Lezersvraag: Autobanden en motorolie in Thailand vernieuwen

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags: ,
22 juli 2020

Beste lezers,

Onderhoudsregels in de Thaise hitte? De onderhoudsman van mijn dieselgedreven auto raad aan elk halfjaar de motorolie 5W30 te vernieuwen, daar de olie dan op zou zijn wegens uitzakken, dit ongeacht het gereden aantal kilometers. Het onderhoudsschema zegt elk jaar of elke 10.000 km., net wat het eerst komt.

Ook zou het raadzaam zijn om de banden elke 5 jaar te vernieuwen, dit ongeacht het gereden aantal kilometers en in elk geval als er droogscheurtjes zichtbaar zijn.

Klopt dit?

Hoor graag van de ervaring van lezers, waarvoor mijn dank.

Groet,

Sjaakie

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

22 reacties op “Lezersvraag: Autobanden en motorolie in Thailand vernieuwen”

  1. Cornelis zegt op

    Met een goede kwaliteit olie is jaarlijks of uiterlijk bij 10.000 km verversen van motorolie eigenlijk niet meer van deze tijd. 1x per twee jaar of uiterlijk 30-35.000 km is tegenwoordig niet ongebruikelijk.

    • rori zegt op

      Sluit me er gedeeltelijk bij aan maar met de volgende opmerkingen.

      1. Welke kwaliteit heeft de olie? Merk olie of uit de supermarkt?
      2. Heeft de motor een turbo (waarschijnlijk ja). De cilinderinhoud van de motor is het een 1600cc of een 3.5 liter? Gaat om gevraagd specifiek vermogen per liter. Een 1600 met 100 PK word veel zwaarder belast dan een 2.5 liter met 180 PK.
      3. Let niet alleen op de olie maar zeker ook het oliefilter dit is het kritische punt in het geheel.
      4, Bij een goede kwaliteit olie is 10.000 km en 1 keer per jaar te weinig en te kort. Wel daarbij opmerken dat:
      a. Rij je veel korte afstanden dan word de olie vaak niet heet genoeg (bij een motor met grote cilinderinhoud)en kan er vocht (condens) achterblijven in het blok. Vaak te zien aan de onderkant van de vuldop (kleurt geel-bruin). Bij veel korte afstanden minder dan 10 km hou je maar aan 1 keer per jaar en 10.000 of 15.000 km.
      b. Als je dus wel veel lange afstanden rijdt en stevig doorrijd (afhankelijk van cilinderinhoud) en de auto na een rit meteen afzet (wat velen doen) en je neemt niet de gelegenheid de turbo iets af te koelen dan gaat de olie daar te heet worden (boven 150 graden) en “verbrand”. Ook dan zou ik 1 keer per jaar of 10.000 a 15.000 km aanhouden.
      Ik reed voor mijn werk als laatste in een seat leon cupra 2 liter met 220 Pk. Als ik van de autobahn afkwam op de parkeerplaats de auto een 2tal minuten stationair door laten lopen zodat de meeste hitte uit de turbo was. Bij subaru impreza en een mitsubishi lancer EVO staat dat zelfs in de manual.
      c. Rij je echt veel en zoals ik vroeger voor het werk een 50.000 tot 100.000 km per jaar dan alleen op het oliepeil leten. Door grote afstanden blijft merk olie goed. Ook indien je regelmatig olie bij moet vullen. Dan kan 50.000 km nog wel.
      d. Rij je ruim minder dan gegeven kilometers en weet je zeker dat 1 en 2 niet van toepassing zijn. Dus al de auto meer stilstaat dan rijdt. Regelmatig de motor even rond laten draaien zodat erwat olie word rondgepompt. Oh alleen rondpompen niet de motor laten draaien. Dan is 30.000 km en 2 jaar ook te doen.

      5. Banden:
      https://www.michelin.nl/auto/tips-en-adviezen/advies-auto/wanneer-moet-ik-mijn-autobanden-vervangen
      1. Afhankelijk van in eerste instantie profieldiepte. Let op de slijtage brug in het profiel.
      2. Eens per 5 jaar tot maximaal 10 jaar maar wel controleren op droogte scheuren en profieldiepte.
      3. Let bij 10 jaar op de fabricage datum (dot nummer op de zijkant van de band.

  2. Willem zegt op

    Als er droogte scheurtjes in de band zitten dan zowiezo nieuwe erop. Wanneer niet kan het een klapband worden. Olie ligt eraan welke soort maar 1x per jaar zeker voldoende, volgens mij. Wanneer syntetische kan langer. Staat in gebruiksaanwijzing van de auto. Wanneer je die niet hebt kun je googelen naar gebruiksaanwijzing.

    Succes

    • sjaakie zegt op

      Aanvullende info, de gebruikte motorolie is Shell Helix HX8 synthetic 5W30.
      De gebruikte banden zij 265/60/R18 Michelin Primacy SUV.

  3. Kees janssen zegt op

    Qua olie geven bv ptt aan dat er elke 10.000 ververst moet worden. Vreemd maar ze zetten op het kaartje vervangen na 7000 km. Ook de shell heeft diverse gradaties en aanbiedingen.
    De goedkoopste actie geeft aan om de 7000 km vervangen.
    Het is erg vreemd dat deze lage kilometrage aangeboden wordt.
    De olie is qua specificatie qualitatief in orde.
    Ook de kleur van de olie is na 10000 kilometer nog erg helder van kleur.
    Voor een aantal nieuwe auto’s wordt ook 10.000 km aangegeven. Nu hoef je voor de prijs het niet te laten maar het blijft vreemd.

  4. peter zegt op

    Moterolie wordt niet slechter door gebruik, maar door tijd.

    • rori zegt op

      Motor olie word slechter.
      1. Belastingdruk door de krachten van de loopvlakken op de oliefilm uitgeoefend.. Onder druk worden de molecuulketens stuk getrokken. Vallen dus in delen uiteen.
      Daarbij is er zelfs nog verschil tussen “gewone” en synthetische olie. “Normale” olien worden gemaakt uit lange ketens moleculen in de olie zelf. Synthetische olie word gemaakt door kleine ketens te gaan verbinden tot lange. Omdat je bij synthetische olieen exact kunt maken wat je wilt word deze olie als beter gezien.
      2. door oververhitting (verbranding)
      3. door vochtopname
      4. door vervuiling
      5. door steeds meer ethanol in de brandstof. EEn van de redenen dat niet alle autos (vooral oudere) niet op e90 of lager mogen rijden is omdat ethanol plastic en rubber aantast. Dus leidingen en afdichtingen. Dit zijn ook olieprodukten.

      Bij een benzinemotor is bij het vernieuwen de olie ongveer tot 2500 km goud bruin. Bij een diesle is hetna 1 minuut al zwart. Dit komt door de belastingsdruk en de aanwezige olie resten met koolstof in een diesel

  5. Nico zegt op

    Leuk, olie “zakt uit”. Lijkt me inderdaad typisch een uitspraak van een wel zeer ter zake deskundige.
    Ik denk dat de bedrijfstemperatuur van een verbrandingsmotor hier in TH min of meer hetzelfde is als bv in het Noorden van Zweden. De thermostaat in het koelsysteem regelt de bedrijfstemperatuur. Uiteraard is het temperatuurverschil in Noordelijke (cq Zuidelijke) landen op de aardbol groter zijn dan rond de evenaar. Wat dat betreft zou de olie hier in TH wel eens langer “mee kunnen gaan” door een kleiner verschil in “koud/warm” temp van de motor dan in landen dichterbij de Noor/Zuidpool. Ik heb geen idee, ik ben geen petrochemicus.
    Het zou mij ook niet verbazen als multigrade olie hier in TH een overbodige (lees duurdere) luxe is. Goed voor de verkoper maar niet voor de koper.

    Banden lijkt mij uiteraard een geheel ander verhaal met min of meer 12 uur pittige zon per etmaal. De leeftijd van elke band is te herleiden aan een 4 cijferige code in een ovaal op de zijkant van de band (de wang vd band). Bijvoorbeeld: 4015 betekent geproduceerd week 40 in jaar 2015.

    • janbeute zegt op

      De bedrijfs temperatuur bij een gezond functionerende motor ligt rond de 85 a 95 graden, openen en sluiten thermostaat.
      Maar wat ook een belangrijke rol speelt is de inschakel temperatuur van je radiateurfan.
      De waterpomp kan anders zijn in hete landen meer toerendraaiend door oa een kleinere poeliediameter en of meer schoepen.
      De grote en doorlatingen van de radiateur.
      Ook kan een hogere carter inhoud een belangrijke rol spelen daar olie ook voor koeling zorgt vooral bij luchtgekoelde motoren.
      Ook zijn sommige voertuigen in warme landen uitgevoerd met een extra oliekoeler.
      Maar van uitgezakte olie heb ik ook nog nooit van gehoort wel van uitgezakte onderbuiken in Thailand maar dat is een ander verhaal.

      Jan Beute..

  6. Leo Vos zegt op

    Door heel Thailand heb je B-Quick vestigingen, daar word je eerlijk en goed geholpen voor een goede prijs en zij zijn 7 dagen per week open.

    Zij zullen jou een goed advies geven, na de garantieperiode van mijn Ford, kom ik daar regelmatig voor diverse dingen.

    • Singtoo zegt op

      Prima service bij, het Nederlandse oprichter, B-Quick.

  7. Hendrik zegt op

    In mijn gebruiksaanwijzing staat 15.000 km of een jaar.
    Staat ook vermeld op de sticker na de grote beurt.

  8. tooske zegt op

    En wat te denken van personen die meer dan 30.000 km per jaar op de klok zetten, kilometervreters, maar hier in Thailand zit je in een poep en een scheet aan de 20.000 km.
    Mijn ervaring met motorolie is dat deze met gemak 30.000 km mee kan.
    Natuurlijk zijn de olieboeren en dealers gebaat bij verversen om de 10.000 het is tenslotte hun broodwinning.
    Wel een aandachtspunt is en blijft natuurlijk de garantievoorwaarde waarin meestal is aangegeven dat de voorgeschreven servicebeurten op tijd dienen te worden uitgevoerd anders vervalt de garantie.
    Mijn advies, koop een 2e handsje zonder garantie en vevers olie gewoon om de 30.000 km.

  9. pieter zegt op

    moterolie kan kloppen en kost weinig, maar de banden? vraag jezelf af hoeveel Thaien zie je op leverworsten” rijden (afgesleten gladde banden) hou het profiel wel in de gaten ,maar elke 5 jaar mits niet versleten ;niet nodig
    En b quick goeie service bedrijf dat werknemers goed opleid al ben jezelf natuurlijk verantwoordelijk

  10. Co zegt op

    Hey Sjaak
    Ik rij in een Chevrolet pick up en in het onderhoudsboekje staat om de 15.000 km olie verversen. Rij je weinig of korte afstanden dan kan je het ieder jaar verversen dit omdat er dan vocht in de motor olie komt en dan wordt de smering er niet beter op. Banden moet je even kijken of deze niet uitgedroogd zijn en dat zie je aan de scheurtjes op de band en dat kan wanneer je band te warm wordt een klapband geven. Op de zijkant van de banden staat de datum wanneer ze zijn gemaakt dus wanneer je nieuwe banden aanschaft even hier op letten.

    • Co zegt op

      Vergat er bij te zeggen dat je na het vierde jaar dit in de gaten moet houden.

  11. Vakman zegt op

    Om de 10.000 km olie verversen lijkt me hooguit aanbevelenswaardig als de auto zeer weinig wordt gebruikt. Want dan duurt het ook langer voor hij van dusdanige consistentie is dat hij de motor goed smeert en koelt.

  12. Pieter zegt op

    Zie graag deze spec bij 5W30 olie VW 504.00 507.00
    https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5118653

    • Jos M zegt op

      Een 5W30 olie in Thailand lijkt mij zoeken naar problemen.
      Immers 5w staat voor dunne olie bij koude temperaturen.
      Volgens mij kan je hier gerust een dikkere olie zo als 15 W gebruiken.

  13. janbeute zegt op

    Ik heb mijn hele leven gewerkt aan van alles wat op benzine en diesel kan lopen.
    Van een Scania truck tot aan een leopard tank.
    Er zijn in al die jaren vele liters van alle soorten olie door mijn handen gegaan.
    En geloof me ik heb nog nooit een motor meegemaakt die stuk gelopen is door te laat of te lang wachten met verversen.
    Te weinig olie of een enkele keer vermengt met diesel of benzine of koelvloeistof of een probleem met de oliepomp altijd een probleem in de motor zelf waren vaak de oorzaken van stuk lopen.
    Als het aan vele garages ligt hebben ze het liefst dat je elk halfjaar of nog eerder ververst.
    En dan heb je ook nog de zogenoemde merk gebonden olieen zoals oa van Honda Yamaha Toyota lub en Harley Davidson.
    Allemaal geld klopperij.
    Wat ik hier zelf doe in Thailand met mijn voertuigen waaronder personenwagen en pickup en lichte en zware motorbikes is een maal per jaar ongeacht aantal km verversen incl filter rond de datum van de jaarlijkse keuring of wegenbelasting.
    Dit voor het gemak, zo vergeet ik niet welke op die en welke op dat tijdstip.
    Belangrijk is hou je olie op max nivo op je peilstok, vooral bij luchtgekoelde motoren, daar olie ook een koelende werking heeft voor de afvoer van warmte.
    Kontroleer je nivo op je peilstok eens in de twee weken bij normaal gebruik.
    Een oplopend motorolie of snel dalend olie nivo duit op motor problemen.
    Ja oplopent veelal door vermenging met brandstof of koelmiddel.
    Ik gebruik de door de fabrikant voorgeschreven viscositeit oliien van de gerenomeerde merken.
    Ook is het verstandig om een goed kwalitatief olie filter te monteren en geen goedkope kopie, is trouwens ook van groot belang voor brandstof filters.
    Wat banden betreft op spanning houden , bij te weinig profiel diepte of inrijdingen en droogte scheuren vernieuwen.
    Hoeft niet om de vijf jaar.
    Voor motorbikes een ander verhaal omdat je zowie zo op twee wieltjes rijd, daar door de dagelijkse hoge temperaturen in Thailand en de droogte het rubber verhard door de jaren heen waardoor de grip van de band op het wegdek snel verminderd met alle gevolgen van dien.

    Jan Beute.

  14. Pieter zegt op

    Olie..
    Tja,motoren van deze tijd zijn toch net ff anders dan vroeger.
    Problemen genoeg met die zgn THP motoren, Turbo High Presure).
    http://www.jwa-autoservice.nl/thp-vti-motor.html
    En dan die motoren met de distributieRiem in de olie!!
    Gebruik STRIKT de voorgeschreven olie,ook vaak een 0W30.
    Anders brokkelt de riem af en gaan stukjes riem de olie kanalen verstoppen.
    https://www.anwb.nl/experts/auto/122/natte-riem

  15. Pieter zegt op

    Nog eentje..
    Olie hedentendage,simpel is anders..
    Deze lust enkel 5W20, meen dat Opel ook zo eentje heeft.
    https://www.focusclub.nl/index.php?threads/motorolie-ecoboost-1-0-2012.112562/
    Bij “moderne” motoren is het oppassen geblazen.
    https://driving-dutchman.nl/zo-voorkom-ecoboost-benzinemotor-soep-loopt/


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website