Beste lezers,
Zoals zoveel anderen in Thailand heb ik problemen met een weigerachtige ziekteverzekering. Ik hoorde echter in de geruchtenmolen dat er een ombudsman is waar je deze problemen kan voorleggen.
Ik had een telefoonnummer gekregen in Chonburi, maar dat bleek een verkeerd nummer te zijn.
Mijn vraag: Is er een ombudsman hiervoor? In Chonburi? En weet iemand de eventuele contactgegevens.
Dank u voor de medewerking.
Groet,
Manu
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond16 november 2024Thais zeezout (lezersinzending)
- Immigratie infobrief16 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 055/24: Immigration Chiang Mai – Jaarverlenging Thai Marriage
- Visumvraag16 november 2024Thailand Visa vraag Nr 206/24: Omzetten van Tourist naar Non-immigrant O
- Gezondheid15 november 2024Vraag aan huisarts Maarten: Wat is een goede PSA waarde?
Zie http://ombstudies.ombudsman.go.th/download/resources/thai_ombudsman_at_a_glane.pdf
Er is een Consumers Protection Act waarin de rechten van de consumenten wordt geborgd. Je kunt klachten indienen bij de Office of the Consumers Protection Board (OCPB). In de meeste gemeentehuizen zit een bureau van het OCPB. Je kunt nuttige informatie vinden op deze site: https://www.siam-legal.com/litigation/consumer-protection-thailand.php .
U kunt misschien beter eerst bij de Thai Insurance Regulator uw verhaal doen.
https://www.fsa.go.jp/en/glopac/assets/participants/current3/19th_thailand.pdf
https://www.oic.or.th/en
Beste Manu, ook Thailand kent het instituut Ombudsman. Dit instituut is een Hoog College van Staat, waarvan oprichting en doelstelling in de Grondwet omschreven staat. https://www.ombudsman.go.th/new/en/
Zo goed als elk (democratisch) land kent een dergelijk instituut. Wat jij bedoelt zal zijn een ombudsman als bemiddelaar in diverse kwesties, zoals in jouw geval inzake jouw ziektekostenverzekering. Die zul je toch echt moeten zoeken bij betreffende maatschappij. Op z’n minst dient er een klachtenprocedure/-regeling voorhanden te zijn. Zonder te zeggen om welke maatschappij het gaat, is moeilijk meer info te geven. Pas nadat je bij jouw eigen maatschappij geen of onvoldoende antwoord krijgt, is een ombudsman/bemiddelaar in te schakelen. Misschien kun je beginnen met ons een betere omschrijving te geven van wat je precies zoekt. Welke verzekeringsmaatschappij betreft het, wat wordt er geweigerd, wat heb je gehoord in welk geruchtencircuit, welk telefoonnummer heb je in handen gespeeld gekregen, hoezo Chonburi, wat verwacht je dat een dergelijk functionaris voor jou kan doen, etc.