Lezersvraag: Levensduur Mitsubishi Pajero sport 178 pk
Beste lezers,
Ik heb een Mitusbishi Pajero sport GL diesel, 178 PK, 4x 2, 3 ½ jaar oud en 138.000 km op de teller. Ben zeer tevreden en hebben zelden problemen gehad.
Ik overweeg om hem in te ruilen voor een nieuw model 2016. Ik vind de overnameprijs van de dealer belachelijk laag, ik kan hem uiteraard proberen zelf te verkopen maar ik overweeg nu om er verder mee te rijden tot hij versleten is.
Ik probeer nu in te schatten hoe lang ik er nog mee kan rijden en wanneer ik hem best verkoop vooraleer de grote kosten komen. Zou bijvoorbeeld 250.000 of 300.000 km haalbaar zijn? Mijn auto werd steeds regelmatig onderhouden door mijn dealer.
Wie heeft hier ervaring mee?
Robert
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand23 november 2024Het Thaise eergevoel (lezersinzending)
- Gezondheid23 november 2024Vraag aan huisarts Maarten:
- Belasting Nederland23 november 2024Thailand belasting vraag: Belastingzaken bij emigratie naar Thailand overzichtelijk uitgelegd?
- Immigratie infobrief22 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 056/24: Airport Don Muang – Binnenkomst op Visa exemption
Op een goed onderhouden diesel – mits op tijd voorzien van verse olie van een goede kwaliteit en goede lucht- en oliefilters – is, technisch gezien nauwelijks een ‘einddatum’ te plakken. 250.000 km zou geen motorproblemen van enige betekenis mogen opleveren. 300 – 400.000 km is absoluut geen uitzondering. In hoeverre dit ook voor de wat duurdere slijtagedelen als bij voorbeeld koppeling en schokbrekers geldt hangt sterk samen met het gebruik – wel of niet veel stadsverkeer, wel of niet vaak over slechte wegen, belading, om maar een paar factoren te noemen…………
Dieselmotoren gaan zeer lang mee. Mitsubishi staat hier bekend om goede motoren. Normale diesels met 600-700 duizend km op de teller absoluut geen uitzondering. Sprak een keer een Mercedes-diesel taxichauffeur in Duitsland: als in hun zaak een diesel geen miljoen km meegaat, dan is het geen goede dieselmotor. Mijn advies: lekker doorrijden: de motor is net “ingelopen”. Motor kan technisch gezien nog heel lang mee.
Belangrijk: onderhoud volgens het boekje bij een goede en betrouwbare garage. Regelmatig olie- en waterpeil controleren, en het luchtfilter indien in stoffige omgeving.
.
Mee eens een diesel kan mits netjes onderhouden makkelijk 400.000 km makken zonder grote kosten.
Normale slijtage van uitlaat, koppeling , remmen en distributie ketting/v-snaar daargelaten. Aandachtspunt is wel de distributie ketting / snaar deze is een wat grotere operatie en meestal zo rond de 175.000 km voor een diesel aan vervanging toe. Kosten zijn niet zo zeer de onderdelen maar de arbeidstijd aangezien meestal het halve motorblok moet worden gedemonteerd. Ik weet niet hoe dat met de Mitsubishi is. Heb zelf altijd Honda diesels gereden.
400000 km geen enkel probleem.
De meeste auto’s met dieselmotoren, mits goed onderhouden, overleven de expats hier in Thailand.
De Mitsubishi Pajero 2- 3 jaar oud mogen tussen de 500.000 Baht en 700.000 Baht opbrengen in
omgeving Pattaya, afhankelijk van type ,km.stand en onderhoud.
groet,
Lodewijk
bij de huidige stand der motoren mits volgens boekje onderhouden kun je makkelijk de 500.000 km halen
en wat is groot onderhoud. onderhoud dient altijd te gebeuren, leg wat geld opzij elke mnd voor dat ”grote” onderhoud en je kunt zeker in het thaise klimaat nog jaren plezier aan je auto beleven. waarom denk je dat er nog zoveel oude auto’s van 20 of meer jaar oud in thailand rond rijden.
Je kunt nog makkelijk 3,5 jaar verder rijden of nog langer. 250.000 km geen probleem.
Ik heb Isuzu High Lander 3 liter diesel10 jaar oud, indertijd nieuw gekocht, 250.000 km verkocht voor 220.000 baht aan een goede thaise vriend/kennis. Dat was de inruilprijs. Auto was nog steeds in goede conditie.
Heb een zelfde nieuwe gekocht. Alles erop en eraan 950.000. Ben nu bijna 76, kan dus weer 10 jaar verder. In ieder geval de auto. Heb dit hoofdzaakelijk voor mijn vrouw 47 en dochtertje 5 gedaan.
Ik rij liever op mijn Honda Steed 650cc.
Jacob
in NL reed ik met mijn auto’s een kleine 70.000 km per jaar op lpg
de laatste waar ik voor mijn werk in reed was een renault lagune station
ik heb hem verkocht toen ik naar Thailand ging met 480.000 km op de teller.
Die Pajero is goed voor zo n 800000 km,mits goed onderhouden al rij je 40000 km per jaar.Zolang je de ,, buitenkant,, ook goed onderhoud , kan er altijd nog een revisiemotor in. Dus gewoon oprijden.
Ik rij een diesel peugeot 307 en er staat 475000 op de teller en hij rijd als een zonnetje.
700000 tot 800000 is met gemak mogelijk mits je doet wat Cornelis in het voorgaande bericht schrijft.
Dus je centen in je zak houden en voor een wat duurder onderhoud koop je nog steeds geen nieuwe auto.
Een goede diesel is praktisch onverslijtbaar kijk hoeveel auto,s in een ander land neem bijvoorbeeld Cuba een langer leven hebben dan in het land van aanschaf.
Trouwens mijn auto is 12 jaar oud dus je hebt nog even te gaan , geniet ervan.
Beste Robert, een auto van een dergelijke kwaliteit, kilometerstand en leeftijd gaat nog heel lang mee, begin maar eens te denken aan minstens het dubbele van de leeftijd nu, dat is dus nog eens 3.1/2 jaar verder en dan kan het best mogelijk zijn, dat je daar dan nog eens aan kan denken.
Voorwaarde, zorg dat je blijft doen wat je doet, regelmatig en tijdig het juiste onderhoud.
Als je dan toch een nieuwere wilt, loop je wellicht gedurende deze periode wel tegen iemand op die voor je auto een leuke prijs wil betalen.
Een alternatief is, ga eens vragen bij een tent, iets wat je misschien nog niet weet, dealers hebben eigenlijk in Thailand helemaal geen trek in het inruilen van een auto, is zelfs vrij ongebruikelijk, heb je toch drang om een nieuwe te kopen, kun je shoppen bij de tenten, kun je redelijkheid van de inruilprijs van de dealer ook in een perspectief plaatsen of laat het om je heen weten dat je de auto wel zou willen verkopen, dat ging bij mij razendsnel.
Ik had eens een mooie Peugeot 505 GTI, leren bekleding, enz., tot dan ruilde ik mijn auto elk jaar in, die GTI heb ik gehouden tot ie 15 jaar oud was.
Voorlopig geen zorg, jouw auto gaat het nog wel even uithouden.
Sukses.
NicoB
Beste Robert,
Als voormalig autoverkoper is 250.000 à 300.000 km volledig normaal voor dergelijke wagen, het enige is dat je je auto goed onderhoudt, regelmatig op onderhoud gaat. Tuurlijk ga je altijd slijtage onderdelen moeten vervangen zoals banden, remblokjes, luchtfilter, dieselfilter en zeker niet te vergeten je distributieriem tijdig vervangen (is naast olie vervangen het belangrijkste – enkel Mercedes Benz hebben meestal een ketting en deze is steeds gewaarborgd ook bij 1 miljoen kilometers) Ik zou ervoor opteren die wagen volledig op te rijden en dan pas verkopen voor een nieuwer model. Als je die nu gaat verkopen verlies een smak geld. Veel geluk.
Ben zelf aan het kijken om een gebruikte wagen te kopen wat boden ze? En wat had je zelf gedacht te krijgen?
Ik heb geen Pajero maar een Mitsubishi Triton. Zelfde motor en de carroserie is het zelfde.
Vier wiel aandrijving. Bijna 10 jaar oud. 160000 op de teller. Nooit problemen gehad. Zelfs geen schokbreker kapot. Normaal onderhoud. 160000 Km distributie riemen vervangen. Kosten 12000 Bht.
Airco moeten vernieuwen. 20000 Bht Natuurlijk een accu (2700 Bht) en natuurlijk voor de derde keer.
banden ( de beste die er zijn) 20000 Bht. Nou gaan we weer verder rijden, De motor verbruikt nog geen druppel olie. Kan met met mijn banden zeker 50.000 doen.
Tegen die tijd ben ik al 77 jaar. Ik zou nooit mijn auto wegdoen via een inruil met handelaren die te weinig geven, Geef mijn auto liever gewoon weg aan een arme familie.
Cor van kampen.
Beste mensen.
nog vergeten te vermelden dat mijn remmen ook een renofatie hebben ondergaan.
Schijven op de draaibank (zoals dat technisch heet) opgezuiverd. Nieuwe remschijven.
Trommel remmen achter ook. Remschoenen achter natuurlijk ook vernieuwd.
Kosten 5000 Bht. Tel op 12000+20000+2700+20000+ die 5000 =59700 Bht.
Een hoop geld maar ik kan weer 5 jaar rijden. Is dus 60 maanden. Dus per maand
Zeg maar 60000: 60 = 1000 Bht per maand. Ik ga er op mijn leeftijd geen nieuwe voor kopen.
Groetjes Cor.
Zo’n Mitsubishi is zeer betrouwbaar, mits het normale onderhoud gepleegd wordt door een garage waar de monteurs de juiste vakkennis hebben, moet hij makkelijk de 1.000.000 km kunnen halen.
Belangrijk is niet met koude motor direct gaan blazen, maar rustig rijden tot hij op bedrijfs temperatuur is.
Korte stukjes rijden, waar weinig snelheid gemaakt wordt vervuilt een diesel.
2x per jaar de highway op en lekker “schoonblazen” met dat ding is mijn advies, na 500 km zal je merken dat hij een stuk feller reageert.
Een diesel is een een werk-paard gemaakt voor lange afstanden, en wil graag op zijn staat getrapt worden, dat houdt hem lekker gezond:-))
Na een snelle rit even een paar minuten stationair laten draaien voordat de motor uitgezet wordt,
voorkomt de enorme metaal spannigen bij het afkoelen, en heb je niet te vrezen voor een lekke koppakking.
Veel succes :-))
Heb altijd diesels gereden tot ze rijp waren voor de sloop.
mercedes 220 over het miljoen km zonder motorproblemen
BMW 524 850000 km geen problemen.
Dit geldt zeker ook voor de mitsu die erg betrouwbaar is.
dient wel het normale onderhoud uit te voeren en ja hoe ouder hoe meer onderhoud en vervanging nodig.
Levensduur is meer afhankelijk van het gebruik dan van de kilometers.
Het zijn net mensen.
Diesels gaan – met enig normaal onderhoud – zomaar 400 K- 500 K mee. En als je 2e hands koopt betaal je hoofdprijs! Terwijl als je inruilt je er niks/weinig voor krijgt. Dus oprijden en pas als hij het niet meer doet een nieuwe kopen. Of beter 2e hands.
Ik heb 3l Isuzu diesel van ca 12 jaar met 236.000 km. Af en toe olie en wat onderhoud. Geen problemen verder.
als je normaal met die auto rijd, verslijt je die nooit, kijk naar de taxi,s op Gran Canaria, 1000.000 of meer op de teller, no problem ! Als je een vreemd geluid hoort of er brandt een lampje, ga even langs de garage, ieder jaar of iedere 10.000 KM olie verversen en je hebt geen probleem.
Ook als je een deukje rijd, laat het direkt maken dan rijd je nooit voor spot !
Sukses en nog veel veilige kilometers,
Groet, Leen
Beste Robert. Op rijden die Mitsubishi tot hij versleten is. Rij zelf evenals Cor van Kampen een Mitsubishi Triton 3.2ltr diesel 9 jaar oud, 236000 km en ik rij hem helemaal op. Heb geen zin om n nieuwe te kopen. Onderhoud bij Mitsubishi Huahin Al die 9 jaren alleen banden vervangen en 3 accu’s en 2 stuurkogels vanwege uitdrogen rubbers en dus lekken van het vet. Iedere 100.000km aandrijfriemen vervangen en verder gewoon onderhoud. Verder niets maar dan ook niets geen problemen met de motor. Het enige wat ik mis aan mijn Mitsubishi was/is de cruisecontrol . Heb dat overigens nog wel geprobeerd als accessoire te krijgen maar daar snapten ze niets van bij Mitsubishi.
Aanvulling: mag niet jokken, heb natuurlijk ook nog remblokjes vervangen vanwege normale slijtage.
Even kijken en controleren. Staat op de motor.Mitsubishi maakt gebruik van VW dieselmotoren.
In ieder geval tot 3 literhijven) Ik rij
Denk bv aan de Lancer 2.0 TDI motor
Ik heb een Audi A4 met nu 360.000 + km
Heb bij aanschaf (2e hands) bij 80.000 km problemen gehad me de elektrische bekabeling van de hogedruk verstuivers.
Daarna noot meer iets. Mijn auto iedere 30 a 35.000 km voor een oliie en filterbeurt.
1 keer per jaar een grote beurt met andere zaken (banden, remblokken, soms remschijven).
In autovisie heeft een verhaal gestaan van iemand met 750.000 km die hem vol wilde maken naar 1.000.000
Gewoon doorrijden zou ik zeggen.
Als je problemen krijgt is de auto ook nog geld waard en vaak niet veel minder dan een lopend exemplaar.