Lezersvraag: Hoe krijg ik mij levensbewijs getekend?

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags: ,
26 mei 2018

Beste lezers,

Ik heb problemen om mijn life certificate tbv mijn bedrijfspensioen getekend te krijgen.

Sinds 1 jan 2018 heb ik slechts de keuze uit 4 instanties:

  1. Gemeentehuis
  2. Immigratiedienst
  3. Politie
  4. Notaris

Valt het jullie op dat (Ned./Eur.) ambassade of consulaat niet in de lijst voorkomt?

Deze is samengesteld door AZL, een pensioen uitvoerder voor 10-tallen pensioenfondsen met ruim 1,1 miljoen gepensioneerden (niet allemaal in het buitenland wonenden uiteraard) in Heerlen, het zou een besluit van de Nederlandse overheid zijn daar ze bij de NL ambassades en consulaten het niet meer in hun taken pakket zouden hebben. Ik zal bij de NL ambassade/consulaat navraag doen of dit besluit werkelijk is uitgevaardigd. Heb het vermoeden dat het een besluit betreft voor EU landen dat is opgerekt door AZL en dan nog is het vreemd dat een ned. overheids instantie in het buitenland niet meer wordt geaccepteerd. Blijkbaar gaat het niet meer om een levensverklaring alleen.

Ik woon in de omgeving van Sanpatong (28 km van Chiangmai).

Nu vallen de Thaise overheidsinstanties voor mij af, zijn nl niet bereid mee te werken, men vindt het een zaak tussen een Nederlander en Nederlandse instanties en daar wil men buiten blijven. Ik weet dat het in Pattaya en Jomtien anders is.

Blijft over een notaris of een jurist met notariële aantekening. In Thailand kent men niet echt het notaris wezen, dit is een jurist die nauw gelieerd is met de overheid zoals in Europa (en Nederland). Wel kent men hier juristen die erfenissen regelen en testamenten opmaken, maar overdracht van huis doe je zelf bij de Landoffice en hypotheek regel je zelf met de bank.

Nu heb ik vorig jaar een jurist laten tekenen, met als omschrijving jurist in de Life certificate die werd toen geweigerd. Waarschijnlijk had ik hem moeten vragen notary (notariele zaken) in de omschrijving te plaatsen ipv jurist. Nu had ik een buurvrouw die voor de gemeente Fang werkt en die de burgemeester kent waar ze regelmatig overleg mee heeft in haar werk. Maar nu ben ik onlangs verhuisd en ben op zoek geweest met bovenstaand resultaat.

Kortom kan iemand mij een jurist met “notariële” aantekening in Chiangmai of omgeving (Sanpatong/Hang Dong) aanraden, graag met adres en wat deze persoon ervoor vraagt (Baht).

Bij voorbaat dank!

Groet,

Gerard (Sanpatong)

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

18 reacties op “Lezersvraag: Hoe krijg ik mij levensbewijs getekend?”

  1. Han zegt op

    Kan dat dan niet bij het SSO.?

    • HarryN zegt op

      Het SSO tekent alleen het levensbewijs van de SVB.

  2. Rob Tha Mai zegt op

    Ik laat het altijd tekenen bij mijn lokale ziekenhuisje. Handtekening dokter en stempel bij de kassa en kost mij 80 bath. Immigratie, gemeente en politie hebben angst om te tekenen, daar ze geen talen spreken.

    • Arie zegt op

      Hallo. Het laten tekenen en een stempel van het zieken huis Wordt door Pensioenfonds PME niet goed gekeurd (afgewezen). Ik laat het gewoon teken en stempelen bij de Ambassade in Bangkok (is gratis)
      Bij de gemeente of Immigratie of een notaris werkt niet!!!!!!!!!
      Gr Arie.

    • janbeute zegt op

      Ook ik doe mijn inlevenszijnde verklaring al voor enkele jaren , bij een prive ziekenhuis in de stad lamphun .
      Moet er echter wel bij vertellen dat dit niet voor een pensioenfonds is maar voor een lijfrente bij de Nationale Nederlanden .
      Uit ervaring weet ik dat het bij onze Amphur allemaal moeilijk gaat .
      Ook hier spreekt en kan niemand Engels lezen .
      Angst om dan wat te ondertekenen is dan zeer aanwezig bij het lokale ambtenaren apparaat.

      Jan Beute .

  3. john zegt op

    Gerard, heb vergelijkbare uitdaging gehad. oplossing geef je zelf al aan. Gewoon naar een jurist/ meester in de rechten/ advocaat dus die ook de notariaatopleiding heeft gedaan. Je moet echter niet zelf gaan redeneren :

    Nu heb ik vorig jaar een jurist laten tekenen, met als omschrijving jurist in de Life certificate die werd toen geweigerd. Waarschijnlijk had ik hem moeten vragen notary (notariele zaken) in de omschrijving te plaatsen ipv jurist. Nu had ik een buurvrouw die voor de gemeente Fang werkt en die de burgemeester kent waar ze regelmatig overleg mee heeft in haar werk. Maar nu ben ik onlangs verhuisd en ben op zoek geweest met bovenstaand resultaat.

    gewoon even googelen naar lawyer en als je die gevonden hebt kijken of die notariaat erbij heeft staan. Zoja, gewoon naartoe. Fluitje van cent MAAR let erop cdat in zijn stempel staat dat hij notaris is. Zal dan meestal wel geval zijn. De oplossing is dus simpel. Immers een jurist ids de eerste fase van de rechtenopleiding. Stelt echt niet zoveel voor. Advocaat en notaris hebben wat meer geleerd en een formele positie. Die moet je dus hebben. Is echt een fluitje van een cent. Kost je pakweg 1000 baht. Succes

  4. Geertg zegt op

    De meest simpele oplossing is je pensioenfonds vragen of ze het SVB bewijs van leven ook accepteren. Dan kun je gewoon bij n kantoor van het SSO dit laten ondertekenen en n kopie naar je pensioenfonds sturen.

  5. jamro herbert zegt op

    ik woon in Hang Dong en laat die altijd aftekenen bij de franse consul ik ben van Belgie Mijn telef nr is 0846121273

  6. tooske zegt op

    Gerard,
    Het kan nog altijd bij de ambassade het staat nog gewoon op hun site Nederlandwereldwijd.nl
    https://www.nederlandwereldwijd.nl/wonen-werken/verklaringen-regelen/verklaring-van-in-leven-zijn-attestatie-de-vita/thailand
    Verder als je ook recht hebt op AOW van de SVB dan volstaat de verklaring van het Thaise Social Security Office (SSO) in je woonplaats, die het bewijs van leven van de SVB gratis afstempelen.
    De SVB verwerkt dit en de meeste zo niet alle pensioenfondsen kunnen deze gegevens dan raadplegen.
    Een verder bewijs van leven van het pensioenfonds ontvang je dan ook niet meer.
    Neem voor de zekerheid eens contact op met je pensioenfonds.
    suk6

  7. Yuundai zegt op

    Afgelopen week kreeg ik ook het formulier ( life certificate ) toegezonden, dezelfde dag nog ingevuld en naar het hoofd politiebureau in Hua Hin gegaan. De dame achter de balie recht tegen over de ingang stond mij vriendelijk te woord en bleek zeer snel van begrip, stempels waar ik ze maar hebben wou, handtekening er bij en klaar was ik. Afrekenen, ik wist dat het 300 bath zou zijn en die had ik dus klaar in mijn hand. Eerder was ik meegenomen naar de 1e etage en in een kamertje kreeg ik ook mijn verklaring maar daar werd 500 bath voor gevraagd. De dame deed niet moeilijk en nam mijn 300 bath met een vriendelijke lach aan. Ze legde er haar telefoon, waar die dingen al niet goed voor zijn, over de driehonderd bath heen en groette mij zoals het behoort. Of die 300 bath daar terecht is gekomen waar het voor bedoeld was is voor mij een vraag en voor de betreffende dame een weet!

  8. teun zegt op

    Ik heb eind 2017 – zoals alle voorgaande jaren – mijn “in llevenzijn formulier laten aftekeken en stempelen door SSO. Die zit in het provinciehuis in Chiangmai. Dat getekende formulier gaat dan naar SVB (club van AOW) en die communiceren het met je andere pensioenfondsen (ik heb er 3; nog nooit problemen of vragen gekregen.

  9. Geertg zegt op

    Zoals gebruikelijk worden weer allerlei mogelijkheden geopperd. De enige instantie die oplossing kan bieden is het pensioenfonds waarbij men is aangesloten. Als zij het bewijs van leven accepteren van het SVB dan is het eenvoudig. SSO ondertekend het SVB bewijs van leven. Dit doorsturen naar alle pensioenfondsen die je hebt met de vraag of dit akkoord is. Zo ja dan hoef je maar een keer per jaar naar het SSO.

    Op de site “mijn overheid” staan een groot aantal pensioenfondsen vermeld die zijn aangesloten.

    Succes.

    • Han zegt op

      Waar kan ik die info ongeveer vinden Geertg?

  10. bob zegt op

    Inderdaad de SSO laten tekenen en stempelen uploaden via MIJN SVB naar de svb en kopieën naar de pensioenverstrekkers. Maar opgelet sommigen wensen dat het ontvangen document niet ouder is dan 3 maanden bijvoorbeeld STG BEDRIJFSTAKPENSIOENFONDS VOOR DE DETAILHANDEL die er een eigen bewijslast op na houden. De SSO kantoren staan vermeld op de SVB levensbewijs maar de SSO heeft vele bijkantoren dus even zoeken in eigen regio.

  11. Henk Hollander zegt op

    Ik krijg jaarlijks, dit jaar voor het eerst via MijnOvrtheid, het levensbewijs van het SVB. Dat moet ik laten invullen door de Social Security Office in mijn woonplaats Roi Et. De SVB informeert dan mijn oensioenfonds ABP. Invullen bij andere organisaties, dus ook geen ziekenhuis, immigratiepolitie etc. mag niet meer. Wel bij de ambassade, maar dat is 600 km. verderop. Het SSO is 5 minuten van mijn huis.

  12. Christiaan zegt op

    Geertg gaf een goede suggestie.
    Ik heb ook voor elkaar gekregen, dat een pensioenfonds het bewijs van leven getekend en afgestempeld door SSO accepteert.

  13. Gerard zegt op

    Beste mensen, bedankt voor de suggesties.
    Wat betreft de SSO die voor de SVB tekent wordt alleen door AZL geaccepteerd als die niet ouder dan 3 maanden is.
    Nu heb ik ergens gelezen (TB 2015) dat de SVB op verzoek de levensverklaring vervroegd kan opsturen zodat deze dan samenvalt of binnen de 3 maanden periode valt. AZL de pensioenuitvoerder is op mijn verzoek om de levensverklaring te laten samenvallen met die van de SVB niet bereid. Dus dat is een mogelijkheid om de volgende keer te benutten, maar eerst verifieren bij SVB.

    Maar voor nu ga ik de suggestie van John opvolgen en op zoek naar een jurist met notariele aantekening in mijn omgeving, dat was overigens de reden dat ik deze vraag hier op TB heb laten opnemen, maar heeft geen concreet resultaat opgeleverd.

    • erik zegt op

      Ik deed dat anders. Ik kopieerde de blanko verklaring van het SSO en maakte daarvan een voorraadje.

      Kwam de brief van de pensioenclub eens later dan drie maanden dan ging ik weer naar het SSO, haalde een ‘verse’ verklaring en zond die in. Op de SSO doet men niet moeilijk, jouw laatste verklaring zit immers diep in die ordner, en men maakt de verklaring weer op.

      Gratis. Alleen het maken van kopietjes moest ik zelf doen, daarvoor had de SSO bij ons geen budget……


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website