dat ik van dat begrip hoor.
Maar bij mijn weten IS een OA visum net hetzelfde als een “Retirement Visa”! Dat is wat ik al reeds lang overal heb vernomen van mensen met kennis van zaken desbetreffende, farangs én Thais.
Begrijpelijk want een Marriage of Retirement visum bestaat niet.
(zie mijn vorige reactie)
Het wordt zo genoemd maar eigenlijk is het een verlenging van een jaar op een Visum O op basis van huwelijk of pensionering.
Pensionering is ruim te nemen want je hoeft niet echt op pensioen te zijn.
Voor de Thaise voorschriften wordt iemand die ouder is als 50 als gepensioneerd aanzien.
Trouwens in Thailand kan je geen visum krijgen. Een visum voor Thailand kan je alleen in het buitenland verkrijgen. De luchthaven is daar een uitzondering op.
Wat betreft het consulaat te Antwerpen bestaat natuurlijk de mogelijkheid dat men opnieuw naar het oude aanvraagsysteem is overgeschakeld. Ik ga dat zeker niet laten rusten.
Die B.20000 voor een jaarvisum ruikt naar illegaliteit. Ik weet dat dat in Huahin ook gebeurd. Er lopen nl. zeer veel mensen rond waarvan ik weet dat ze nog lang geen 50 zijn en hier constant zijn.
Heb een OA visum uitgereikt te Berchem Antwerpen in de maand november 2012 en geldig tot 09/11/2013 zonder speciale vragen of papieren met een bewijs van de huisdokter en de nodige documenten,bewijs van huwelijksakte,goed gedrag enz.zonder een probleem.
Wimol
Ik had ook de juiste papieren en had in het verleden ook al een visum OA.
Er is geen reden dus om op die basis een OA om te zetten in een O.
Het is goed om weten dat hij in november 2012 aan u een OA heeft uitgereikt op basis van het “oude” aanvraagsysteem, want blijkbaar is dit dus terug in voege gezien u het hebt toegepast.
Bij mijn eerstvolgende bezoek aan het consulaat zal ik hem dit voorleggen en vragen waarom hij in januari 2012 alle vragen voor een OA (ik was daar niet de enige die dag) werden geweigerd, ttz iedereen kreeg alleen een O ipv een OA, hij mij vervolgens een verhaal vertelt over doktersattesten, om dan vervolgens in november toch terug een OA uit te reiken volgens het al jaren geldende aanvragensysteem.
Bedankt voor de info.
Allen gegroet,
Er blijken nogal wat verschillen te bestaan naargelang het bevoegde immigratiekantoor, leerde ik uit gesprekken met andere expats, en nu ook via deze nieuwsbrief.
Ikzelf heb een retirement visum en ben gehuwd met een Thaise.
Ik ben met een Non-O multiple entry (1 jaar) visum binnengekomen. Op de immigratiedienst in Udon Thani vertelden ze me dat ik eerst 2 maal de grens over moest voor een 3maandelijkse verlenging en dat ik dan pas mijn retirement visum kon aanvragen.
Ik had een inkomensbewijs voor minimum 65 000 Baht per maand nodig, uitgereikt en gelegaliseerd door de ambassade (Belgische) aan de hand van een verklaring van de instantie die het pensioen uitbetaalt, geld op de bank was geen vereiste. Kostprijs hiervan schommelt rond de 650 Baht. Je hoeft er niet voor naar Bangkok, kan via de post (EMS). Dit inkomensbewijs moet elk jaar hernieuwd worden!
Verder, naast de kopieën van alle pagina’s vh paspoort, het ingevulde aanvraagformulier en de 2 pasfoto’s volgens opgegeven formaat, had ik ook nog een kopie van mijn gele adresboek nodig (+ het origineel om te tonen aan de ambtenaar), en een zelfgetekende kaart, waarop de weg van je huis naar het immigratiekantoor moet uitgezet zijn. Een eenvoudige schets volstaat, dat hoeft geen Google-maps achtige toestand te zijn. Daarnaast moest ook mijn vrouw garant staan en mee ondertekenen, uiteraard ook weer vergezeld van de nodige kopieën identiteit en adres. Geen wonder dat in Thailand zoveel gebouwd wordt, om al die paperassen in onder te brengen…
Alles goed verlopen, kostprijs 1900 Baht voor 1 jaar. De ambtenaar wees dan ook discreet naar een potje op zijn of haar bureau, waar mijn vrouw dan 100 Baht in deponeerde. Sommige immigranten, uit Laos afkomstig bijvoorbeeld, brengen meestal een lunch of wat ander voedsel mee voor de immigratieofficier.
Controle om de 90 dagen, kostprijs: gratis. Maar het potje staat wel altijd op het bureau natuurlijk.
Ook als je het land even wil verlaten moet je dit melden, maar hiermee heb ik nog geen ervaring.
Vriendelijke groeten,
Erwin VV
Hallo Erwin, ik ben intussen twee keer het land uitgereisd zonder mij af te melden. Er werd niks van gezegd en mijn visum is nog steeds geldig. Ook mijn plicht om me in september weer te melden is er niet door gewijzigd.
Even ter verduidelijking , voor visum is nodig 800.000 of een combinatie van inkomen en bank
en moet 3 maanden voor aanvraag vast op de rekening staan , dus en-en .
Voor een marriage visum is nodig 400.000 of 40.000 inkomen per maand dus of-of een combinatie tot 400.000 is niet toegestaan en moet 2 maanden vast staan .
Ik heb dit recent zelf ondervonden en had dus een probleem .
Snel het geld aangevuld tot 400.000 en het uitgelegd aan de baas van de immigratie in Pattaya en die was heel vriendelijk en heeft het toegestaan ondanks dat het geld maar 1 dag op de rekening stond .
Bankrekening moet op 1 naam staan .
Beste Happyman, hoe kun je beweren dat je geld op de rekening moet hebben staan of een combinatie van inkomen en geld? Ik had geen rekening toen ik mijn visum aanvroeg, maar wel een inkomen. Dus géén combinatie. Alleen maar maandelijks inkomen! En dat was voldoende.
Beste Sjaak, her en der op dit blog te lezen: de inkomenseisen zijn óf 65000 ThB per maand, óf 800000 ThB op de bank, en als geen van beide toereikend is, een combinatie van mnd inkomen en geld op de bank, (bv 12 x 40000 plus 400000. Waarmee de 800000 ruimschoots wordt gehaald.) Commbinatie van ink + banksaldo is dus wel mogelijk.
Het bedrag á 400000 ThB op de bank is al voldoende mbt een zgn ‘marriage”visum.
Precies, KhunRudolf, dus niet zoals Happyman beweert. Je kunt combineren, het geld op een rekening hebben of voldoende inkomsten hebben. Dus eigenlijk een vrij ruime keuze. Als mijn mening meetelt, ook een begrijpelijke eis. Iemand die met minder wil leven, levert ook hier niet veel bij aan de financiering van de Thaise staatshuishouding. En daar draait het toch maar even om, of niet?
Beste Sjaak ,
Je hebt helemaal gelijk , mijn uitleg was niet compleet .
Bedankt voor de aanvulling
Voor redactie
Eigenlijk zijn we niet meer aan het antwoorden op de vraag van Willem.
(Ik maak me ook hieraan schuldig)
Visum en al wat daarrond hangt is, zoals we kunnen lezen, dikwijls een onderwerp dat vele reacties losmaakt.
Ik stel voor om, net zoals we bij verzekeringen/langdurige afwezigheid gedaan hebben, er eens een artikel aan te wijten onder de vorm van Q&A met een link waarop er dieper op elk visum wordt ingegaan.
Op 20 aug ben ik terug en stel mij kandidaat om dit op te stellen en vervolgens dezelfde weg te volgen zoals we bij de verzekeringen/langdurig afwezigheid gedaan hebben.
Indien jullie dit een goed idee vinden geef je maar een seintje
@ Ronny LadPhrao Ja, dat vind ik een goed idee. Ik stel voor dat je eerst een Q&A maakt om de problemen in beeld te brengen en pas daarna, als enkele meelezers hun mening daarover hebben gegeven, het achterliggende artikel schrijft. Wie wil meelezen? Geef je op via [email protected].
Dick,
Goed.
Eens terug begin ik eraan.
Ik hou verder contact hierover via je mail.
Dat is een zeer goed voorstel en kan veel onduidelijkheden weghalen en ook onnodige postings vermijden
@ Henk Udon Inmiddels heeft de eerste meelezer zich gemeld. Ronny gaat na 20 augustus werken aan een Q&A met de meest gestelde vragen over visa. Daar achter hangen we een document met alle informatie. De korte antwoorden bevatten een verwijzing naar de desbetreffende passage in het document. Als je ook wilt meelezen, stuur dan een mailtje naar [email protected].
Ik ga binnenkort naar belgie en als ik terugkom vraag ik mij steeds een nieuwe OA visum,met de volgende papieren
Bewijs huwelijksakte
bewijs goed gedrag en zeden
bewijs van dokter
bewijs van inkomsten
Vroeger voor mijn huwelijk had ik een O visum maar dan moest ik elke 90 dagen het land uit.
OA visum is veel makkelijker even naar immigration in Dan Kwian en weer gerust voor 90 dagen,en gratis.
Beste Wimol,
Waarom vraag je dan geen verlenging van een O-visum aan obv marriage dan wel retirement ?
Die kun je jaarlijks verlengen en dan moet je je elke 90 dagen melden bij de plaatselijke Immigration, maar hoef je het land niet uit.
Dan hoef je toch niet telkens naar België om een nieuw OA aan te vragen ?
Het begint wel een beetje vermoeiend te worden!
Nogmaals blijkt dat sommige lezers de goede commentaren niet goed aandachtig lezen.
Met een O-visum MOET je elke 90 dagen het land uit! Wat ze een visarun noemen.
Wat het OA-visum betreft zeggen de bevoegde diensten van Immigration in Bangkok ( Chaeng Wattana) dat dit tevens te verlengen is in Thailand, blijkbaar hoeft je daarvoor het land niet uit. Als dit gegeven fout is dan zijn ze tevens fout bij de bevoegde diensten en nogwel in het grootste immigration kantoor van het land. Wat ik echter niet denk.
Roland, ik geef je gelijk. Het is vermoeiend. Er zijn hier mensen die echt niet weten hoe alles precies gaat met die VISA. Dat is te begrijpen. Maar dat komt ook door het feit, dat hier veel verwirrende en niet kloppende informatie wordt gegevn door die, die denken het te weten. Het is zo eenvoudig, als je wilt en kunt lezen en je gaat naar de site van de ambassade of emigratie of vreemdelingen politie. Daar staat alles zwart op wit. Nog maals. Roland je hebt gelijk en dat voor 200%. Beste groeten
Laat mensen toch gewoon hun vragen stellen en opmerkingen maken. Niets mis mee. Worden de zaken enkel duidelijker van. Bv. mbt dit onderwerp. Resultaat van alle vragenstellerij is toch maar weer de conclusie dat het een verwarrende materie is omdat er zo veel interpretaties mmogelijk zijn. En een nog belangrijker resultaat dank zij vragen en opmerkingen: er is nu een initiatief van iemand die de moeite neemt zo veel mogelijk vragen en antwoorden te bundelen tot een Q&A rubriek. Enkel te prijzen toch? Dat is nu het voordeel van een blog als deze, en ik zou mensen adviseren dat als ze niet uitkomen met al dat gegoogle hun vragen en opmerkingen te blijven posten. Voor wie het vermoeiend vindt: lees het niet en ga over tot de orde van de dag.
@RonnieLadPrao: bij voorbaat dank voor de te nemen moeites. Groet, Rudolf
Wimol
De aanvraag is het probleem niet want ik had in het verleden al een OA want ik ook kreeg op basis van mijn huwelijk.
Wat mij nu in bijzonder interesseert is of je nu, de volgende keer een OA gaat krijgen te Antwerpen.
Hou ons op de hoogte.
Henk Udon,
Zoals ik reeds eerder schreef moet ieder het visum nemen dat bij hem past.
Wimol heeft waarschijnlijk zijn redenen, net zoals ik, waarom we voor OA kiezen.
Roland,
Vermoeiend kan het worden. Vragen over visum lokken steeds veel reacties los.
Ik ga sowieso minstens eenmaal per jaar naar belgie om allerlei zaken te regelen en familiebezoek.
De aanvraag voor het AO visum in belgie heeft mij nooit problemen bezorgd.Ik bezorg de nodige papieren en enkele dagen later kan ik het ophalen.
Met O visum moet je elke 90 dagen een visa run doen.
Spijtig indien mensen het vermoeiend vinden om postings (goed) te lezen.
Volgens mij heb ik niet beweerd dat een O-visum een jaar geldig is zonder visaruns.
Mijn uitgangsgedachte is binnenkort in Thailand te gaan wonen met mijn gezin en daar te blijven.
De NLambassade heeft mij verteld dat de beste wijze als volgt is :
Vraag in NL een non-O (single entry)aan, die is 3 maanden geldig na binnenkomst Thailand
(dit is eenvoudiger, minder vereisten en goedkoper dan een jaarvisum).
Eenmaal in Thailand, vraag dan een verlenging visum aan obv Marriage.
Dit is dan een jaar geldig, waarbij je je elke 90 dagen moet melden bij Immigration.
Er zijn dan geen visaruns nodig.
Ik weet niet meer hoe dit visum dan officieel heet, misschien wel OA.
Ik begrijp dat bijv. Roland en Wimol meermalen direct in België al een jaarvisum OA aanvragen, om voor hen moverende redenen.
Het is me niet duidelijk waarom zij deze keus maken, omdat dit m.i. telkens weer gepaard gaat met administratieve rompslomp en kosten.
Ieder maakt zijn eigen keus en ik wil absoluut niet suggeren dat het een verkeerde keus is.
Ik ben er alleen nieuwsgierig naar omdat het thema voor mij actueel is en het mij kan helpen de juiste keus te maken.
Zo te zien heb je nog weinig ervaring met de administratieve rompslomp in Thailand.Ik persoonlijk ook niet om de reden dat ik mijn visum telkens aanvraag in belgie
Dat wil zeggen naar de dokter.(ga ik sowieso)
Het gemeentehuis(uittreksel huwelijksakte en bewijs van goed gedrag)
En bewijs van mijn inkomsten,dat ik even moet uitzoeken want in het verleden was dit achter de hoek bij de ziekenkas,echter nu ben ik gepensioneerd.
Even naar het consulaat,papiertje invullen en enkele dagen later afhalen.
Hier in Thailand moet ik dan enkel om de 90 dagen een stempel halen wat meestal meevalt daar tegenwoordig alles op computer staat.
Voor het aanvragen van een visum hier in Thailand ben ik een beetje bevreesd door de problemen die mijn vrienden en kennissen hier al hebben meegemaakt en zoals gezegd ga ik toch regelmatig naar belgie.
Beste Erwin VV en Djoe,
Over enige tijd moet ik ook naar de Immigration in Udonthani.
Graag zou ik jullie hierover iets willen vragen.
Zouden jullie me willen mailen op [email protected]?
Bij voorbaat dank
Wij sluiten deze discussie. Iedereen bedankt voor zijn bijdrage.