Beste lezers,

Ik krijg mijn AOW en pensioen op de ING bank gestort in Nederland en maak dat maandelijks over via Transferwise.

Vraag me af of bijvoorbeeld AOW rechtstreeks op mijn Thaise bankrekening laten storten door de SVB, veel verschil maakt met zelf overmaken via Transferwise?

Groet,

Han

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

14 reacties op “Lezersvraag: AOW rechtstreeks op mijn Thaise bankrekening laten storten?”

  1. Erik zegt op

    Ik begrijp dat je nu AOW+pensioen tegelijkertijd overmaakt maar Thailand en dat betekent één keer kosten in de EU en één keer kosten Thaise bank. Ga je dat splitsen dan wordt aan beide kanten twee keer kosten gemaakt.

    Een voordeel van jouw huidige systeem is voorts dat je nu jouw (hele) AOW in NL kunt sparen en pas in januari overmaken waardoor die AOW in Thailand wordt gezien als spaargeld en Thailand daarover geen Personal Income Tax mag heffen.

  2. John zegt op

    Al je een Transferwise account hebt, is daar ook een eigen rekeningnummer aan gekoppeld.
    Een rekening met IBAN.
    Je zou ook kunnen overwegen om jouw AOW daar rechtstreeks naar toe te laten storten.
    Dat is een veilige optie èn je kunt dan ook zelf bepalen wanneer Transferwise een gunstige koers geeft, het geld over te maken naar Thailand.
    Dus dat betekent voor jou maar één actie

  3. Rianne zegt op

    Ja, dat kan. De SVB kan jouw AOW in euro’s direct naar Thailand sturen. Een dergelijke storting kost Max €0,48. (zie website). Als je dat eveneens regelt met jouw pensioenuitvoerder kun je jouw ING rekening opheffen. Dat kompenseert de stortingskosten.
    Van de andere kant kun je de vraag stellen welk voordeel je hebt om een Nederlandse bankrekening op te heffen. Er kunnen in Thailand gekke dingen gebeuren. Kijk maar eens naar al diegenen die met een langverblijftoestemming, zelfs in een Thai huwelijk en met gezinsverantwoordelijkheden, plus een woning volledig betaald, toevalligerwijs buiten Thailand al maanden lang niet fatsoenlijk kunnen terugkeren, tenzij hoge kosten makend. Ik zou voor die paar euro’s dat een ING-rekening kost niet zo maar de banden met Nederland verbreken. Schepen achter je verbranden maakt terugkeer wel heel moeilijk.

    • Han zegt op

      Ik wil mijn rekening niet opheffen, ik wil alleen problemen voorkomen als ik bv problemen krijg met inloggen op ing. Ik stuur maandelijks ongeveer devhelft van mijn pensioen/ aow naar thailand, de rest blijft op de ing rekening staan en stuur ik eens per jaar hier naar toe. Dit om dubbele belasting in thailand te voorkomen.
      Dus als mijn aow rechtstreeks over gemaakt wordt hoef ik alleen 1 keer per jaar de rest op te sturen. Heb alleen geen idee hoe dat met wisselkoersen of kosten zit. 48 cent is goedkoper dan transferwise maar daar komen ook kosten van de thaise bankrekening bij.

      • Ton Egbers zegt op

        Als je louter ING een risico vind, check dan de IBAN die je ws bij je TransferWise account gekregen hebt. Is ook voor NLers meestal een Belgische (BE) rekening voor zover ik weet. Zie vervolgens antwoord John hierboven.

        Vind je ook louter TW een risico, dan kun je spreiden tussen ING en TW. IBAN transfers in EUR tussen die 2 is kosteloos, net als voor ons naar andere EU IBAN rekeningen.

  4. Eddy zegt op

    Hallo Han,

    Als ik jou goed begrijp wil je het risico dat ING om wat voor reden online niet bereikbaar is verkleinen.

    Dit kun je m.i. goedkoop op de volgende manieren doen:

    1) geld dat je van je AOW gespaard hebt regelmatig via Transferwise overmaken. Dit doe je al om dubbele belasting te voorkomen. Ik zou dit wel doen vanuit een aparte [tweede] betaalrekening dan de [ING] rekening waar je je AOW gestort krijgt

    2) de 2de rekening zou bijvoorbeeld een gratis KNAB basisrekening kunnen zijn. Waarom zou ik geen Transferwise adviseren als 2de rekening. Omdat dit een buitenlandse bank is en valt onder het Belgische depositogarantiestelsel. Mocht TW falliet gaan dan is je geld terugkrijgen minder makkelijk dan via de DNB m.i. Denk aan Icesafe.

    KNAB basis heeft ook Ideal dus makkelijk om geld naar TW over te boeken. Ik heb nu bijv een KNAB basis naast een ABN Amro rekening.

    Ik heb daarnaast 2 buitenlandse IBAN rekeningen [TW en N26] echter deze gebruik ik alleen voor debitcard betalingen aan de kassa in PTT, Big C en Tesco Lotus. Dus weer een manier om risico te spreiden. Mocht je over niet voldoende bahts op je rekening hebben, terwijl je toch boodschappen wilt doen of wilt tanken.

    • Ton Egbers zegt op

      Hi Eddy, dus jij hebt je ABN-AMRO (AA) rekening nog kunnen behouden? Ik neem dan aan dat je nog formeel resident van NL bent (of een ander EU land). En ook daar belasting betaald. Dit omdat AA NL geen rekeningen meer wil aanhouden voor non-EU residents, laat staan nieuwe openen.

      Overigens heb ik tijdens de opzeggings procedure door AA, zelf ook geprobeerd om oa bij KNAB, N26 en Bunq geprobeerd om een alternatieve EUR rekening binnen de NL/de EU te openen. Maar ook dat stuitte allemaal op residentieproblemen, als dat buiten de EU is. (Ik woon in Indonesie.)
      Zie ook opmerking Jeert hieronder.

      Dus OF jij bent nog EU resident, OF je hebt tot nu toe geluk gehad, niet?

      Daarmee lijkt het me vooral relevant om te weten waar Han formeel resident is. Is dat Thailand, dan wordt nu nieuw inschrijven bij genoemde banken moeilijk. Dan handigst de IBAN van TW (naast de ING) te gebruiken; en/of direct naar Thailand overmaken, lijkt me.

      • Eddy zegt op

        Hallo Ton, ik heb inderdaad mijn verblijfplaats nog in NL aangehouden. Zelfs na het bereiken van mijn AOW leeftijd zou ik niet willen wijzigen om voor ieder voor zich moverende redenen.

  5. Jeert zegt op

    Wat mij opvalt hier is dat ik geen reactie lees omtrent Nederlandse banken die hun klanten, zelfs al zijn ze meer dan 25 jaar een rekeninghouder, de laan uit schoppen, omdat ze in officieel buitenland wonen.

    Zelf meegemaakt dat de ABNAMRO mij dwong, ondanks dat mijn AOW maandelijks op die rekening werd gestort, de rekening op te zeggen omdat ik niet een Nederlands adres had.
    Overigens had en heb ik een correspondentie adres in Nederland
    Ik weet niet meer alle details, zou ik moeten opzoeken in mijn email box, maar elke Nederlandse bank is daar wettelijk gerechtigd toe.

    Momenteel heb ik moeite met de KNAB bank omdat zij eisen, vanwege de nieuwe wetgeving, om via een andere manier in te loggen. (Dubbele verificatie methode)
    Via een chat met de KNAB kreeg ik te horen dat een sms die een verificatie code bevat, niet gegarandeerd werkt met een buitenlands telefoon nummer.

    Moet dit nog checken.
    Misschien hebben anderen lezers een andere ervaring met de KNAB.
    Die hoor ik graag.

    • Prawo zegt op

      Als voor het kunnen ontvangen van zo’n sms een Nederlands 06 nummer nodig is zou je kunnen overwegen de prepaid simkaart van KPN dochter Simyo te nemen: https://simyo.nl/prepaid/

      Je betaalt dan weliswaar € 5,– voor je 06-nummer maar krijgt dan € 7,50 beltegoed. Als zul je dat laatste in Thailand niet gebruiken. Dat beltegoed blijft behouden als je iedere zes maanden tenminste 1 sms verstuurt (of kort telefoontje pleegt).

      Die kaart zet je in een oude telefoon, tenzij je een dual sim telefoon hebt, die je dan gebruikt voor het ontvangen van berichten van je bank

      Er zij trouwens meer en voordeliger alternatieven voor een bankrekening met IBAN. Gratis zijn Revolut, het al genoemde N26 en de OpenBank.nl. Binnenkort komt er nog C24.de. Alle vallen onder een Europees garantiestelsel. Iedere bank heeft weel haar eigen kaarten en voordelen. Het kan geen kwaad ze allemaal in de kast te hebben liggen denk ik dan.

      In alle gevallen (voor Simyo en banken) zal een contactadres in Nederland handig (lees vereist) zijn. Net als iemand die de verschillende kaarten naar je doorstuurt. Eenmalig wat gedoe, maar vervolgens jarenlang gemak (bij de banken zolang als hun kaarten geldig zijn).

    • Eddy zegt op

      Hallo Jeert,

      het is inderdaad lastig om een NL bankrekening te hebben als je niet in NL woonachtig bent.

      Over KNAB, de dubbele verificatie gaat via de KNAB app op je smartphone of het nou Apple of Android is. En je smartphone moet internet toegang hebben, via wifi of mobiel.

      En met elke NL bankrekening behalve ING, deze moet je eerst eenmalig activeren met een reader en de bankpas die alleen naar je NL adres wordt gestuurd. En tenslotte, sommige banken zoals ING gebruiken nog steeds de onveilige SMS methode voor dubbele verificatie. Bij mijn weten is dat niet zo bij KNAB.

      • Jeert zegt op

        Eddy,

        Mijn eenvoudige Samsung Galaxy J2 die ik in Thailand heb gekocht ken ik geen QR of paspoort scannen.
        Ondanks dat ik de Knab app heb gedownload, lukt het me niet
        Volgens het gesprek via chat met een KNAB medewerker komt dat omdat ik een buitenlandse mobile heb.
        Hij sprak zich er niet over uit maar ik kon merken dat, net zoals de overige Nederlandse banken, ze liever geen expats als klant hebben.

        • Eddy zegt op

          Hallo Jeert,

          Ik werk in de IT. Het is m.i. waarschijnlijker dat je Samsung telefoon draait op een oude Android versie [5.1] waarom de scanfunctie van de Knab app niet goed werkt. Knab zegt wel dat hun app vanaf versie 5.0 werkt, maar helaas testen ze niet alle functies met alle oude versies van Android en Apple. Kost veel geld dat testen, dus wordt er gefocust op de meer recentere modellen.

          Mocht je een vriend of kennis kennen met een Android telefoon niet ouder dan 3 jaar [zoals die van mij], probeer dan een rekening te openen via die telefoon. Mocht het lukken, dan zit er toch niet anders op een nieuwe telefoon te kopen, wil je gebruik willen maken van online bankieren. Voor 4000 baht heb je bijv. al een nieuwe Samsung A30 die weer 2-3 jaar kan meegaan.

  6. Jeert zegt op

    Bedankt voor je nuttige tips, Prawo


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website