Lezersvraag: Fietsen door de Isaan
Beste lezers,
Vraagje aan de mensen die in Isaan wonen. Mijn plan is om volgende week met de trein van Chiang Mai naar Phitsanulok te reizen. Vandaar wil ik op de fiets, en ja ik weet dat sommigen hier dat te gevaarlijk is maar dat is het op de motor ook, naar Khon Kaen, Buriram, Surin en eventueel Bangkok.
Mijn vraag is; hoe is het in de Isaan? Zijn guesthouses i.v.m. covid open? En dan met name onderweg tussen de grote steden?
En natuurlijk hoor ik graag tips over welke route te nemen en welke bezienswaardigheden ik heb te bezoeken onderweg.
Graag advies van personen die in Isaan wonen. Ik heb weinig tot geen ervaring met dat gebied.
Groet,
BertH
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending23 december 2024De linkse oudere jongere voelt zich prima in Thailand (lezersinzending)
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 230/24: Affidavit en TM30
- Visum Kort Verblijf23 december 2024Schengenvisum vraag: Checklist Schengenvisum en reden om terug te keren
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 229/24: Wat met de 800.000 Baht als je niet in Thailand bent?
Van mij alleen een praktische tip. De wegen zijn hier en daar puur slecht en je hebt zo een stuk glas of een spijker in je banden. Ik heb er zestien jaar gefietst en ‘gebromd’ en had al snel een abonnement op een ‘lekke pijp’.
Nu is men uiterst behulpzaam en sleept je graag per tuktuk of in de bak van een pickup naar een lokale bromfietsreparateur maar een nieuwe fiets-binnenband hebben ze niet voor je. Dus neem plakspullen en reserveonderdelen mee en een pompje. En een zware kwaliteit kettingslot.
Zorg voor een goeie detail-provinciekaart en een kompas. Ik gebruikte kaarten van PN MAP 1:220.000 voor het land en 1:15.000 voor de stad. Rij je buiten de hoofdwegen dan kom je op wegen waar je niet altijd plaatsnamen ziet in ons schrift. De wegnummers zijn wel leesbaar voor ons.
Inderdaad, niet op pad zonder reserve-binnenband plus plakspullen en een pompje is een goed advies – maar wat kaarten betreft zou ik eerder afgaan op Google Maps op het mobieltje.
Google maps, Komoot en Maps.me gebruik ik
Dank je
Beste Bert,
Al 10 jaar woon ik in Isaan, in Ubon Ratchathani.
dwz: ‘s-winters ‘n half jaar om in de zomer ook ‘n halfjaar van Europa te genieten. Als fervent fietser ken ik ook Nrd Thailand en het fietsen in Isarn is véél ontspannender. nl ontelbare fietsweggetjes, ik bedoel dan dat elk gehuchtje in Isarn prima per fiets te bereiken is. Je kunt wél verrast worden door ‘n rivier waar je doorheen moet waden. Maar dát maakt het avontuur alleen maar groter. Het landschap is glooiend en waar ík in het Noorden na plm 80 km moest afhaken vw de klim, kun je hier makkelijk over de 100 km fietsen. Kleine resortjes en guesthouses volop, maar díé staan niet op Booking.com!
Ik heb wel ‘n slot op m’n fiets, gebruik ik ook, maar heb nog nooit hier iets naars meegemaakt.
Schwalbe banden, die praktisch niet kapot kunnen, is ‘n optie. Vermijd langs drukke wegen te fietsen en geniet van de stilte en het vrolijke ‘knarsen’ v d Schwalbes over de talrijke grindweggetjes in het lommerrijke Isarnse landschap.
Welcome in Isarn
Hoi
Ik heb inderdaad Schwalbe en altijd reserve band en plakspullen bij me. Duizenden km gefietst in Thailand, Vietnam, Laos en Europa.
Weinig lekke banden 5 a 6 op zo’n 100.000 km allemaal in Azië.
Bedankt voor de positieve reactie en de tips.
Weet niet of je er iets kan mee aanvangen, maar hierbij een aantal fietsroutes: https://aybiad.yolasite.com/multi-day-biking-trips.php. Tracks kan je downloaden via https://www.routeyou.com/en-th/user/view/75208/ayutthaya-historical-research. Safe cycling!
Dank je. Ik ga er naar kijken
Ga in ieder geval met een mountainbike of op een fiets met banden voor “wat grover terrein” ik kom veel in Isaa, Loei, en ik garandeer u dat u daar geen kwartier rijdt met een standaard fiets zonder lekke tuut. De wegen zijn er dramatisch. En pas aub goed op voor de “big cars” want die rijden er volop en dat doen ze met snelheden waar sebastiaan vettel momenteel jaloers op is. Pas goed op.