Beste lezers,
Onze vlucht naar Bangkok voor een totaal bedrag van € 2.200,- (2 personen) met vertrek op 20 juni 2020 is door Swiss Air geannuleerd. Vorige week donderdag kreeg ik nog een e-mail dat onze vlucht op 20 juni wel doorging maar dan met gewijzigde vertrektijden. Een dag later las is dat de Civil Aviation Authority of Thailand alle vluchten naar Thailand tot 1 juli heeft verboden. Dus gisteren toch maar even gebeld hoe dat zit en toen hebben ze onze vlucht geannuleerd. Als ik nu op de website van Swiss mijn boekingcode invoer krijg ik de melding “your reservation UOR… has been deleted”.
Nu wil ik graag mijn geld terug maar ik kan op geen enkele manier mijn refund aanvraag indienen terwijl dat toch mijn recht is. Op de site van Swiss staat letterlijk: “we are currently unable to process any kind of refund on any channel. Please be aware that our focus is currently on handling urgent requests (i.e. rebooking & cancellations)”.
Mij wordt een voucher aangesmeerd met de opmerking als het nieuwe ticket duurder is dat ik dan moet bijbetalen maar als het nieuwe ticket goedkoper is dan het krijg je het verschil niet terug.
Groet,
Tak
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Liefde in Thailand of een dure illusie? (lezersinzending)
- Thailand algemeen19 november 2024Vreemde beroepen (lezersinzending)
- Visumvraag19 november 2024Thailand Visa vraag Nr 209/24: Is een Electronic Travel Authorisation (ETA) vanaf 1 december verplicht?
- Belasting Nederland19 november 2024Thailand belasting vraag: Kun je belasting terugvragen na emigratie naar Thailand?
2.200 euro voor 2 tickets met een tussenlanding vind ik behoorlijk duur. Zeker voor 20 juni , want dan is het laagseizoen. Dan zou ik zeker proberen om het geld terug te krijgen. Op dit moment biedt Swiss Air , zelfs in het hoogseizoen , deze tickets aan voor 345 euro per persoon. Ook Business Class kost bij Swiss nu 1.325 euro per persoon. Geld terug , en als je dan toch nog met hun naar Thailand wilt vliegen , 2 nieuwe tickets kopen.
Sterkte. De vliegmaatschappijen laten het momenteel communicatief volledig afweten. Alleen Eva air scoort weer zeer hoog. Gewoon mijn centen binnen 2 weken terug gekregen. Mails worden direct beantwoord. Voor mij was Eva Air al nr1 om naar Thailand te reizen.
Het ligt er een beetje aan of je de tickets direct bij Swiss Air geboekt hebt of via een (online) reisbureau.
Mocht dit laatste het geval zijn,is uitsluitend het (online) reisbureau toestandig voor de refund.
Even een mail aan het betreffende reisbureau met de Booking code en verdere informatie ,en de vraag van een refund van de reeds betaalde ticketprijs.
Dat veel reisbureaus en ook luchtvaart maatschappijen liever waardebonnen of iets dergelijks aanbieden,hoeft niet geaccepteerd te worden.
Mocht de vermiddelaar geen (online) reisbureau zijn,kun je op de zelfde manier een mail schrijven aan Swiss Air,waarvan je hun e-mail adres zeker online,of in je andere bookings papieren kunt terugvinden.
Vanwegen het Coronavirus zul je helaas niet de enigste zijn,zodat je je misschien op iets meer geduld moet instellen.
Ik had in een vergelijkbare situatie bij Qatar Airways binnen 1,5 maand het geld weer terug via mijn Master Card.
Vlieg zelf de laatste jaren ook graag met Swiss en ben uit TH op 15+16/3 teruggekomen-nog net op de valreep. Heb bij hun nooit hoeven cancellen en de weinige keren dat iets scheef liep altijd keurig opgelost. Betaal meest zo rond de 550 voor ticket-long stay. Prijs hangt welzeker ook af van hoe lang je wegblijft.
Gezien de boodschap rest er gewoon nu niks anders op als afwachten, al dat advies van op hoge poten…etc van anderen helpt je nu geen zier. Er is welzeker een risico-dat uit strategisch financieel oogpunt Swiss weer eens failliet gaat en herstart krijgt-dat was met de oude SwissAir ook al eens zo. Zwitseld is nu eenmaal geen EU.
Overigens krijg ik zelf als frequent flyer bij hun+LH/Miles&More nu bijna elke week updates en stand van zaken in mijn mail.
Het Europese recht op geld terug geldt ook echt alleen voor Europese maatschappijen. En ik denk dat Swiss Air daar, als maatschappij uit een onafhankelijk land, buiten valt.
De betreffende EU-verordening (261/2004) lijkt mij toch ook op de landen van de EEA (European Economic Area) en Zwitserland van toepassing te zijn – zie https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_en.htm
Ik had twee vliegtickets geboekt bij Qatar Airways. Mijn terugreis van 1 mei is gecanceld en mijn return ticket 1 juni Brussel – Bangkok – Brussel is ook gecanceld.
Zonder problemen heb ik van Qatar Airways waar ik heb geboekt mijn geld terug gekregen.
Ook mijn vragen zijn allemaal keurig binnen een redelijke termijn beantwoord dus compliment aan Qatar Airways
Hoi Wim, das snel ik heb van Qatar alleen nog bericht dat in bericht dat het in behandeling is en 8weken kan duren!!
20 maart zouden wij terug vliegen net Swiss maar de vlucht werd door budget air geannuleerd maar de vlucht ging gewoon ,wacht ook nog op refund ,
Swiss Air was onlangs onderwerp van een artikel in het Amerikaanse travel blog One Mile at the Time (een blog voor frequent travelers met focus op vliegtuigmaatschappijen en het luxe hotel segment).
Titel: ‘SWISS’ sneaky way of avoiding flight refunds.’ De titel geeft de inhoud al aan. The bottom line is dat Swiss alles doet wat mogelijk is om een refund te vermijden (bevestigd door veel commentaar onder het artikel).
De reputaties van luchtvaartmaatschappijen worden nu bevestigd. De bedrijfsfilosofie van Swiss Air is voor mij een reden om dat bedrijf te vermijden.
https://onemileatatime.com/swiss-flight-refund/
Weer zo’n dubieus rapport van een zgn “onafhankelijke” site.
Amerikaans hé?
Ik heb zeer veel met Swiss gevlogen en naar mijn mening is het zo ongeveer de beste Europese maatschappij.
Nooit enig probleem gehad.
En Swiss is een dochter van LH, en die worden allemaal, net als klm enzo,keurig overeind gehouden.
Dubieus of niet: het is kennelijk een feit dat Swiss weinig opheeft met terugbetaling voor gecancelde vluchten. Het is in strijd met de geldende wetgeving en brengt mensen in de problemen. Daar gaat het hier over, niet over de andere kwaliteiten van de betreffende maatschappij – die staan hier niet ter discussie.
Waarom reageer je zo fel, Ronald? Blijft een feit dat er maatschappijen zijn die wel gewoon terugbetalen, Swiss doet dat niet. De wetgeving is daar duidelijk over. Niet meer en niet minder.
Had ook bij swiss geboekt voor een vlucht op 06 april, ik heb de helpdesk gebeld en een refund gevraagd maar dat kon niet (stond ook in de voorwaarden van het ticket ) dus heb ik maar voor de voucher gekozen . Ik moet wel voor 31 augustus mijn nieuwe vlucht boeken en de eventuele opleg met een maximum van 250 euro bijbetalen . De nieuwe vertrekdatum moet voor 31 december zijn. Tel swiss +3278155319 voor Belgie en +31207003707 voor Nederland .
De enige manier om refund of voucher te regelen bij Swiss is bellen. We hebben ervaring. Je kunt enige tijd in de wacht terecht komen, maar uiteindelijk word je keurig geholpen succes!
ik zou 17maart vliegen met swiss. kreeg op13 maart bericht vaan hun dat mijn vlucht terug van zurich naar amsterdam was gecanceld. en dat ik pas de volgende ochtend de trip kon maken.
tijdens het bellen die zelfde dag werd ook de heen vlucht amsterdam zurich gecanceld.
alles geanuleerd en had binen 2 weken mijn 1200 euro terug voor 2 personen. ik had wel direct bij swiss geboekt
Het is bij de meeste maatschappijen onmogelijk op korte termijn geld terug te krijgen. Als U al iets terug krijgt dan zal het laat in het jaar zijn. Een waardebon (voucher) heeft geen enkele waarde wanneer men de maatschappij failliet laat gaan. Het totaal aan terugbetalingen bij de Lufthansa-groep loopt in de miljarden.
Als U onder “Rückerstattung” en Lufthansa of Swiss zoekt dan vindt U zeer veel voorbeelden. Ook “Rückzahlung” kan uiteraard. In Duitsland zijn al bureaus die Uw aanspraak willen verdedigen.
Het vergt veel geduld. probeer iets op papier te krijgen! Niet voor niet laat men U steeds bellen