Lezersvraag: Waarom biedt Booking hotels aan die gesloten zijn?
Beste lezers,
Ik boek Citrus Sukhumvit 13 hotel voor 19 en 20 september. Had ook nog iets van een vertaalbureau wat bezorgd moest worden. Nu die belde mij de 19e om rond 8 uur met de mededeling dat dit hotel al maanden gesloten is. Ik dus snel een ander hotel gebeld zonder booking.com. Deze was gelukkig wel open en dat gereserveerd. Niet handig in dit geval daar ik dus andere lastig moest vallen met mijn probleem.
Toen Booking.com na veel heen en weer bellen eindelijk contact. Nette persoon die echt wilde helpen en ja ik zou na een half uur terug gebeld worden wat ook gebeurde voor een gratis annulering. Ze hadden namelijk mijn credit card gegevens. Kan allemaal gebeuren. Echter na twee dagen probeer ik weer hetzelfde hotel te boeken en ja hoor wederom te boeken. Na nogmaals 2 dagen ja hoor nog steeds te boeken heb nu 3x klacht bij ze ingediend hoe dit mogelijk is, geheel geen reactie meer.
Het lijkt er voor mij op dat ze er aan verdienen en misschien wel beide bedrijven. Want je moet nogal wat ondernemen wat vele niet zullen doen en dan wordt er geïncasseerd.
Hebben andere dit ook al eens meegemaakt in de corona tijd?
Groet,
Jan
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand21 december 2024Je maakt van alles mee in Thailand (195)
- Lezersvraag21 december 2024Kun je een bewijs van een Thais adres in het Engels krijgen voor een Belgische bankrekening?
- Lezersvraag21 december 2024Hoe kun je als expat in Thailand omgaan met crypto?
- Lezersinzending19 december 2024Japanse autoverkopen dalen in Thailand, terwijl Chinese auto’s marktaandeel winnen (lezersinzending)
Ik denk eerder dat dit aan de hotels ligt, dat zij niet annuleren bij booking. Com
Booking.com is afhankelijk van de deelnemende hotels – als die opgeven beschikbaarheid te hebben of open te zijn, dan zullen ze gewoon verschijnen bij zoekacties. Maar als er verschillende klachten binnenkomen over sluiting – zoals u heeft gedaan – dan zou de argeloze klant mogen verwachten dat Booking.com actie onderneemt. Hotels staan echter niet alleen in het aanbieden van iets dat er niet is. Vliegmaatschappijen bieden in deze coronatijd ook vluchten aan waarvan ze van te voren weten dat ze niet worden uitgevoerd – zie het als een visnet dat ze uitgooien, in een poging zoveel mogelijk passagiers te vangen (en hun geld natuurlijk) om die vervolgens op die ene vlucht te zetten die nog wel gaat.
Om bij het hotelvoorbeeld te blijven: vorig jaar een mij bekend hotel geboekt. Netjes bevestiging e.d. gekregen. Bij aankomst bleek het hotel gesloten en te worden verbouwd. Alleen hadden ze een deal gesloten met een ander (en uiteindelijk beter) hotel, waar gasten naartoe werden gebracht. Maar ze wilden hun eigen hotel dus niet van Booking.com af hebben. Dat kan voor Citrus ook gelden.
Sinds kort berekend Booking en partner Agoda aan het eind van de factuur 10 % hotelservice toeslag met daaroverheen 7% VAT. Met andere woorden je vakantie wordt bijna 20% duurder dan allereerst werd aangeboden bij het showen ban het zg. LAATSTE kamer. Maar wat is die hotelservice dan? Extra inkomsten naast de provisie die berekend wordt aan de verhuurder?
In deze onzekere tijd is het altijd verstandig een hotelkamer te boeken met gratis annulering.
Beste Bob,
Het is een kwestie van lezen, op de site staat bij de te kiezen kamers de voorwaarden, dit kan zijn inclusief alle belastingen en toeslagen of zonder deze vermelding en dan komt er voor dat betreffende hotel aan het einde inderdaad een toeslag van 10 en 7 % zijnde service fee en BTW. Deze toeslagen gelden voor alle hotels en restaurants en is inderdaad op 2 manieren toepasbaar. Prijzen aangegeven inclusief of exclusief deze toeslagen. Staat doorgaans duidelijk aangegeven op de site of bij restaurants op de menukaart.
Het verdwijnt dus niet in de zakken van booking,com maar wordt door het hotel berekend.
Goed lezen dus, en bezint eer ge begint.
De 10 % komt overeen met het marge dat de hotelier moet betalen aan booking ….
Dat zou kunnen, maar die 10 % service fee en 7 % btw betaal je ook als je rechtstreeks bij het hotel boekt.
Dit is wettelijk vastgesteld in Thailand.