Lezersvraag: Emigreren van België naar Thailand
11 augustus 2013
Beste Thailandbloggers ,
Ik ben een Belg van 54 jaar en ga in oktober emigreren naar Thailand.
Daar ik mijn huis verkocht heb zal ik geen adres meer hebben in België, ik zou mij laten inschrijven op de Belgische ambassade in Bangkok
Heeft daar iemand ervaring mee? Welke papieren ik nodig heb ,en waar ik nog rekening mee moet houden?
Ik ben ook nog op zoek naar een goede ziekteverzekering , kan iemand mij daar ook advies over geven?
Bij voorbaat dank.
Rudi
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Agenda27 december 2024Agenda: Thailand viert 2025 met magische aftelmomenten in elke regio
- Achtergrond27 december 2024Demografische crisis in Thailand: een oproep tot actie
- Eten en drinken27 december 2024Thaise heldere soep (Gang Jued)
- Bangkok27 december 2024Bangkok: 10 absolute highlights
Daar ben ik nou ook nieuwsgierig naar !!
Groet fred
Beste Rudi, ik kan je daarover alles vertellen uit eigen ervaring.
Als de redactie bereidt is kan ze je mijn email adres bezorgen, dan kan ik je persoonlijk van antwoord dienen op van alles wat daarmee te maken heeft.
Tevens betreffende uw vraag naar een ziekteverzekering, heb het ook allemaal moeten in orde brengen.
Beste Roland, Ook ik zou graag meer informatie hebben over jou ervaringen. Ik ben eveneens van plan om te emigreren. De redactie mag dus zeker mijn e-mail adres aan jou bezorgen….. Indien mogelijk.
Groet,
Jan
Beste Jan VC, ik zag dat vroeger de redactie wel eens een emailadres doorgaf op aanvraag maar ik denk dat ze daarmee soms overstelpt geraken en daardoor beslisten dat niet meer te doen (lees verder commentaar khun Peter). Dus ik heb daar wel begrip voor.
Maar ik beschik reeds over het email adres van Rudi ([email protected]) zoals hij het hier te kennen gaf, zal heb aanschrijven zoals hij me vroeg en bijgevolg kan Rudi je wel met mij in contact brengen voor verdere uitleg desgewenst.
Ik begrijp ook de reactie van sommigen die vragen ALLES via deze blog te bespreken. Maar bedenk ook dat sommige mensen misschien enigszins afwijkende vragen hebben die ze persoonlijk willen aankaarten en die niet direct gelinkt zijn met het hoofditem hier op de blog. Daar dan allemaal beginnen op ingaan zou ook belastend kunnen worden voor TB.
Dus neem contact op met Rudi en alles komt terecht.
Beste vrienden,
Natuurlijk wil ik de reglementen van Thailand Blog strikt respecteren. Sorry voor de overlast.
Het is te gek dat het daadwerkelijk onoverzichtelijk zou worden.
Groet,
Jan
Roland ,
Ik weet niet of de redactie het toelaat maar ik probeer toch even.
Mijn e-mailadres : [email protected]
groetjes
Beste Roland
Zou het niet interessant zijn je ervaringen betreffende emigreren naar Thailand hier op het web te zetten, er zijn misschien nog andere mensen die je ervaringen kunnen gebruiken, waaronder ik zelf, je mag me altijd mailen als je dat liever wil
[email protected]
bedankt alvast
Beste Roland
Je reactie hier is wel een hit aan het worden.
En terecht eigelijk. Ook ik ben zinnens om , weleswaar binnen een 6 tal jaren, te emigreren naar Thailand.
Jouw info is zeer zeker welkom !
Beste groeten
Daniel
Hallo,
Ik verhuis ook volgend jaar in april naar Phuket. Ik heb mij laten informeren door mijn mutualiteit en indien ik toch een adres kan aanhouden in Belgie kost mij dat niets meer. Enkel in thailand voor dringende hospitalisatie komen zij tussen. Ik kan wel een bijkomend verzekering afsluiten, maar daar gaan zij kortelings mij meer over vertellen.
Groetjes…. Ronny
Bij de CM ben je maar gedurend 3 maand verzekerd en dan nog enkel als je in het buitenland bent als toerist.. Men vraagt als bewijs vliegtickets. Ik heb dit nodig gehad voor opname in ziekenhuis. Alle kosten werden terugbetaald op uitzondering van 25 euro.
Best is in Belgie een adres (domicili) aanhouden bij een van de kinderen. Is ook goed om daar nu of later pensioen op te ontvangen. dus ook daar reking hebben.en vooral iemand kunnen betrouwen.
Je moet daar wel mee opletten. Als je een fake domiciliering opgeeft ben je in overtreding en zelfs strafbaar in Belgie, zelfs betreft het een adres bij naaste familie. Best is dat NIET te doen ook al schijnt het eenvoudig en makkelijk.
Meer en meer wordt dat gecontroleerd in Belgie door de plaatselijke wijkagent.
Als je zinnens bent in Thailand langdurig te verblijven (lander dan de gestelde 3 maanden) is het raadzaam je in te schrijven bij de Belgische Ambassade in BKK (zoals reeds gezegd dmv het formulier “Model 8”. Zéér eenvoudig, geen administratieve rompslomp én gratis.
Tevens houdt de Ambassade je (dmv emails) op de hoogte van allerlei belangrijk of minder belangrijk nieuws. De Ambassade fungeert dan eigenlijk als je plaatselijk gemeentehuis in Thailand. En je bent met alles dik in orde wat toch eigenlijk het beste is.
Uiteraard ben je dan aangewezen tevens een (niet goedkope) zorgverzekering at te sluiten in Thailand. Het is zoals men zegt, je kan geen ommelet bakken zonder eieren te breken.
Rudi,
Ben je daar niet een beetje laat mee?
Je gaat over 2 maanden emigreren maar heb geen ziektekosten verzekering
Je kan eens bij http://www.oomverzekeringen.nl kijken ze zijn wel een beetje duurder
Je kan ook een ziekte kostenverzekering zoeken in Thailand maar die gooien jou eruit als je boven de 60 jaren bent
Veel succes Ik hoop dat het je goed gaat
compuding
Beste Rudi,
Ik ken een tiental Belgen die in Thailand vast wonen zeer goed.
Slechts één van hen is volledig uitgeschreven in België?
Reden; die jongen wilde absoluut geen belastingen meer betalen op zijn jaarlijkse intresten bij de bank.
Al de anderen hebben nog een adres in België.
Daarom de vraag: heb je hierover goed nagedacht?
Indien u hier geen antwoord vind, vraag ik hem wel alle details vragen wat je moet doen…
Indien meer dan 6 maand buiten Belgie moet men zich normaal laten uitschrijven bij de gemeente. Ik weet niet of er controle op is naar ik weet wel dat mijn nieuwe identiteitskaart veel te leng bij de gemeente is blijven liggen. In het buitenland heb je wel je paspoort. ls je je laat uitschrijven en inschrijven in Bangkok krijg je een andere kaart en kunnen je gaan stemmen bij verkiezingen. Ook weet men je te vinden. Voordeel is je word indien nodig geholpen. Bij niet inschrijving vertikt men het u maar iets te helpen of te informeren.
Zouden er gegevens uitgewisseld worden tussen de Thaïse en Belgische autoriteiten? Stel dat je in Thailand een studentenvisum krijgt voor één jaar. Als dit wordt doorgegeven aan de Belgische autoriteiten heb je in principe een probleem. Dan hoeft de wijkagent zelfs niet meer langs te komen… Ze zouden je onmiddellijk kunnen uitschrijven.
Beste DenDray:
Daar ik mijn huis verkocht heb en geen familie heb hier kan ik geen Belgisch adres blijven houden , vandaar dat ik mij zou laten inschrijven op de ambassade in Bangkok.
groetjes
De dag voor dat je vertrekt je laten uitschrijven bij het gemeentebestuur van je huidige woonplaats. Zij zullen je een attest geven ” model 8 ” dat je dient mee te nemen naar de Belgische ambassade in BKK . Daar laat je je zo snel mogelijk inschrijven . moet je een doc invullen. ( heel simpel. )
De beste ziekten kosten verzekering in Thailand is Bupa. ( geen twijfel ). Mvg
U zegt zo formeel dat Bupa de beste is en dan nog wel “geen twijfel”…
Ik heb daar sterke twijfels bij. Heb reeds véél klachten gehoord of Bupa, zowel van brookers als van gebruikers.
Wees aub op uw hoede vooraleer dit met klem te stellen. Mag ik u vragen waarop u zich baseert om Bupa als dé zorgverzekering aan te duiden?
Persoonlijk dacht ik dat April Expat en Ambassador de absolute voorkeur genieten.
Maar daarover kan Matthieu en Andre (Hua Hin) je meer in detail vertellen.
Sorry tine ik heb geen hoge pet op van bupa.
Mijnkeus zou vallen op AA hua hin .
ps heb geen aandelen.
gr.harry
Ziekte kosten verzekering heb ik bij AVIVA, een bedrijf in Engeland. Tussenpersoon is April, ook in Engeland. Even googelen. Je kunt bij ze blijven ook boven de 60. Ik ben 72 nu. Tot nu toe goede ervaringen.Contact per email loopt vlekkeloos. Heb 1 keer in een privee ziekenhuis in Bangkok gelegen, alles vergoed boven het eigen risico. Kosten voorschieten, maar worden vlot terugbetaald. Mijn premie is euro 4500 per jaar, maar als je 54 bent kun je voor veel minder.
Succes
beste klaasje,
ik kijk net op de site van AVIVA en april verzekeringen die jij noemt, maar die nemen geen mensen aan boven de 65 jaar.
ik zoek namelijk ook naar een betaalbare zorgverzekering (Ik ben 70 jaar)
compuding
Er staat een categorie op Thailandblog voor expats/pensionado’s en emigranten. Daar staat ook alles over ziektekostenverzekeringen: https://www.thailandblog.nl/category/expats-en-pensionado/zorgverzekering/
Nederlanders en Vlamingen kunnen prima terecht bij Verzekeren in Thailand, AA Insurance: http://www.verzekereninthailand.nl/ziektekosten_verzekering.aspx Zij hebben een totaaloverzicht van alle aanbieders. Veel Belgen en Nederlanders in Thailand zijn via hun verzekerd tegen ziektekosten.
Hello Rudi, (Mijn naam is ook Rudy)
Ik ben 52 jaar (02 September 53 jaar)
ik ben ook een Belg en woon bijna 2 jaar in Thailand.
Mijn adres staat op de Ambassade van Bangkok.
Als de redactie bereidt is kunnen ze je mijn email adres bezorgen.
Groetjes en misschien tot later,
beste compuding
bij aviva Ben ik begonnen op 68 jarige leeftijd. Indien de regels veranderd zijn kun je ook eens proberen bij onvz.nl. voor zover ik weet nemen die alleen nederlanders. ik had een offerte bij hen dit jaar voor 4400 euro met 400 excess
Hallo Rudy,
Ik wil je heel veel uitleg geven wat en hoe allemaal, ik ben gepensioneerd en woon terug in belgie omdat mijn vrouw ziek gekomen is en wij terug naar belgie moesten komen, hebben jaren in thailand gewoond streek pattaya tot een paar jaar geleden , maar ik ga nog ieder jaar in november, dus als je wil, mag je mij altijd bellen of mailen.
Weet nu niet of de redactie dit doorgeeft maar ik probeer het toch.
mijn tel nr: 0491/227924 en mijn mailis: [email protected]
Ik moet toch even iets kwijt.
Er wordt een vraag gesteld aan TB en dan lees je sommige antwoorden in de zin van – Ik weet het wel allemaal maar stuur me je e-mail dan zal ik het je wel persoonlijk uitleggen.
Is het nu echt zo moeilijk om het antwoord te delen op het blog ?
Indien je kennis en/of ervaring hebt met het onderwerp in de vraag, deel het dan toch met alle lezers zodat iedereen er wat aan heeft.
Een vraag wordt door een lezer gesteld maar meerdere mensen zitten dikwijls met dezelfde vraag en blijven zodoende op hun honger zitten.
Ik kan mij hier een beetje aan ergeren.
Beste Ronny, helemaal met je eens. En zoals eerder gemeld, TB is geen postbus. Wij sturen geen emailadressen door.
Ik lees dat veel Belgen zich inschrijven bij de Belgische ambassade.
Daar heb ik de Nederlanders nooit over gehoord.
Kan iemand mij aangeven waarom inschrijving bij de belgische ambassade nuttig is ?
Waar om men zich inschijft op de Ambassade is vrij duidelijk denk ik.
Ten eerste ben je in orde met de reglementering in Belgie, ttz je kan maar op één plaats een domicilie hebben ofwel in Belgie of ergens daarbuiten.
Men kan je ook ten allen tijde traceren, zeer interessant indien je niets op je kerfstok hebt ten minste. Daar je een Belgische staatsburger blijft ook al leef je in een ander land weet men ten allen tijde waar je je bevindt. Nuttig in geval van rampen of wat dan ook.
Tevens stuurt men je uitnodigingen voor sommige bijeenkomsten of evenementen op de Ambassade. Men houd je op de hoogte als bepaalde plaatsen een gevaar vormen ten gevolge van eventuele politieke oproer of demonstraties met de daaraan verbonden ongemakken of gevaren etc..etc..
Ook wordt het veel eenvoudiger indien je ze nodig hebt voor allerlei administratieve zaken, bvb. indien je paspoort verval en dient verlengd of vervangen te worden. Daar je reeds een bekende voor ze bent gaat alles vlotter en sneller. Er zijn beslist nog andere voordelen die me nu niet direct voor de geest komen.
Henk,
Vermits je uitgeschreven bent uit je thuisland kan je nergens meer terecht voor je administratieve zaken.
De ambassade neemt dus gewoon deze taak over van je gemeentehuis.
Wel kunnen ze die diensten slecht aanbieden indien je bij hun bent ingeschreven.
Of dit zo afwijkend is tegenover Nederlanders die zich uit hun thuisland hebben uitgeschreven vermoed ik niet.
Zij moeten toch ook ergens hun administratieve zaken kunnen regelen.
ik ben ook van plan om in thailand te gaan wonen, maar zou er graag iets doen want kan nog niet van mijn rente leven, dus alle info is welkom
ik weet niet of Nederland zoveel anders is als Belgie, maar ik ben uitgeschreven in 1999 in Nederland.
Eigenlijk in eerste opzicht om belasting te ontlopen daar ik meestal 10 maanden per jaar in het buitenland werkte.
Ik moest toen van de belasting dienst een postadres opgeven in geval van aanslagen ( de belasting dienst vroeg hier expliciet naar).
tevens om mijn bankrekening te laten voortduren eveneens een post adres, dit is volkomen legaal al je er een notarieel bescheiden bij neemt.
ik woon eigenlijk permanent in Thailand sinds 8 jaar getrouwt 2 kinderen.
dus mijn administratieve zaken worden gewoon geregelt via mijn postadres in nederland wat in de afgelopen 14 jaar nog nooit problemen gegeven heeft
Alle relevante informatie voor Belgen op één site.. dat zou mooi zijn.
Een handleiding van A tot Z. Share met ons wat je weet Rudi.
Ook ik wil binnen afzienbare tijd voor de rest van mijn leven in Thailand wonen.
En ook ik ben afhankelijk van mijn inkomen vanuit Belgie, en ook van de ziekteverzekering die ik nu heb…
Alle info is welkom.
Gezien je leeftijd kun je het beste een ziektekostenverzekering afsluiten bij AXA. Ik betaal voor mijn ziektekostenverzekering ongeveer 13.000 baht per jaar. Dit is een inpatient polis, dus alleen voor ziekenhuisopnames en behandelingen. Voor huisarts, tandarts en dergelijke ben ik niet verzekerd omdat de kosten hiervan bijzonder laag zijn in Thailand. Ik kan je eventueel naam en adres opgeven van de tussenpersoon die ik gebruik voor mijn verzekeringen.
Hallo
Dit jaar ben ik er 60. Ben ook geintresserd in die verzekering van AXA. Zou het mogelijk zijn om wat meer info daarover te hebben. Woon in Udon thani
Dank U
Beste Djoe, Ik ben helaas het emailadres kwijt van de tussenpersoon. Ik heb wel andere contactgegevens.
Zijn naam is Kasem Sriviriyakul
telefoon 02-235-8521 of 02-266-5299
mobiel 081-611-9409
fax 02-266-9650
De man spreekt goed Engels.
Ke kunt ook gewoon naar de site van AXA en via de site emailen. Volgens mij ben ik zo ook in contact gekomen met de tussenpersoon.
De site is http://www.axa.co.th/94/en/health-insurance/personal-health/
Je moet wel VOOR je 60ste aanmelden, want vanaf 60 jaar worden alleen renewals afgesloten, m.a.w. moet je al verzekerd zijn bij AXA. Boven de 60 jaar schieten de premies meteen flink omhoog.
Ik heb zelf de Smart Care Executive Plus polis.
Succes!
Voor 13.000baht heb je een verzekring van niks bij Axa,dan zit je ergens in niveau 4.
Ze werken met verschillende dekkings niveau’s. Allen gebonden aan een maximum bv. 3.000.000B of 5.000.000B. Als je goed verzekerd wil zijn voor als je eens echt ziek zou worden, betaal je als snel rond de 50.000B per jaar (in mijn geval 47 jaar) al gelang naar leeftijd.
Tevens dekt die verzekering niets als je voor vakantie of voor wat voor reden dan ook tijdelijk terug gaat naar je land van oorsprong. En met 65 ben je uitgerangeerd.
Ik heb een global expat verzekering van OOM verzekeringen. Iets duurder maar wel verzekerd, verzekerd.
@ jan velgersdijk
Met een postadres blijft de post ook fysiek in NL.
Heb je dan iemand die jouw post ophaalt en alsnog doorstuurt naar thailand?
ja Henk zo is dat geregelt zelfs pinpassen worden gewoon doorgestuurt op deze manier.
heb dit wel via een notarieel volmacht geregelt waarvan je een copie bij het postkantoor afgeeft, daarna geen enkel probleem meer.
jan