Lezersvraag: Belasting betalen in Thailand
Beste lezers,
Ik mag/moet voor de eerste keer belastingaangifte doen na 16 maanden Thailand. Ik woon vlakbij het Chon buri Regional Revenue Office, dus dat is het probleem niet. Mijn vraag is, wat moet ik allemaal meebrengen voor de eerste keer? Bankboekje waar 70 k vanuit NL wordt overgemaakt, of belastingaangifte van NL, of de officiële pensioen overmakingen?
Kortom waar vraagt men om, waar moet ik om vragen enz enz.
Ik denk dat er hier mensen zijn die dat allemaal al hebben meegemaakt.
Dank en groet,
John
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending21 november 2024Thailand ontdekken… (lezersinzending)
- Leven in Thailand21 november 2024Je maakt van alles mee in Thailand (179)
- Lezersvraag21 november 2024Weet iemand of de supermarkt Okay in Cha-am nog bestaat?
- Lezersvraag21 november 2024Huis kopen met mijn Thaise partner en wat moet ik doen om er te kunnen blijven wonen?
Niet gehinderd door enige kennis en in de wetenschap dat hier in Thailand elk kantoor (en soms zelfs binnen dat kantoor elk bureau) er zijn eigen regels op nahoudt adviseer ik u het eens te vragen in het Regional Revenue Office zelf en u nadien te melden aan hetzelfde bureau.
Waarom al deze moeite doen. U bent geëmigreerd en boven de 50jaren oud. Zelf woon ik 10 jaren in Jomtien en ben meerdere keren weggezonden door het revenue department. Gezien de vele aftrekposten valt er weing te halen. En u moet een grote moeite doen en een aangifte laten vervaardigen hetgeen zeker 10,000 baht gaat kosten. Gewoon helemaal niets doen lijkt mij de beste optie.
Dat hangt van de feiten af.
Heb je AOW, bedrijfspensioen, overheidspensioenen.
Wat zijn je bezittingen en heb je onroerend goed.
Verblijf je meer dan 180 dagen in Thailand?
Gehuwd? Geëmigreerd? Alleen? Lijfrente?
Vertrek fiscaal afgerond in Nederland? Etc.
AOW sinds februari, dus nvt, heb bedrijfspensioen, heel klein overheidspensioen ABP, geen onroerend goed, geen partner, ben geemigreerd, huurhuis, en uitgeschreven bij belasting in NL.
Gr. John.
Vraag ook aan je ambassade in welke mate het verdrag met Thailand tot vermijden van dubbele belasting van toepassing is (hierover is in dit forum reeds heel wat geschreven doch elk geval lijkt me beter apart te bekijken)
Ik denk dat het verstandig is om de eerste keer een adviseur in de arm te nemen.
Die weet van de hoed en de rand. Kosten zullen ca. 10-15,000 bedragen.
Beste John,
Ik kan u alleen vertellen over mijn ervaringen. M.i. heeft u het volgende nodig voor de aangifte
1. Uw Tax Identification Number. Dat staat op piepklein 7*7 kaartje dat ter plekke, eenmalig gemaakt kan worden,
2. Een kopie van uw gele huisboekje, Alle kopieën ondertekenen,
3. Een kopie van alle bladzijden van uw paspoort met identificatie, visa en in- en uitreisstempels. Alle kopieën ondertekenen,
4. Een overzicht van bedragen waarover uw belasting gaat betalen. Ikzelf gebruik één bankrekening waarop mijn belastbare pensioenen binnenkomt en ik download de alle gegevens van die Bankrekening stop ze in excel en print ze uit. Alle kopieën ondertekenen,
5. Originele documenten van aftrekbare kosten zoals giften aan liefdadige doelen of bv de einde jaars stimulus aktie van de overheid van 15 november tm 31 december. Uw naam , adres en TIN moet wel op deze documenten afgedrukt zijn. Alle kopieën ondertekenen,
6. Als u aanspraak maakt op gehuwdenaftrek dan (kopieën van) bewijstukken burgelijke staat meenemen,
7. TIN, gele huisboekje, paspoort, burgerlijke staat en bankboekje meenemen als bewijsstukken,
8. Laten invullen door het belastingkantoor (u heeft zelf thuis dat ook gedaan zodat u precies weet wat u moet betalen). Als u 65 of ouder bent heeft u een extra vrijstelling van 190.000 Baht. Daarvoor moet een document ingevuld worden.
9. Niet vergeten te vragen om na aangifte de certificaten R.O. 21 en 22 (Thais Belasting ingezetene en overzicht aangifte) aan te vragen. Die worden na 14 dagen aangetekend thuis gestuurd. Als u deze documenten wil dan heeft u een extra kopie nodig. Vraag kopie van uw ingevulde en ondertekende aangifteformulier en betaalbewijs.
10. Tenslotte geld mee nemen om contant af te tikken.
@ Rembrand,
Punt 9 , jij zegt dat R.O. 21 en 22 thuis gestuurd worden?
Ik heb in februari aangifte gedaan Vlak bij Khon Kaen in een klein kantoor waar mijn dorp onder zou vallen.
Gelijk betaald per Prompt Pay dus niet cash.
Maar toen ik vandaag ging vragen waar R.O. 21 en 22 blijven werd mij verteld dat ik die moet gaan halen in Udon Thani, zo’n 100 kilometer verderop?
Jos M, de kleine kantoren geven niet zelf de verklaringen R.O.21 en R.O.22 uit maar verwijzen jou naar een regionaal kantoor. Daar kun je ze dan afhalen. Er zijn echter ook regionale kantoren die ze op verzoek per post toesturen. Van enige uniformiteit in beleid is in Thailand geen sprake.
In plaats van het gaan naar je Revenue Office kun je deze formulieren ook schriftelijk aanvragen. Daarvoor moet je de bijlage meesturen welke je aantreft onder de volgende weblink:
https://www.rd.go.th/fileadmin/tax_pdf/ro/add_ro22_311251_v8.pdf
Als je niet iemand in je directe omgeving hebt die Thais kan lezen, dan kun je deze bijlage vrij gemakkelijk zelf vertalen met Google Translate (heb ik ook gedaan).
Dan krijg je het doorgaans per post toegestuurd (maar ook weer niet altijd).
Dat is nu eenmaal de ‘charme’ van de Thaise Belastingdienst.
John, ik heb je een bericht gestuurd in een ander medium.
Schrijver Rembrand geeft je een opsomming van de bescheiden en in dit blog heeft hij al eerder verteld in Thailand aangifte te doen. Als je een ambtenaar vindt die goed Engels spreekt kun je met haar/hem lezen en schrijven en hoeft die aangifte geen advieshonorarium te kosten.
De ambassade om raad vragen (zie de opmerking van Ferdinand) zal je, denk ik, niet verder brengen want de ambassade verstrekt geen belastingadviezen. Je bent voorts verplicht aangifte te doen; later bewijzen dat je bent geweigerd aan het loket zal een probleem blijken. Je kunt tegen strafmaatregelen aanlopen.
Jij maakt iedere maand 70k baht over naar Thailand. Als dat puur bedrijfspensioen is en AOW dan mag Thailand over beide heffen en heb je ter zake de AOW recht op reductie zoals Lammert de Haan in dit blog onlangs heeft uitgelegd.
Dag John,
Ik vind het uiterst verstandig dat jij aangifte gaat doen voor de Personal Income Tax. Dat kan je een hoop ellende besparen, zoals een fikse boete van 200% van de uiteindelijk verschuldigde belasting. En dat nog afgezien van de verhoging van deze belasting van 1,5% per maand of een deel van een maand dat je te laat bent met het doen van aangifte. Overigens ben je voor een aangifte voor 2020 al aan de late kant.
Vanaf februari dit jaar geniet je, naast een particulier- en een overheidspensioen, een AOW-uitkering. Dat betekent dat je geheel 2020 al 65 jaar was en dus recht hebt op een aftrek van THB 190.000. Daarnaast heb je recht op een vermindering van 50% van het door Thailand te belasten inkomen met een maximum van THB 100.000 en een persoonlijke aftrek van THB 60.000.
Je bent niet getrouwd, hebt ook geen eigen, geadopteerde of gehandicapte kinderen en hebt daarvoor dus ook geen recht op aftrek.
Mogelijk heb je een ziektekosten- en/of een levensverzekering afgesloten bij een Thaise verzekeraar. Voor een ziektekostenverzekering kun je de betaalde premie aftrekken tot een maximum van THB 15.000. Voor een levensverzekering geldt een maximale aftrek van THB 100.000. Bij het samengaan van een ziektekosten- en een levensverzekering geldt eveneens een maximale aftrek van THB 100.000.
Ik vermoed dat jouw aftrekmogelijkheden zich hiertoe beperken. Ik denk niet dat je contributie betaald aan een politieke partij in Thailand (je nog lopende lidmaatschap van de PvdA is niet aftrekbaar in Thailand) en ook niet dat je doneert voor het onderhoud aan de Koninklijke paleizen en tuinen.
Rembrand heeft op 22 mei reeds een voortreffelijke opsomming gegeven van de benodigde documenten bij een bezoek aan het Revenue Office. Enkele hiervan zullen niet op jou van toepassing zijn zoals die t.a.v. een echtgenote. Ik zou echter iedereen willen aanraden om deze opsomming op te slaan op de computer (kan altijd van pas komen).
Ik denk echter dat je met één opmerking van hem in de knoop zit, nl. die t.a.v. het reeds zelf invullen van de aangifte en het zelf reeds weten wat je aan belasting moet betalen. Anders had je immers niet je vraag gesteld in Thailandblog.
Als je de behoefte hebt aan een ingevuld aangifteformulier P.N.D.91 (dat is op jou van toepassing) en een berekening van de verschuldigde Personal Income Tax neem dan contact met me op.via email:
[email protected]
Wat ik daarvoor nodig heb is jouw in 2020 in Thailand ingebracht inkomen, gesplitst in bedrijfspensioen (is belast in Thailand) en overheidspensioen (is niet belast in Thailand maar in Nederland) en dan in THB. Vervolgens krijg je van mij het ingevulde blad 2 met bijlage van de aangifte P.N.D.91 en een berekening van de verschuldigde belasting. Blad 1, bevattende vragen over naam, adres, woonplaats, sub-district, district, provincie, TIN, enz. moet je zelf maar invullen maar is in feite niet nodig voor jouw bezoek aan het Revenue Office. Daartoe strekken immers de documenten in de opsomming van Rembrand.
Geef daarbij nog wel even een korte omschrijving van de door jou verrichte werkzaamheden waarop jouw ABP-pensioen betrekking heeft. Lang niet elk pensioen van het ABP is aan te merken als een overheidspensioen (voortvloeiende uit de status van ambtenaar in de zin van de Ambtenarenwet). Wat dat betreft worden er nogal eens fouten gemaakt, zelfs door fiscaal juristen en fiscalisten.
Tevens stuur ik jou de officiële Engelse tekst van artikel 19 van het door Nederland met Thailand gesloten Verdrag ter vermijding van dubbele belasting en handelend over overheidspensioen.
Via onderstaande link kun je trouwens de volledige tekst van dit Verdrag raadplegen:
http://download.rd.go.th/fileadmin/download/nation/netherland_e.pdf
Groet,
Lammert de Haan, fiscalist (gespecialiseerd in internationaal belastingrecht en sociale verzekeringen).