Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Jos M: Zelfs een week na nieuwjaar hoor je de jingle bells nog in de winkel centra Ik vermijd deze zoveel mogelijk na 18 decemberR
- Jos M: Zelf vier ik geen kerst maar wens iedereen fijne 25 en 26 december Oud en nieuw vier ik wel wel dus wens ik iedereen alvast een s
- Jan Beute: Ook namens Janneman uit Pasang,dat ligt ergens in het noorden van Thailand. Aan allen nog een gelukkig en gezond nieuwjaar 2025 t
- Kees: Het klopt dat we het nog nooit zo goed gehad hebben als nu, maar dat wil niet zeggen dat iedereen elke verandering ervaart als een
- PEER: Prachtig verhaal William, Hoe krijg je ‘t verzonnen. Je moet wel ‘n tomeloze fantasie hebben!
- Albert: Opgedrongen verkleedfeestje’ zeg je? Dan geldt dat blijkbaar voor jou net zo goed, als ik je woorden moet geloven. Maar weet je
- Guus: Hoezo, heb jij gisteren kerstavond gevierd? Dat strookt toch niet met je principes die je hier overal rondbazuint ;-) Of ben ji
- RonnyLatYa: En denk je dat niet-Thai die dat nu zitten te vieren , waar ook ter wereld, dat dan wel kunnen?
- fred: Dus met Kerst laat iedereen zijn smartphone in de kast en heeft enkel aandacht voor de andere ? Goed om weten maar ik had gisteren
- fred: Ik denk als je aan 10 Thai vraagt wat Kerst eigenlijk inhoudt er nog geen ene je gaat kunnen antwoorden. Ik heb het al gevraagd in
- Albert: Fred, Het zou toch vreemd zijn als ik zou zeggen dat ik je geen vreugdevol nieuwjaar wens, omdat het nieuwjaar uit 365 dagen be
- Peter Lamp: Allereerst aan iedereen een goede gezondheid veel vreugde en een liefdevol 2025 toegewenst, Ik weet niet voor jullie maar als i
- Daan: En als de menselijke interactie er dan wel is op de dagen als Kerstmis, dan is het ook niet goed. Tijden veranderen nu eenmaal.
- Paul: Niemand zegt dat je Kerst nodig hebt om een goed mens te zijn, en ja echte goedheid kent geen kalender. Maar net zoals we verjaard
- Erik Kuijpers: Do, het is 180 dagen of meer. Nico, dank voor de links.
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Koh Adang
- Koh Chang
- Koh Hong
- Koh Jum
- Koh Khao Yai
- Koh Kood
- Koh Landing
- Koh Lanta
- Koh Larn
- Koh Libong
- Koh Lipe
- Koh Madsum
- Koh Mor
- Koh Phangan
- Koh Phayam
- Koh Phi Phi
- Koh Phra Thong
- Koh Racha Noi
- Koh Samae San
- Koh Samet
- Koh Samui
- Koh Si Chang
- Koh Talu
- Koh Tao
- Koh Tarutao
- Koh Tup
- Koh Yao Noi
- Kok Mak
- Phuket
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Ubon Ratchathani Candle Festival
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Geld overmaken
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Koningsdag
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verhuizingen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Lezersvraag » Lezersvraag: Hoe zit het met garantie in Thailand?
Lezersvraag: Hoe zit het met garantie in Thailand?
Beste lezers,
Mijn vriendin en ik hebben een maand of 8 geleden een koelkast gekocht bij Big-C. Nu koelt deze niet goed meer. Dus ik zeg tegen mijn vriendin: garantie! Zij zegt dan: Nee, daar doen ze in Thailand niet aan.
Ik geloof dat niet, heb eerder het idee dat zij te verlegen is om te bellen en te eisen dat dat ding gemaakt gaat worden.
Wie kan mij uitleggen hoe het zit met garantie in Thailand?
Groet,
Wim
Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Over deze blogger
- Ingezonden Bericht
Lees hier de laatste artikelen
Oudere postings van deze blogger
- Lezersinzending23 december 2024De linkse oudere jongere voelt zich prima in Thailand (lezersinzending)
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 230/24: Affidavit en TM30
- Visum Kort Verblijf23 december 2024Schengenvisum vraag: Checklist Schengenvisum en reden om terug te keren
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 229/24: Wat met de 800.000 Baht als je niet in Thailand bent?
Wim, kijk eerst eens op de papieren die bij die koelkast zitten. Als er garantie is dan staat het er op. Voorts heeft Thailand consumentenrecht en heb je recht op garantie gedurende een zekere tijd en bij normaal gebruik.
Grote zaken zijn gemakkelijker dan kleine winkeltjes en Big C zou deze verplichting gewoon netjes na moeten komen. Ga met een Thai of een goed Thais sprekende farang naar de winkel en leg het probleem voor. Grote kans dat ze de kast laten nakijken. Reken wel op een behoorlijke doorlooptijd en reken niet op een vervangend exemplaar zolang het onderzoek loopt.
Als je het garantiebewijs hebt ingevuld heb je hier ook zeker garantie. Al verschillende keren hier beroep op gedaan en werkt goed, kan alleen soms wat lang duren doordat service hier meestal maar vanaf één punt in het land werkt. Soms is kassabon of rekening tonen voldoende.
Natuurlijk hebben ze in Thailand garantie op gekochte spulln. Big C zal dat zeker hebben, en anders wel via het merk waarvan jij de koelkast hebt gekocht. Ga met jouw aankoopbonnen/betalingsgegevens naar de balie klantenservice van Big C en meldt aldaar jouw probleem. Kan zijn dat jouw vrouw zich geneert of te verlegen is om voor haar rechten op te komen (Thai mensen gedragen zich graag sub-assertief), maar neem haar mee en je zult zien: al doende leert men.
Twee jaar terug een scheer apparaat om mijn haar bij te knippen, gekocht bij Big C Rama 2 (BKK). Kostte ca. THB 300 maar bleek thuis gekomen, volkomen bot. Mijn (Thaise) vrouw gaf ze weinig kans want garantie zou niet werken. Met vrouw, bon en apparaat terug naar BigC klantenbalie. Eerste antwoord was dat ik hem moest laten slijpen bij een kapsalon waarop ik wat luider ging praten om duidelijk te maken dat het zo niet werkt. Omdat ook ik ook de aandacht van klanten/omstanders begon te trekken, was het leed gauw geleden en kreeg ik geld terug.
Met stemverheffing eisen dat gedaan wordt wat men wenst vind ik altijd een onsympathieke manier van handelen. Zo zag ik eens bij de servicebalie van HomePro te Korat een Nederlander die in gebroken engels op zeer luide wijze te kennen gaf dat een elektrische “geiser” niet werkte. Hij had dat ding volledig uitgepakt en legde die met verpakkingsmateriaal en gebruiksaanwijzing en al uitgestald op de toonbank. Er waren wel 5 mensen met hem bezig. Op een gegeven moment kwam kennelijk de chef, die keek op de aankoopbon, ging naar de kassa en kwam met geld terug. Opgelost. Ik zei nog tegen die man: “Nou nou, dat heb je mooi voor elkaar.” Ja, zei hij, anders luisteren ze niet. Jammer dat het zo moet.
Onsympathiek, maar soms noodzakelijk. Ik heb al diverse keren meegemaakt dat men probeerde er onder uit te komen met een rotsmoes of voorrijgeld gingen rekenen voor een apparaat met garantie.
Hallo Haki, kan je mij vertellen waar je dat apparaat heb gekocht om je haar BIJ te knippen? Ik heb namelijk niet veel haar meer en zou het graag weer terug hebben.
Bij grote shoppingmalls kun je zelfs een aparte garantie bijkopen voor 100 tot 200 baht afhankelijk van het artikel.
Vooral handig bij duurdere spullen zoals een tv van meer dan 10.000 baht .
Hierdoor verloopt eventuele reparatie ook soepeler.
Naar mijn idee werkt fabrieksgarantie het best in Thailand. Dus na aankoop bijgeleverde papieren bekijken en zien of je wat moet insturen, of anders de website van de fabrikant onderzoeken. De overige garantie is naar mijn idee te afhankelijk van de houding van de verkoper tov de koper, is die verstandsverhouding goed dan is er meer kans op iets wat op garantie lijkt. Maar niet te vergelijken wat garantie betekent in de Lage Landen spijtig genoeg.
Wij hebben een hitachie koelkast, gekocht bij home pro. Garantie op 1 maand na verlopen, maar gewoon gerepareerd naar tevredenheid
Bij aankoop meteen een foto maken van de kassabon. Deze zijn na 14 dagen vaak onleesbaar en weg is bewijs.
Goede ervaringen met Powerbuy,
Wasautomaat ging na 6 maanden kapot, melding van gemaakt en werd netjes aan huis gerepareerd.
Ook over afleveren tevreden,
Televisie gekocht en werd netjes uitgepakt, voetstuk gemonteerd en aangesloten op bestaande apparatuur.