Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- John Chiang Rai: Opnieuw een artikel dat veel vragen met zich meebrengt, en even zoveel reacties van diegenen die de betroffene moed proberen te ve
- Johannes: Het is het verschrikkelijkst wat Thailand te bieden heeft, die 7-11’s. Gelukkig is het sociale leven rondom de 7-11 in onze
- Roger: Ga je ons nu echt wijsmaken dat je geen cash geld op zak had? De simpele mensen die daar werken krijgen ook hun instructies van bo
- Jos M: Ik probeerde verleden week bij de 7/11 wat magnums te te kopen. Prompt pay waar mee ik hier op de markt bij ieder kraampje kan
- KopKèh: Ja, Simon Carmiggelt of Stijn Streuvels. Jesus, was het maar toch al onze tijd om Franrijk te verlaten en ons definitief te vest
- GeertP: Ik probeer zo weinig mogelijk gebruik te maken van de 7-Eleven omdat ik weet dat ze vroeger of later alle buurtwinkels zullen late
- Rudy: Klopt allemaal niet. Je kan ook zelf garant staan voor een uiterst moeilijk te verkrijgen toeristenvisum (99 procent voor maximaal
- Rudy: Klopt niet. Je kan ook zelf garant staan voor een uiterst moeilijk te verkrijgen toeristenvisum (99 procent maximaal 1 maand). Maa
- Rudy: Een Thaus huwelijk geeft in België geen enkele garantie om een visum voor gezinshereniging te krijgen. Zelfs niet als zij een kin
- Rudolf: Ik loop de 7/11 eigenlijk alleen binnen voor het lekkere brood van cubic met hele graankorrels en de zuivelproducten. De rest van
- fred: Wij ook telkenmale voor 6 maanden en die medicijnen zijn niet van de minst. Hebben wel een Engelstalig verslag mee van het Belgisc
- Patrick: Bij het bestuderen van het recept zijn er toch enkele vragen gerezen. Het ‘bakpoeder met fosfaat’, ik verblijf hier
- Rudy: Mooi gezegd: in vele gevallen stopt ook het dansen als de muziek stopt. Een mooie variant op wat sommige Thais met fierheid op hun
- Ginette Vande: Zijn hier voor 6maanden alles van medicatie mee van Belgie nog nooit problemen gehad
- Patrick: Dat ziet er goed uit en ga ik zeker proberen te maken, ben dol op Paté, maar is hier moeilijk te krijgen en indien wel te duur vo
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Koh Adang
- Koh Chang
- Koh Hong
- Koh Jum
- Koh Khao Yai
- Koh Kood
- Koh Landing
- Koh Lanta
- Koh Larn
- Koh Libong
- Koh Lipe
- Koh Madsum
- Koh Mor
- Koh Phangan
- Koh Phayam
- Koh Phi Phi
- Koh Phra Thong
- Koh Racha Noi
- Koh Samae San
- Koh Samet
- Koh Samui
- Koh Si Chang
- Koh Talu
- Koh Tao
- Koh Tarutao
- Koh Tup
- Koh Yao Noi
- Kok Mak
- Phuket
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Ubon Ratchathani Candle Festival
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Geld overmaken
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Koningsdag
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verhuizingen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Lezersvraag » Lezersvraag: Hebben Thai een beter weerstand tegen Covid-19?
Beste lezers,
De Thai mensen zijn over het algemeen netjes en verzorgd toch heb ik het idee dat ze veel meer weerstand hebben dan wij in Nederland. Nu mijn vraag: Zou het kunnen dat de Thai meer weerstand tegen ziektes hebben dan wij ? En daarom minder Corona overledenen?
Groet,
Henk
Over deze blogger
- Ingezonden Bericht
Lees hier de laatste artikelen
Oudere postings van deze blogger
- Cultuur24 november 2024Gedicht v/d week: De stilte van een oranje ochtend
- Leven in Thailand24 november 2024Je maakt van alles mee in Thailand (180)
- Lezersvraag24 november 2024Legalisatie handtekening van mijn Thaise vrouw voor volmacht (Nederlandse) notaris?
- Lezersvraag24 november 2024Hoe regel ik een huwelijk in Thailand en breng ik mijn partner naar België?
Ik denk dat wij beter zijn in het zichtbaar maken wat er werkelijk speelt, het aantal besmettingen en overleden mensen, dan de Thaise overheid. Het heeft naar mijn idee weinig te maken met meer of minder weerstand.
Weerstand heeft een oorzakelijk verband met leefomstandigheden, voeding en nachtrust. Het kan zelfs zo zijn dat wij in westerse landen , dat beter doen dan in Thailand. De rest is koffiedik kijken..
Ik kan dit alleen maar beamen, de Thaise overheid doet alles om de echte cijfers te drukken.Als de cijfers echt zo laag zijn zie ik het nut van de lockdown maatregelen die pas de laatste weken in voege zijn getreden echt niet in. 2 doden op een dag en dan de hele economie lam leggen is niet in verhouding, maar de maatregelen zijn nodig omdat de reeele cijfers veel hoger liggen.
Herman,
Je hebt, helaas denk ik, gelijk. De cijfers zijn, om het netjes te zeggen, niet accuraat
Zolang er geen vaccin is blijft het toerisme ver achter naar wat men gewend is. Toeristen gaan geen risico lopen in het buitenland i.v.m. het coran virus.
Gr. Rob Grimijzer
Het kan ook zijn dat ze daar een pak slimmer zijn dan hier hé.. Op tijd reageren en maatregelen treffen is in dit geval zeker wel zo slim.. Hier waren ze veel te laat. De Thai geven ook geen hand en zijn ook geen kussers zoals wij. Als je dat al laat of heel weinig doet sta je al een pak verder natuurlijk.
Op tijd? Eerste Covid patiënt in TH op 13 januari, de eerste maatregel. In februari ging men temperatuur scannen. Half maart die ‘fit to fly + ambassade verklaring’ of ‘Covid vrij’ verklaring voor buitenlanders. Eind maart de noodtoestand, sociale distancing oproep etc. Het is maar wat je op tijd reageren noemt, andere landen waren vlotter met maatregelen zoals social distancing, een maatregel die aantoonbaar helpt, terwijl de Thai nog weken lang Chinezen liet binnen komen uit alle regio’s.
De Thai waren dan wel weer daadkrachtig met ad hoc maatregelen en een premier generaal die strijdvaardig op TV verschijnt. Dat maakt blijkbaar indruk op mensen?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_Thailand
Nederland is met deze virus nauwelijks beter dan Thailand.
Er wordt maar amper op corona getest, eerst alleen ziekenhuispersoneel en nu dan eindelijk ook mondjesmaat op zorgpersoneel.
Er sterven dagelijks veel meer mensen dan de RIVM en de GGD ons willen laten geloven.
Niet getest op corona en toch dood gaan dan wordt je niet meegeteld
Zie de cijfers van het CBS die veel meer sterftegevallen telt dan normaal.
Maar terugkomen op de vraag of Thai beter bestand zijn tegen virussen is moeilijk te zeggen.
Ik denk persoonlijk dat het klimaat in hun voordeel is ook al worden daar vraagtekens bijgezet.
In Nederland wordt er met de kou sowieso al flink wat afgesnottert en zijn we vatbaarder voor virussen.
Met de warmte die in Thailand deze tijd is zal je geen/weinig verkouden mensen zien.
Maar er is nog te weinig bekend over covid 19 en zullen we het pas over een paar jaar precies weten
@ Eric,
Als je nu de cijfers leest als er weer een aantal mensen zijn overleden, dan zijn het de thaise mensen die zeker 99% van deze overledenen uitmaken.
Ook in diverse leeftijdsgroepen.
Er wordt ook regelmatig bij thaise feestjes binnen gevallen welke aan de politie doorgegeven worden door buren en wie dan ook.
Dus ja, zeg het maar.
Moeilijk om hiermede te spreken of men hier (Thailand) beter tegen beschermd is van huis uit.
LOUISE
Ik denk niet dat Thais nou een betere weerstand hebben. Maar wat ik wel denk, is dat enerzijds Thailand veel eerder dan Nederland begon met het dragen van gezichtsmaskers en het gebruik van desinfectie in de meeste winkels en gebouwen en dat vrijwel de hele bevolking meedoet. Ik wil er nogmaals bij zeggen, dat ik niet van mening ben dat de maskers tegen een infectie helpen, maar ze helpen het virus minder sterk te verbreiden.
Dan kun je ook eens kijken naar hoe men met elkaar omgaat. Hoe begroet je iemand in Nederland? Handdruk, zoentjes, omhelzing. Dat zie je in Thailand weinig gebeuren. Men raakt elkaar gewoonweg minder aan. Vooral in het begin van de pandemie, toen het alles nog onduidelijk was en men zich er niet van bewust was dat men als drager onbewust het virus verder geeft, had het vrij baan. Toen was hier al iedereen met maskers aan het lopen.
Het kan zijn dat het donkercijfer hier hoger ligt dan aangenomen, maar ik vind zelf van wat ik tot nu toe in de media gelezen heb, dat men hier in Thailand in grote lijnen zeer snel reageerde.
Ik wil wel nog erbij zeggen, dat dit mijn gedachten zijn… het zijn geen wetenschappelijke gegevens of onderzoekingen…
Ik denk een goede analyse. De grote testcase wordt dan India met 1,3 mrd mensen , daar zit iedereen hutje mudje altijd op elkaar in de enorme steden hoewel ook weinig aanraking ( hindu) . De leefomstandigheden zijn veel harder en vervuiling zijn extreem.al generaties lang hebben zij weerstand moeten opbouwen om te overleven ( levensverwachting wel een stuk lager ) . Dus als de theorie van weerstand klopt zou de infectie kleiner moeten zijn. Tot nu toe geen bewijs volgens mij. We moeten afwachten dus en ons blijven beschermen .
Mee eens.
De Thai rapporteren m.i. naar eer en geweten. Betere rapportage zelfs dan in Nederland, waar een aantal grote vraagtekens zijn omtrent het werkelijke aantal geïnfecteerden. In Nederland worden zelfs de genezen mensen niet gerapporteerd, omdat men waarschijnlijk het niet meer weet. Geen enkel land kan per dag 100% nauwkeurig rapporteren. Feit is dat Thailand per miljoen inwoners 40 keer zo weinig besmettingen heeft en omdat ook het percentage doden per aantal besmettingen veel lager ligt dan in Europa hebben we het wat de COVID doden betreft over een factor van ongeveer 300 !!!! (vandaag 278). Dat is een heel erg groot verschil en daar liggen inderdaad een aantal redenen/hypothesen aan ten grondslag:
1) klimaat, want ook in de andere subtropische gebieden zijn er veel minder besmettingen dan in Europa en VS. Het verspreide virus leeft aanzienlijk korter in dit klimaat, daar is al bewijs voor en dat zie je ook terug in de getallen van de andere subtropische landen. Doordat het virus korter leeft, wordt men per besmetting met minder virus deeltjes besmet, wordt men minder ernstig ziek, omdat het lichaam eenvoudiger het virus kan uitschakelen en daardoor heeft men ook een grotere overlevingskans. De WHO heeft uitgelegd dat de hoeveelheid besmetting wel degelijk invloed heeft op de mate van ziek worden en de overlevingskans. Ik vind de begroetingstheorie van Sjaak ook een goeie.
2) De Thaise regering heeft veel eerder dan andere landen echt concrete stappen ondernomen om verspreiding te voorkomen. In Nederland heeft Rutte te aarzelend gehandeld en dit heeft vele extra besmettingen en doden tot gevolg gehad. Dit laatste is een persoonlijke mening, maar als je vergelijkt wat en op welk moment de succes landen actie ondernamen, kun je niet anders dan tot deze conclusie komen. We kunnen hierover debatteren, zou leuk zijn, maar gaat niet in een blog. Maatregelen, zoals tijdig vliegverkeer stoppen, lock-down, mond/neus bescherming, sociale afstand houden, was allemaal in Nederland/Europa in eerste instantie niet nodig. Later wel, maar te laat. Het is jammer, maar eigen schuld….dikke bult.
3) In bijna alle landen in Europa (behalve Duitsland) was er een gebrek aan test-kits. Niet in Thailand en er is nu zelfs een overschot aan medische voorzieningen in Thailand.
Conclusie: de cijfers van Thailand zijn vele malen beter dan in Europa/VS en zijn m.i. redelijk nauwkeurig (ook WHO is present in Thailand). Zelfs als de Thai zou liegen, kun je dit grote verschil in besmetting- en doden dichtheid niet camoufleren. Ze hebben ook geen enkele reden om te liegen; er is geen enkel economisch voordeel meer te behalen met liegen.
Onder punt 1 noem je het klimaat en in een vergelijkbare omstandigheden zoals Indonesie kwamen er vorige week al berichten naar buiten van een Nederlandse journalist dat op 1 begraafplaats in Jakarta die dag al voor 10 uur in de ochtend 5 overleden covid lijders waren begraven.
Ik denk dat het immuun systeem van Thaise mensen iets verschilt van de meeste Nederlandse mensen. Dit om dat de leefomstandigheden anders zijn. Neem bijvoorbeeld mijn voorbeeld: wij douchen met opgepompt water en mijn Thaise vrouw poetst daarmee ook haar tanden, ik daar in tegen gebruik na 5 jaar nog steeds flessewater omdat te doen. Zo zullen er nog meer voorbeelden zijn waardoor de training van het immuun systeem anders is dus ook de weerstand anders is. Of dat dan ook beter tegen Corona werkt is te betwijfelen omdat beide immuun systemen deze vreemde aanvaller nog niet kennen.
Dat een gezond lichaam, eten en bewegen, een betere buffer heeft hoeft niemand te betwijfelen!
Timker toch, na 5 jaar nog steeds tanden poetsen met flessenwater. Ben je dan zo bang van het opgepompte water? Bij aankomst in Thailand ben ik de eerste dagen ook altijd wat voorzichtiger. Je zegt het eigenlijk zelf al, ge moet uw immuunsysteem proberen versterken.
Ik geloof er helemaal niets van dat Thai een beter weerstand hebben.
De ziekenhuizen zitten vaak vol, men krijgt heel veel medicatie mee én de mondkapjes die gedragen worden, tsja., uitzonderingen daar gelaten.
En dan de crystal meth, de Yaba.
Qua gezondheid zal alleen de zon en moeder natuur het winnen van Nederland.
een vermoeden van d’Hond na vergelijk van meerdere waarden: luchtvochtigheid: https://www.foodlog.nl/artikel/de-hond-luchtvochtigheid-bepaalt-covid-19-kans-voor-een-slimme-exit-uit-de/ resp. https://www.news.uzh.ch/de/articles/2020/grippeviren.html
Het virus houdt het boven 40 graden in droge lucht met een RV van 20% slechts 20 minuten vol op RVS. Dus droge hete lucht helpt dus wel.
Aircon daar en tegen is een verspreider zoals van veel meer schimmels en bacterien.
als dat zo zou zijn, met z’n allen een kwartier de 90° sauna in toch?
Het zou kunnen, dat de ene bloedgroep meer weerstand heeft dan de ander, maar ik denk eerder dat het ligt aan het feit, dat de meeste besmettingen zich voor doen in de leeftijd 30-39, deze groep zou normaliter sterker zijn dan andere leeftijdsgroepen.
Er zijn een asntal factoren die mogelijk een rol spelen.
Allereers de manier van begroeten.
In de drie maanden dat ik er was heb ik gemerkt dat een kus als begroeting niet gebruikelijk is. ( Insiders wisten dat natuurlijk al) De wai zoals bekend is normaler…Ook hand in hand lopen in het openbaar is niet gebruikelijk.
Daarnaast speelt mogelijk de hoge temperatuur een rol.De WHO bestrijdt dat idee Mmaar dan gaat het vooral om west Europeanen die denken dat het in de zomer wel over zal gaan.
Maar een recent Chinees onderzoek wijst wel uit dat 8.72. ° een omslagpunt is. Daaronder verspreidt het zich sneller en daarboven minder snel. En een vochtige lucht zorgt ook voor een snellere verspreiding.
In de wintermaanden was de luchtvochtigheid meestal zeer laag. De warmte van 32 vond ik heerlijk dank zij de lage luchtvochtigheid.
Of hygiëne ook een rol speelt kunnen anderen beter beoordelen.. Wat mij opviel was dat hotels van 500 Bath (vanaf )zeer goed werden schoongemaakt …Maar bij een low budget
hotel schrok ik van het gebrek aan hygiëne.
Dat geldt ook voor restaurants ..
In drie maanden drie keer een darminfectie. Maar toen kreeg ik door dat vooral de drukbezochte restaurants het veiligste zijn.
De Thai weten het zelf blijkbaar…
Op de markten werden bij het begin van de uitbraak sterker gecontroleerd en beboet bij het niet naleven van de regels mbt hygiëne. Vergeet niet dat na India in Thailand de meeste darminfecties worden opgelopen.
Mogelijk heeft dit geen invloed op de verspreiding van het virus.
Ook de traditie om met schoenen tempels,winkels en huizen naar binnen te lopen. Want het virus verspreidt zich ook via de grond( neergevallen druppels)
Verder vond ik de Thai fris ruiken.
Maar tenslotte of het volk op zich meer resistent is….Daarvoor heb ik geen enkele aanwijzing gevonden.Ik denk het niet.Het enige bijzondere waarin Thailand zich onderscheid van de omringende landen is dat westerse landen het nooit gekoloniseerd hebben.Maar we weten uit de geschiedenis dat dit een volk juist kwetsbeerder maakt voor vreemde virussen.( Spanje-indianen)
Wel ontdekten Nederlandse wetenschappers dat en een verband is tussen de samenstelling van iemands DNA en de mate van vatbaarheid. Dat wordt nu verder onderzocht.
Bijzonder ook is dat er in Italië een dorp is waar niemand het virus heeft opgelopen.
Kortom we weten nog erg weinig en onderzoek moet uitwijzen welke factoren een rol spelen in het verloop van het virus.
Uit een pas gepubliceerde studie vd universiteit v gent blijkt dat genetische factoren meespelen. De studie ging wel over Europa en het bleek dat hoe noordelijker je gaat, hoe meer natuurlijke weerstand bestaat. Het zou interessant zijn hier ’s zo’n studie op te zetten…
Ongeveer eenzelfde verhaal als tijdens de pest-epidemie rond 1345: de zuidelijke ( Romaanse) landen werden haast uitgeroeid, tot 85% van de stadsbevolking, de noordelijke, Scandinavische landen hadden er relatief veel minder last van.
Hier wordt altijd een check gedaan als je dood gaat door een bevoegde arts die zeker als de verschijnselen longinfectie ook zal testen op corona als doodsoorzaak. In Thailand is al gauw gewone longontsteking of andere oorzaken genoeg om de overledenen te classificeren. Ik denk dus dat het echte aantal doden veel hoger ligt maar dat de oorzaak veel minder zorgvuldig wordt geregistreerd.
Zijn Thai gezonder dan wij? Nee dat denk ik niet. Kijk maar naar de levensverwachting. De gemiddelde westerling wordt veel ouder. Zijn ze dan beter bestand tegen het virus ? Ja misschien wel. Veel Thai zijn fysiek veel meer bezig dan de westerling. Grootste gedeelte heeft nog niet alle luxe van apparatuur om het zich gemakkelijk te maken. Ons afweersysteem is lui. Wij leven in klimaat gecontroleerde huizen, werkplekken, auto’s enzovoorts. We zijn ook gemiddeld ouder. Dit betekent dat ons afweersysteem niet genoeg geprikkeld wordt om snel en adequaat te reageren op bedreigingen. Is dit de verklaring van de lage cijfers ten opzichte van het Westen ? Ik denk het wel. Klimaat of anderszins is alom in de wereld divers. Neem maar Spanje .t.o.v. Nederland. Het virus trekt zich echt niks aan van warm of koud weer. Enfin dit is mijn mening uiteraard geen wetenschappelijk onderbouwd verhaal.
De gemiddelde westerling heeft een hogere levensverwachting. Waarom? Dat zien we nu, ze worden langer in leven gehouden met medicijnen en ingrepen. In de rust en verpleeghuizen is daardoor de sterfte bij besmetting nu vrij hoog. De gezondere ouderen hebben ook minder problemen met het virus. In Thailand is de zorg voor ouderen niet op hetzelfde niveau.
Hoi,
Corona houdt niet van hoge temperaturen, dus gaat het hier al langzamer.
Het masker beschermt je niet echt, voor jezelf, maar helpt zeker, dat je anderen niet besmet.
Dus als iedereen zo’n ding draagt, ben je der ook.
Handen schudden doen ze hier niet, scheelt ook al.
Corona heeft niets met rassen, maar eigenlijk weten we er nog te weinig van.
Dat van mijn doktervriendjes in NL.
Dat Thai mensen over het algemeen netjes en verzorgd zijn ten opzichte van farang is kolder, en kan ik me zelfs aan ergeren….corrupte rotzooi, is dat schoon?
gr,
Oean Eng
Ik vind de Thaise overledenen in Thailand ook verwonderlijk laag gezien de totale bevolking in Thailand.
Mogelijk deelt de regering het werkelijke aantal door tien. Maar het kan ook zijn dat het komt dat Thais in principe al mondkapjes dragen. En alhoewel er veel geschreven wordt over mondkapjes denk ik toch dat ze een zekere bescherming geven. Hier in Nederland heb ik de indruk dat mijn Thaise vrouw en ik de enigen zijn die een FFP3 kapje dragen. Mensen hier kijken je dan ook heel vreemd aan en kleine kinderen verschuilen zich achter hun moeder. Verder heb ik gelezen dat bij zo’n 26-28 graden C het Corona dood gaat (of misschien in kracht afneemt ?) En dus bij Bangkok temperaturen dat wel eens zo zou kunnen zijn.
Spanje en Italie zijn het levende bewijs dat al die verklaringen over hogere temperaturen het virus zoud’en doden onzin zijn.In Europa zijn de zwaarst getroffen landen juist de zuidelijke en heeft men beduidend minder gevallen in de noordelijk (koudere)landen. Dat de regering het werkelijke aantal niet doorgeeft is een vasstaand feit.
Net even opgezocht. (vandaag, donderdag 16 april 2020)
Temperatuur Bergamo: 8 graden; Milaan 11 graden: Barcelona 16 graden; Madrid 12 graden; Bangkok 28 graden (06.00 uur)
Tot een paar weken geleden vroor het in Noord Italië. In Noord Spanje was het ook nog niet echt warm.
Een Mediterraan klimaat is verre van een tropisch klimaat. In Thailand koelt het ook nauwelijks af tijdens de nacht. Dat is in Spanje en Italië wel even anders en zeker na zonsondergang. Die landen kennen ook het winterseizoen. In Thailand is het nooit winter en kan je zelfs in januari buiten zwemmen in een niet verwarmd zwembad. Moet je in Zuid Spanje of Italië niet aan denken.
Spanje en Italië hebben in de winter geen hoge temperaturen. Bovendien is het virus uitgebroken in de Italiaanse skigebieden.
En hoe vaak hebben jullie al te horen gekregen dat jullie geen respect hebben voor de Nederlandse cultuur, dat je je aan te passen hebt aan de Nederlandse cultuur? 😉
Draag vooral een masker als je je daar prettiger bij voelt, het allerbelangrijkste is echter social distancing en goede hygiëne. Persoonlijk zou ik geen FFP masker dragen, die hebben ze in de zorg e.d. hard nodig en nog steeds te kort aan. Met de overige maatregelen waar men toe oproept en ik me aan hou voel ik me voldoende veilig. Zoals elders beschreven helpen de goedkope wegwerp doekjes niet jezelf te beschermen, misschien een heel klein beetje zodat je niet andere besprenkeld met druppels. Maar dan moet je dus niet dicht op elkaar gaan staan. Dat lijkt helaas meer voor te komen in Thailand dan in Nederland (vals gevoel van bescherming door een kapje vermoed ik). Ook al houden sommige zich dus bewust of onbewust niet aan de regels en waarschuwingen, blijft het aantal officiële Covid meldingen in THailand laag. Daar durf ik niets over te zeggen, de experts moeten de data maar onder de loep nemen.
Zou het niet kunnen zijn dat in het westen meer mensen levensverlengende zorg bekomen. Die zijn in Azie al lang overleden en leggen nu in het westen ook massaal het loodje.
Ja ineens allemaal tegelijk zeker ? En het zijn niet alleen ouderen die sterven .
Als er tot in den treuren vermeld wordt dat het grootste gedeelte van de overleden personen onderliggende ziektes hadden kan het toch niet anders dan dat zonder de vele medicijnen deze mensen al veel eerder waren gestorven?
Iemand van 80 op het Thaise platteland zit veelal niet aan de medicijnen en hebben veelal ook geen overgewicht. Dat zijn de sterke mensen die dit ook gaan overleven.
De westerse wereld zou na dit gebeuren eens een grondig onderzoek moeten doen of wellicht de overmatige suikerconsumptie met daarbij overgewicht en andere problemen als gevolg de westerse mens zwakker heeft gemaakt om dit virus te kunnen weerstaan.
Ik ben benieuwd of er bijgehouden wordt wat de onderliggende ziekte is icm met het overlijden.
Zoals alcohol de hersenen een goed gevoel geven is suiker zeer zeker ook geen lieverdje en nog gevaarlijker want het wordt in alles en nog wat verwerkt en vanaf het kleuter zijn worden de mensen al blootgesteld aan dit gevaar.
Alcohol is ook een eenvoudig suiker maar daar kiest men voor…suiker in voeding stoppen is een maffiapraktijk en laat dat nu net gesteund worden door vele overheden in landen die te maken hebben met veel Corona doden.
https://www.bangkokpost.com/life/social-and-lifestyle/1721303/the-problem-of-thailands-sweet-tooth
Goede vraag. Zo vroeg ik ooit eens waarom ik voor ziektes moest worden ingeënt (o.a. hepatitis) toen ik naar Thailand kwam en de lokale bevolking hier een resistentie voor heeft??
De beste graad meter is de schouw van het crematorium, and de gebeden ’s avonds van de monniken. die zijn wel toe genomen.
https://www.abc.net.au/news/2018-10-30/is-there-a-lower-incidence-of-cold-and-flu-infections-in-tropics/10381902
Het is allemaal koffiedik kijken denk ik. Maar als ik kijk naar bkk waar zo’n 14 miljoen mensen wonen er toch een laag sterftecijfer is begin ik toch de twijfelen of deze cijfers wel correct zijn… Ze doen wel hun best het virus in te dammen dat moet gezegd worden. Ik woon zelf in Hatyai en hier is alles drie weken al op slot gegooid. Ik denk persoonlijk dat de manier van begroeten er toe bijdraagt dat het virus niet zo snel overgedraagt word. Dat in combinatie met hoge temperaturen wat aangetoond is kan er misschien aan bijdragen dat het virus zich moeilijk kan verspreiden. Zoals ik al gezegd heb het is allemaal koffiedik kijken… Ik wil wel bij deze alle mede loggers en natuurlijk ook alle Thai sterkte en veel gezondheid toewensen!!!!
Citaat: “Indien enkel wordt rekening gehouden met rijke landen stijgen de mannelijke en vrouwelijke levensverwachting tot respectievelijk 76 en 82 jaar. Dat is respectievelijk 16 jaar en 19 jaar langer dan een man en een vrouw in een ontwikkelingsland, waar de gemiddelde levensverwachting nu 60 jaar bedraagt voor mannen en 63 jaar voor vrouwen.”
Er zijn verschillende redenen waarom de levensverwachting in rijkere, Westerse landen hoger is dan in armere ontwikelingslanden, met Thailand daartussenin als een zich ontwikkelend land. De belangrijkste dan maar een rij: betere en beter toegankelijke gezondheidszorg (van babyzorg tot ouderenzorg), betere voeding, betrouwbaar water, meer geld dus minder directe financiele zorgen, minder stress, minder zware arbeid, minder aanslagen op de gezondheid door klimaat en milieuvervuiling.
En ja, er zijn altijd uitzonderingen maar dit is het gemiddeld beeld.