Beste lezers,
Ik heb tickets geboekt rechtstreeks bij Thai Airways Brussel, vertrek 23 juni 2020, 2 personen van Brussel naar Bangkok en terug eind juli. Vluchten geannuleerd door Thai Airways. Wij hebben onmiddellijk terugbetaling aangevraagd, tot op heden zonder succes.
Gisteren ontvingen wij per e-mail een bericht van een officiële instantie in Thailand om ons aan te melden als schuldvorderaars (als we het goed begrepen hebben), wat we hebben gedaan.
Wat betekent dit nu concreet? Is Thai Airways officieel failliet verklaard en zijn we onze centen kwijt? Of hoe zit het nu in elkaar?
Groet,
Marc
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand23 november 2024Het Thaise eergevoel (lezersinzending)
- Gezondheid23 november 2024Vraag aan huisarts Maarten:
- Belasting Nederland23 november 2024Thailand belasting vraag: Belastingzaken bij emigratie naar Thailand overzichtelijk uitgelegd?
- Immigratie infobrief22 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 056/24: Airport Don Muang – Binnenkomst op Visa exemption
Ze zijn niet failliet, maar in een procedure van schuldherschikking waarbij ze beschermd worden tegen schuldeisers. Wat je gecancelde tickets betreft, indien uit België: https://mijnkaart.be/nl/home/kunnen-we-je-helpen/services/aankoop-betwisten.html. Nederland: https://www.icscards.nl/binaries/content/assets/ics-nl/formulieren/betwistingsformulier_annulering-van-bestelling.pdf
Je credit card maatschappij kan via een chargeback procedure je geld terugstorten. Ze gaan je wel eerst trachten te doen instemmen met een voucher of nieuwe boeking, maar je bent niet verplicht om dit te aanvaarden. Aangezien je betaald hebt voor een dienst die niet geleverd werd, heb je recht op een chargeback, je geld terug dus.
Goedemiddag, wij zouden afgelopen augustus gaan en direct geboekt bij Thai airways en betaald met credit card maar uiteindelijk een voucher aangevraagd op de website van Thai aiways en bevestigd door Thai airways kantoor in Brussel, maar zou ik nou nog een terugvraag kunnen doen bij VISA/ICS nu wel al een voucher hebben geaccepteerd? Misschien een open deur maar vraag het toch maar eigenlijk, je weet maar nooit trouwens.
Hoor het graag,
Emiel
Hoi Nico. Je creditcard maatschappij kan inderdaad via een chargeback procedure proberen je geld terug te vorderen, maar dan moet de betaling binnen 3 maanden van de aanvraag zijn gebeurd. Heeft de betaling langer dan 3 maanden geleden plaatsgevonden , dan doen ze niets meer.
Dit klopt niet. 3 maanden gelden niet vanaf de betaling, maar vanaf de geplande levering.
Algemene Card-voorwaarden ICS (bron https://www.icscards.nl/binaries/content/assets/ics-nl/ics/algemene-voorwaarden/algemene-voorwaarden-algemeen-card.pdf):
“Aflevergarantie: als een met uw Card betaald product niet op de afgesproken leverdatum is geleverd, betalen wij het aankoopbedrag aan u terug als aan de volgende voorwaarden is voldaan:
(a) U heeft zelf eerst zonder resultaat de Acceptant gevraagd om het product te leveren; en
(b) U heeft ons binnen drie maanden na de afgesproken leverdatum om terugbetaling van het
aankoopbedrag gevraagd;
(c) Er bestaat geen recht op vergoeding van het aankoopbedrag door een verzekering of waarborgfonds;
(d) Het betreft geen betaling aan of storting op een beleggingsaccount (waaronder cryptovaluta).
Wij betalen het bedrag binnen 30 dagen na ontvangst van uw verzoek terug, maar niet als de Acceptant binnen die periode toch nog het product levert of zelf het aankoopbedrag aan u terugbetaalt.
U kunt tot 1 jaar na de datum waarop u de betaling heeft gedaan een beroep doen op de aflevergarantie.”
Gisteren of eergisteren stond er ergens op internet dat Thai Airways failliet was maar de Thai’s een beetje kennende zullen ze dit niet zo vlug toegeven, daar zijn ze véél te fier voor. Ik ga mijn licht eens opsteken bij Flightlevel…
Thai airways is niet failliet en de regering zal dit ook niet laten gebeuren.Iedereen die Thailand een beetje kent weet dat ze dat gezichtsverlies niet zullen laten gebeuren.Dat er gesnoeid en gehersstructureerd word is zeker en was ook meer dan nodig.Maar Thai Airways blijft bestaan.
Beste Herman,
Inderdaad houden Thai niet van gezichtsverlies (lees ook: “bezitsverlies”)
Wannneer je elke minuut € 1,= verdient, maar elke minuut er € 2.= uitgeeft, kan het niet lang meer duren eer het gezichtsverlies toch maar genomen wordt.
Nou als je daar correct nieuws krijgt zou ik het graag ook vernemen. Met dank bij voorbaat.
Hallo,
Ik zou 17 oktober vliegen. Die vlucht werd geannuleerd en verzet naar 18 oktober.
Dit was al in maart.,dus heb ik gelijk restitutie van de tickets aangevraagd.
Dat duurde zo lang, en omdat ik met mijn creditkaart de tickets gekocht had ben ik deze gaan betwisten via de creditkaart maatschappij (ICS).
Met 6 weken mijn geld terug.
Dus als je met creditkaartbetaald hebt gewoon betwisten.